Intel Haswell för bärbara datorer i läckt datablad

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell för bärbara datorer i läckt datablad

Specifikationerna för tre processorer ur familjen Intel Haswell dyker upp på nätet. Denna gång handlar det om påkostade modeller för bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

trevligt! Gillar stödet för upplösningen skarpt!

Permalänk
Medlem

Intel negligerar alltså desktop och satsar på bärbart... Inte förvånande, när de inte får någon konkurrens på desktop.

Permalänk
Medlem

Intels svaga sida är ju integrerad grafik men vi får väl se hur det ser ut med de nya cpu'erna.
Blir det HD 5000? Eller HD 4500?

Permalänk

På vilka punkter i tabellen är de nya bättre än de gamla? De har ju 2W högre TDP, samma klockfrekvens, ja samma mycket annat.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

TDP

Skrivet av Ralleballe:

På vilka punkter i tabellen är de nya bättre än de gamla? De har ju 2W högre TDP, samma klockfrekvens, ja samma mycket annat.

Dubbelt så snabb GPU bör ju dra mer ström --> väsentlig sänkning av [TDP / prestations enhet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Intels svaga sida är ju integrerad grafik men vi får väl se hur det ser ut med de nya cpu'erna.
Blir det HD 5000? Eller HD 4500?

HD4600 enl. denna och tidigare publicerade tabeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Intel negligerar alltså desktop och statsar på bärbart... Inte förvånande, när de inte får någon konkurrens på desktop.

Intels strategi är ju inte direkt ny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Intel negligerar alltså desktop och satsar på bärbart... Inte förvånande, när de inte får någon konkurrens på desktop.

Säljs väl mer laptops än desktops så det känns väl fullständigt förståeligt.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Skrivet av hasseb64:

Dubbelt så snabb GPU bör ju dra mer ström --> väsentlig sänkning av [TDP / prestations enhet]

Min tanke också. Måste ju nästan vara deras nya GPU som drar så mycket. Lite oroväckande ändå.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Då kan vi konstatera att 3930k > 4930k, 3960x > 4960x

Ser dock ingen anledning till att vänta på 4930k, minor upgrade från 3930k, och är ett helt år kvar.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Vadå negligerar? De släpper ju desktop-processorer också, precis som vanligt. Eller hur?

Skrivet av Ralleballe:

Eller så slutar man ignorera det faktum att Intel har gjort väldigt mycket förändringar som kan öka IPC rätt duktigt. Sedan så drar de nog mindre ström överlag. De drar bara lika mycket ström som Ivy i värsta fall under hög belastning, under normalt användande ska de stora satsningarna på energieffektivitet och energisparlägen märkas.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valvar:

Intel negligerar alltså desktop och statsar på bärbart... Inte förvånande, när de inte får någon konkurrens på desktop.

Kanske har att göra med kunderna går allt mer mot mobila lösningar, var ju ett tag sedan laptops gick förbi stationära i försäljning.

Men negligerar man verkligen stationära system? Är du en "vanlig" användare har du absolut noll användning för mer än fyra CPU-kärnor och är du professionell användare står inte utveckling still ens på stationära då det idag finns Xeon med 10 CPU-kärnor, man kan ha upp till 8 CPU:er per moderkort och klockfrekvenserna i CPU:er med 6 eller fler CPU-kärnor har stadig gått mot de 4GHz som verkar vara den praktiska gränsen för dagens CPUer.

Att öka frekvensen fungerar inte då effekten drar iväg något helt brutalt, men i Haswell försöker man ändå öka IPC genom att hålla längden på pipeline:en konstant från Ivy + bredda den 33% från att maximalt köra 6 µops per cykel till att köra upp till 8 µops per cykel. Detta är första gången sedan Core2 man ökar bredden, då från 4 µops/cykel i Pentium4 eller från 5 µops/cykel i PIII/Core/PentiumM (ja P4 var ett steg bakåt i den bemärkelsen) till 6 µops/cykel. Naturligtvis är en sådan förbättring inte bara till gagn för stationära, men det kommer ändå att öka prestanda, hur mycket får vi se när testerna börjar ramla in.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske har att göra med kunderna går allt mer mot mobila lösningar, var ju ett tag sedan laptops gick förbi stationära i försäljning.

2007 i Sverige tydligen. Det är ett tag sedan.
http://www.idg.se/2.1085/1.116318

Det är över 10 år sedan alla var övertygade om att den stationära datorn var på väg att dö. Till exempel en diskussion från 2002:
http://www.99mac.se/allt-om-mac/58-vi-behova-nagra-stationara...

Jag tror att man snart kommer att ersätta det med en insikt om att den stationära datorn dödsrosslat så länge nu att den förmodligen inte kommer att dö, utan har nischat in sig och kommer att hanka sig kvar på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

... har stadig gått mot de 4GHz som verkar vara den praktiska gränsen för dagens CPUer.

Att öka frekvensen fungerar inte då effekten drar iväg något helt brutalt,

Finns en enkel förklaring till varför det inte fungerar så bra att bygga processorer med över 4GHz frekvens idag.

Elektoners hastighet i kretsen är ungefär halva ljushastigheten (150000km/s) och med 4 miljarder uppdateringar per sekund (4GHz) hinner en klockpuls endast ca 3,75 cm innan nästa puls går iväg.

Begränsningen är alltså ljusets hastighet, för att kunna höja klockfrekvensen ännu mer måste numera alla delar i CPUn minska i storlek lika mycket som klockan ökar, inklusive dess totala mått.

Permalänk
Medlem

Lutar mot en MBP med Haswell.
Vill man köra Windows på den är det mycket lättare med Bootcamp än att göra en Hackintosh.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

57 watt tdp, då snackar vi inte längre normalstor 15" dator utan för att kyla det (och eventuellt ett saftigt grafikkort) lär det nog till dugligt med kylning = klumpigt, stor vikt. Det är med andra ord enbart processorer lämpliga för "stationära ersättare" och ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Finns en enkel förklaring till varför det inte fungerar så bra att bygga processorer med över 4GHz frekvens idag.

Elektoners hastighet i kretsen är ungefär halva ljushastigheten (150000km/s) och med 4 miljarder uppdateringar per sekund (4GHz) hinner en klockpuls endast ca 3,75 cm innan nästa puls går iväg.

Begränsningen är alltså ljusets hastighet, för att kunna höja klockfrekvensen ännu mer måste numera alla delar i CPUn minska i storlek lika mycket som klockan ökar, inklusive dess totala mått.

Wow kan detta stämma ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Wow kan detta stämma ?

Om man skall tro föreläsaren i ämnet jag hade på Chalmers (vilket iaf jag gör) , så ja.

Logiskt och matematiskt låter det ju vettigt, även om endel säkerhetsmarginaler nog är inbyggda från fabrik vilket gör att man fortfarande kan överklocka ganska bra innan det blir instabilt.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut. Hoppas det ökar IPC riktigt mycket för då ser det ju riktigt fint ut för nästa jobbdator. 3.9ghz i turbofrekvens på en enkel kärna tillsammans med ökad IPC känns inte fel när man som jag arbetar med enkeltrådade beräkningar. Detta i kombination med 256gb SSD blir ju fint. Hoppas bara det går att få den processorn i en 13-14" format, känns iofs rätt tveksamt...

Blir nog ett fint lyft ifrån 2.93ghz Core 2 som jag kör nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Men negligerar man verkligen stationära system? Är du en "vanlig" användare har du absolut noll användning för mer än fyra CPU-kärnor och är du professionell användare står inte utveckling still ens på stationära då det idag finns Xeon med 10 CPU-kärnor, man kan ha upp till 8 CPU:er per moderkort och klockfrekvenserna i CPU:er med 6 eller fler CPU-kärnor har stadig gått mot de 4GHz som verkar vara den praktiska gränsen för dagens CPUer.

Att öka frekvensen fungerar inte då effekten drar iväg något helt brutalt, men i Haswell försöker man ändå öka IPC genom att hålla längden på pipeline:en konstant från Ivy + bredda den 33% från att maximalt köra 6 µops per cykel till att köra upp till 8 µops per cykel. Detta är första gången sedan Core2 man ökar bredden, då från 4 µops/cykel i Pentium4 eller från 5 µops/cykel i PIII/Core/PentiumM (ja P4 var ett steg bakåt i den bemärkelsen) till 6 µops/cykel. Naturligtvis är en sådan förbättring inte bara till gagn för stationära, men det kommer ändå att öka prestanda, hur mycket får vi se när testerna börjar ramla in.

Var läser man om sånt? Som uops per cykel osv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Jaha hur blir det när man överklockar då?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dj christian:

Var läser man om sånt? Som uops per cykel osv?

Dels kan du läsa det i det referensmaterial som Intel/AMD gör tillgängligt, men det är väldigt torr litteratur och är nog mest riktat till de som utvecklar kompilatorer och liknande.

Den bästa lite mer "populärvetenskaplig" variant jag läst hittar du hos RealworldTech.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jaha hur blir det när man överklockar då?

Instabilt skulle jag tro, flera klockpulser samtidigt i CPU kärnan lär nog inte vara helt optimalt.

Men det finns ju en del maginaler, resonemanget är mer en allmän förklaring till varför rallyt mot högre GHz stannat av eller saktat ned de senaste 5 åren och det handlat mycket mer om andra förändingar i arkitekturen och parallela processorer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Dels kan du läsa det i det referensmaterial som Intel/AMD gör tillgängligt, men det är väldigt torr litteratur och är nog mest riktat till de som utvecklar kompilatorer och liknande.

Den bästa lite mer "populärvetenskaplig" variant jag läst hittar du hos RealworldTech.

Du som kan ganska mycket...
På vanlig svenska, vad för skillnader kommer vi se i "Haswell" jämfört med "Ivy-Bridge"? Lite bättre prestanda, och att den ska dra mindre ström, men inget annat? Hur blir det med den inbyggda grafiken?

Mvh

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Du som kan ganska mycket...
På vanlig svenska, vad för skillnader kommer vi se i "Haswell" jämfört med "Ivy-Bridge"? Lite bättre prestanda, och att den ska dra mindre ström, men inget annat? Hur blir det med den inbyggda grafiken?

Mvh

Jag är ju inte han, men jag skulle säga mycket stora skillnader på den inbyggda grafiken. AMDs Trinity får nog svettas om den ens vinner. Samtidigt så är det lite mer prestanda per Hz. 10% snabbare är en låg gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag är ju inte han, men jag skulle säga mycket stora skillnader på den inbyggda grafiken. AMDs Trinity får nog svettas om den ens vinner. Samtidigt så är det lite mer prestanda per Hz. 10% snabbare är en låg gissning.

Well, tack ändå

Så det är alltså en bra ide att vänta på nästa macbook 'retina' med 'Haswell' då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Well, tack ändå

Så det är alltså en bra ide att vänta på nästa macbook 'retina' med 'Haswell' då...

Det skulle jag säga, i alla fall om du ska spela. Där kommer skillnaden vara stor. Det ryktas om att Haswell ska ha effektivare EU's, men samtidigt fler, vissa rykten gör gällande att det är 40 EU's, mot Ivy Bridge som har 16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det skulle jag säga, i alla fall om du ska spela. Där kommer skillnaden vara stor. Det ryktas om att Haswell ska ha effektivare EU's, men samtidigt fler, vissa rykten gör gällande att det är 40 EU's, mot Ivy Bridge som har 16.

Inte fan köper man en 'retina' för att spela :D, men....

Vad jag hoppas på är att den inbyggda GPUn ska vara tillräcklig stark så att den ska hantera alla pixlar själv utan att ta mycket hjälp från CPUn, och inte heller ska den sno mycket RAM från systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Inte fan köper man en 'retina' för att spela :D, men....

Vad jag hoppas på är att den inbyggda GPUn ska vara tillräcklig stark så att den ska hantera alla pixlar själv utan att ta mycket hjälp från CPUn, och inte heller ska den sno mycket RAM från systemet.

Eftersom du frågade på ett sådant sätt så tänkte jag att du kanske ville spela ibland.
Och jag är inte helt med på vad du menar. Grafik tar lika mycket minne oavsett vilken GPU man kör med i princip.