Permalänk

Asus P8Z77-V ser olika ut vid boot

Tjena. Jag och en polare köpte detta moderkort, den nya i5 och ram från webhallen i ett uppgraderingspaket. Resten för att bygga datorn köpte vi i en butik. Vi köpte precis likadana saker. Detta var 2 månader sedan typ.

Nu köpte en tredje polare exakt samma uppgraderingspaket och även exakt de saker vi köpte i butik så vi tre har med andra ord precis likadan hårdvara med undantag att jag har en lite äldre SSD medans de andra har en lite nyare.

Hur som helst, när min polare som byggde datorn senast ska starta sin dator så kommer det upp en helsvart skärm där det står ASUS och att man ska trycka del för att komma in i setup. Denna visas max 2 sek och sen kommer windowsloggan. Hans dator bootar på 20 sek.

När jag och min andra polare startar datorerna så får vi upp en "grönblå" bakgrund där det står ASUS och att man ska trycka del för setup fast det står i ett helt annat typsnitt. Det är alltså en helt annan bild och denna bild är kvar betydligt längre innan man kommer vidare och vi bootar upp på runt 33 sek.

Vad är det som gör detta? Är det drivrutiner eller att någon av oss har en nyare bios? Köpte som sagt precis likadana saker och hårddisken sitter i intel sata portarna (de gråa) som dem ska.

Att tilläggas ska att uppgraderingspaketet tog slut när vi köpt våra och det tog sen nån vecka innan webhallen fick in paketet igen och det var då vår andra kompis köpte sitt. Ska vi uppdatera våra drivrutiner till moderkortet eller vad är det vi ska göra för att få datorerna att starta lika snabbt?

Permalänk
Medlem

Olika biosversioner låter det ju som, möjligen att det är olika revisioner av själva moderkortet också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kolla om det är så att ni har olika BIOS versioner och om det skulle göra någon skillnad om alla körde samma (nyaste då förslagsvis). Är alla inställningar lika då? sitter alla kablar som det ska? För mig så hade jag en post på typ 40 sekunder förut då en kabel tydligen inte satt till helt 110% och efter jag hade dragit ur alla kablar och sen satt i dom igen så fungerade allt perfekt.
Nyaste firmware på ssd disken?
Har ni mätt tiden det tar att boota? 20 sekunder kan mycket väl vara runt 33 sekunder finns program för att mäta hur lång tid det tar att komma in i windows igen eller bara köra med en klocka.

Vet att jag brukar känna att "fan vad mycket snabbare din dator är!" tills man jämför ordentligt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

min brorsas dator brukar har olika bios bild när bios laddar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tror du att någon av er gått in och ändrat något i bios? Det låter som om en av er har valt disable på "fast boot". I så fall tar bootningen längre tid, för att datorn ska kolla av minnena, USB-portar och liknande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Kolla om det är så att ni har olika BIOS versioner och om det skulle göra någon skillnad om alla körde samma (nyaste då förslagsvis). Är alla inställningar lika då? sitter alla kablar som det ska? För mig så hade jag en post på typ 40 sekunder förut då en kabel tydligen inte satt till helt 110% och efter jag hade dragit ur alla kablar och sen satt i dom igen så fungerade allt perfekt.
Nyaste firmware på ssd disken?
Har ni mätt tiden det tar att boota? 20 sekunder kan mycket väl vara runt 33 sekunder finns program för att mäta hur lång tid det tar att komma in i windows igen eller bara köra med en klocka.

Vet att jag brukar känna att "fan vad mycket snabbare din dator är!" tills man jämför ordentligt.

Jo jag får kolla det med bios. Ser att du har samma kort, vet du hur man kollar det? Ja vi har mätt med klocka och hans är betydligt snabbare. Det är just det med att biosen ser annorlunda ut som får mig osäker. Han är den vanliga klassiska svarta med asus text men min är som sagt också en vit asus text men med blå/grön bakgrund i nått flashigt mönster =P