medelvärden i excel med tal som innehåller <

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Nov 2004

medelvärden i excel med tal som innehåller <

Hej!

Är det möjligt i excel att räkna ut medelvärdet av ett område även om någon av cellerna innehåller t.ex ett mindre än tecken. Jag vill liksom att excel ändå tar med värdet.

Exempelvis om man har ett område på säg 3 celler med följande värden: 3, <2, 4 och så vill jag få ut medelvärdet av dessa utan att ta bort mindre än tecknet. Om jag använder funktionen medel så får jag i normalfallet bara medelvärdet av talen 3 och 4.

Någon som har en bra lösning på det som inte inkluderar att ta bort mindre än tecknet?

//Zeni

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Men hur ska du få fram ett medelvärde när du inte har fasta värden att utgår från? Medlet av 2, 3 och 4 är 3, medlet av 3, 4 och <2 är lägre än 3 men sen kan man inte veta mer. Om <2 exempelvis är -15366554 så blir medlet -5122182 och en tredjedel medan om <2 är 1 så blir medlet 2 och 2/3. Alltså, <2 är ingen fast siffra utan kan vara vadsomhelst under 2 och därför är det omöjligt att räkna ut ett medel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Precis som snajk skriver kan du ju inte ta medelvärdet av något som inte är bestämt, det du har är ju bara ett intervall, från minus oändligheten till 4,5.

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Det går att avgöra att medelvärdet i detta fall är <3.

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av blomqvist:

Det går att avgöra att medelvärdet i detta fall är <3.

Det är ju sant förstås...

Så lösningen är kanske att göra ett enkelt VBA-script som helt enkelt tar bort < innan den räknar ut och sen lägger till det till resultatet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Nov 2004

När man inte har något annat att utgå från så får man göra det bästa av saken... precis som blomqvist är inne på så blir medelvärdet <3 i detta fall och jag behöver som du skriver snajk ta bort mindre än tecknet och sätta tillbaka det igen efter beräkningen. Vilket jag enkelt kan göra med VBA... But heres the kicker! Om man inte ska använda sig av VBA... är det ens möjligt i Excel då? det var eg det som var frågan!

//Zeni

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Zeni:

När man inte har något annat att utgå från så får man göra det bästa av saken... precis som blomqvist är inne på så blir medelvärdet <3 i detta fall och jag behöver som du skriver snajk ta bort mindre än tecknet och sätta tillbaka det igen efter beräkningen. Vilket jag enkelt kan göra med VBA... But heres the kicker! Om man inte ska använda sig av VBA... är det ens möjligt i Excel då? det var eg det som var frågan!

//Zeni

Excel fungerar inte så. < är en operator som kan användas i formler, inte i variabler. Enda sättet att räkna ut detta är att på något sätt ta bort <, om du gör det med VBA eller en formel, typ ungefär (men inte exakt):

=MEDEL(TEXTNUM(BYT.UT(A1:A10; "<"; "")))

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

som sagt skulle nog ersatt alla tecken med "inget" sen markerat alla celler så står medeltal nertill automatiskt.

men kanske inte den lösningen du ville ha.