Jag har installerat OpenPanel på min VPS och jag vill kunna göra hemsidor med Wordpress. Jag har kommit så långt så jag kan logga in på min FTP-server via FZ (FileZilla). Men problemet är att jag egentligen inte vet nästa steg. Hur överför man domäner? Vad ska jag göra i min FTP? Jag har många frågor, men det enklaste skulle vara: Vad är mitt nästa steg?
Har pratat med iXam nu och har förstått att jag förmodligen behöver hjälp med detta. Är det någon som kan tänka sig att göra det? (Mot betalning om så krävs).
Har pratat med iXam nu och har förstått att jag förmodligen behöver hjälp med detta. Är det någon som kan tänka sig att göra det? (Mot betalning om så krävs).
Och som jag har skrivit till dig flertalet gånger så måste du berätta vad du har för operativsystem på din VPS. Det kommer öka dina chanser till att få hjälp rejält.
Sen så är installationen av dina mjukvaror inte slutet på den hjälp du behöver eftersom du måste hålla din VPS uppdaterad för att minska risken att få den hackad. Det finns något som heter "managed VPS" där hostingföretaget hjälper till med detta, men det kostar ju naturligtvis extra.
Sen att du vill ha flera IP-adresser kopplad till din VPS är något som inte alla leverantörer erbjuder, dels för att det är brist på IPv4-adresser och för att det inte passar in i deras erbjudande.
Har du fått någon ordning på oredan?
Vilket företag är det du har köpt din domän ifrån? Samma som VPS företaget?
Det du kan göra (som är enklast enligt mig) är att sätta en A-record till din VPS IP så domänen blir "kopplad" till IP:t.
Om du behöver använda t.ex. sub-domäner med apache blir det lite korvigare, dels måste du konfigurera VirtualHost dels måste du sätta in fler "DNS-record" i din "domän-hanterare".
Det finns ett alternativ till och det är att sätta upp ett eget nameserver på din VPS, detta rekommenderas inte om du inte vill läsa på lite om hur DNS funkar.