Fractal Design lanserar Define XL R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Your photoshopping impresses me! (inte sarkasm)

haha, det var 5 sekunders klipp och klistra i paint.

Skrivet av exodeus:

Men jag tror det är för att intel z77 t.ex. bara stöder 6 sata enheter. Dvs 12 3.5 och 3 5.25 skulle enbart tilltala en väldigt liten skara användare

Jag tror överlag att XL-chassin bara har en rätt liten skara entusiaster, det finns liksom 2 anledningar till att välja XL.
1. Radiator kylning och/eller multipla grafikkort.
2. Plats för många hårddiskar.

Att bara erbjuda 8st HDD-platser så blir anledning att köpa FDDXLR2 för #2 ganska meningslöst.
Visst kan man montera lite extra i 5.25" platserna med en adapter men när det redan finns en plats för att skruva fast en bur bredvid den andra buren känns det dumt att inte skicka med det.
Eller sälja det löst iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att bara erbjuda 8st HDD-platser så blir anledning att köpa FDDXLR2 för #2 ganska meningslöst.
Visst kan man montera lite extra i 5.25" platserna med en adapter men när det redan finns en plats för att skruva fast en bur bredvid den andra buren känns det dumt att inte skicka med det.
Eller sälja det löst iaf!

Hmm. Yaa. Du har rätt förstås. Jag är fast i minimalist tänket. Sitter på mATX nu och längtar efter mITX

Men jag har en bild av att FD är ganska vänliga, man kan alltid fråga supporten efter en extra HDD bur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

haha, det var 5 sekunders klipp och klistra i paint.

Jag tror överlag att XL-chassin bara har en rätt liten skara entusiaster, det finns liksom 2 anledningar till att välja XL.
1. Radiator kylning och/eller multipla grafikkort.
2. Plats för många hårddiskar.

Att bara erbjuda 8st HDD-platser så blir anledning att köpa FDDXLR2 för #2 ganska meningslöst.
Visst kan man montera lite extra i 5.25" platserna med en adapter men när det redan finns en plats för att skruva fast en bur bredvid den andra buren känns det dumt att inte skicka med det.
Eller sälja det löst iaf!

Tycker det ser välldigt tight ut med utrymme i din photoshop bild för att få plats med ett nätagg. Säjer inte att det inte skulle gå men tight som sagt. Min uppfattning av chassit är att det är en större variant av Define R4 där de riktar sig mot entusiaster som vill ha vattenkylning som din punkt 1. konstaterar.

Det var en snygg photoshopping du gjorde

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

nej men helt allvarligt om jag slaktar mitt define XL ser det nog likadant ut inuti som detta och har redan köpt usb 3.0 uppgraderingskit till mitt chassi så blir nog inte att byta detta på ett tag om jag inte får för mig att köpa ett rejält caselabs chassi fast det kostar ju en del mer om vi säger så

Jag har inte ägt ett FD chassi, men det känns som dom kör lite för mycket på en o samma linje.
Men tycker dom är ruskigt stilrena, men inte så mycket nytänk... så håller med dig om att det absolut inte är värt att uppdatera "bara för att"

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Tycker det ser välldigt tight ut med utrymme i din photoshop bild för att få plats med ett nätagg. Säjer inte att det inte skulle gå men tight som sagt. Min uppfattning av chassit är att det är en större variant av Define R4 där de riktar sig mot entusiaster som vill ha vattenkylning som din punkt 1. konstaterar.

Det är gott om utrymme till nätagget, tror att ett 180mms nätagg går in utan problem även med 2 hårddiskburar faktiskt.

Men det är ändå dumt att helt missa marknaden för punkt 2.
På punkt 2 är det en försämring från R1, på punkt 1 förbättring.
Med en HDD-bur till är det förbättring på båda punkterna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Börjar bli trött på att alla chassin ska ha nätagget i botten. Inget slår min Antec Solo II.

Dock så finns det ju det att dom sitter där för en anledning i gaming chassin... Värme stiger som bekant? Värme från CPU, Grafikkort rakt in i nätagget? Låter ju knappast optimalt. Vill du ha nätagget i toppen kör på ett officechassi.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Jag har inte ägt ett FD chassi, men det känns som dom kör lite för mycket på en o samma linje.
Men tycker dom är ruskigt stilrena, men inte så mycket nytänk... så håller med dig om att det absolut inte är värt att uppdatera "bara för att"

Det är ett ganska ungt företag och jag tycker faktiskt att deras Node-chassin bjuder på en hel del nytänk.
Visst, FD är inte Silverstone, men jag tycker dom ligger i framkant med nya funktioner och förbättringar av gammal design.

Arc och Core känns dock som rätt tråkiga chassin som jag var lite besviken på, även om dom är bra.
Men ska bli spännande och se om FD kan erjuda en annan typ av tower-chassin framöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Dock så finns det ju det att dom sitter där för en anledning i gaming chassin... Värme stiger som bekant? Värme från CPU, Grafikkort rakt in i nätagget? Låter ju knappast optimalt. Vill du ha nätagget i toppen kör på ett officechassi.

Eller ett tyst chassi, med nätagget i botten så kan det köra fläkten på mycket lägre varv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är gott om utrymme till nätagget, tror att ett 180mms nätagg går in utan problem även med 2 hårddiskburar faktiskt.

Men det är ändå dumt att helt missa marknaden för punkt 2.
På punkt 2 är det en försämring från R1, på punkt 1 förbättring.
Med en HDD-bur till är det förbättring på båda punkterna!

Jo kanske. Extra hårddiskbur och större genom dragings hål vid nätagget hade jag nog kunnat köpa.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är ett ganska ungt företag och jag tycker faktiskt att deras Node-chassin bjuder på en hel del nytänk.
Visst, FD är inte Silverstone, men jag tycker dom ligger i framkant med nya funktioner och förbättringar av gammal design.

Arc och Core känns dock som rätt tråkiga chassin som jag var lite besviken på, även om dom är bra.
Men ska bli spännande och se om FD kan erjuda en annan typ av tower-chassin framöver...

Jag utgick bara efter bilder och vad jag hört om FD chassin, har faktiskt aldrig byggt i ett så jag kan ha fel.
Men håller verkligen med dig om att dom gör förjävla stilrena och bra chassin, men vill gärna se lite nytänk

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Bara jag som irriterar mig på att de säger "Radiator" istället för "Fan"?
Visst kan man få plats med en radiator på diverse ställen, men trodde att standardbenämningen för utstansningen i plåten av de flesta tillverkare kallas "Fan slot", "Fan mount" eller dylikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiator
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_fan

Jaja, nog med gnäll. Gillar iaf att det finns fler alternativ för oss som har moderkort i formatet "fan vad stort det är..".

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Men varför följer det inte med en hårddiskbur till??
http://i.imgur.com/jlKVu.jpg

EDIT: Med övre HDD-buren i originalposition.
http://i.imgur.com/ndwcV.jpg

ja, kanske en sådan dator skulle kunna heta "server edition"

Hmm andra gången jag skriver det..vars skrev jag det det första gången? ;s (A)

Dold text
Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är gott om utrymme till nätagget, tror att ett 180mms nätagg går in utan problem även med 2 hårddiskburar faktiskt.

Men det är ändå dumt att helt missa marknaden för punkt 2.
På punkt 2 är det en försämring från R1, på punkt 1 förbättring.
Med en HDD-bur till är det förbättring på båda punkterna!

Ja anledningen jag köpte XL R1 var just antalet hårddiskplatser (prisjaktsökning på antal 3,5-tums platser).
R2 hade gjort att jag hade letat något annat chassi istället (om det inte gick att få tag på R1 längre).

Gillade dina bilder. Precis så som jag hade önskat att en revision 2 hade sett ut, gärna med tillägg av en fläktplats mellan nätagget och den inre nedre hårddiskburen. Som jag nämnde går dessa hårddiskarna ganska varma i R1, särskilt den som sitter överst i denna inre buren. Kan också tänka mig den extra hårddiskburen med 4 diskplatser täpper igen luftflödet så pass mycket att en extra fläkt hade behövts bara av den anledningen. Funderar på att "modda dit" en fläkt i mitt chassi. Sådant brukar gå att fixa med buntband och lite fantasi.

Edit: Om denna extra hårddiskbur är borttagningsbar också så slipper den blockera luftflödet för de som har få hårddiskar.

Permalänk
Snusfri

Verkar trevligt, när det blir dags att byta ut mitt gamla skabbiga ACE-chassi (Servern) så kan detta vara någonting för mig.
"Ghetto-moddat" dit fläktar på hdd-burarna så diskarna inte går varma samt att slänga in min 4-in-3 modul på 5-kvarts platserna så får man plats med en hel del diskar.

Dock så ska den nog uppgraderas från en gammal C2D E2140 först

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt favoritchassi i ny tappning. Härligt med utrymme när man bygger själv.

Äntligen tar inet.se in XL-lådorna. Blir tredje bygget med en XL-låda för mig till våren...

- För stark LED (Klipper sladden)
- Klena dammfilter, lådan kunde vara tätare.
- För få medföljande fläktar, vill gärna köpa en variant med alla 7 monterade istället för bara 3.

+ Utrymme för allt
+ Designen
+ Matrialval
+ Vikten (16 kilo)
+ Ljudnivå
+ Imponatorvärdet (titaniumvarianten är riktigt snygg IRL)

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Ack! tonläget i kombination med musiken fick ögon och hjärna att slockna till den milda grad.
Marknadsavdelningen har lite att jobba med hos den firman, nu är det jag som går o tar en tupplur
Spar som bokmärke för nätter då jag inte kan somna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja anledningen jag köpte XL R1 var just antalet hårddiskplatser (prisjaktsökning på antal 3,5-tums platser).
R2 hade gjort att jag hade letat något annat chassi istället (om det inte gick att få tag på R1 längre).

Gillade dina bilder. Precis så som jag hade önskat att en revision 2 hade sett ut, gärna med tillägg av en fläktplats mellan nätagget och den inre nedre hårddiskburen. Som jag nämnde går dessa hårddiskarna ganska varma i R1, särskilt den som sitter överst i denna inre buren. Kan också tänka mig den extra hårddiskburen med 4 diskplatser täpper igen luftflödet så pass mycket att en extra fläkt hade behövts bara av den anledningen. Funderar på att "modda dit" en fläkt i mitt chassi. Sådant brukar gå att fixa med buntband och lite fantasi.

Edit: Om denna extra hårddiskbur är borttagningsbar också så slipper den blockera luftflödet för de som har få hårddiskar.

Japp, alla hårddiskburar är borttagnignsbara och vändbara, men då får man bara plats med 1 bur där nere om den är vänd.

Och ja, någon form av dedikerad HDD-kylning hade nog behövts om man hade 2 burar där nere.

Skrivet av Dew87:

Jo kanske. Extra hårddiskbur och större genom dragings hål vid nätagget hade jag nog kunnat köpa.

Ja, det tänkte jag lite på också, hålet vid nätagget borde vara större.

Aja, saker att tänka på till R3 antar jag.

Permalänk
Medlem

Gillar inte den nya designen om jag ska vara ärlig. Det är ett plus med 2x140 i toppen och en 120 i botten dock.
Samt att de gjort det möjligt att tabort alla hårdiskburar, awesome för oss som lagrar allt på en extern eller på en filserver iaf. SSD is where it's at!

De borde verkligen förbättra filtret så det går att tabort. Tex sitter fast med magneter eller någon annan form av sidofäste osv.
Samt 4x5.25" är egentligen useless. visst du kanske använder alla dina för att bränna ut skivor och vad du nu än gör. Men man kan lika gärna använda en extern istället för någon intern cd/dvd/blue-ray läsare. En alternativ beställningsfront för de som inte använder 5.25" med möjlighet till 3x140 skulle vara nice.

Men men, lite lär man väll modda själv antar jag.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Gillar inte den nya designen om jag ska vara ärlig. Det är ett plus med 2x140 i toppen och en 120 i botten dock.
Samt att de gjort det möjligt att tabort alla hårdiskburar, awesome för oss som lagrar allt på en extern eller på en filserver iaf. SSD is where it's at!

De borde verkligen förbättra filtret så det går att tabort. Tex sitter fast med magneter eller någon annan form av sidofäste osv.
Samt 4x5.25" är egentligen useless. visst du kanske använder alla dina för att bränna ut skivor och vad du nu än gör. Men man kan lika gärna använda en extern istället för någon intern cd/dvd/blue-ray läsare. En alternativ beställningsfront för de som inte använder 5.25" med möjlighet till 3x140 skulle vara nice.

Men men, lite lär man väll modda själv antar jag.

Varför i hela fridens namn skulle du köpa ett chassi som är stort som ett mindre kylskåp och ansluta allt externt?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll er till temat.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Trevligt att dom uppdaterar men borde dom inte kunna fixa borttagbara 5.25'' platser? Inte så många som vill ha en hel hög sånna längre.

Själv vill ha raka motsatsen till serverchassit som vissa här snackar om. Plats för 3 st 2,5'' diskar, ingen 3.5 eller 5.25 alls..möjligtvis 1 slimline. mATX eller mITX...

Permalänk
Medlem

Varför bara 120mm fläkt i botten? R2/R3 & R4 samt ARC har ju 140mm..
R4 är ju byggt på en ARC, hoppas att ARC XL inte bygger på denna burk.....
Väntar på Jonas videorecention med spänning....

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joshoa:

Jag skulle i ärlighetens namn ta ett p280 över det här !

Tänkte på precis samma sak. P280 verkar mycket bra enligt tidigare recension och billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Varför i hela fridens namn skulle du köpa ett chassi som är stort som ett mindre kylskåp och ansluta allt externt?

För att det går att använda som kylskåp?

Nej, men det är mesta dels för att få plats med vattenkylning inuti datorn utan att behöva ha allt det externt. Sure det skulle kunna få plats ändå, men varför kompromissa? Som att "Du behöver bara ett grafikkort, onödigt med två"

Nu tänker jag lite mer entusiastiskt dock, att ha allt överklockat och fullproppat med saker. När du senare trycker in vatten i det så blir det inte mycket plats över till hårddiskar osv. Ja ja det finns bättre chassin i det utförandet men då får man inte heller den rena looken och tystnaden.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Men vad i helvete!
Dem har ju förstört hela inre layouten, va tänkte dem med nu egentligen :S?
Det bästa med define XL var ju den nedre kammaren, vilket är perfekt för vattenylning!

Visst hade den inte fläktplatser på toppen med det är ju lätt ordnat, trodde att fractal faktiskt visste bättre än så här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Tycker de snöat in sig för mycket på denna design :/

Snöflingan i loggan kanske förklarar ett och annat?

Hur som helst en bra presentation och visar hur risig bitfenix motsvarande är. Helt klart är det väl så att Fractal's presentation inte är något världsrekord ala Steve, men mer än väl godkänt tycker jag.

Plus i kanten för att hon pratar sakta och metodiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

- För stark LED (Klipper sladden)

Hett tips: Prova skippa att koppla in den kabeln istället.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zizoor:

Dock så finns det ju det att dom sitter där för en anledning i gaming chassin... Värme stiger som bekant? Värme från CPU, Grafikkort rakt in i nätagget? Låter ju knappast optimalt. Vill du ha nätagget i toppen kör på ett officechassi.

Kör ett passivt platinum certat nätagg. De ska absolut inte sitta på botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Kör ett passivt platinum certat nätagg. De ska absolut inte sitta på botten.

Och jag kör en porsche ( nej, det gör jag inte ). Vad är din poäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Kör ett passivt platinum certat nätagg. De ska absolut inte sitta på botten.

Varför skulle det inte sitta på botten? Det kommer fungera perfekt i botten. Om något är det värre att ha det i taket när värmen stiger från komponenterna.