7970 crossfire överhettad?

Permalänk
Medlem

7970 crossfire överhettad?

Har nyligen skaffat min två XFX 7970 BE DD
Har lite problem med vämen i stock fan profil.
Har här spelat bf3 runt 20-30 minuter. Spelar jag längre så kraschar datorn. "Startas om"
Här ser ni alla temps. VRM blir väldigt väldigt varma också

Har 2X140mm Scythe Slip i 800 rmp som in sug fram
och 2X140 Fractal i 900 rpm som flyttar luften ut från chassit. En bak och en i toppen.
Har Define R4 som chassi

Nu så undrar jag vad ni tycker att jag ska göra? Uppskattar alla tips jag får. Dock verkar det som att XFX 7970 BE DD har värmeproblem.
Borde jag skicka tillbaka dem då?

EDIT: fick inte med VRM tempen på det överekortet men det ska vara 101 grader
Konstigt nog så är det överkortet svalare på vrm.

Annat jag har hittat nätet
http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=4215399&postcount=141

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Gör en aggressivare fläktkurva.
Hur sitter korten i ditt moderkort? Är det någon plats mellan eller sitter de tätt inpå varandra?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Gör en aggressivare fläktkurva.
Hur sitter korten i ditt moderkort? Är det någon plats mellan eller sitter de tätt inpå varandra?

Väldigt stor mellanrum. Har asus Asus P8Z77-V Pro. Dem sitter på första PCI-E och Andra PCI-E

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_PRO/

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Som rydisen sa, öka fläkthastigheterna.

En tystare lösning istället för t.ex. 80% fläkthastighet vore att sätta en 80 eller 120mm fläkt bak till där utblåset till grafikkorten är så det hjälper till att flytta luft utifrån flänsarna. Fungerar utmärkt.

Jag gjorde så på 8800GTX tiden då mina 2st kort blev otroligt varma i SLI.

Edit: förstår du hur jag tänker?

http://i29.photobucket.com/albums/c279/Commandercup/DSC01032.... en fläkt på utsidan på grafikkortslotsen precis under skärmsladdarna, fäst den med vad som helst. Så fläkten suger ut den varma luften ifrån utblåset.

Permalänk

Skaffa en fläkt i sidan som blåser in på grafikkorten så ska du se att du får bättre temperaturer:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Skaffa en fläkt i sidan som blåser in på grafikkorten så ska du se att du får bättre temperaturer:)

Den lösningen kan jag tyvärr inte göra. Har Fönster sido panel på Chassit. Vill inte ändra på den.

Här är nått jag har hittat på annat forum. http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=4215399&postcount=141

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

Som rydisen sa, öka fläkthastigheterna.

En tystare lösning istället för t.ex. 80% fläkthastighet vore att sätta en 80 eller 120mm fläkt bak till där utblåset till grafikkorten är så det hjälper till att flytta luft utifrån flänsarna. Fungerar utmärkt.

Jag gjorde så på 8800GTX tiden då mina 2st kort blev otroligt varma i SLI.

Edit: förstår du hur jag tänker?

http://i29.photobucket.com/albums/c279/Commandercup/DSC01032.... en fläkt på utsidan på grafikkortslotsen precis under skärmsladdarna, fäst den med vad som helst. Så fläkten suger ut den varma luften ifrån utblåset.

Aa förstår hur du menar. En bra idé men känns som att man borde inte behöva göra det för att hålla en normal temp på helt oklockade kort.
Eller? Vrm ska inte bli 108 grader i orginal clock

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

inte så konstigt...
Att köra fläktarna i 55-57% i load gör att det blir varmt.
Gör en egen fläktkurva i MSI Afterburner.

Jag har gjort helt eget, med hotkeys till det.
När jag surfar så kör jag standard klocks och standard fläktkurva.
I spel så kör jag OC 1125/1545 och fläkt på 100%.. i BF3, allt maxat så ligger tempen på ca 55 grader.

Ska dock tillägga att jag kör med en Arctic Cooling Accelero Xtreme

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

inte så konstigt...
Att köra fläktarna i 55-57% i load gör att det blir varmt.
Gör en egen fläktkurva i MSI Afterburner.

Jag har gjort helt eget, med hotkeys till det.
När jag surfar så kör jag standard klocks och standard fläktkurva.
I spel så kör jag OC 1125/1545 och fläkt på 100%.. i BF3, allt maxat så ligger tempen på ca 55 grader.

Ska dock tillägga att jag kör med en Arctic Cooling Accelero Xtreme

Okej. Får prova en egen fläktkurva och återkomma. Tips på fläktkurva?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Provade egen fläktkurva. Det här blev resultatet. Är rätt nöjd. Men Bf3 kraschar fortfarande efter 30 min ungefär. Kan det ha någonting med crossfire att göra?

Blev mycket nu. Men varför är spänningen så olika för korten? 1.100 för nedre och 1.164 för övre

Övre

Nedre

EDIT: Nu har jag bytt plats på korten. Ska testa igen och kolla vilka temps jag får. Har tagit kortet som har högre spänning orginal och lagt den i nedre istället. Förhoppningsviss så sjunker tempen lite på den kanske. Återkommer senare.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Verkar som det är något fel på ett av korten.
Har bytt plats på dem nu och fick följande resultat.
Övre kortet blir mycke mycke varmare. Jag vet att den ska bli varmare men inte över 20°C skillnad. Notera 36°C skillnad på VRM1

Tror ni det är något fel på den?
Eller vad tycker ni jag ska göra?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

njae 20 grader varmare låter väl inte helt orealistiskt då den i princip bara suger varmluft från det andra kortet, medans det suger kalluft

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

njae 20 grader varmare låter väl inte helt orealistiskt då den i princip bara suger varmluft från det andra kortet, medans det suger kalluft

Okej. Men hur kommer det sig att när jag byter plats på korten så får jag det här resultatet istället?

ÖVRE

NEDRE

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Antielefant

Vissa kort beter sig annorlunda än andra kort. Man måste komma ihåg att 7970 GHz ed. är fabriksöverklockade kort, och vissa kort går helt enkelt varmare än andra. Det syns också att korten inte är helt identiska, bland annat då ditt ena kort har högre spänningsmatning till GPU'n (VDDC) än det andra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vissa kort beter sig annorlunda än andra kort. Man måste komma ihåg att 7970 GHz ed. är fabriksöverklockade kort, och vissa kort går helt enkelt varmare än andra. Det syns också att korten inte är helt identiska, bland annat då ditt ena kort har högre spänningsmatning till GPU'n (VDDC) än det andra.

Jo det är sant. Har sett att spänningen högre på den som är svalare konstigt nog.
Men det är inte Ghz ed kort jag har. Det är xfx black edition. Dem ska enligt recensioner vara referens spänning på dem. Bara klockade lite lite högre

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Hur har du det med ventilation i lådan? Dessa kort spottar väl ut all varmluft rakt ut i chassit så du behöver mycket bra ventilation för att det ska fungera.

R3 an är väl ganska så tät? Inte så mycket insug i den lådan? Pröva att köra med öppen chassisida och se om det blir bättre. Då har du isf svaret där.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nzt:

Jo det är sant. Har sett att spänningen högre på den som är svalare konstigt nog.
Men det är inte Ghz ed kort jag har. Det är xfx black edition. Dem ska enligt recensioner vara referens spänning på dem. Bara klockade lite lite högre

GHz ed. är ju bara ett annat namn för att AMD själva ger tummen upp för att sälja korten klockade till 1 GHz, vilket är exakt vad dina kort är. Det är ingen som helst fysisk skillnad på ett "gammalt" 7970 och ett 7970 GHz ed.

Däremot är ju XFX inte direkt vad jag skulle kalla den bästa tillverkaren vad gäller consistency, dvs att likadana kort beter sig likadant. Det fanns en anledning att Nvidia röck deras licens att tillverka Geforcekort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är viktigt med chassifläktar om du kör med eftermarknadskylare vid systemlösningar där man har dubbla grafikkort. Emil och Jonas här på SweC brukar med jämna mellanrum (om du följer Fredagspanelen) säga att referenskylare är det bästa alternativet om man har dubbla grafikkort eftersom då åker luften ur lådan istället för att varmluft vispas runt i lådan och på så vis skapar högre tempreaturer.

Så mitt tips är helt enkelt att du införskaffar dig fläkt(ar) för att skapa ett bättre luftflöde genom chassit och/eller en fläkt som är riktad mot grafikkorten.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Hur har du det med ventilation i lådan? Dessa kort spottar väl ut all varmluft rakt ut i chassit så du behöver mycket bra ventilation för att det ska fungera.

R3 an är väl ganska så tät? Inte så mycket insug i den lådan? Pröva att köra med öppen chassisida och se om det blir bättre. Då har du isf svaret där.

Har numera R4:an
Har 4 st 140mm fläktar. 2 in 2 ut. alla går i runt 800-900 rpm känns som det borde räcka men det gör det inte riktigt tyvärr.
Blir nog att lämna tillbaka ett av korten. Spelar ändå bara i 1080p.

Skrivet av Zcenicx:

GHz ed. är ju bara ett annat namn för att AMD själva ger tummen upp för att sälja korten klockade till 1 GHz, vilket är exakt vad dina kort är. Det är ingen som helst fysisk skillnad på ett "gammalt" 7970 och ett 7970 GHz ed.

Däremot är ju XFX inte direkt vad jag skulle kalla den bästa tillverkaren vad gäller consistency, dvs att likadana kort beter sig likadant. Det fanns en anledning att Nvidia röck deras licens att tillverka Geforcekort.

Tänkte faktiskt inte på att mina kort är nästan lika högt klockade som ghz ed.
Stämmer rätt bra det du säger om xfx. Många andra utländska forum som tycker att dem är dåliga.

10721a;13012099]Det är viktigt med chassifläktar om du kör med eftermarknadskylare vid systemlösningar där man har dubbla grafikkort. Emil och Jonas här på SweC brukar med jämna mellanrum (om du följer Fredagspanelen) säga att referenskylare är det bästa alternativet om man har dubbla grafikkort eftersom då åker luften ur lådan istället för att varmluft vispas runt i lådan och på så vis skapar högre tempreaturer.

Så mitt tips är helt enkelt att du införskaffar dig fläkt(ar) för att skapa ett bättre luftflöde genom chassit och/eller en fläkt som är riktad mot grafikkorten.

Lycka till![/QUOTE]

Aa vet därför jag har 4 st 140mm fläktar. 2 in 2 ut. Aa har hört att dem brukar säga det. Men har även sett här på forumet att det inte ska vara några som helst problem om man har en okej ventilerat chassi. Trodde att mitt var helt okej men det räcker inte riktigt.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nzt:

Aa vet därför jag har 4 st 140mm fläktar. 2 in 2 ut. Aa har hört att dem brukar säga det. Men har även sett här på forumet att det inte ska vara några som helst problem om man har en okej ventilerat chassi. Trodde att mitt var helt okej men det räcker inte riktigt.

R4 titanium räcker, men du får inte köra med plexiglassidan utan med originalsidan som har fläktplats. Alternativt lämnar du tillbaka båda och satsar på dubbla referenskort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Du borde ju ha minst 2 tomma fläktplatser även med plexi sidan, en insug i botten och en utblås i top/baksidan.
Det är ju värt att pröva montera dit 2 fläktar.

Det går ju även att rycka ur oanvända hdburar/slädar för att öka luftlödet, men hur stor skillnad det gör vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

R4 titanium räcker, men du får inte köra med plexiglassidan utan med originalsidan som har fläktplats. Alternativt lämnar du tillbaka båda och satsar på dubbla referenskort.

Böt faktiskt till R4:an nästan bara för att jag ville ha plexiglassidan och att det var mycket mera plats för kabeldragningen på baksidan.. Jag hade nog byt om jag hade köpt korten för ordinarie pris men jag beställde dem med cdon:s 25% rabatt så dem kostade mig 2650 kr st. Det får jag aldrig tag för nu. Det blir att lämna tillbaka ett av korten. Jag tycker datorn låter alldeles för mycket i load för min smak. Är igentligen inte i behov av två st heller (1080p skärm)

Skrivet av henkiii:

Du borde ju ha minst 2 tomma fläktplatser även med plexi sidan, en insug i botten och en utblås i top/baksidan.
Det är ju värt att pröva montera dit 2 fläktar.

Det går ju även att rycka ur oanvända hdburar/slädar för att öka luftlödet, men hur stor skillnad det gör vet jag inte.

Aa jag vet men vill inte montera in mera fläktar nu när jag har hört hur mycket datorn låter i load. Har även redan tagit bort övre hdd buren. Det gjorde jag direkt så jag har inte ens testat med den på. Som jag skrev här ovan så ska jag lämna tillbaka mitt ena kort. Behöver igentligen inte så mycket prestanda men tänkte att jag skulle slå till då det var väldigt bra pris.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Antielefant

Mer fläktar behöver dock inte innebära mer oljud, speciellt inte om de ventilerar grafikkorten vilka är vad som låter.

Flera tysta fläktar är bättre än färre mer högljudda.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kan nästan säga att det är inte "fläktarna" du hör utan de är grafikkorten du hör... före jag bytte till vattenkylning så körde jag med fyra 140 två fram som blåste på i 1000rpm rakt in en i taket och en i baken .. och dom hörde jag aldrig när mitt grafikkort varvade upp under load.
Om jag skulle rekommendera dig till något så skulle det vara att öka hastigheten på dom fram och sätta en fläkt i golvet "den kommer du aldrig att märka" på så sätt får du in mer luft i lådan samtidigt som dina två "taket-bak" kommer att klara av att suga ut.
Du kan ju alltid prova iafl.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips allihopa men jag har bestämt mig för att behålla ett av korten bara.
Jag tycker att korten låter rätt mycket även vid idle jämför med mitt 670 windforce. I load är dem väldigt väldigt högljudda. Helt oacceptabelt för min smak.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Tack för alla svar och tips allihopa men jag har bestämt mig för att behålla ett av korten bara.
Jag tycker att korten låter rätt mycket även vid idle jämför med mitt 670 windforce. I load är dem väldigt väldigt högljudda. Helt oacceptabelt för min smak.

Okej, åker det andra ut på marknaden då?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Okej, åker det andra ut på marknaden då?

skickar nog tillbaka den. Förlorar inget på det. Förutom frakt kostnaden.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

skickar nog tillbaka den. Förlorar inget på det. Förutom frakt kostnaden.

Så sant. Betänk dock om det är särskilt schysst att göra så. Det är ju inget fel på kortet och du har varmkört det ordentligt. Skulle du vilja köpa detta kort av cdon i andra hand om någon varmkört det på detta sätt?

Självklart tar CDON tillbaka kortet. Men jag ser det lite fel att vi konsumenter lite av "missbrukar" vår ångerrätt på detta sätt. Det är sådant som till slut kommer att inskränka våra rättigheter som konsumenter och gör returer svårare och hårdare med tiden då återförsäljarna litar mindre och mindre på oss konsumenter.

Bara min åsikt. Jag får dock väldigt lätt dåligt samvete för saker och ting och tänker ofta på hur mina handlingar påverkar oss alla i det långa loppet.
Kör hårt på "behandla andra som du själv vill bli behandlad"

Säger här inte att du är en dålig människa på något sätt, vill bara flika in hur jag tänker när jag sitter i samma sits

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Så sant. Betänk dock om det är särskilt schysst att göra så. Det är ju inget fel på kortet och du har varmkört det ordentligt. Skulle du vilja köpa detta kort av cdon i andra hand om någon varmkört det på detta sätt?

Självklart tar CDON tillbaka kortet. Men jag ser det lite fel att vi konsumenter lite av "missbrukar" vår ångerrätt på detta sätt. Det är sådant som till slut kommer att inskränka våra rättigheter som konsumenter och gör returer svårare och hårdare med tiden då återförsäljarna litar mindre och mindre på oss konsumenter.

Bara min åsikt. Jag får dock väldigt lätt dåligt samvete för saker och ting och tänker ofta på hur mina handlingar påverkar oss alla i det långa loppet.
Kör hårt på "behandla andra som du själv vill bli behandlad"

Säger här inte att du är en dålig människa på något sätt, vill bara flika in hur jag tänker när jag sitter i samma sits

Förstår hur du tänker, men jag har inte gjort något fel med korten. Att dem blev så varma var för att jag trodde inte man behövde göra egen fläktkurva i stock frekvenser. Så därför jag startade tråden. Jag skulle definitiv kunna köpa ett sånt kort. Bara man inte kör dem i crossfire så funkar dem bra. Jag missbrukar absolut inte min ångerrätt. Jag köpte en produkt. Har testat den och är inte nöjd med den. Lämnar därför tillbaka den. Det är väldigt bra att du tänker som du gör. Håller med dig att vi borde tänka mera på det sättet. Men i mitt fall så har jag inget att ha dåligt samvete över.

Visa signatur

Jag har en data