USB-grafikkort på en dator utan grafikkort alls

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

USB-grafikkort på en dator utan grafikkort alls

Skulle vilja ha möjlighet att få bild från min Fujitsu Scaleo Home Server 2205. Problemet är bara att den saknar grafikkort och har därmed inga möjligheter till att ansluta VGA/DVI/HDMI överhuvudtaget. Min tanke då är om det är möjligt att använda ett USB-grafikkort?

Problemet är att tittar man exempelvis på Dustin så står det överallt att det är en adapter. Kräver dessa adaptrar (trots att dom benämns som USB-grafikkort) att man har ett annat grafikkort och dom endast fungerar som en adapter för grafikkortet man redan antas ha? Eller kan jag slå till på valfri modell som har den anslutningen/upplösningen som passar mig och bara tuta och köra?

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Rorax:

Skulle vilja ha möjlighet att få bild från min Fujitsu Scaleo Home Server 2205. Problemet är bara att den saknar grafikkort och har därmed inga möjligheter till att ansluta VGA/DVI/HDMI överhuvudtaget. Min tanke då är om det är möjligt att använda ett USB-grafikkort?

Problemet är att tittar man exempelvis på Dustin så står det överallt att det är en adapter. Kräver dessa adaptrar (trots att dom benämns som USB-grafikkort) att man har ett annat grafikkort och dom endast fungerar som en adapter för grafikkortet man redan antas ha? Eller kan jag slå till på valfri modell som har den anslutningen/upplösningen som passar mig och bara tuta och köra?

Kolla på specifikationer. Har de Videominne och Grafikprocessor så är det en Extern GPU. Annars bara en adapter. Vad jag kan se så är alla utom den billigaste på den sidan en Extern GPU. Men kolla ordentligt.

Du har inte plats för ett vanligt grafikkort då i burken?

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av DavidtheDoom:

Kolla på specifikationer. Har de Videominne och Grafikprocessor så är det en Extern GPU. Annars bara en adapter. Vad jag kan se så är alla utom den billigaste på den sidan en Extern GPU. Men kolla ordentligt.

Du har inte plats för ett vanligt grafikkort då i burken?

Hmm står ingenting om videominne på det jag kollade på förutom den dyraste, resterande (förutom den billigare på) står det under grafikprocessor "External" vilket borde betyda att det är OK med andra ord?

Tyvärr har den inte någon möjlighet för att köra ett vanligt grafikkort utan en massa meckande. Så om det hade fungerat med exempelvis denna hade det varit perfekt. Dock står det grafikprocessorn är extern..men som en kommentar för produkten står det följande:

Skrivet av Dustin Home - Kundrecension:

Fungerade inte med den dator som jag tänkt köra den mot. Efter en del felsökning så fick jag fram information om att den kräver att datorns grafikkort använder WDDM-drivrutiner. Mitt matrox-kort har endast XPDM-drivrutiner, så kolla upp detta innan köp! I övrigt så fungerade produkten i sig bra när jag anslöt den till en annan dator

Vilket jag tolkar som att man måste ha ett grafikkort trots allt.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Rorax:

Hmm står ingenting om videominne på det jag kollade på förutom den dyraste, resterande (förutom den billigare på) står det under grafikprocessor "External" vilket borde betyda att det är OK med andra ord?

Tyvärr har den inte någon möjlighet för att köra ett vanligt grafikkort utan en massa meckande. Så om det hade fungerat med exempelvis denna hade det varit perfekt. Dock står det grafikprocessorn är extern..men som en kommentar för produkten står det följande:

Vilket jag tolkar som att man måste ha ett grafikkort trots allt.

http://www.dustinhome.se/product/5010332870/deltaco-usb-2-0-t...
Denna har trotts allt en helt egen extern GPU. Men tips är väl att du kontaktar Dustin på telefon och frågar innan de stänger.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om söder
Registrerad
Sep 2004

Har du hittat något fungerande Rorax? Jag sitter också med en 2205 och vill ha en skärm till den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Berkan:

Har du hittat något fungerande Rorax? Jag sitter också med en 2205 och vill ha en skärm till den.

Sorry missade att du skrev då du inte citerade mig. Nej har inte hittat något ännu som verkar intressant. Verkar inte vara värt pengarna. Funderar i banorna om jag ska byta ut min 2205 mot ett hemmabygge istället.