Montera H80i med förapplicerad kylpasta eller MX-4 (Artic Cooling)

Permalänk
Medlem

Montera H80i med förapplicerad kylpasta eller MX-4 (Artic Cooling)

Hej, det börjar bli dags att montera mitt första slutna vattenkylningssystem, och det är en Corsair H80i jag har men två GT Thypon 1850 rpm som då kommer att styras i hastighet via H80i:s mjukvara och system "Link 2".

Jag kollade lite på kylaren och såg att det redan var kylpasta applicerat på kylblocket från fabrik. Min fråga då är om jag ska köra på det och vara nöjd, eller om jag ska ta bort den och använda den kylpasta som jag köpte med för CPUn, nämligen Arctic Cooling MX-4 Thermal C?

Jag antar att det det ger bättre temperaturer om jag byter (CPUn = i7 3770K som ska överklockas så mycket som möjligt).

Om jag byter till MX-4 är det fortfarande en liten klick i mitten av IHS:en som gäller, ungefär som ett halvt riskorn? Så pressas det ut jämnt sedan när man spänner åt kylblocket?

Om jag ska rengöra och ta bort den fabriksapplicerade kylpastan är det rätt att köra med kemiskt ren bensin, några öron toppar och så - eller vad gör ni för bästa resultat? Jag vill helst slippa att försöka flera gånger om så jag vill ha bästa möjliga förutsättningar för framgång första gången jag sätter på kylaren hehe.

Tack på förhand!

Mvh
Tommy

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hej!

Ska du klocka är det ny kylpasta som gäller!

Edit: Allt annat du skrev stämde.

Mvh
Per

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hej, det börjar bli dags att montera mitt första slutna vattenkylningssystem, och det är en Corsair H80i jag har men två GT Thypon 1850 rpm som då kommer att styras i hastighet via H80i:s mjukvara och system "Link 2".

Jag kollade lite på kylaren och såg att det redan var kylpasta applicerat på kylblocket från fabrik. Min fråga då är om jag ska köra på det och vara nöjd, eller om jag ska ta bort den och använda den kylpasta som jag köpte med för CPUn, nämligen Arctic Cooling MX-4 Thermal C?

Jag antar att det det ger bättre temperaturer om jag byter (CPUn = i7 3770K som ska överklockas så mycket som möjligt).

Om jag byter till MX-4 är det fortfarande en liten klick i mitten av IHS:en som gäller, ungefär som ett halvt riskorn? Så pressas det ut jämnt sedan när man spänner åt kylblocket?

Om jag ska rengöra och ta bort den fabriksapplicerade kylpastan är det rätt att köra med kemiskt ren bensin, några öron toppar och så - eller vad gör ni för bästa resultat? Jag vill helst slippa att försöka flera gånger om så jag vill ha bästa möjliga förutsättningar för framgång första gången jag sätter på kylaren hehe.

Tack på förhand!

Mvh
Tommy

Skickades från m.sweclockers.com

Kylpastan som är förapplicerad är av högsta kvalitet och rätt mängd, det är bara onödigt att använda någon annan.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

kör på den som finns där det är någon grad i skillnad bara mellan dem skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Hej!

Ska du klocka är det ny kylpasta som gäller!

Edit: Allt annat du skrev stämde.

Mvh
Per

Han kan lugnt klocka med den pasta som sitter från fabrik, annat påstående är felaktigt.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Han kan lugnt klocka med den pasta som sitter från fabrik, annat påstående är felaktigt.

"CPUn = i7 3770K som ska överklockas så mycket som möjligt"

Om han ska klocka så mycket som möjligt antar jag att de där sista få graderna är viktiga?

Edit: Plus att kylpastan som kommer förapplicerad redan ligger i ett tunt lager, vilket kan resultera i luftbubblor som isolerar. Finns en video som visar det där sjukt bra, är ganska stor skillnad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Dock är de lite tvetydiga och talar inte ett klart språk.

Om det skiljer sig 1-3c så spelar det ingen roll för mig, men om vi kommer upp till typ 4-5c så anser jag att det är värt att byta.

Jag såg du som har en 2600K och en H100 "bara" klockat till 4,2GHz - vad för temps har du? Och har du standard-kylpastan? Jag är som sagt ute efter att maxa, men med en säker 24/7 klock som håller bra temp och helst en volt under 1,35 vcore eller lägre.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

"CPUn = i7 3770K som ska överklockas så mycket som möjligt"

Om han ska klocka så mycket som möjligt antar jag att de där sista få graderna är viktiga?

Edit: Plus att kylpastan som kommer förapplicerad redan ligger i ett tunt lager, vilket kan resultera i luftbubblor som isolerar. Finns en video som visar det där sjukt bra, är ganska stor skillnad.

Mm jag lutar lite åt ditt håll. Har du länk till videon du pratar om?

Ni andra som har Corsair Hydro-kylare hur har ni gjort? Speciellt intressant är vad för klock och temp ni har med original kylpastan!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Mm jag lutar lite åt ditt håll. Har du länk till videon du pratar om?

Ni andra som har Corsair Hydro-kylare hur har ni gjort? Speciellt intressant är vad för klock och temp ni har med original kylpastan!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Har inte länken i huvudet, men ska luska fram den.

http://www.hardwaresecrets.com/article/What-is-the-Best-Way-t...

Där kan du kolla så länge.

Edit: Hittad!

http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q

Kan även tillägga att jag inte tvekar på kylpastans kvalitet, men sättet den är applicerad på är ju tokigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Kan du inte berätta vad du fick för temperaturer sen när du installerat kylaren ?
Vill veta då jag har en liknande setup.

Permalänk
Medlem

Sure, om jag inte skrivit här inom några dagar citera dettaiinlägg då så jag ser det Hoppas på att bygga i em/ikväll annars måndag

Men låt inte diskussionen stanna! Du menar att kylpastan som är med i en sig är bra, men att den appliceras dåligt från fabrik, och det är bättre att göra själv för att få kanske allt från 2+3 till 10 lägre temperatur?

Då känns det rätt bra att göra det själv, om det är så det är, hehe..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Sure, om jag inte skrivit här inom några dagar citera dettaiinlägg då så jag ser det Hoppas på att bygga i em/ikväll annars måndag

Men låt inte diskussionen stanna! Du menar att kylpastan som är med i en sig är bra, men att den appliceras dåligt från fabrik, och det är bättre att göra själv för att få kanske allt från 2+3 till 10 lägre temperatur?

Då känns det rätt bra att göra det själv, om det är så det är, hehe..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ingen aning om vad det är för kylpasta, men olika appliceringsmetoder kan ge flera graders skillnad, varav den spacklade är en av de sämsta.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Den förapplicerade kylpastan är Shin-Etsu som ska vara en av de bättre på marknaden, sen att man kanske tappar 0-2 grader för att den är spacklad är en annan sak.
Personligen vet jag iaf att min H80 gav i princip samma temps med den förapplicerade som nuvarande Mx-2 trots att den förapplicerade var spacklad och nuvarande är "korrekt" applicerad.

Edit: jag maxar runt 67-68 grader i Intel Burn Test på Maximum (rint 50 grader när jag spelar) i nuvarande 4.5GHz klockning, dock har jag ganska hög Vcore så hade det inte varit för det hade tempsen varit lägre.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Den förapplicerade kylpastan är Shin-Etsu som ska vara en av de bättre på marknaden, sen att man kanske tappar 0-2 grader för att den är spacklad är en annan sak.
Personligen vet jag iaf att min H80 gav i princip samma temps med den förapplicerade som nuvarande Mx-2 trots att den förapplicerade var spacklad och nuvarande är "korrekt" applicerad.

Edit: jag maxar runt 67-68 grader i Intel Burn Test på Maximum (rint 50 grader när jag spelar) i nuvarande 4.5GHz klockning, dock har jag ganska hög Vcore så hade det inte varit för det hade tempsen varit lägre.

Okey, tack för informationen! Det blir nog till att testa med original-pastan först, och om jag är missnöjd på något sätt så är det ju väldigt lätt att bara skruva upp tumskruvarna, rengöra CPU och kopparbasen och montera om igen.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Okey, tack för informationen! Det blir nog till att testa med original-pastan först, och om jag är missnöjd på något sätt så är det ju väldigt lätt att bara skruva upp tumskruvarna, rengöra CPU och kopparbasen och montera om igen.

Tack för alla svar!

När tänker du installera kylaren ? Samt vad har du för processor och klock ?

Permalänk
Medlem

Det är ett nybygge med:

* i7 3770K 3,5GHz
* Asus P8Z77-V Deluxe
* 32GB (4x 8GB) Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz
* Corsair H80i + 2x GT 1850 RPM fläktstyrda via Corsair Link
* 5-6st andra 120/140mm fläktar i chassit för bra luftflöde, varav tre av dem kontrollerade med fläktkontroller och resterande 2-3 styrda via X Fan 2 via moderkortets mjukvara.
* Fractal Design R4 som chassi
* Corsair TX850M/Corsair HX850/Corsair AX850 som nätagg för stabila och bra spänningar.

Jag har allt hemma men försöker kolla runt nu i sista sekund efter ett HX850 eller AX850 att byta mot det TX850M som jag tänkt använda då jag är lite osäker på ljudnivån på det (men det ska vara stabilt iaf). Har hittat en här på SweC som har ett AX850 till salu jag tänkt köpa om det inte har coilwhine och då bör jag ha det torsdag och kan då rapportera stock-temps, temps med OC typ fredag/lördag.

Eller tidigare om jag bestämmer mig för att köra på mitt TX850M, men jag brukar aldrig tumma på kvalitén så det är ett svårt val för mig...

Iaf så tänkte jag börja lite ikväll och montera in optisk enhet, SSD, distanser till moderkort, kanske montera moderkort, CPU, H80i, minnen, alla fläktar och GTX 690 beroende på om jag anser att det inte försvårar vid installation av PSU senare isf. Men jag har för mig att moderkortets 8 pin-kontakt sitter bra till så det bör inte vara så svårt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag trycker in lite nuffror i tråden som jag kommit fram till, vi pratar Corsair H80i med originalfläktar, skall byta till ett par av mustigare fabrikat och modell så fort dom trillar ner i brevlådan, kan uppdatera i tråden då.

Vad som kanske bör nämnas är att alla test har skett på 3 dagar, ingen pasta har alltså "bränt in" som folk kallar det.

Corsair H80I med ORIGINAL FÖRAPPLICERAD PASTA
4011mHz Multiplier 40, vald volt 1.260 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
54
52
53
47
IDLE 1.260 volt
34
30
30
24

Corsair H80I med ORIGINAL FÖRAPPLICERAD PASTA
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
60
58
55
50
IDLE
glömt dokumentera detta

Corsair H80I med Arctic Cooling MX-2 pasta
4011mHZ Multiplier 40 autovolt 1.272 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
63 grader
66 grader
65 grader
56 grader
IDLE autovolt pendlar ca 0.996-1.068volt
40
40
39
37

Corsair H80I med Arctic Cooling MX-2 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
72
70
67
61
IDLE autovolt pendlar ca 0.996-1.092 volt
39
37
36
30

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4011mHz Multiplier 40, autovolt 1.272 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
63
69
68
61
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt
39
36
33
27

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
68
75
73
65
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt
41
38
39
34

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på HÖGSTA fläkthastighet
63
71
69
62
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt på HÖGSTA fläkthastighet
38
33
31
26