Snabba frågor om ivy bridge och sandy bridge

Permalänk

Snabba frågor om ivy bridge och sandy bridge

Tjena tjena, Spiderwolf här och undrar snabbt Om sandy bridge är bättre på att överklockas dvs utvecklar inte mer värme och blir nu lite orolig för jag har tänkt och överklocka rejält med min h100i och vill ha en processor som klarar det och ett moderkort som och gör det?

Så vad säger ni ska man köra på sandy bridge, för överklockninges skull eller ta ivy för dom dära ynka % ??

Tack

//Spiderwolf

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderwolf:

Tjena tjena, Spiderwolf här och undrar snabbt Om sandy bridge är bättre på att överklockas dvs utvecklar inte mer värme och blir nu lite orolig för jag har tänkt och överklocka rejält med min h100i och vill ha en processor som klarar det och ett moderkort som och gör det?

Så vad säger ni ska man köra på sandy bridge, för överklockninges skull eller ta ivy för dom dära ynka % ??

Tack

//Spiderwolf

Skulle kört ivy, känns bättre med nyare

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

nää, med vattenkylning är ivy bridge minst lika bra, kom ihåg att 3770k på 4.2ghz är snabbare än i7 2600k på 4.4ghz, om du får en i7 3770k till runt 4.7ghz som du garanterat borde lyckas med en h100i så kommer den prestera som en 5ghz+ i7 2600k

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bör dock nämnas att vissa exemplar har problem med att få värmen transporterad till IHSen. Att plocka bort/montera om den har sänkt temperaturerna med ~20 grader för vissa.
Som ovan sa dock så är 4.2 GHz @ IB snabbare än 4.4 GHz @ SB, och för 4.2 GHz på en Ivy Bridge ska det krävas bra mycket mindre spänning än för 4.4 på en Sandy Bridge.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

nää, med vattenkylning är ivy bridge minst lika bra, kom ihåg att 3770k på 4.2ghz är snabbare än i7 2600k på 4.4ghz, om du får en i7 3770k till runt 4.7ghz som du garanterat borde lyckas med en h100i så kommer den prestera som en 5ghz+ i7 2600k

Du ser detta in benchmarker, i spel märker man knappast någon skillnad.
Men som sagt, Ivy är billigare nu, så kör på det

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning till att köpa en äldre teknik när priset i princip är detsamma, även om vinsterna prestandamässigt är försumbara.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

nää, med vattenkylning är ivy bridge minst lika bra, kom ihåg att 3770k på 4.2ghz är snabbare än i7 2600k på 4.4ghz, om du får en i7 3770k till runt 4.7ghz som du garanterat borde lyckas med en h100i så kommer den prestera som en 5ghz+ i7 2600k

Jaha då kör jag på ivy

Skrivet av Rydisen:

Bör dock nämnas att vissa exemplar har problem med att få värmen transporterad till IHSen. Att plocka bort/montera om den har sänkt temperaturerna med ~20 grader för vissa.
Som ovan sa dock så är 4.2 GHz @ IB snabbare än 4.4 GHz @ SB, och för 4.2 GHz på en Ivy Bridge ska det krävas bra mycket mindre spänning än för 4.4 på en Sandy Bridge.

Vad menas med det? IHSen ?

Skrivet av iSw3de:

Du ser detta in benchmarker, i spel märker man knappast någon skillnad.
Men som sagt, Ivy är billigare nu, så kör på det

Japp blir ivy

Skrivet av Blofeld:

Finns ingen anledning till att köpa en äldre teknik när priset i princip är detsamma, även om vinsterna prestandamässigt är försumbara.

Det har du rätt i

och förresten finns det någon som kan rekommendera ett bra moderkort? helst blått men fungerar med rött och svart med

får max kosta 2k

Tack för hjälpen allihopa God jul på er

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderwolf:

och förresten finns det någon som kan rekommendera ett bra moderkort? helst blått men fungerar med rött och svart med
får max kosta 2k
Tack för hjälpen allihopa God jul på er

http://www.inet.se/produkt/1902257/asus-p8z77-v-pro Asus har fått bra kritik på sina kort jag kör själv med sabertooth z77 men du tyckte vist bättre om blått

EDIT: det finns Asus p8z77-v med om du vill ha ett billigare

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderwolf:

Vad menas med det? IHSen ?

Integrated Heat Spreader.
Det är metallen du ser när du kollar på plattan processorn sitter på. Processorn sitter under denna. Dess jobb är att fördela processorns värme på en större yta samt skydda processorn mot trycket från kylaren.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av simon253:

http://www.inet.se/produkt/1902257/asus-p8z77-v-pro Asus har fått bra kritik på sina kort jag kör själv med sabertooth z77 men du tyckte vist bättre om blått

EDIT: det finns Asus p8z77-v med om du vill ha ett billigare

Nice Men vad är skillnaden mellan pro och det vanliga?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderwolf:

Nice Men vad är skillnaden mellan pro och det vanliga?

Vet faktiskt inte längre har kunnat innan men kör på den billiga då eller läs på google.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Vet faktiskt inte längre har kunnat innan men kör på den billiga då eller läs på google.

Har läst lite nu och det var inte så stor skillnad men vill hitta ett rött svart moderkort kan du hjälpa mig ? Ska vara atx

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderwolf:

Har läst lite nu och det var inte så stor skillnad men vill hitta ett rött svart moderkort kan du hjälpa mig ? Ska vara atx

Dom här är röd och svarta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2698179/2012-12-17

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

nja lite mer tänkte jag kan du hitta några andra?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tartaros:

nja lite mer tänkte jag kan du hitta några andra?

ASUS Maximus moderkort innehåller mycket röda färger, men du kommer ju inte ändå se vad det är för färg under minneskort m.m. Dessutom ligger de över din prisklass tror jag. Är verkligen färg på komponenterna så viktigt? Jag förstår inte

Permalänk
Skrivet av anon181280:

ASUS Maximus moderkort innehåller mycket röda färger, men du kommer ju inte ändå se vad det är för färg under minneskort m.m. Dessutom ligger de över din prisklass tror jag. Är verkligen färg på komponenterna så viktigt? Jag förstår inte

nej inte så viktigt tack ändÅ:d

Visa signatur

Nils-Julius