Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag tycker Metro är fult. Det ser ut precis som vad det är: ett interface designat för att köras på extremt motorsvaga maskiner med extremt lite minne, och som undviker högt bitdjup och vit färg för att spara CPU och batteri. Att Win8 är fult är inte på något sätt min huvudinvändning, men ett problem är det allt.

Såväl små mobiler som kraftfulla datorer använder ju alla 24/32 bits färgdjup. Det är snarare att designtrenden som är att hålla sig till vissa färgmönster. Om man gillar det eller inte är ju en smaksak.

Det är riktigt, och företagen vill inte uppgradera till Win8. Redan Win8 har för mycket Metro för att företagsmarknaden ska hoppa på tåget, eftersom det kräver omskolning av hela personalstyrkan.

Företag är ungefär lika obenägna att uppgradera till Windows 8 idag som de var att uppgradera till Windows 7 för 3 år sedan. Denna marknad är riktigt konservativ, och det är därför många företag på senare tid uppgraderat från Windows XP till Windows 7. Det kommer sannolikt dröja 2-3 år till innan de börjar titta på Windows 8. Undantag finns förstås alltid, men den stora massan är ganska långsam på att uppgradera.

Eftersom man bara behöver lära användare att klicka på knappen det står Desktop på så är personalutbildning inget överdrivet stort problem. Att navigera runt på Desktop i Windows 8 är väldigt likt Windows 7. Steget mellan Windows XP och Windows 7 är klart mycket större för den genomsnittlige Desktopanvändaren.

Jag sa aldrig att jag tyckte Microsofts plan var bra, men det är uppenbart så att Microsoft är övertygade att plattor kommer att ersätta stationära datorer och är villiga att offra försäljning på desktop för att vinna marknadsandelar på portabelt. Själv tror jag de stationära datorernas dagar är slut först när det är lika lätt att skriva en rapport på en pekplatta eller telefon som det är på en stationär. Till den dagen kommer irriterar man bara sin viktigaste marknad när man släpper skräp som Win8.

Samtidigt ska man komma ihåg att det finns jättemånga desktopanvändare som gillar Windows 8 och de förbättringar som skett där. Och alla som satt och klagade på Windows XP för 10 år sedan uppgraderade ju till XP förr eller senare.

Notera att Apple INTE har försökt konvergera iOS och OSX på samma sätt som Microsoft har.

Om de har försökt vet vi inte, men de har inte lyckats få ut något på marknaden i alla fall Microsoft har ju fått till något som i alla fall väldigt många är nöjda med, och på sikt förmodligen nästan alla.

Efter tillgång på applikationer är design på interfacet är en av de viktigaste egenskaperna hos ett OS, till och med viktigare än absolut stabilitet och buggfrihet. Där misslyckas Win8 genom att vara ett hybridinterface som inte gör någonting optimalt.

För den genomsnittlige Desktopanvändaren är knappast Windows 8 något problem. Spenderade man hela sina arbetsdagar i gamla startmenyn så är nog inte det störta problemet att man får lite förändringar i Windows 8.

Det är en nackdel för PC-användare. Win8 använder Metro endast på grund av att mobiltelefoner har för klen hårdvara för att använda Aero; det vill säga Metro är lägsta gemensamma nämnare. Win8 har alltså ett interface som inte drar nytta av PC:ns starkare hårdvara.

Jag håller delvis med om det här resonemanget att gränssnittet blir någon form av minsta gemensamma nämnare. Däremot brukar ju aldrig själva GUI:t dra särskilt mycket datorkraft, för den kraften vill man ju ha till sina program. Där kommer en snabb PC ge mycket kortare uppstartstider, ladda stora dokument och mailboxar snabbare och ge allmänt bättre flyt.

Jag var inte på Sweclockers när XP släpptes, men jag var på andra sites, och enligt min erfarenhet är detta helt enkelt inte sant, och jag ser det som historierevision för att få mottagandet av Win8 att verka mindre negativt.

Då var det dags för en historisk återblick till Sweclockers år 2003, dvs två år efter lanseringen av XP. En sådan dundersuccé som Windows XP borde ju ha hyllats av alla efter så lång tid som två år efter lanseringen... men icke:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/161637-...

Det där speglade väl den allmänna trenden när ett nytt Microsoft OS kommer. Skeptiskt till en början, men succé med tiden. Jag ser hela tiden hur historien upprepar sig, att man försöker leta fram den ena förändringen efter den andra som man ogillar, eller att man inte gillar nya gränssnittet (Windows XP var bara en leksak - eller hur var det?), att färgerna har ändrats på ett sätt man ogillar, att man måste ändra någonting i sitt användande. Med tiden har dock fler och fler lärt sig det nya och uppskattar det.

Jag har inte sett någonting konkret som talar för att det skulle bli annorlunda med Windows 8. Alla argument som "jag gillar inte utseendet", "det är förvirrande", "det är inget för professionella användare" användes för 10 år sedan också. Skillnaden var att då pratade man om Windows XP - idag om Windows 8. Windows XP blev en stor succé med tiden.

Det är lätt att få det intrycket, särskilt när man läser Microsofts marknadsföring, men datorförsäljningen har inte minskat, men ökningstakten är linjär medan den är exponentiell hos telefoner och plattor, vilket lett till att datorer har minskad marknadsandel bland "internetkapabla maskiner".

Siffrorna där var förvisso främst för 2010 och 2011, medan artikeln du länkade till i ditt tidigare inlägg talade om nergången i försäljningen under 2012. Men visst, jag är helt med på att trenden går mot att mer och mer görs på mobiler och surfplattor. Just därför ser jag också den stora poängen med Windows 8 som ett system som äntligen kan ge en enhetlig upplevelse för de flesta, utan att för den sakens skull drabba desktopanvändare i det dagliga arbetet.

Permalänk
Medlem

Brorsan installerade Win8- pro nyss. Det är snyggt, gillar designen men är väldigt skeptisk och har haft lite emot win8. Blir att ge det en chans i alla fall!

Och vad är det att bråka om? Fanboy war.

Visa signatur

Burken: 3900x / ASUS RTX 2080Ti OC / G.Skill 16GB RAM 3600Mhz / ASUS ROG STRIX X570-F GAMING / BeQuiet 680W 80+ Gold / 500D RGB SE / Corsair iCUE H150i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem

För att kommentera själva videon - den är ju rolig men det är ju verkligen hans enskilda åsikt om saken.

Delvis håller jag med om hans generella perspektiv om att W8 kanske inte är "bättre för alla". Men under alla mina år har jag hittills inte sett ett enda operativsystem som HAR varit "bra för alla". Folk som är rädda för datorer och delvis okunniga vill enligt min erfarenhet väldigt sällan testa nya saker då de inte vågar "ha sönder någonting" och sedan känna sig dumma när de måste be om hjälp. Därför måste denna skara människor alltid läras upp sakta men säkert, och det som blir viktigt då är hur -lätt det är att använda- ett operativsystem efter att man har lärt sig det. Och där tror jag att W8 har en och annan fördel framför vissa andra OS.

När det gäller folk som oss här som gärna tar oss an vilka utmaningar som helst när det gäller operativsystem och datorer så är ju dessa småsaker inga hinder till framgång. För oss handlar det om andra, individuella saker.

Permalänk
Medlem

Kollade några minuter, stängde av för att jag inte förstår vad han pratar om...

Har själv kört 8:an ett tag nu och känner inte igen mig i problemen, visst känns hela metro lite överflödigt och jag saknar startmenyn men jag tycker jag har lika bra koll på detta OS som W7. Har även lyckats sköta dagliga saker som skolarbete, slösurfande, kodande, spelande etc så att kalla det unusable är bara efterblivet...

Permalänk
Medlem

Den nya generationen.... SMH! Google, Youtube, Microsoft blir bara värre och värre.. får hoppas spelindustrin överger Microsoft en gång för alla.

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk

Han har 90%.. och det är en rätt komisk presentation..
Det handlar faktiskt inte om "hur snabbt man kan lära om", frågan är VARFÖR man ska behöva lära om för att göra exakt samma saker som tidigare.
Jag KAN lära mig köra en bil med vänsterstyrning och gasen till vänster och bromsen till höger, om det skulle va 100 % säkrare, bättre, billigare eller annat
Men inte av anledningen "Därför att vi gjort det så"
Mycket enkelt för Windows att fixa detta, se till att man vid installationen kan välja Classic view eller New view och att context följer dessa.

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

De stängs inte, de pausas så att de inte använder resurser. Metroappar alltså, inte Word etc.

De stängs, så tillvida att processerna slutar köras efter några sekunder. Men de behåller allokerat minne, tills dess att minnet behövs någon annanstans.

Det gäller som sagt inte desktop-appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Återigen här, fortfarande något som fungerar

Kan vara så att jag helt enkelt suttit vid W8 för länge för att någonsin anse W7 vara ens nära så bra, men ja..så är det väl med allt nytt. Man måste vänja sig för att förstå egentligen hur designern tänkt

Men som sagt, jag har aldrig någon användning av startmenyn, annat än när jag ska öppna något som jag inte har på skrivbordet.
Men det är fortfarande inget argument, för det funkar på exakt samma sätt.

Windowstangent -> skriv namnet eller början på namnet -> Enter. Funkar exakt likdanant och är precis lika snabbt som vanliga startmenyn, även ifall det tar upp hela skärmen

Fast nu har ju inte jag Windows 8... ÄN! men det kommer väl antar jag

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra. Klart snabbarre än windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Fast nu har ju inte jag Windows 8... ÄN! men det kommer väl antar jag

Jo, jag förstod detta Försöker bara få folk att se förbi det som är Metro och faktiskt hitta guldklimpten under. Eller såsom inlägget ovan mig, inse snabbheten mellan ett OS från 2009, från ett som kom 2012

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Win8 är misslyckat, you never go full retard.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Win8 är misslyckat, you never go full retard.

But still you did with your statement.

Permalänk

Väldigt bra artikel av en GUI expert om Metro: "Weak on tablets, terrible on PCs".
Slutklämmen är:
" I have great hopes for Windows 9 on mobile and tablets. Just as Windows 7 was "Vista Done Right," it's quite likely that the touchscreen version of Windows 9 will be "Windows 8 Done Right."

The situation is much worse on regular PCs, particularly for knowledge workers doing productivity tasks in the office. This used to be Microsoft's core audience, and it has now thrown the old customer base under the bus by designing an operating system that removes a powerful PC's benefits in order to work better on smaller devices.

The underlying problem is the idea of recycling a single software UI for two very different classes of hardware devices. It would have been much better to have two different designs: one for mobile and tablets, and one for the PC.

EDIT: Nielsen ger mer detalj och bakgrundsinformation till hans kritik mot Win8 & Metro här.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Det är klart att Win 8 kräver viss tillvänjning, som alla nya operativsystem. Jag är gammal nog att minnas introduktionen av Win 95/NT4 och den stora omställning som det var.

Men vid daglig användning kan jag inte påstå att jag har svårare att få saker gjorda eller att det går långsammare.

Men nu har det ju blivit populärt att basha Win 8, särskilt bland självpåtagna experter som inte orkar sätta sig in i ens det mest grundläggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det är klart att Win 8 kräver viss tillvänjning, som alla nya operativsystem. Jag är gammal nog att minnas introduktionen av Win 95/NT4 och den stora omställning som det var.

Men vid daglig användning kan jag inte påstå att jag har svårare att få saker gjorda eller att det går långsammare.

Men nu har det ju blivit populärt att basha Win 8, särskilt bland självpåtagna experter som inte orkar sätta sig in i ens det mest grundläggande.

Jo men det är väl meningen att ett operativ ska bli bättre på alla punkter med åren, annars har man väl misslyckats, tycker du inte?
Om det nu är så bra med "Metro" tex. varför låter dom en inte välja metro om man vill i sånt fall? och om man vill välja det mer klassiska utséendet om man vill det? För om allt nu är bättre med windows 8 så borde ju alla vilja köra allt nytt, eller hur?

Det är skillnad på att behöva bekanta sig med ett nytt operativ och att helt måste lära om sig. En PC är inte en tablet eller en mobiltelefon och då ska man inte använda samma gränssnitt heller tycker jag. Det känns mer påtvingat för att vi ska hoppa på någon Microsoftig helhetssyn med Windows Phone 8, Windows 8 och Xbox.

Det känns som att Microsoft vill bli den nya Apple där alla fans bara älskar allt som Microsoft för bara för att allt ser lika ut och på något sätt skall vara bekant. Men det funkar inte för mig i alla fall och tydligen inte för väldigt många fler.

Bara för att man kan lära sig att använda Windows 8 betyder det ju inte att det är bra eller bättre än Windows 7, eller hur?
De experter som säger dessa saker tror jag inte gör det för att det är en trend, de flesta säger nog det just för att det känns fel.
I många och många utav de mest grundläggande delarna i vad ett operativsystem skall göra har de misslyckats tycker många och jag ställer mig på deras sida.

och nej, det betyder inte att man automatiskt är gnällig eller dum. Det betyder att något är fel i grundtänket.

Vissa är kramare av nya saker för att det är enklast så. De som vågar och orkar tycka något är kritiska av vettiga anledningar och kan argumentera för saken. Jag har sett få som kan argumentera för de designval som gjorts med Windows 8. Det enklaste är ju att gnälla på alla de som gnäller, för dom är ju bara dumma eller vill bara gnälla som vanligt...om det nu vore så enkelt.

Vi får väl se vart Windows 8 har kommit om låt säga 1 år från nu. Vissa saker är bra, synd bara att dom försvinner i havet av dåliga val som är så grundläggande viktiga för vilket program som helst.

När Windows 95 och NT kom så såg nog Microsoft ett behov som innebar stora förändringar till det bättre. Frågan är om man kan säga samma sak om Windows 8...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Kan hålla med om att W8 var en aning frustrerande i början då det inte är självklart hur man stänger av appar eller hittade program, sökfunktionen etc. Är man helt färsk på W8 och inte har läst på något alls (som jag inte gjorde) så kan man behöva kolla upp lite kortkommandon och annat för att det ska bli en smidigare upplevelse.

Nu tycker jag W8 är okej, inte mer än så men är man datornörd så "måste" man ha det nyaste även om det inte är absolut nödvändigt.

Jämför jag med t.ex. nyaste Mountain Lion så tycker jag det var mer självklart än W8 och då har jag aldrig använt mac tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Kan hålla med om att W8 var en aning frustrerande i början då det inte är självklart hur man stänger av appar eller hittade program, sökfunktionen etc. Är man helt färsk på W8 och inte har läst på något alls (som jag inte gjorde) så kan man behöva kolla upp lite kortkommandon och annat för att det ska bli en smidigare upplevelse.

Nu tycker jag W8 är okej, inte mer än så men är man datornörd så "måste" man ha det nyaste även om det inte är absolut nödvändigt.

Jämför jag med t.ex. nyaste Mountain Lion så tycker jag det var mer självklart än W8 och då har jag aldrig använt mac tidigare.

Hur man stänger av appar är inget som någon behöver lära sig i Windows 8. Precis som att du inte behöver lära dig att stänga av appar på en mobiltelefon eller tablet. Detta är en av de briljanta sakerna med Windows 8. I många år har vi klickat på en massa kryss för att stänga av program. Nu finns inget kryss och ingen anledning att ha ett kryss.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av alpha:

Företag är ungefär lika obenägna att uppgradera till Windows 8 idag som de var att uppgradera till Windows 7 för 3 år sedan.

Där var skillnaden att många program inte fungerade (16-bitsprogram går riktigt dåligt på Win7).

Citat:

Eftersom man bara behöver lära användare att klicka på knappen det står Desktop på så är personalutbildning inget överdrivet stort problem.

Läs studien av Nielsen. De satte 12 datorvana att utföra en serie uppgifter av typen "skapa en lista med länkar till tre filmer du vill rekommendera en vän" och kollade hur det gick. Svaret var "illa", på grund av att användarna var tvugna att växla mellan två interface, varav det ena är designat att användas på telefon.

Citat:

Och alla som satt och klagade på Windows XP för 10 år sedan uppgraderade ju till XP förr eller senare.

Eller Win2K och sen Win7. Problemet med XP var hela tiden att det saknade fullständigt minnesskydd, så det kraschade och var olämpligt att t.ex. köra servrar på. Det ofullständiga minnesskyddet på XP var å sin sida ett medvetet designbeslut av Microsoft för att nischa Win2K.

Citat:

Microsoft har ju fått till något som i alla fall väldigt många är nöjda med, och på sikt förmodligen nästan alla.

Microsoft fuckar med flit desktopanvändarna och offrar med flit en uppgraderingscykel hos företagskunderna för att tvinga fram apps till Windows Phone och vinna marknadsandelar på mobila devices. De gör detta för att de anser att mobila devices är framtiden, och för att det helt enkelt inte finns något alternativ till Windows på desktop, så missnöjda desktopkunder hotar inte desktopförsäljningen.

Citat:

För den genomsnittlige Desktopanvändaren är knappast Windows 8 något problem.

Jaså?

Citat:

Jag håller delvis med om det här resonemanget att gränssnittet blir någon form av minsta gemensamma nämnare. Däremot brukar ju aldrig själva GUI:t dra särskilt mycket datorkraft, för den kraften vill man ju ha till sina program. Där kommer en snabb PC ge mycket kortare uppstartstider, ladda stora dokument och mailboxar snabbare och ge allmänt bättre flyt.

Den enda verkligan prestandaförbättringen ligger i att Win8 aldrig stänger applikationer utan flippar dem till bakgrunden, så det går snabbare att "starta" dem igen andra gången.

Citat:

Då var det dags för en historisk återblick till Sweclockers år 2003, dvs två år efter lanseringen av XP. En sådan dundersuccé som Windows XP borde ju ha hyllats av alla efter så lång tid som två år efter lanseringen... men icke:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/161637-...

Som sagt hängde jag inte på Sweclockers på den tiden, men kritiken mot hur XP ser ut är bisarr: jag kan förstå om man tyckte att WinXP var överdrivet färgglatt, men allt man behövde göra var att kryssa i rutan "classic interface" så såg WinXP ut exakt likadant som Win2000.
På den tiden fick användaren välja vilket interface han föredrog.

Citat:

Just därför ser jag också den stora poängen med Windows 8 som ett system som äntligen kan ge en enhetlig upplevelse för de flesta, utan att för den sakens skull drabba desktopanvändare i det dagliga arbetet.

Fast det är just det Metro gör. Det drabbar desktopanvändare i det dagliga arbetet. Metro har över huvud taget inget berättigande på desktop, och borde allra minst gå att stänga av.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Det här med att vartannat Windows är bra/dåligt (beroende på hur man själv vill se det) tycks ju faktiskt stämma rätt så bra.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Skrivet av strejf:

Hur man stänger av appar är inget som någon behöver lära sig i Windows 8. Precis som att du inte behöver lära dig att stänga av appar på en mobiltelefon eller tablet. Detta är en av de briljanta sakerna med Windows 8. I många år har vi klickat på en massa kryss för att stänga av program. Nu finns inget kryss och ingen anledning att ha ett kryss.

Tänkte mer på hur man kommer till skrivbordet etc. Rent instinktivt trycker jag "Esc" eller letar efter "Avsluta" eller liknande. Fast där var det iof liknande problem på Mac.. Trycker instinktivt på "Del" när jag ska ta bort något men det funkar inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Det här med att vartannat Windows är bra/dåligt (beroende på hur man själv vill se det) tycks ju faktiskt stämma rätt så bra.

Jag ser också fram emot nästa version, nu har man ju kört åttan i drygt ett år så det börjar kännas lite gammalt. Hoppas att det stämmer att nästa version släpps om 6 månader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tänkte mer på hur man kommer till skrivbordet etc. Rent instinktivt trycker jag "Esc" eller letar efter "Avsluta" eller liknande. Fast där var det iof liknande problem på Mac.. Trycker instinktivt på "Del" när jag ska ta bort något men det funkar inte

Det är därför man inte enkelt och snabbt väljer annat OS. Jag ogillar Mac OS X på Mac mer än Windows 8 på pc...

Microsoft som har 90+ % av pc-marknaden riskerar mycket med att ändra så här mycket.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det är därför man inte enkelt och snabbt väljer annat OS. Jag ogillar Mac OS X på Mac mer än Windows 8 på pc...

Microsoft som har 90+ % av pc-marknaden riskerar mycket med att ändra så här mycket.

Äntligen säger du något vettigt Sanslöst vågat av dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

När Windows 95 och NT kom så såg nog Microsoft ett behov som innebar stora förändringar till det bättre. Frågan är om man kan säga samma sak om Windows 8...

Det kan man verkligen, Microsoft har ju varit tydliga med att det nya designspråket handlar om att PC-marknaden förändras i och med smartphones och plattor.

Angående "om det är bättre så borde man få välja" så har det väl aldrig funkat så. När W95 kom så kunde man inte välja att köra gamla Programhanteraren från W3x. När OS X kom så kunde man inte välja att köra det gamla interfacet från Mac OS 9.

Jag håller i princip med om din åsikt om kramare, men detsamma kan ju säga om de som bara klagar för att det är nytt. Videon som den här tråden startade med är ett typexempel, den innehåller en hel del åsikter som knappast kan sägas vara objektiva observationer.

Permalänk
Medlem

Fast det är just det Metro gör. Det drabbar desktopanvändare i det dagliga arbetet. Metro har över huvud taget inget berättigande på desktop, och borde allra minst gå att stänga av.

Berätta, hur drabbar Metro desktopanvändare i det dagliga arbetet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av miklon:

Berätta, hur drabbar Metro desktopanvändare i det dagliga arbetet?

Tryck på wintangenten för att nå något eller råka ha pekaren vid skärmkanten så märker du.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tryck på wintangenten för att nå något eller råka ha pekaren vid skärmkanten så märker du.

Om jag trycker på Win-tangenten så kommer jag till startsidan, om jag rör skärmkanten med pekaren händer inget, det är bara hörnen som är aktiva. Är du säker på att du inte har några konstiga inställningar i din installation?

Permalänk
Medlem

Nu menar jag inte att Metro är dåligt, det är utformat för att vara enkelt för hemanvändaren men för oss på Sweclockers så är det väl mer pga det äldre gränsnittet tillåter mer avancerade inställningar samt lättja.

Metro är inte dåligt, det passar bara inte oss - vill man ändå använda Win8 så finns det ju Start8.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Nu menar jag inte att Metro är dåligt, det är utformat för att vara enkelt för hemanvändaren men för oss på Sweclockers så är det väl mer pga det äldre gränsnittet tillåter mer avancerade inställningar samt lättja.

Metro är inte dåligt, det passar bara inte oss - vill man ändå använda Win8 så finns det ju Start8.

Vad menar du med mer avancerade inställningar?

För övrigt är nog de flesta på Sweclockers hemanvändare, om än mer avancerade sådana.

Permalänk
Skrivet av miklon:

Vad menar du med mer avancerade inställningar?

För övrigt är nog de flesta på Sweclockers hemanvändare, om än mer avancerade sådana.

Försök använda "kontrollpanelen"/settings i metro så förstår du. Den är väldigt begränsad. Den gamla kontrollpanelen går dessutom inte att hitta om man inte vet vart den finns. Detta gjorde mig väldigt förvirrad de första timmarna.

Nu används metro knappt alls, och jag kan använda win 8 precis som 7an.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.