Surfplatta för studier och underhållande

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jan 2010

Surfplatta för studier och underhållande

Hej

Jag sitter nu och studerar på högskola och känner att det väldigt lätt blir bökigt med penna och papper. Har väl ungefär sisådär 5-6 block fyllda av anteckningar och detta är bara på första året. Därför känns det som en bra investering att köpa mig en surfplatta som ska vara bra att anteckna på, med andra ord ska det finnas ett tangentbord. En bonus är ju om man kan få med en penna och rita ev. ritningar på.

Därför behöver jag hjälp, är ny inom surfplatte området. Har inte riktigt funnit någon tråd som ställer svar på mina frågor.

Har kollat igenom några förslag på DustinHome, och det gör egentligen inget om det är lång leveranstid då jag inte behöver "stress" köpa en.

http://www.dustinhome.se/product/5010659645/asus-vivotab-smar...

http://www.dustinhome.se/product/5010657610/lenovo-thinkpad-t...

http://www.dustinhome.se/product/5010654329/asus-vivotab-rt-t...

Det jag undrar mest är att i alla surfplattor vet jag att det finns tangentbord som tillbehör, men ingår det i något av dom paketen? Tycker det är konstigt att man marknadsför en platta med tangentbord och sedan säljer det löst. Sedan vilken är egentligen värt mest?

Är det mer värt att köpa TF600 före ME400? Med tanke på quad istället för dual och den mycket längre batteritiden med dockan, då jag kommer ha i dockan hela tiden i stort sett.

Och är det någon som har erfarenhet av dessa surfplattor, eller om det rekomenderas någon annan så skriva gärna!
Vill kunna göra anteckningar via Word, grafer i Excel och Presentationer i PP. Så windows 8 passar ju perfekt.

En ytterligare anledning är att man kan köpa böcker digitalt istället och istället för att köpa en bok för 500 kr, kan jag köpa den digitalt för 140 t.ex. Så skulle vilja ha lite synpunkter på just användbarheten av dessa plattor till det.

Tackar för hjälpen i förväg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Jag förstår inte riktigt varför du inte köper en laptop istället?

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
RCF Ayra Five, Audioengine D1, HiFiMAN HE-400, Audinst HUD-MX1, FiiO E10, Grado Labs Alessandro MS1, Yamaha EPH-100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

En kompis köpte en Galaxy Note 10.1. Vad jag har sett fungerar den riktigt bra att anteckna på med pennan som följer med och SNote eller vad programmet heter.
Ingen aning om hur det står sig mot plattorn du rekommenderade dock.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av simonw:

Jag förstår inte riktigt varför du inte köper en laptop istället?

Dels för att en platta är enkel att hantera, vill kunna ta bort tangentbordet och helt enkelt använda den som en surfplatta. Sedan vill jag ha en bra batteritid, som den plattan med dockan har, upp till 19 timmar. Men visst, går väl egentligen också. Vill då ha en med bra batteritid och vara prisvärd. Men som sagt, tycker det är smidigare med en surfplatta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
root#
Registrerad
Mar 2006

Tänk på att TF600 har Windows 8 RT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av fiskmasen_99:

Tänk på att TF600 har Windows 8 RT

Okej, så det är mer rekomenderat att köra ME400:n då? Hade ju vart ett stort plus med den batteritiden bara. Har inte hittat något, men följer det med tangentbord till ME400:n? Och någon som vet om man kan köpa typ ett externt batteri till just den?