DayZ Standalone - Vad vet vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Det där tror jag inte på förrän jag sett det. Det är inte så att .50-kalibriga kulor är helt fantastiskt speciella, det är fortfarande en stålöverdragen blyklump som färdas i runt 900 m/s, den skapar inte mer tryckvåg under färd än vad en "vanlig" kula göra. Den enda tryckvåg som uppstår värd att prata om den från krutgasernas expansion vid avfyrning. Se det såhär: Om du skjuter på en tavla i papper kommer du få ett hål med ca. 12,7 mm i diamater. Om nu tryckvågen ska lyckas slå omkull människor, slita loss kroppsdelar och jag vet inte allt som sägs om den här typen av ammunition så borde en tavla i papper vara relativt förstörd över en större area än själva ingångshålet, inte sant?

Jag kan inget om sånnt här, skrev bara vad jag såg, skulle även kunna vara nått special ammo
Men med tanke på att as50 används (kan användas iallafall) för att penetrera pansar fordon så tycker jag att det känns rimligt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Choffe:

Det där tror jag inte på förrän jag sett det. Det är inte så att .50-kalibriga kulor är helt fantastiskt speciella, det är fortfarande en stålöverdragen blyklump som färdas i runt 900 m/s, den skapar inte mer tryckvåg under färd än vad en "vanlig" kula göra. Den enda tryckvåg som uppstår värd att prata om den från krutgasernas expansion vid avfyrning. Se det såhär: Om du skjuter på en tavla i papper kommer du få ett hål med ca. 12,7 mm i diamater. Om nu tryckvågen ska lyckas slå omkull människor, slita loss kroppsdelar och jag vet inte allt som sägs om den här typen av ammunition så borde en tavla i papper vara relativt förstörd över en större area än själva ingångshålet, inte sant?

Skrivet av Xelathur:

Man kan nog bomma en person med ett skott fran en AS50 och enda gora rejalt med skada

Skrivet av Lasergurka:

Jo, men det finns anledningar till att det inte finns Javelins, AA-12 med explosive rounds och alla andra vapen som finns i verkligheten; För att det är ett spel, och i ett spel som DayZ måste man tänka på; Vad som passar in till temat, och vad som kan ses som balancerat.

Jag gillar ARMA och hur det är uppbyggt, jag gillar inte AS50 eller M107, sen kan det ju debatteras om det är realistiskt att dö direkt av ett skott i armen eller benet.

Håller med om att AS50 och M107 är riktigt tråkiga vapen. Speciellt när det finns en miljard hackers
Men för att komma in på skador av vapen, här finns en film på ett rådjur som sköts med 300 WSM (.30 cal).
Varning: Grafiskt. Den är flådd. (vattenmeloner bör inte titta)

Poängen är att ingångshålet i papper är inte lika intressant som mängden kroppsvävnad som kommer slitas bort, antagligen stor del av armen/benet om du blir träffad där.

edit: Har däremot svårt att se att något skulle hända av att missat skott. Men who am i to guess

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk

jag tycker det borde vara så man bara kan döda zombier med skott i huvudet det är ju så det är i zombie filmer och det ökar ju svårighets graden jätte mycket för det är ju lite för lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Poängen är att ingångshålet i papper är inte lika intressant som mängden kroppsvävnad som kommer slitas bort, antagligen stor del av armen/benet om du blir träffad där.

edit: Har däremot svårt att se att något skulle hända av att missat skott. Men who am i to guess

Absolut, om du blir träffad är det en helt annan historia. Samtidigt ska det sägas att det inte nämns i videon om vilken typ av kula som användes. Det där resultatet får normal jaktammo eftersom den är halvmantlad med en mjuk blyspets som expanderar när den träffar, något som inte får användas i krig just p.g.a. köttskadorna den orsakar. .50 är helmantlad, och ska, sålänge den inte börjar vobbla, ge en ren sårkanal. Däremot är den grov i sig och har en massiv anslagsenergi. Träffar du en led eller liknande skulle kulan säkerligen slita av kroppsdelen ifråga, då splittret som skapas utan tvekan skulle kunna slita loss det som är kvar. Får du däremot en träff som går rakt igenom kött, utan leder eller ben, skulle du med största sannolikhet få en ren sårkanal.

Skrivet av Boozfob:

Jag kan inget om sånnt här, skrev bara vad jag såg, skulle även kunna vara nått special ammo
Men med tanke på att as50 används (kan användas iallafall) för att penetrera pansar fordon så tycker jag att det känns rimligt

Åter till det här med tryckvåg. Ja, den penetrerar lätt bepansrade fordon. Grejen är att inte ens SABOT-ammo, en tunn, underkalibrig projektil av utarmerat uran (http://en.wikipedia.org/wiki/M829) skulle slita av någon kroppsdel med hjälp av någon tryckvåg. Här snackar vi bortåt 5 kilo spets som kommer farande i runt 1500 m/s, med andra ord runt 300 gånger högre rörelseenergi. (18600 Joule vs 5626000 Joule) SABOT används för att slå ut andra stridsvagnar, så med den logiken borde en SABOT kunna välta en mindre bil enbart med hjälp av "tryckvågen"? Jag är ledsen, men det är inte rimligt.

Så, ska sluta ranta nu offtopic nu, men sådana här moderna legender stör mig lite, inte minst då ingen någonsin kan visa upp bevis på att de skulle stämma.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Håller med om att AS50 och M107 är riktigt tråkiga vapen. Speciellt när det finns en miljard hackers
Men för att komma in på skador av vapen, här finns en film på ett rådjur som sköts med 300 WSM (.30 cal).
Varning: Grafiskt. Den är flådd. (vattenmeloner bör inte titta)

Poängen är att ingångshålet i papper är inte lika intressant som mängden kroppsvävnad som kommer slitas bort, antagligen stor del av armen/benet om du blir träffad där.

edit: Har däremot svårt att se att något skulle hända av att missat skott. Men who am i to guess

Inget skulle hända om någon missade med 12,7mm vapen på dig förutom att du skulle bli rädd! Grejjen med militära kulor är att dom är helmantlade och relativt ostabila (Tyskarnas påfund att ha så hela lik som möjligt hemma efter krig) så dom börjar vobbla men vinner i penetration. Det är inte sårkanalen som gör den stora skadan "läs inte träffat vitalt" utan anslagsenergin och chockvågen i kroppen av den energin!

Lättare tänkt så här; Kullan (Säger 12,7 * 99mm NATO aka. .50 BMG) är 12.95 mm i diameter själva kulan. Patronen laddad med x g krut. Den värsta modellen av .50 BMG har en kulvikt (själva kulan) på 52g och i en hastighet av 882m/s och har en anslagsenergi av 20195 J. Sårkanalen då kommer bli i bästa fall ca 12,95mm om kulan inte börjar vobbla. Men med den anslagsenergin på 20195 J kommer blod från den stackare som blev träffat rusa ifrån sårkanalen med just 20195J plus en tryckvåg som skapas i kroppen och bla. komma ut på andra sidan. Utgångshålet blir då som en apelsin storleksmässigt i bästa fall!! Att bli av med en arm...kanske?! Men inte kroppsdelar som flyger hej villt!

Papper går inte att mäta på, Bättre på youtube och kolla sådanadär dockor med samma massa och viskositet som människor om man vill se en kulas skada. Eller så kan man jobba i försvaret och få skjuta 12,7 IRL.

PS. Stavar som en kratta och vet om det, så säg inget om det tack!

MVH

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Absolut, om du blir träffad är det en helt annan historia. Samtidigt ska det sägas att det inte nämns i videon om vilken typ av kula som användes. Det där resultatet får normal jaktammo eftersom den är halvmantlad med en mjuk blyspets som expanderar när den träffar, något som inte får användas i krig just p.g.a. köttskadorna den orsakar. .50 är helmantlad, och ska, sålänge den inte börjar vobbla, ge en ren sårkanal. Däremot är den grov i sig och har en massiv anslagsenergi. Träffar du en led eller liknande skulle kulan säkerligen slita av kroppsdelen ifråga, då splittret som skapas utan tvekan skulle kunna slita loss det som är kvar. Får du däremot en träff som går rakt igenom kött, utan leder eller ben, skulle du med största sannolikhet få en ren sårkanal.

Åter till det här med tryckvåg. Ja, den penetrerar lätt bepansrade fordon. Grejen är att inte ens SABOT-ammo, en tunn, underkalibrig projektil av utarmerat uran (http://en.wikipedia.org/wiki/M829) skulle slita av någon kroppsdel med hjälp av någon tryckvåg. Här snackar vi bortåt 5 kilo spets som kommer farande i runt 1500 m/s, med andra ord runt 300 gånger högre rörelseenergi. (18600 Joule vs 5626000 Joule) SABOT används för att slå ut andra stridsvagnar, så med den logiken borde en SABOT kunna välta en mindre bil enbart med hjälp av "tryckvågen"? Jag är ledsen, men det är inte rimligt.

Så, ska sluta ranta nu offtopic nu, men sådana här moderna legender stör mig lite, inte minst då ingen någonsin kan visa upp bevis på att de skulle stämma.

Sårkanalen och chockvågen I KROPPEN är det gör skadan! Bra förklarat med kulan och energin där men det är kulans uppbyggnad som gör att den penetrerar och inte bara energin den levererar och det är energin VID ANSLAG/TRÄFF som nämns när man kollar på kulor! Tomback (kan vara felstavat) bla. på våra 39/B 9mm penetrerar västar pga. legeringen av det och de gör den med bara 600 J. Viss pansarbrytande kulor kör en slags RSV funktion vid träff också. Finns så jävla många olika typer av ammo så man blir helt snurrig! Jobbar runt med detta och vet vad jag pratar om men självklart kan jag ha fel isåfall rätta mig!

MVH

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk

vet någon vilcket datum standalone kommer. vill bara ha seriösa svar

Permalänk
Skrivet av wardlich3:

vet någon vilcket datum standalone kommer. vill bara ha seriösa svar

det jag har hört var det februrari men det kommer säkert komma ut vid juni

Visa signatur

We hurt people that love us,
Love people that hurt us

Permalänk
Medlem
Skrivet av wardlich3:

vet någon vilcket datum standalone kommer. vill bara ha seriösa svar

Det ända seriösa svar du kommer få är, ingen vet, inte ens Rocket.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu blev man inte aaaalls sugen på att lira!

Permalänk
Medlem

Ifall det blir som det verkar vara så kommer det bli årets bästa spel.. även om det släpps imorgon!
Fan vad jag längtar

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Att man måste leta rejält efter loot kommer bli riktigt intressant, förmodligen blir det fler banditer dock då dom inte orkar leta själv men banditer på en rimlig nivå ska det finnas!

Permalänk

Eurogamer Expo 2012: Dean Hall on DayZ Standalone ni borde titta på youtoub det är mycket info om dayz

Permalänk
Avstängd

Tjena alla ska man köra på dayz moden eller vänta på standalone ??

Tacksam för svar
Mvh panos

Permalänk

vänta på stand alone jag gör i alla fall det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Tjena alla ska man köra på dayz moden eller vänta på standalone ??

Tacksam för svar
Mvh panos

Skrivet av wardlich3:

vänta på stand alone jag gör i alla fall det

ArmA är i min mening så mycket mer än bara DayZ. Fast även där har vi "problemet" att ArmA 3 förhoppningsvis inte väntar alltför lång tid på sig att släppas.

Permalänk
Avstängd

Ser precis ut som gamla motorn, samma tråkiga stela animationer osv. D:

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Ser precis ut som gamla motorn, samma tråkiga stela animationer osv. D:

Det är väl samma motor som används i Take On Helicopters? Alltså i stil med ArmA 2.5 har jag för mig. Vilket är lite tråkigt när ArmA 3 är och slår på dörren.

Detta tror jag kan leda till intressant konkurrens mellan DayZ Standalone och DayZmod (när/om den portas till ArmA 3).

Permalänk
Medlem

Om du förstår engelska så hör du klart och tydligt att dom har stängt av och dragit ner typ allt i spelet under den videon, dom ville bara visa några små saker för folket vad dom har gjort. Och alla fattade att det inte ska se ut sådär förutom du. Spelet kommer bli årets bästa tror jag. Dom satsar stenhårt och gör allt för att det ska bli awesomeee.. Inge WarZ skit här inte. Själv tycker jag inte modden är dålig, man har roligt med kompisar och det är troligtvis det mest realistiska spelet jag någonsin lirat. Lite svårt vänja sig vid knapparna och så men när man gör det och vet vad man ska stänga av och ha på i grafikoptions så blir det tillslut bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Testnr1:

Om du förstår engelska så hör du klart och tydligt att dom har stängt av och dragit ner typ allt i spelet under den videon, dom ville bara visa några små saker för folket vad dom har gjort. Och alla fattade att det inte ska se ut sådär förutom du. Spelet kommer bli årets bästa tror jag. Dom satsar stenhårt och gör allt för att det ska bli awesomeee.. Inge WarZ skit här inte. Själv tycker jag inte modden är dålig, man har roligt med kompisar och det är troligtvis det mest realistiska spelet jag någonsin lirat. Lite svårt vänja sig vid knapparna och så men när man gör det och vet vad man ska stänga av och ha på i grafikoptions så blir det tillslut bra.

Så de anvænder gamla animationer och exakt samma grafik som innan, før att visa något?

Det ær ju næstan bekræftat att de inte anvænder arma 3 motorn, utan bara delar av den, så en blandning mellan båda.
Vore det en ny motor så hade animationerna och allt varit annorlunda, bortsett från kartan (som æven hade fått mindre førændring i terræng pga heightmaps osv skiljer per motor) och texturer som ær desamma.

Och varfør skulle animationerna påverkas av att de stængt av saker?! Det ser precis ut som Arma 2 på High liksom. Vad har de stængt av egentligen? Førklara!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

lite offtopic men arma 3 wasteland mod skulle vara något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Ser precis ut som gamla motorn, samma tråkiga stela animationer osv. D:

Tror det kommer fixas faktiskt.. de sa ju trots allt att de skulle visa några få saker och hade stängt av andra saker medans de gjorde detta.
men vad vet jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noobenu:

Tror det kommer fixas faktiskt.. de sa ju trots allt att de skulle visa några få saker och hade stängt av andra saker medans de gjorde detta.
men vad vet jag

Så de "stänger av" animationer? What?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Så de "stänger av" animationer? What?

Han säger ju i videon att spelet är långt ifrån klart och att de har stängt av massa grejer för att de bara ville visa det de visade i videon! hänger du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Så de "stänger av" animationer? What?

Tweet från idag
"Dean Hall ‏@rocket2guns
Jirka is working on Zombie AI pathfinding. I'm working on loot spawn mechanics. Also we have new skeleton + anims developing 4 better anims"

De jobbar på animationerna.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazen:

Tweet från idag
"Dean Hall ‏@rocket2guns
Jirka is working on Zombie AI pathfinding. I'm working on loot spawn mechanics. Also we have new skeleton + anims developing 4 better anims"

De jobbar på animationerna.

Varfør ska de jobba på animationer nær klart och tydligt Arma 3 har helt nya?
Verkar snarare som att de arbetar på zombie animationer.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Varfør ska de jobba på animationer nær klart och tydligt Arma 3 har helt nya?
Verkar snarare som att de arbetar på zombie animationer.

ska dom använda arma 3 animationer?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Varfør ska de jobba på animationer nær klart och tydligt Arma 3 har helt nya?
Verkar snarare som att de arbetar på zombie animationer.

DayZ Standalone kommer inte ha mycket med ArmA3 att göra.