Är/kommer det här att bli en Cpu Bottleneck?

Permalänk
Inaktiv

Är/kommer det här att bli en Cpu Bottleneck?

Hej, jag är ny när det kommer till överklockning och jag är väldigt sugen på att överklocka mitt 7870. Just nu kör jag msi kombuster "Furry and Tessy Test" med stock inställningar. Eftersom jag vill se temperaturerna utan någon överclock. Jag märker att min första kärna på min cpu ligger på runt 95-100% användning. Grafikkortet ligger på 99% usage.

Just nu tror jag att min cpu kommer att hålla mig tillbaka om jag överklockar min gpu. Jag planerar på att inhandla ett nytt chassi och en ny cpu-kylare, för att sedan överklocka min cpu. Jag är ute efter att få veta hur det ser ut när min cpu håller mig tillbaka. Ska det optimala vara Gpu 100% Cpu <90%~?

Här har ni även en bild. http://img14.imageshack.us/img14/5255/i7930287870.png

EDIT: i7 930 2.8ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hej, jag är ny när det kommer till överklockning och jag är väldigt sugen på att överklocka mitt 7870. Just nu kör jag msi kombuster "Furry and Tessy Test" med stock inställningar. Eftersom jag vill se temperaturerna utan någon överclock. Jag märker att min första kärna på min cpu ligger på runt 95-100% användning. Grafikkortet ligger på 99% usage.

Just nu tror jag att min cpu kommer att hålla mig tillbaka om jag överklockar min gpu. Jag planerar på att inhandla ett nytt chassi och cpu-kylare. För att sedan överklocka min cpu. Jag är ute efter att få veta hur det ser ut när min cpu håller mig tillbaka. Ska det optimala vara Gpu 100% Cpu <90%~?

Här har ni även en bild. http://img14.imageshack.us/img14/5255/i7930287870.png

kan juuh börja med att säga vad du har för cpu? ser att du har en 8 trådad dvs att jag antar att det är en intel i7a med hyperthreding.. och din cpu är enligt aktivitetshanteraren inte under belastning över huvud taget.. eller jaa 1 kärna är det resten är knappt belastade alls..

och så länge du har en 4 kärnig cpu så kommer den inte att hålla ditt grafikkort tbx om du så skulle överklocka den med torr is eller liknande...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hej, jag är ny när det kommer till överklockning och jag är väldigt sugen på att överklocka mitt 7870. Just nu kör jag msi kombuster "Furry and Tessy Test" med stock inställningar. Eftersom jag vill se temperaturerna utan någon överclock. Jag märker att min första kärna på min cpu ligger på runt 95-100% användning. Grafikkortet ligger på 99% usage.

Just nu tror jag att min cpu kommer att hålla mig tillbaka om jag överklockar min gpu. Jag planerar på att inhandla ett nytt chassi och en ny cpu-kylare. För att sedan överklocka min cpu. Jag är ute efter att få veta hur det ser ut när min cpu håller mig tillbaka. Ska det optimala vara Gpu 100% Cpu <90%~?

Här har ni även en bild. http://img14.imageshack.us/img14/5255/i7930287870.png

Du kan ju åtminstone säga vilken CPU du har. Men eftersom du har åtta trådar i aktivitetshanteraren så tror jag knappast den kommer flaska.

I spel är det oftast grafikkortet som sätter stopp för FPSen Så länge grafikkortet arbetar i 100% och processorn inte gör det så flaskar GPUn.

Permalänk
Inaktiv

Tack att ni svarar, jag är helt grön här ute i vildmärken och behöver lite vägledning
I7 930 2.8

Jag tänkte att mitt grafikkort kanske inte kommer att använda mer än en kärna från cpun när jag kör Furry and Tessy Test. Där med så kommer min fps i Furry and Tessy Test att vara det samma med en överclock. Jag tror att spel som inte tar vara på fler kärnor kommer att hållas tillbaka av min cpu då kärna 1 ligger på 100%?

Skrivet av Racka:

................mer text.......
I spel är det oftast grafikkortet som sätter stopp för FPSen Så länge grafikkortet arbetar i 100% och processorn inte gör det så flaskar GPUn.

Tackar, just nu ligger min gpu på 99%. Har inget minne av att ha sett den på 100%. Ska klocka och se om den går ner

Jag använde tidigare internet explorer på forumet och fick då artifakter på stock inställningar under testet. Det kan nog vara hårdvaruaccelering som spökade. Bör jag bry mig om det nu när opera har varit stabilt över en halvtimme?