Permalänk
Musikälskare

IMDB API?

Finns det ett sådant officiellt man kan använda?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inget officiellt men det finns ju, som Kebabhyvlarn skrev, omdbapi.

Om man söker ett api som inte finns så kan jag rekomendera Simple HTML DOM Parser för att bygga ett eget api genom att scrapa sidan i fråga på information

Permalänk
Musikälskare

Är det lagligt att använda ett alternativt API?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Är det lagligt att använda ett alternativt API?

Det är iaf mer tillåtet än att scrapea sidan.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att alla IMDB apier där ute scrapar sidan och IMDB vill, förståligt, inte att man scrapar sidan.

Citat:

The data must be taken only from the plain text data made available from our FTP sites

Citat:

You may not use data mining, robots, screen scraping, or similar online data gathering and extraction tools on our website.

http://www.imdb.com/help/show_leaf?usedatasoftware&ref_=hlp_b...

Här kan deras data laddas ner: http://www.imdb.com/interfaces

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Musikälskare

Tack för alla svar!

Verkar vara en gråzon eftersom många använder ett alternativt API för att hämta data

Och ja, tror alla scrapar IMDB för att få ut det så de spelar nog mindre roll vilket man väljer

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tack för alla svar!

Verkar vara en gråzon eftersom många använder ett alternativt API för att hämta data

Och ja, tror alla scrapar IMDB för att få ut det så de spelar nog mindre roll vilket man väljer

Japp. Har inte hört att någon blivit "straffad" för att ha använt något sådant api.
Det man dock kanske ska tänka på är att spara det man scrapar i en databas så man inte måste scrapa för varje besökare.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.