Prissänkt men osäker Asus P8Z77-V PRO eller Asrock Z77 Extreme4?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

Prissänkt men osäker Asus P8Z77-V PRO eller Asrock Z77 Extreme4?

Tjena. Plockar ihop grejer till en ny dator och funderar lite på moderkortet. Tänkte ta en Asrock Z77 Extreme4 för 1200:- då det verkar vara ett sjysst moderkort med 4 sata3 kontakter till ett bra pris. Såg dock nu att inet rear ut Asus P9Z77-V PRO för 1500 spänn, prissänkt från 1900. Problemet är att de inte har det på lager men lovar att skicka iväg det så snart de kan.

Är det värt att satsa extra pengar på Asus eller ska jag hålla mig till Asrock? Jag har aldrig överklockat i mitt liv, men är ganska sugen på att prova nu. Dock kommer jag inte överklocka särskilt aggressivt eftersom jag är en noob och vill inte ha sönder mina grejer. Ska köpa en i5 3570k prolle och 2x4GB Corsair Vengeance 1600MHz ram. En koll på prisjakt säger att inet väntar leverans av moderkortet den 20 december. Är det värt risken att behöva vänta på ett moderkort i veckor/månader om prylarna inte dyker upp?

Tack för hjälpen.

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Lyckokaka:

Tjena. Plockar ihop grejer till en ny dator och funderar lite på moderkortet. Tänkte ta en Asrock Z77 Extreme4 för 1200:- då det verkar vara ett sjysst moderkort med 4 sata3 kontakter till ett bra pris. Såg dock nu att inet rear ut Asus P9Z77-V PRO för 1500 spänn, prissänkt från 1900. Problemet är att de inte har det på lager men lovar att skicka iväg det så snart de kan.

Är det värt att satsa extra pengar på Asus eller ska jag hålla mig till Asrock? Jag har aldrig överklockat i mitt liv, men är ganska sugen på att prova nu. Dock kommer jag inte överklocka särskilt aggressivt eftersom jag är en noob och vill inte ha sönder mina grejer. Ska köpa en i5 3570k prolle och 2x4GB Corsair Vengeance 1600MHz ram. En koll på prisjakt säger att inet väntar leverans av moderkortet den 20 december. Är det värt risken att behöva vänta på ett moderkort i veckor/månader om prylarna inte dyker upp?

Tack för hjälpen.

Jag skulle vänta på Asus kortet. Jag antar att du menar P8Z77-V Pro.
Jag ser inte att Inet rear ut detta dock.

Chassi: 550d | Mobo: Maximus VII Hero | CPU: 4790K | RAM: 32GB | GPU: GTX 980Ti (Zotac Amp! Extreme) | C: Plextor PX-G256M6E | SSD: 850 Pro 500GB |Hårddisk: 2TB | PSU: AX860 | Övrigt: Macho Zero Black (med luftkanal)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Jul 2012

Jag satt i ungefär samma sits och funderade men slutade istället på ett MSI Z77A-GD65. Måste säga att jag är riktigt nöjd med brädans OCgenie funktion som automatiskt klockade min processor till 4.2GHz (i5 3570k) och det går hur stabilt som helst.

Köpte ett Sapphire HD7970 Dual-X till det som jag också klockade upp till "GHz Edition" direkt och även det har gått hur bra som helsts.

Allt på stock-Volt antar jag om inte OCgenie drar upp den på processorn men tror inte det. Har hört att även Asus har jäkligt bra sådana grejer och ska du inte hålla på så mycket så tror jag att det är den lättaste vägen att gå. Vill du bara ha en bräda som funkar och klarar sig så är det lika bra med ASRocks.

(IMO färgtema/funktioner > All. Med tanke på att dom flesta korten är i princip lika bra och det är funktionerna och BIOS som avgör om det blir bra eller inte. Gå med ASRock/MSI/Asus/Gigabyte och du blir inte besviken.)

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

Jo, menade P8Z77-V Pro. (skyller på att jag inte sitter vid min egen dator just nu och inte är van vid tangentbordet)

Här är länk till erbjudandet:
http://www.inet.se/kampanj/arets-datorbutik-2012/?utm_source=...

Men vad är egentligen fördelarna med Asus-kortet? Mer än att den har wifi vilket jag troligen inte kommer använda mig av.

Personligen tycker jag dessutom att Asrocken är snyggare med svarta kylflänsar istället för blå, men det spelar väl mindre roll eftersom jag kommer ha en låda utan fönster. Men ändå!

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Xblaze:

Jag satt i ungefär samma sits och funderade men slutade istället på ett MSI Z77A-GD65. Måste säga att jag är riktigt nöjd med brädans OCgenie funktion som automatiskt klockade min processor till 4.2GHz (i5 3570k) och det går hur stabilt som helst.

Köpte ett Sapphire HD7970 Dual-X till det som jag också klockade upp till "GHz Edition" direkt och även det har gått hur bra som helsts.

Allt på stock-Volt antar jag om inte OCgenie drar upp den på processorn men tror inte det. Har hört att även Asus har jäkligt bra sådana grejer och ska du inte hålla på så mycket så tror jag att det är den lättaste vägen att gå. Vill du bara ha en bräda som funkar och klarar sig så är det lika bra med ASRocks.

(IMO färgtema/funktioner > All. Med tanke på att dom flesta korten är i princip lika bra och det är funktionerna och BIOS som avgör om det blir bra eller inte. Gå med ASRock/MSI/Asus/Gigabyte och du blir inte besviken.)

Intressant. Ska kolla lite på MSI också då.

Men du tror alltså att skillnaden mellan Asusen och Asrocken kan vara att det är lättare att överklocka på Asusen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Lyckokaka:

Intressant. Ska kolla lite på MSI också då.

Men du tror alltså att skillnaden mellan Asusen och Asrocken kan vara att det är lättare att överklocka på Asusen?

Nej jag tror inte det är någon skillnad alls direkt. Däremot så tror jag att automatiskt överklockning funkar bättre med Asusen.

D.v.s Om du skulle vilja ha så att du trycker 1 knapp så överklockar moderkortet processorn åt dig. Har hört mycket gott om Asus auto-clockning så om du inte vill göra så mycket själv till en början så är det ett bra alternativ.

Eftersom det är första gången du har tänkt att klocka så ser jag Asus som ett bättre alternativ just för att om det inte blir nå bra och du kanske inte vågar dig på Volten så kan du bara dra Auto till en vettig klock.

ASRock vet jag faktiskt inte så mycket om mer än att det är riktigt snyggt Men jag tror att även det har någon sådan funktion men knappast lika bra som på Asus. ( Kanske inte ens i närheten av mitt MSI )

Edit; Då man har kommit in i det och har vågar öka volten så skulle jag vilja säga att det sällan är moderkortet som begränsar utan värmen/kvalitén på processorn. I alla fall på "normal" nivå. Som jag sa tidigare så kan du bara kolla vilka funktioner korten kommer med t.ex Wifi som du nämnde. Och jag som är väldigt inne på att få det snyggt inne i burken kollar en del på hur mina delar ser ut

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

Ok. Tack ska du ha för svaren. Autoklock låter ju bekvämt innan man lärt sig hur man får till det snyggt själv. Får se om jag kan hitta lite mer info om sådana funktioner på de här korten. Och hade jag bara gått på utseende hade ASRocken vunnit lätt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

http://www.anandtech.com/show/5793/intel-z77-motherboard-revi...

Auto Overclocking: ASRock comes with several automatic overclocking features, however these are all in the BIOS – ‘Enhanced Turbo 30’ and ‘Optimized CPU Setting’. Enhanced Turbo 30 initially calls upon preloaded settings – 4.7 GHz on the CPU, 1600 MHz on the iGPU, +0.085 volt offset on the CPU and CPU load line calibration (LLC) set at ‘Level 1’. This setting did not do anything to the memory, and made the machine run rather hot – 92ºC during OCCT causing it to stop, and 97ºC during PovRay. Both of these temperatures were on the test bed outside a case, so I would not recommend them inside a case!

The Optimized CPU Settings offers CPU speeds in 200 MHz increments. When selected, it adjusts the CPU multiplier but leaves all else on automatic.

- At the 4.4 GHz setting, this gave 1.112 volts on load, 72ºC during PovRay and 70ºC for Blender.
- At the 4.6 GHz setting, this gave 1.192 volts on load, 85ºC during PovRay and 86ºC for OCCT.
- At the 4.8 GHz setting, this gave 1.240 volts constant at LLC Level 1. This caused the blue screen of death on boot.

Dold text

Autoclock finns på båda.
Själv blev det ett extreme 4 kort då jag köpte just efter releasen av Ivy bridge, mycket bra kort för sitt pris.
Bra BIOS med tillgång till alla funktioner man kan behöva för att få upp sin processor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Har själv Asus P8Z77-V Pro. Kunde inte vara mera nöjd. En väldigt bra funktion som har funkat väldigt bra för mig och som jag har använd hela tiden sen jag köpte brädan är Fan expert 2. Kan styra alla fläktar lite hur som helst. Den känner av vad högsta och lägsta varvtalet är på alla fläktar som du kopplar till moderkortet. Sen kan du själv ställa in dem efter hur du vill ha dem Finns 4 st kontakter för chassi fläktar och 2 för cpu.

Threadripper 1950X@4Ghz Enermax TR4 360 - Asus ROG Zenith - G.Skill Trident Z 4x8GB@3200Mhz - Asus 1080Ti Strix - 960 Pro 1TB M.2 - Seasonic Platinum 1200W - 34" CF791 Curved@100Hz

Intel i7 4770K@4.5Ghz Corsair H100 - MSI 1070 Gaming X - 2x8GB@2133Mhz - Samsung 250GB - Evga 750W G3
BenQ W1700 4K Projektor
ASUS-304T 4x3TB WD RED RAID5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Enligt testen på Anandtech som Blomkungen länkar till här ovan så bootar Asrock-kortet snabbare. Det är ju ändå en skillnad man märker om det tar 8 eller 20 sekunder innan operativsystemet börjar laddas in.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

Har tittat lite mer på korten nu och har till slut lagt beställning på Asus-kortet. Får bara hoppas att det kommer inom rimlig tid då jag också lagt beställning på alla andra prylar till datorn och kan inte göra nåt utan den egentligen viktigaste delen.

Anledningen till att jag till slut ändå chansade på P8ZZ-V Pro är bland annat att det har en väldigt bra mjukvarubaserad autoklock som ska vara bättre på att ställa in klockningen än de som man bara trycker på en fysisk knapp på. Fan expert 2 var också ett bra säljargument. Funderade på det här med boothastigheten och tyckte även jag att 8 kontra 20 sekunder är en väldigt stor skillnad, men det kan vara värt en segare uppstart om man får bättre verktyg när datorn väl är igång. Trots att jag är sjukt otålig när jag startar datorer och blev himmelskt glad första gången jag startade systemet från en SSD.

Kan dock säga att om kortet dröjer längre än till mellandagarna, kanske nyår, så avbeställer jag det och köper mig ett ASRock som finns fysiskt på butikshyllan för 1200. Känns inte värt att vänta längre än ett par veckor iaf.

Får för övrigt tacka alla som bidragit till tråden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Lyckokaka:

Jo, menade P8Z77-V Pro. (skyller på att jag inte sitter vid min egen dator just nu och inte är van vid tangentbordet)

Här är länk till erbjudandet:
http://www.inet.se/kampanj/arets-datorbutik-2012/?utm_source=...

Men vad är egentligen fördelarna med Asus-kortet? Mer än att den har wifi vilket jag troligen inte kommer använda mig av.

Personligen tycker jag dessutom att Asrocken är snyggare med svarta kylflänsar istället för blå, men det spelar väl mindre roll eftersom jag kommer ha en låda utan fönster. Men ändå!

Schysst erbjudande! Jag tycker också att Asrocken är snyggare men har heller inga fönster så det spelar ju ingen roll. Fördelarna med Asus kortet är nog egentligen små men deras Bios här suveränt och jag är själv supernöjd med mitt kort. Det vore dock dumt av mig att dissa Asrock då jag inte har någon erfarenhet av deras kort. Btw, jag använder heller inte WiFi men det är inte heller i vägen.

Skrivet av Lyckokaka:

Har tittat lite mer på korten nu och har till slut lagt beställning på Asus-kortet. Får bara hoppas att det kommer inom rimlig tid då jag också lagt beställning på alla andra prylar till datorn och kan inte göra nåt utan den egentligen viktigaste delen.

Anledningen till att jag till slut ändå chansade på P8ZZ-V Pro är bland annat att det har en väldigt bra mjukvarubaserad autoklock som ska vara bättre på att ställa in klockningen än de som man bara trycker på en fysisk knapp på. Fan expert 2 var också ett bra säljargument. Funderade på det här med boothastigheten och tyckte även jag att 8 kontra 20 sekunder är en väldigt stor skillnad, men det kan vara värt en segare uppstart om man får bättre verktyg när datorn väl är igång. Trots att jag är sjukt otålig när jag startar datorer och blev himmelskt glad första gången jag startade systemet från en SSD.

Kan dock säga att om kortet dröjer längre än till mellandagarna, kanske nyår, så avbeställer jag det och köper mig ett ASRock som finns fysiskt på butikshyllan för 1200. Känns inte värt att vänta längre än ett par veckor iaf.

Får för övrigt tacka alla som bidragit till tråden!

Vad du än väljer så blir det nog bra då båda korten har fått bra recensioner.
http://www.anandtech.com/show/5793/intel-z77-motherboard-review-with-ivy-bridge-asrock-asus-gigabyte-and-msi/18

Lycka till med bygget!

Chassi: 550d | Mobo: Maximus VII Hero | CPU: 4790K | RAM: 32GB | GPU: GTX 980Ti (Zotac Amp! Extreme) | C: Plextor PX-G256M6E | SSD: 850 Pro 500GB |Hårddisk: 2TB | PSU: AX860 | Övrigt: Macho Zero Black (med luftkanal)