Jag tycker Metro är fult. Det ser ut precis som vad det är: ett interface designat för att köras på extremt motorsvaga maskiner med extremt lite minne, och som undviker högt bitdjup och vit färg för att spara CPU och batteri. Att Win8 är fult är inte på något sätt min huvudinvändning, men ett problem är det allt.
Såväl små mobiler som kraftfulla datorer använder ju alla 24/32 bits färgdjup. Det är snarare att designtrenden som är att hålla sig till vissa färgmönster. Om man gillar det eller inte är ju en smaksak.
Det är riktigt, och företagen vill inte uppgradera till Win8. Redan Win8 har för mycket Metro för att företagsmarknaden ska hoppa på tåget, eftersom det kräver omskolning av hela personalstyrkan.
Företag är ungefär lika obenägna att uppgradera till Windows 8 idag som de var att uppgradera till Windows 7 för 3 år sedan. Denna marknad är riktigt konservativ, och det är därför många företag på senare tid uppgraderat från Windows XP till Windows 7. Det kommer sannolikt dröja 2-3 år till innan de börjar titta på Windows 8. Undantag finns förstås alltid, men den stora massan är ganska långsam på att uppgradera.
Eftersom man bara behöver lära användare att klicka på knappen det står Desktop på så är personalutbildning inget överdrivet stort problem. Att navigera runt på Desktop i Windows 8 är väldigt likt Windows 7. Steget mellan Windows XP och Windows 7 är klart mycket större för den genomsnittlige Desktopanvändaren.
Jag sa aldrig att jag tyckte Microsofts plan var bra, men det är uppenbart så att Microsoft är övertygade att plattor kommer att ersätta stationära datorer och är villiga att offra försäljning på desktop för att vinna marknadsandelar på portabelt. Själv tror jag de stationära datorernas dagar är slut först när det är lika lätt att skriva en rapport på en pekplatta eller telefon som det är på en stationär. Till den dagen kommer irriterar man bara sin viktigaste marknad när man släpper skräp som Win8.
Samtidigt ska man komma ihåg att det finns jättemånga desktopanvändare som gillar Windows 8 och de förbättringar som skett där. Och alla som satt och klagade på Windows XP för 10 år sedan uppgraderade ju till XP förr eller senare.
Om de har försökt vet vi inte, men de har inte lyckats få ut något på marknaden i alla fall Microsoft har ju fått till något som i alla fall väldigt många är nöjda med, och på sikt förmodligen nästan alla.
Efter tillgång på applikationer är design på interfacet är en av de viktigaste egenskaperna hos ett OS, till och med viktigare än absolut stabilitet och buggfrihet. Där misslyckas Win8 genom att vara ett hybridinterface som inte gör någonting optimalt.
För den genomsnittlige Desktopanvändaren är knappast Windows 8 något problem. Spenderade man hela sina arbetsdagar i gamla startmenyn så är nog inte det störta problemet att man får lite förändringar i Windows 8.
Det är en nackdel för PC-användare. Win8 använder Metro endast på grund av att mobiltelefoner har för klen hårdvara för att använda Aero; det vill säga Metro är lägsta gemensamma nämnare. Win8 har alltså ett interface som inte drar nytta av PC:ns starkare hårdvara.
Jag håller delvis med om det här resonemanget att gränssnittet blir någon form av minsta gemensamma nämnare. Däremot brukar ju aldrig själva GUI:t dra särskilt mycket datorkraft, för den kraften vill man ju ha till sina program. Där kommer en snabb PC ge mycket kortare uppstartstider, ladda stora dokument och mailboxar snabbare och ge allmänt bättre flyt.
Jag var inte på Sweclockers när XP släpptes, men jag var på andra sites, och enligt min erfarenhet är detta helt enkelt inte sant, och jag ser det som historierevision för att få mottagandet av Win8 att verka mindre negativt.
Då var det dags för en historisk återblick till Sweclockers år 2003, dvs två år efter lanseringen av XP. En sådan dundersuccé som Windows XP borde ju ha hyllats av alla efter så lång tid som två år efter lanseringen... men icke:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/161637-...
Det där speglade väl den allmänna trenden när ett nytt Microsoft OS kommer. Skeptiskt till en början, men succé med tiden. Jag ser hela tiden hur historien upprepar sig, att man försöker leta fram den ena förändringen efter den andra som man ogillar, eller att man inte gillar nya gränssnittet (Windows XP var bara en leksak - eller hur var det?), att färgerna har ändrats på ett sätt man ogillar, att man måste ändra någonting i sitt användande. Med tiden har dock fler och fler lärt sig det nya och uppskattar det.
Jag har inte sett någonting konkret som talar för att det skulle bli annorlunda med Windows 8. Alla argument som "jag gillar inte utseendet", "det är förvirrande", "det är inget för professionella användare" användes för 10 år sedan också. Skillnaden var att då pratade man om Windows XP - idag om Windows 8. Windows XP blev en stor succé med tiden.
Det är lätt att få det intrycket, särskilt när man läser Microsofts marknadsföring, men datorförsäljningen har inte minskat, men ökningstakten är linjär medan den är exponentiell hos telefoner och plattor, vilket lett till att datorer har minskad marknadsandel bland "internetkapabla maskiner".
Siffrorna där var förvisso främst för 2010 och 2011, medan artikeln du länkade till i ditt tidigare inlägg talade om nergången i försäljningen under 2012. Men visst, jag är helt med på att trenden går mot att mer och mer görs på mobiler och surfplattor. Just därför ser jag också den stora poängen med Windows 8 som ett system som äntligen kan ge en enhetlig upplevelse för de flesta, utan att för den sakens skull drabba desktopanvändare i det dagliga arbetet.