Säljare skickade dåligt packeterad skärm som gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

Hade du läst annonsen hade du förstått vad jag menade.

I annonsen framgår det att den aktuella skärmen är defekt och det finns även felbeskrivning.
TS verkar ha trott att han köpt en hel skärm dvs inte läst annonsen fullt ut.
TS kommer då på den briljanta idén att bryta sönder foten för att kunna skicka tillbaka den till säljaren eftersom det felet inte fanns i beskrivningen utan som sagt ett annat fel.

Bara en teori...

Jag skrev till han då jag skulle köpa skrämen att han får 200kr för den trasiga samsung skärmen. Mycket stilig teori. Då det desutom fanns en annan kille som ville köpa skärmen så hadde jag ju bara kunna sälja den till honom om så var fallet?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Det var jag som sålde skärmen till TS.
Tycker till att början med att det är förjävligt att TS drar på så stora växlar, vrider på sanning och hotar.

"Det är din värdelösa paketering som har gjort det inte fraktbolaget. Bra nu kontaktar jag sweclockers för iplogg sen polisanmäler jag dig och hänger ut dig på forumet. Trevlig jul förbannade jävla svin!!"
-TS

Och på bilden du la upp på paketet så har du tagit bort hälften av emballaget.
Det stämmer att det bara var en "frigolit-bit" då den andra försvunnit, men denna hade jag ersatt med 4 "luftpåsar", 2 kartong bitar samt fyllt resten av tomrummet med en massor av ihopknycklat papper av tjockare modell. Gjorde även ett "skaktest" och det fanns inga delar som var lösa i paketet.
Har skickat massor av paket i mina dar utan några som helst problem tidigare.

Sen till detta med frakten så valde TS att skicka med billigaste alternativ trots att jag erbjöd mig att skicka med posten.

"Lite mindre än vad jag tänkt mig, men okej du får den.
Kollade frakten innan och hos schenker kostar frakten 99:-
Eller hos posten där den kostar 155:-"
-Jag

Han bjöd 200:- + frakt för skärmen.

Därefter så fick jag 300:- av TS in på kontot, alltså valde han schenker.
Schenker ville inte ta emot skärmen då omkretsen var för stor så därför skickade jag skärmen med dhl som kunde göra det för samma pris.

Detta berättade jag för TS:

"Blev lite strul med frakten..
Schenker kunde tydligen inte ta emot så stora paket på deras vanliga inlämningsställen, men fixar det hos Dhl på måndag.
Ber om ursäkt för dröjsmålet."
-Jag

Förstår att TS är upprörd då foten gått sönder men som säljare kan jag varken ta ansvar för klimatet uppe i Arvidsjaur eller DHL:s pakethantering.

Tidningspapper? Verkligen inte!! 4st lufkuddar? Lögnare.

Edit: Sen för eran information så har jag öppnat skärmen nu under morgon och hittat vad som är felet på skärmen. En trasig inverter med nummer TM-0915. Köpte skärmen för jag skulle laga den. Så nu är en ny inverter beställd och få hoppas att det håller att limma skärmen.

personangrepp
Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Tidningspapper? Verkligen inte!! 4st lufkuddar? Lögnare.

Stämmer sedan det citerade PM:t?
"Det är din värdelösa paketering som har gjort det inte fraktbolaget. Bra nu kontaktar jag sweclockers för iplogg sen polisanmäler jag dig och hänger ut dig på forumet. Trevlig jul förbannade jävla svin!!"

I så fall tycker jag att du ska tagga ner ordentligt. Ta några djupa andetag. Går omöjligt att säga vem av er som har rätt men att uttrycka sig som du gör är inget vidare bra sätt att vinna sympatier på...

God jul!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

http://i47.tinypic.com/2mgqc7d.jpg

Bara jag som ser nått som liknar nån form av papp nere till höger på bilden ? EJ kartong !

edit:
Tycker mig även se en "kartongbit" nere till vänster

Permalänk
Medlem

Ord står mot ord vad gäller emballeringen. Men säljaren har ändå ansvar för att varan kommer fram oskadd.

Detta är ett försäkringsfall som säljaren bör ta med DHL. Om inte DHL hjälper till så får säljaren ersätta köparen.

Permalänk

Att bråka om 300 kr, kostar ju mer att gå in på ICA

Permalänk
Medlem

borde man som säljare kräva att skicka med försäkrat paket för att slippa liknande fall i framtiden?

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

OT raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MauseRR:

borde man som säljare kräva att skicka med försäkrat paket för att slippa liknande fall i framtiden?

Det beror väl ärligt talat på varans värde och skick, har man köpt en billig defekt produkt för att försöka reparera den så kanske man inte gärna lägger lika mycket vikt vid försäkring om det kostar 50% av värdet på det man skickar?
Jag har skickat och mottagit en del dyra saker som både privatperson och företagare och anställd, det dyraste jag varit med om att sända kostade ca 36miljoner och tog ca 2 år att tillverka och då kom det en annan bil än den som normalt hade hand om det, vi var väldigt noga med att kolla att surrningen sköttes rätt och att han hade giltiga försäkringar innan han fick åka iväg, föraren hade inte förväntat sig att en liten låda med maskindelar var så dyr.

Jag har även köpt saker på auktioner privat (även monitorer för halva priset) då har jag haft försäkrad frakt, men jag har även lyckats köpa en beg ciscosvitch som har legat i 20 000kr klassen snorbilligt på auktion, (hade tur och fick en för 36 kr) den skickades utan försäkring. Man får väga in risk/kostnad själv och försöka ta ett beslut, det viktigaste är att säljare och köpare är överens om hur man gör innan man skickar nått.

Är foten/fästet trasigt, för det ser mer ut som det är höljet på monitorn som är skadat på bilden som visats? Då är det mer ett kosmetiskt fel som man kanske kan leva med om man köpt en trasig monitor för 200kr.
En monitor för 200kr hade jag nog inte försäkrat, men däremot bör det packas ordentligt, hur det packats här vet inga andra än säljare och köpare och de verkar ha olika uppfattning och ingen verkar kunna styrka sin version på ett objektivt sätt.

Det är inte värt att bråka för mycket om så små summor, speciellt om ingen tydligt kan visa på något sakligt sätt vad som hänt och hur det varit packat.

Nu ska jag ta en macka med traditionellt kokt grisröv på, det kan andra också göra tycker jag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag köpte mitt 660ti här på sweclockers, packat utan ESD-påse samt långt ifrån alla tillbehör som enligt avtal skulle skickas med. Men men, YOLO!
Tur att det fungerar iallafall.

Permalänk
Medlem

Att skicka oförsäkrat idag är bara en bedrift det, enda jag vet som går att skicka helt oförsäkrat idag är brev. Att man lyckas skicka ett större paket oförsäkrat är en bedrift i sig.
Så aningen har han offrar massa tid på att hitta något sätt att lösa det på eller så snackar han gojja

Bara att anmäla det till DHL om det är skickat med DHL. De kommer inte bråka om 300kr.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Han bjöd 200:- + frakt för skärmen.

100 inlägg (hitills) om en vara (som såldes som defekt), som dessutom har ett värde av endast 200 kr.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Förstår att TS är upprörd då foten gått sönder men som säljare kan jag varken ta ansvar för klimatet uppe i Arvidsjaur eller DHL:s pakethantering.

Vill och vill har inte med saken att göra. Har ni inte avtalat annat så ansvarar du för att varan inte skadas under frakt. Vill du inte ha ansvar ska du specifikt frånsäga dig detta innan du säljer en vara. Skadas den under dessa förutsättningar är det alltid du som ska ersätta och sedan är det du som ska begära ersättning av speditören (regressfordran). Vem som du skickat paketet med är irrelevant. Jag tror inte att DHL, Schenker eller Posten Logistik behandlar normala paket speciellt annorlunda.

Dessutom är det dumt att skicka en skärm av denna typ med fotfästet monterat. Det finns en anledning till att detta inte är monterat när du köper skärmen och det är uppenbart att den tar i kanten. Skicka aldrig saker som rör kanterna i lådan direkt. Även om inget rör sig när du skakar paketet så kommer en stöt mot botten/foten att ledas rakt upp i skärmen utan dämpning. Kraften blir det samma som att tappa skärmen och den landar på foten. Ni som förutsätter att en skärm överlever detta kan testa hemma och sedan köpa ny skärm. När skärmen skickades var det vilken sida sen släpptes på, alltså endast slumpen, som kom att avgöra om skärmen kom fram hel eller ej.

Alla paket som skickas ska klara ett fall från i alla fall midjehöjd mot någon av sidorna eftersom att det är denna höjd som arbetarna ofta släpper paketet till golvet på lastbilen.

Permalänk
Skrivet av Jays_swe:

Tidningspapper? Verkligen inte!! 4st lufkuddar? Lögnare.

Edit: Sen för eran information så har jag öppnat skärmen nu under morgon och hittat vad som är felet på skärmen. En trasig inverter med nummer TM-0915. Köpte skärmen för jag skulle laga den. Så nu är en ny inverter beställd och få hoppas att det håller att limma skärmen.

Det kan gå att limma det men då får du köpa en mycket starkt lim, har ett hemma som vi limmar trösklar till hissfrontar med (en gång limmad, alltid limmad) försökt att bryta loss skitet, går inte.

Annars kan du köpa en http://www.dustinhome.se/product/5010101327/ergotron-neo-flex... eller likande denna http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Fas... om nu skärmen gå igång, kan det vara värt?
Vi kan säkert skapa en fond åt dig och donerar 10:- om priset är för högt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tedwallpro:

Det kan gå att limma det men då får du köpa en mycket starkt lim, har ett hemma som vi limmar trösklar till hissfrontar med (en gång limmad, alltid limmad) försökt att bryta loss skitet, går inte.

Annars kan du köpa en http://www.dustinhome.se/product/5010101327/ergotron-neo-flex... eller likande denna http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Fas... om nu skärmen gå igång, kan det vara värt?
Vi kan säkert skapa en fond åt dig och donerar 10:- om priset är för högt

Det talesättet gillar jag!

Vad heter limmet (måste ha)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ni beter er som små omogna grabbar. När ska ni lära er..

Ta djupa andetag och gå vidare. Skulle aldrig själv bråka om ynka 300:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Det kan gå att limma det men då får du köpa en mycket starkt lim, har ett hemma som vi limmar trösklar till hissfrontar med (en gång limmad, alltid limmad) försökt att bryta loss skitet, går inte.

Annars kan du köpa en http://www.dustinhome.se/product/5010101327/ergotron-neo-flex... eller likande denna http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Fas... om nu skärmen gå igång, kan det vara värt?
Vi kan säkert skapa en fond åt dig och donerar 10:- om priset är för högt

Är det något lim en vanlig svensson kan köpa?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

har du hans namn och adress så vet du vad du ska göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjonsson:

har du hans namn och adress så vet du vad du ska göra

Snälla, berätta. Vad ska han göra?

Suck.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

hahaha TS, 300 spänn och du drar igång det här när det är du som gjort bort dig?

God Jul!

Permalänk
Skrivet av Jays_swe:

Är det något lim en vanlig svensson kan köpa?

Vad jag vet finns det bara på Sandbergs Järn i Stockholm, möjligt på Flinks Järn också. Så jovisst kan du köpa det med, dock riktigt dyrt! (600:- för 1 tub)

Skrivet av MultiMan:

Det talesättet gillar jag!

Vad heter limmet (måste ha)?

Ska ta reda på det tills imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Hej! Köpte i början av månaden en skärm hära på sweclockers. Förde över pengarna och ca en vecka senare fick jag skärmen. Kollade paketet och inga skador på kartongen. Men då jag öppnade paketet så hadde skärmfoten brytits sönder. Kontakade säljaren och sa att den var trasig och att det inte var skador på utsidan av kartongen utan det var den dåliga packningen invändigt som hadde låtit skärmen studsa omkring inuti kartongen. Han sa iaf att han skulle kontakta DHL dagen därpå. Väntade 3 dagar på att han skulle höra av sig men ingen svar så jag kontaktade honom och då svarade han,

"Har pratat med DHL flera gånger och skickat in bild på paketet, tyvärr dom kan inte betala ut någon ersättning då paketet tydligen inte var försäkrat"

Sa då till honom att det är inte mitt fel att skärmen gått sönder och att han antingen får ta tillbaka den eller bara ge mig pengarna tillbaka. Sett honom inloggad minst 2 gånger efter jag skickade meddelandet till honom utan att han svarar. Hur tycker ni att jag ska gå vidare?

Tråkigt när sådant händer, men som vanligt så kvittar det. Självklart kan du hänga ut säljaren, även ifall det kommer ha ingen eller liten inverkan och antagligen få dig avstängd från forumet under en tid

Men som sagt, självklart är det hans ansvar, men det finns inget du kan göra åt det och han behöver absolut inte betala tillbaka, då ni inte har ett skriftligt kontrakt (Dvs, något i stil med att "härmed kommer "undertecknad" betala full ersättning om produkten går sönder under färd", tillsammans med underskrift)

Edit*

Såg nu att det handlade om 300 :- .

Som flera sagt, det är ingen summa att gnälla över, det är så det är. Det finns inget säkert sätt att skicka saker mellan folk, men hade väl hoppats att Swec var något säkrare (Jag har aldrig haft minsta problem, och alltid stött på trevliga köpare och säljare. Personligen skickar jag alltid med godis med mina paket, blev en påse Juleskum senast när jag skickade en RPi. Sånt är alltid uppskattat och hoppas väl det går vidare till bättre och säkrare köp iaf bland Swec.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag märker att det är en del felaktigheter i denna tråd om vad som gäller juridiskt och tänkte därför klargöra vad som gäller i detta fall.

För att klargöra så rör det sig om detta fall om ett köp mellan två privatpersoner varför köplagen blir tillämplig (och inte konsumentköplagen). Av 7 § st. 2 KöpL framgår att varan anses överlämnad när säljaren överlämnar varan till en fristående transportör, i detta fall är varan avlämnad när säljaren lämnade in paketet till DHL.
Tidpunkten för avlämnandet är viktig för att avgöra när risken för varan har gått över på köparen (13 § KöpL.), vilket i detta fall innebär att köparen får bära risken för eventuella skador som skett på skärmen under transporten.

Frågan om huruvida förpackningen av skärmen har varit bristfällig får avgöras enligt 17 § st. 2 p. 4 KöpL som säger att varan ska "vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan." Huruvida skärmen varit tillräckligt väl förpackad i detta fall har jag ingen möjlighet att besvara p.g.a. den bristfälliga informationen kring detta men man måste komma ihåg att TS - i egenskap av köpare - måste bevisa att förpackningen av skärmen varit för dålig.

Så sammanfattningsvis är läget som följande:
Är det som DHL som har brustit i sin hantering och orsakat skadan så kan köparen inte kräva säljaren på ersättning för detta, utan ersättning får istället utkrävas från DHL.
Om det är säljarens dåliga förpackning som lett till skadan så är det köparen som måste bevisa att skadan orsakats på grund av den dåliga packningen av skärmen för att ha någon möjlighet till ersättning.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Nu ger vi upp denna tråden, känns som att all fakta som finns kring ämnet är uttömt, och det övergår till pajkastning, hot och tramsande.

Skrivet av Tedwallpro:

Det kan gå att limma det men då får du köpa en mycket starkt lim, har ett hemma som vi limmar trösklar till hissfrontar med (en gång limmad, alltid limmad) försökt att bryta loss skitet, går inte.

Det här vill jag dock veta vad det är för mörk magi till lim. PMa gärna när du vet

EDIT:

ESS TACK HT-X

Klarar av ~10ton på en limmyta av 1m^2, 100grader ner till 50- kan du limma med den i och klarar av att hålla sin hållfasthet i. Kan limmas under vatten mm... Ett SUPERLIM! (Montagelim)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.