Mor lurad på 1300:- av KenzaPure

Permalänk
Medlem

Mor lurad på 1300:- av KenzaPure

Fast jag sagt till min kära mor att ALLTID kolla med mig innan hon köper något så kom detta igenom.

Mamma satt och kollade på facebook och där dök upp annonser om just produkten Kenza Pure, det var ett sådant vanligt "test paket gratis, betala för frakt"
Säg upp inom 2 veckor.

1 vecka efter hon beställt sitt test paket fick hon hem 2 burkar, men någon dag därefter (ej 14 dagar) så drogs 1300:- på hennes konto, som tydligen var 2 månaders produkter.

Hon fick ringa banken så dom frös kontot och ska fyllla i blankett om detta även polisanmälan (hon har ej fått några produkter efter dom 2 testskitet)

Hon betalade med visakort direkt på deras beställningssida som hon ej hittar (direktlänk från facebook annons)

Hittar väldigt många som inte fått några produkter efter testpaketen och också fått summor på 1000-1300 dragna. Ingen kan nå dom, svarar ej.

Chansen att få tillbaka pengarna är antagligen enormt liten, men finns det något mer man kan göra för att öka chansen?
Jag vet visa har något om betalning vid scams, men vet ej hur det fungerar.

Tacksam för om de finns fler saker.
Finns tydligen massvis med folk som blivit lurade av detta skitet.

Permalänk
Medlem

Jättebra att hon polisanmäler. Om alla gjorde det så kanske det kommer fram lösningar mot dessa lurendrejeriföretag

Permalänk
Medlem

Av vad jag har hört om alla scams etc så är det att pengarna är borta för evigt. Även om dom tar fast boven så får ni inget tillbaks från hen.

Permalänk
Medlem

Kontakta VISA eftersom hon betalade med det brukar man många gånger få tillbaks pengarna. Även om det inte är på kredit.

Permalänk
Avstängd

Det jobbiga är att hon inte får pengarna tillbaka men om manhar tur så! Har du prövat ta tag på de? Telefon, email, adress? Snackat med banken?

Permalänk
Medlem

Om man betalt med kreditkort så har man väl nån slags försäkring? Eller? Jag är inte helt 100% men folk som köpt grejer där företaget sen gått i konkurs innan dom skickat varorna har ju på nått sätt kunnat få tillbaka pengarna. Hoppas nån annan kan utveckla hur det verkligen ligger till.

Permalänk
Medlem

Läropengar?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast jag sagt till min kära mor att ALLTID kolla med mig innan hon köper något så kom detta igenom.

Mamma satt och kollade på facebook och där dök upp annonser om just produkten Kenza Pure, det var ett sådant vanligt "test paket gratis, betala för frakt"
Säg upp inom 2 veckor.

1 vecka efter hon beställt sitt test paket fick hon hem 2 burkar, men någon dag därefter (ej 14 dagar) så drogs 1300:- på hennes konto, som tydligen var 2 månaders produkter.

Hon fick ringa banken så dom frös kontot och ska fyllla i blankett om detta även polisanmälan (hon har ej fått några produkter efter dom 2 testskitet)

Hon betalade med visakort direkt på deras beställningssida som hon ej hittar (direktlänk från facebook annons)

Hittar väldigt många som inte fått några produkter efter testpaketen och också fått summor på 1000-1300 dragna. Ingen kan nå dom, svarar ej.

Chansen att få tillbaka pengarna är antagligen enormt liten, men finns det något mer man kan göra för att öka chansen?
Jag vet visa har något om betalning vid scams, men vet ej hur det fungerar.

Tacksam för om de finns fler saker.
Finns tydligen massvis med folk som blivit lurade av detta skitet.

Testa att kräva pengarna av Facebook, eftersom det var dom som annonserade

Permalänk
Medlem

i fortsättningen efter det här ärendet har klarats up så borde du se till att hon endast använder E-kort när hon ska betala saker på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Kontakta VISA eftersom hon betalade med det brukar man många gånger få tillbaks pengarna. Även om det inte är på kredit.

Nää det får man inte, vart får du den där infon ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

i fortsättningen efter det här ärendet har klarats up så borde du se till att hon endast använder E-kort när hon ska betala saker på nätet.

Bra tips till framtiden, tack. Fast hon förhoppningsvis lärt sig en läxa (Vilket jag inte vill då hon har dåligt med pengar)

Det jag tänkte med visa var något om kredit betalning osv antar jag, så inte alls med detta att göra.

Permalänk

kanske var denna sida? http://yourkenzapure.com/

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

Om det var sidan som Sannapulsen länkade så står det ganska uppenbart i deras villkor vad som hände:
http://yourkenzapure.com/terms.php

Se det som en läropeng, det var positivt att de inte drog mera iallafall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhonbooi:

Testa att kräva pengarna av Facebook, eftersom det var dom som annonserade

Vem som helst kan göra annonser på facebook, tror det är gratis där
Fast det känns ju som de borde kolla dem först.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SayZk:

Om det var sidan som Sannapulsen länkade så står det ganska uppenbart i deras villkor vad som hände:
http://yourkenzapure.com/terms.php

Se det som en läropeng, det var positivt att de inte drog mera iallafall..

Nu hänger jag inte med? Var på den sidan förklarar det att de drog 1300 Kr efter 2 veckor?

"y placing your order today you'll be shipped a 15 day sample supply of KenzaPure and billed only $4.95 AUD, shipping and handling. If you feel KenzaPure is not for you, cancel within 24 days from today to avoid enrollment in the Exclusive KenzaPure auto-shipment program which sends you a 1 month supply every 30 days starting 24 days from shipment of the trial bottle for $79.90 AUD plus shipping and handling of $4.95 AUD. To cancel at anytime call +61-291912796 or for more information please visit kenzapurebill.com. Please note all charges will be settled in current USD rates."

Här står det att det ska kosta $4.95. Och säger man upp inom 24 dagar så ska man inte blir uppsignad. Om jag läste TS post rätt drogs pengar innan de 24 dagarna var över. Och om man missar så kostar det 586 Kr (85 AUD) per månad, inte 1300 Kr.

Så skulle det varit på denna site hon köpte så ser iallafall inte jag något i terms som förklarar att det dras direkt, tvärtom.

Till TS: definitivt polisanmäl. Och kolla med VISA: Detta är ju bedrägeri och när man betalar med kort så kan du få hjälp av dem.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Förr var det många som märkte annonserna ang. bantningspiller och sånt på Facebook, och numera är de mer listiga och syns sämre.. Större chans att bli lurad med andra ord. :/
Ta kontakt med den här mannen ang. Facebook annonsen så slipper fler människor bli lurade.
https://www.facebook.com/Konsumentanders/

Sen ringer du 11414 om du inte gjort det redan.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Nu hänger jag inte med? Var på den sidan förklarar det att de drog 1300 Kr efter 2 veckor?

"y placing your order today you'll be shipped a 15 day sample supply of KenzaPure and billed only $4.95 AUD, shipping and handling. If you feel KenzaPure is not for you, cancel within 24 days from today to avoid enrollment in the Exclusive KenzaPure auto-shipment program which sends you a 1 month supply every 30 days starting 24 days from shipment of the trial bottle for $79.90 AUD plus shipping and handling of $4.95 AUD. To cancel at anytime call +61-291912796 or for more information please visit kenzapurebill.com. Please note all charges will be settled in current USD rates."

Här står det att det ska kosta $4.95. Och säger man upp inom 24 dagar så ska man inte blir uppsignad. Om jag läste TS post rätt drogs pengar innan de 24 dagarna var över. Och om man missar så kostar det 586 Kr (85 AUD) per månad, inte 1300 Kr.

Så skulle det varit på denna site hon köpte så ser iallafall inte jag något i terms som förklarar att det dras direkt, tvärtom.

Till TS: definitivt polisanmäl. Och kolla med VISA: Detta är ju bedrägeri och när man betalar med kort så kan du få hjälp av dem.

/B

Jag har råkat ut för exakt samma sak. Dom finns på facebook under flera olika namn. (jag såg dom på Aftonbladets/Expressens sida) Det var nåt med mango *någonting*- innan, och polisen känner till dom samt även kortföretagen. Har du betalat med kort får du alla pengarna tillbaka, det tar bara lite tid. Jag gjorde som ts, men fick inga bantningsmedel och några dagar senare drog dom 1300kr för mig utan mitt medgivande. Jag polisanmälde men det lades ner av en anledning jag glömt bort. Jag skulle i alla fall vänta ett tag för att se om jag fick det jag betalat för men icke. Detta var i maj 2012. Och se! Förra månaden fick jag alla pengar tillbaka av Visa. Prata med banken. Jävla lurendrejeri alla dom där....bantningbluffarna! Men man skulle ju få prova gratis 14 dagar, det låter ju tyvärr ok... Edit: Jag fick två telefonnummer att ringa från Polisen, det ena numret fungerar inte, det andra är en engelskpråkig telefonsvarare. Jag tänkte att nu kostar det skjortan att ringa men faktiskt inte. Dom svarade efter en stund och jag undrade vad dom sysslar med och ville ha mina pengar tillbaka. Dom pratar halvtaskig svenska. Efter mycket om och med lovade han sätta tillbaka mina pengar, men då jag spärrat kortet skulle han fixa en annan lösning. Men inget hände. Men nu är saken ur världen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Nu hänger jag inte med? Var på den sidan förklarar det att de drog 1300 Kr efter 2 veckor?

"y placing your order today you'll be shipped a 15 day sample supply of KenzaPure and billed only $4.95 AUD, shipping and handling. If you feel KenzaPure is not for you, cancel within 24 days from today to avoid enrollment in the Exclusive KenzaPure auto-shipment program which sends you a 1 month supply every 30 days starting 24 days from shipment of the trial bottle for $79.90 AUD plus shipping and handling of $4.95 AUD. To cancel at anytime call +61-291912796 or for more information please visit kenzapurebill.com. Please note all charges will be settled in current USD rates."

Här står det att det ska kosta $4.95. Och säger man upp inom 24 dagar så ska man inte blir uppsignad. Om jag läste TS post rätt drogs pengar innan de 24 dagarna var över. Och om man missar så kostar det 586 Kr (85 AUD) per månad, inte 1300 Kr.

Så skulle det varit på denna site hon köpte så ser iallafall inte jag något i terms som förklarar att det dras direkt, tvärtom.

Till TS: definitivt polisanmäl. Och kolla med VISA: Detta är ju bedrägeri och när man betalar med kort så kan du få hjälp av dem.

/B

Det är ju bara bluff och båg, så om dom skulle följa sina terms så skulle ju ingen fortsätta med det

Permalänk
Medlem

Det närmsta man kommer med batningspiller är t.ex. dessa http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/2-x-ripped-hardcor...
Men för att de ens ska ge effekt så krävs fortfarande rätt kost och mycket träning. Med andra ord, det finns inte några "magiska piller" som gör att du börjar gå ner i vikt utan ansträning. Det är ett nödvändingt måste för att det ska ge resultat. Ursäkta för denna OT men känns nästan nödvändigt att förmedla denna info.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Nää det får man inte, vart får du den där infon ifrån?


visa consumer protection

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Det närmsta man kommer med batningspiller är t.ex. dessa http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/2-x-ripped-hardcor...

Här är en annan liknande produkt, har beställt saker från den sidan förut.
men ingen aning hur bra just dom här är.
http://www.vitaminsdirectonline.co.uk/product-102024/slendeze...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Här är en annan liknande produkt, har beställt saker från den sidan förut.
men ingen aning hur bra just dom här är.
http://www.vitaminsdirectonline.co.uk/product-102024/slendeze...

*Himlar med ögonen* Korrekt kost och motion! Inget piller kommer göra jobbet åt dig. De flesta bantningspiller är skadliga för levern etc.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Nää det får man inte, vart får du den där infon ifrån?

Samtliga VISA kort har bedrägeriskydd. Man får alltid pengarna tillbaka ifall man anmäler det till sin bank/VISA och polisanmäler så vida man inte varit extremt oförsiktig med sitt kort.

Hade själv ett oaktoriserat uttag på mitt VISA kort på $1.000 och fick pengarna tillbaka inom 12timmar av anmälan

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Här är en annan liknande produkt, har beställt saker från den sidan förut.
men ingen aning hur bra just dom här är.
http://www.vitaminsdirectonline.co.uk/product-102024/slendeze...

Äh, det "magiska" receptet är mer eller mindre att de innehåller koffein och grönt te och i vissa fall även chili. Med andra ord, du får ut samma effekt genom att dricka kaffe, grönt te och käka stark mat lite då och då. Rent bs, det kommer inte få en att rasa i vikt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Det är ju bara bluff och båg, så om dom skulle följa sina terms så skulle ju ingen fortsätta med det

Håller helt med. Det jag reagerade på var att han sa att "Om det var sidan som Sannapulsen länkade så står det ganska uppenbart i deras villkor vad som hände:" eftersom det definitivt inte stod något om detta i villkoren. Det finns ju siter som är "smarta" och gömmer info i villkoren där det står att man egentligen skriver upp sig för en 100 års prenumeration där man betalar 5 år i förtid etc :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Polisanmäl och gör en reklamation till din bank. Hos Swedbank är det enkelt att reklamera. Det gör man via internetbanken och man kan lätt välja vilka transaktioner som är felaktiga och sen får man svara på lite frågor och beskriva ärendet.

Jag fick tillbaka mina pengar när jag tappade mitt kort strax efter att jag hade använt det i en p-automat vid Viking Line.
Några svin hittade det tydligen och passade på att betala parkering för ett flertal bilar via mitt kort.
Spärrade kort, polisanmälde och reklamerade via banken. Pengarna tillbaka.
Spärrade det inte heller direkt utan när vi kom tillbaka dagen efter. Trodde ju att jag hade glömt kortet i bilen.

Permalänk

Är det ingen nuförtiden som kollar upp butiker innan dom köper därifrån längre?
Får en annan att inte tycka synd om personen i fråga. Just sayin

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Crille90:

i fortsättningen efter det här ärendet har klarats up så borde du se till att hon endast använder E-kort när hon ska betala saker på nätet.

Varför det? Flera banker har eller kommer inom kort att sluta helt med ekort.

Skrivet av Knuckles:

Samtliga VISA kort har bedrägeriskydd. Man får alltid pengarna tillbaka ifall man anmäler det till sin bank/VISA och polisanmäler så vida man inte varit extremt oförsiktig med sitt kort.

Hade själv ett oaktoriserat uttag på mitt VISA kort på $1.000 och fick pengarna tillbaka inom 12timmar av anmälan

Ja, men har man godtagit ett avtal som detta gäller inte bedrägeriskyddet eftersom man faktiskt ingått ett avtal.

Det bästa man kan göra är att betala med KREDIT kort eftersom man enkelt kan göra en chargeback om man behöver, och i 99 fall av 100 går dessa igenom utan problem.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Rekordmedlem

Använd bara visa e-kort på nätet så minkar risken för problem betydligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Nää det får man inte, vart får du den där infon ifrån?

Jo, det kan man visst få. Använder man kreditkort så har man flertalet skydd.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder