Säljare skickade dåligt packeterad skärm som gick sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2007

Säljare skickade dåligt packeterad skärm som gick sönder.

Hej! Köpte i början av månaden en skärm hära på sweclockers. Förde över pengarna och ca en vecka senare fick jag skärmen. Kollade paketet och inga skador på kartongen. Men då jag öppnade paketet så hadde skärmfoten brytits sönder. Kontakade säljaren och sa att den var trasig och att det inte var skador på utsidan av kartongen utan det var den dåliga packningen invändigt som hadde låtit skärmen studsa omkring inuti kartongen. Han sa iaf att han skulle kontakta DHL dagen därpå. Väntade 3 dagar på att han skulle höra av sig men ingen svar så jag kontaktade honom och då svarade han,

"Har pratat med DHL flera gånger och skickat in bild på paketet, tyvärr dom kan inte betala ut någon ersättning då paketet tydligen inte var försäkrat"

Sa då till honom att det är inte mitt fel att skärmen gått sönder och att han antingen får ta tillbaka den eller bara ge mig pengarna tillbaka. Sett honom inloggad minst 2 gånger efter jag skickade meddelandet till honom utan att han svarar. Hur tycker ni att jag ska gå vidare?

CPU i7 4790K @4.9GHZ 1.324V | MB Asus MAXIMUS VII IMPACT | GPU Asus GTX1080 Strix | RAM Team Group Xtreem White @2800mhz 16GB PSU Corsair AX860i | SSD Seagate ST480 480GB | HDD SAMSUNG HD103SJ 1000GB | Monitor Eizo FG2421| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game zero.

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 Crossfire | RAM G.skill FlareX DDR4 @3800MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer XF240H| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Tråkigt när sådant händer. Som jag ser det så är det han som packat skärmen dåligt och han som ska ta tillbaka den eller sätta tillbaka dina pengar.Han skriver att det "tydligen inte var försäkrat", menar han då att han har betalt för försäkring men det blev ändå inte försäkrat? Eller att han bara inte har försäkrat det helt enkelt?

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Rent juridiskt kan du inget görs, när köp mellan privatpersoner sker finns det inget krav på återköp även om köparen är missnöjd.

Då det är en fraktskada är det ännu värre, säljaren har inte ens nödvändigtvis gjort något fel.(juridiskt)

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008

Hade inte heller tagit tillbaks den om jag var säljaren. Kan ju lika gärna vara du som tappat den när du packade upp den, inget jag hade velat ta ansvar för. Skickar man iväg en hel skärm så har man nog hållit sin del av avtalet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö/staffanstorp
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av muppens:

Rent juridiskt kan du inget görs, när köp mellan privatpersoner sker finns det inget krav på återköp även om köparen är missnöjd.

Då det är en fraktskada är det ännu värre, säljaren har inte ens nödvändigtvis gjort något fel.(juridiskt)

Självklart har han gjort fel, säger sig själv.

Skrivet av cracko:

Hade inte heller tagit tillbaks den om jag var säljaren. Kan ju lika gärna vara du som tappat den när du packade upp den, inget jag hade velat ta ansvar för. Skickar man iväg en hel skärm så har man nog hållit sin del av avtalet.

Önskar verkligen inte dig som säljare, vad är chansen att man tappar en skärm? och hur stor är chansen att man klagar till köparen om något man själv åstadkommit.

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av cracko:

Håller helt med. Har sålt mycket på Swec och råkat ut för många köpare som försökt lura tillbax pengar och som hotat och varit mycket otrevliga när man inte gjort något fel.

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av cracko:

Hoppas fler ser denna kommentar så du aldrig får något sålt hära på forumet.

CPU i7 4790K @4.9GHZ 1.324V | MB Asus MAXIMUS VII IMPACT | GPU Asus GTX1080 Strix | RAM Team Group Xtreem White @2800mhz 16GB PSU Corsair AX860i | SSD Seagate ST480 480GB | HDD SAMSUNG HD103SJ 1000GB | Monitor Eizo FG2421| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game zero.

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 Crossfire | RAM G.skill FlareX DDR4 @3800MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer XF240H| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av jerseph:

Håller helt med. Har sålt mycket på Swec och råkat ut för många köpare som försökt lura tillbax pengar och som hotat och varit mycket otrevliga när man inte gjort något fel.

Inte gjort något fel? Så man har gjort rätt då man inte använder emblage som hindrar sakerna att gå sönder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Muppen har halft rätt, är varan skadad och säljes som icke skadad är det en tvist som sköts av tingsrätten om personerna inte kan komma överrens dock är det svårt att bevisa och väldigt låg prio så kan ta väldigt lång tid att få tvisten löst, men man har faktiskt reklamationsrätt även i privata köp om varan inte är som beskriven.

Men är det en fraktskada överlåts hanteringen till posten, då är det posten du måste vända dig till och de i sin tur avsäger sig mycket ansvar om man inte skickat saker rätt, det du möjligen kan visa är att säljaren gjort fel här men det är även det extremt svårt.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2012

Tråkigt som fan när säljaren inte kan packa in grejerna ordenligt...Hoppas killen får dåligt samvete och ger tillbaka en summa ialf!

Kan man inte hänga upp skärmen på väggen?

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Jays_swe:

Inte gjort något fel? Så man har gjort rätt då man inte använder emblage som hindrar sakerna att gå sönder?

Berättar bara om mina erfarenheter. Möjligt att han har gjort fel, men det är ju omöjligt att faktiskt bevisa vem som gjort fel i detta fallet?

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
K-d
Registrerad
Maj 2011

Lär ju vara köparens eget fel om han inte begärt och betalat för försäkrat paket !! dumsnål kallas det i min värld !!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2009

Jag håller med att man ska se till att få varorna skickade med försäkring för då tror jag även posten (logestik företag) är lite mer rädda om paketet iom att annars får dom punga ut pengarna!
men sedan så borde man nog inte skicka en skärm på fot oftast brukar den komma vid sidan om om jag inte har helt fel!

han borde iaf ersätta dig med en ny fot eller liknande! kostar väll inte mer en tvåhundring!

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2007

Jag betalade frakt för ett för ett spårpart försäkrat paket. Tror ju att säljaren ljuger så det står härliga till. "pratat med dom flera gånger" Ingen försäkring. Han skulle använda schenker kom vi fram till först och dom vet jag har försäkrat sen medelade han mig att det vart DHL.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
K-d
Registrerad
Maj 2011

och varför ska säljaren ersätta en ny fot?? hand har ju gjort det han skulle dvs skickat skärmen till köparen som tydligen ville vara "dumsnål" och inte betala det lilla extra för försäkrat paket. jag tycker det hela är köparens ansvar när han ville vara "dumsnål"
MEN som säljare kunde han ju ha packat lite bättre kan man ju tycka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av toxicstone:

Självklart har han gjort fel, säger sig själv.

Önskar verkligen inte dig som säljare, vad är chansen att man tappar en skärm? och hur stor är chansen att man klagar till köparen om något man själv åstadkommit.

Kan du peka på vad som juridiskt säger att han gjort fel, juridiskt? Jag försökte iallafall understryka att det jag sa är hur det är (eller åtminstone vad jag har för mig).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
K-d
Registrerad
Maj 2011

aha så du betalade för försäkrat paket,ja då var det ju en helt annan sak så ignorera mina tidigare inlägg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Säljaren har tydligen pakat dåligt och borde ge tillbaka pengarna.
Då säljaren ansvarar för packningen.

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011

Med tanke på att det är säljaren som packeterat undermåligt så är det hans ansvar att ersätta skadan, för jag antar att TS inte specifikt bad om en ej-tillräcklig förpackning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
@ villa
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Jays_swe:

Jag betalade frakt för ett för ett spårpart försäkrat paket. Tror ju att säljaren ljuger så det står härliga till. "pratat med dom flera gånger" Ingen försäkring. Han skulle använda schenker kom vi fram till först och dom vet jag har försäkrat sen medelade han mig att det vart DHL.....

Kom ni överens om att det skulle skickas försäkrat ?
Vad säger DHL när du ringer då ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Marcusk:

Med tanke på att det är säljaren som packeterat undermåligt så är det hans ansvar att ersätta skadan, för jag antar att TS inte specifikt bad om en ej-tillräcklig förpackning?

Ytterligare problematik är att den externa förpackningen ej var skadad. Men gällande ansvar, nej det är (kanske tyvärr?) inte juridiskt säljarens ansvar att ersätta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av muppens:

Ytterligare problematik är att den externa förpackningen ej var skadad. Men gällande ansvar, nej det är (kanske tyvärr?) inte juridiskt säljarens ansvar att ersätta.

Citera gärna lagen som du syftar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

skärmfoten? är väl bara att skruva dit ett vesa-stöd och fästa på väggen. själv skriver jag i auktionen eller annonsen att jag inte tar ansvar för fraktskador när jag säljer saker, isf får köparen betala för försäkringen... jag brukar dock packetera väl... hur som helst har man inte samma rättigheter när man handlar av en privatperson och man måste vara beredd på kompromisser när man köper begagnat, be honom skjuta till någon hundralapp för vesa-stödet.

i7 4770 | asus b85m-g | 4x4gb ddr3 1600 corsair/g.skill | asus gtx 1070 strix | intel 320 120gb + kingston a400 480gb + samsung f1 750gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | lg w2363d 120hz | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | qck+ | tb impact 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Enligt mig har säljaren gjort fel.

Varan skall enligt beskrivning levereras i samma skick, både juridiskt och "etiskt" självklart. Varan skall enligt överenskommelse skickas på det sätt som sagts i "avtalet". Om köparen betalar frakten för posten (som är mycket dyrare än t.ex DHL och schenker) men säljaren skickar med ett annat "billigare" företag, har han brutit mot avtalet som var sagt.
När jag har sålt saker på Swec har jag skickat med posten, dels för att du kan få en vettig försäkring på det och att det är någon form av "standard" (folk har rätt nära till utlämningsställena). Har tagit 100:- i frakt av personerna men kostat mig 150:-, folk är snåla när det gäller fraktkostnader. Dock har alla paketen kommit oskadda och köparna uppskattar att få ett kolli ID precis när jag har skickat det!
Paketeringen brukar jag spara kartonger från gamla beställningar, t.ex från CDON som brukar skicka med massa "luftkuddar" som jag fyller ut med, eller använder jag tidningspapper i tjockt lager som jag "bollar ihop" till ett dämpande material.

Att skicka en skärm skyddat är inte svårt och att skicka paketet med bristfällande paketerat inuti är bara rent av slarv. Riktigt dåligt och det är säljarens ansvar att paketet är rätt paketerat! där kan tyvärr inte köparen påverka speciellt mycket.
Tror inte någon skulle acceptera ett företag skicka med bristfällande paketering, även om paketet kom fram oskadd!

TS: Om det inte löser sig önskar jag att du namnger medlemmen så du varnar oss andra vem man inte skall handla av!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Köpte en dator, som kom fram med trasig skärm (datorn var inlindad i vanliga plastpåsar dom packmatarial). När säljaren inte ville skicka tillbaka pengarna( i utbyte mot datorn, fyllde jag i en stämmningsansökan och skickade en kopia till han, med en notis att jag lämnar den hos polisen innan veckoslutet. Pengarna kom ganska fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Node 304: i7-6700K | Corsair LP 16 gb@3000mhz | Evga gtx 1070 ftw | Gigabyte Z170N-wifi | | Corsair SF600 600W | Samsung 850 EVO 500gb x2 |Asus Xonar U7| Ducky Shine Cherry MX Brown | Qpad 5k | Asus ROG SWIFT PG278Q | M-Audio Bx5 D2 | ATH-AD700x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Självklart har säljaren gjort fel. Att det sedan kan vara svårt att bevisa/få rätt är en annan sak.

Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av muppens:

Exakt finns inget du kan göra! Såvitt jag vet finns det inget ordentligt omdömes system som t.ex Tradera här på swec. Fattar inte varför, skulle själv aldrig handla dyra saker här.

Bara bita i det sura äpplet och gå vidare. Jag hade iaf inte betalat en spänn tbx. Då det likaväl kunde ha varit du som har förstört den!

Minns en annan grej om ett bilköp. En vecka senare ville personen ha tillbaka pengarna då något fel uppstod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

I min värld är det alltid avsändaren som har ansvaret för att varan är väl paketerad, så den inte skadas under leveransen.

Har handlat en hel del på Blocket/Tradera och fått den ena skräckpaketet efter det andra, men en hel del seriöst paketerade varor.
Bland de senaste var ett moderkort som skickades i en ICA-kasse..........
Vet man inte hur man ska paketera, ska man inte skicka saker man säljer, utan bara erbjuda hämtning/utkörning.

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

En intressant sak gällande försäkringar på paket är att godset vanligtvis ska vara väl emballerat för att försäkringen över huvud taget ska gälla. Klart att säljaren i alla fall ska betala tillbaka en del av summan, för oavsett om denne friskrivit sig från skador som uppstår vid leverans eller ej så kan det ju inte vara så svårt att risken för skador är uppenbar om man endast lägger skärmen i en kartong och skickar iväg...

/Seriously

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jul 2010

Hade ju varit intressant med en mer detaljerad beskrivning av hur skärmen var förpackad till att börja med samt skadans omfattning, gärna med lite bilddokumentation?