Permalänk

Configurera Gigabyte G1.sniper 3, mSATA

Jag har köpt ett nytt moderkort och har tänkt att installera det 'snart'. Men någon kanske kan hjälpa mig med ett par frågetecken innan jag sätter igång.
På moderkortet finns det en mSATA anslutning. Läser man på lite står det att den kan man använda om man tex vill ha Intel rapid start och Intel smart respons. Och det vore ju kul med snabb start, men måste man alltså använda mSATA'n för att kunna få det? Kan man inte använda en SSD på vilken SATA port som helst? Kan någon förklara vad fördelen skulle vara att köpa en separat mSATA och sätta på moderkortet?

Funderar även lite på att köra RAID0 på boot disken. Någon som har erfarenhet av det? Blir det mycket snabbare? Om jag fattat det hela rätt skulle jag kunna sätta upp allt, som RAID0 nu , och installera en andra SSD om ett litet tag utan att behöva installera om, bara lägga till i RAID'en..har jag fattat det hela rätt då?

Tänkte att jag kanske iaf kan jämföra det här kortet mot mitt förra Asus, och kanske vad det lider se vad det blir för skillnad med tre grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //