vattenkylning i Lian Li v351 (möjligt?)

Permalänk
Medlem

vattenkylning i Lian Li v351 (möjligt?)

Hejsan alla glada klockare!

Det är så att jag funderar på att fixa till lite bättre kylning till prollen i mitt Lian LI v351 och undrar om någon vet hur lätt det är att sätta dit en 120/240 mm radiator?
Har läste lite om att man måste "modda" dit det, så undrar om någon vet exakt hur man ska göra där? har läst lite... men förstår inte mycket ändå

Andra tips på mindre luftkylare är också intressant, även om det måste "moddas" en del då jag har hela jullovet på mig dock har jag inga "coola sweclockers verktyg"

Den ska kyla en amd 250 för tillfället, men planerar en uppdatering nästa år, men vet inte riktigt vad det blir

God Jul!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Googlade lite och hittade massa bilder
http://www.abload.de/image.php?img=bi256006h4ag.jpg

Du kan alltid ta bort hårddiskburen, brukar alltid komma med över drivit många platser, enda verkyg du lär behöva för att göra det är borrmaskin och popnitttång, behöver du såga så kan du köpa dremel eller ett vanlig metallsåg eller kapskiva till borrmaskinen

Kolla aliexpress för prisvärda vattenkylnings grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Googlade lite och hittade massa bilder
http://www.abload.de/image.php?img=bi256006h4ag.jpg

Du kan alltid ta bort hårddiskburen, brukar alltid komma med över drivit många platser, enda verkyg du lär behöva för att göra det är borrmaskin och popnitttång, behöver du såga så kan du köpa dremel eller ett vanlig metallsåg eller kapskiva till borrmaskinen

Kolla aliexpress för prisvärda vattenkylnings grejer

Tack för tipset!

Men vet du hur det blir med tex h100 eller något? kan det göra det lite lättare?

Vad kostar ett vattenkylningsystem till cpu med 240 mm radiator, ungefär? Kräver inga "supersystem" utan mer lite "lagom"
Tänker avvakta dock med gpu, då det får bli ett projekt längre fram, men gärna så man kan bygga ut så det funkar med gpu

God Jul!

(jag är väldigt trött, har nog skrivit konstigt )

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Tack för tipset!

Men vet du hur det blir med tex h100 eller något? kan det göra det lite lättare?

Vad kostar ett vattenkylningsystem till cpu med 240 mm radiator, ungefär? Kräver inga "supersystem" utan mer lite "lagom"
Tänker avvakta dock med gpu, då det får bli ett projekt längre fram, men gärna så man kan bygga ut så det funkar med gpu

God Jul!

(jag är väldigt trött, har nog skrivit konstigt )

np

hmm ja det lär det bli, pga du har pumpen inbyggt i blocket

beställer du från en svensk sida så något 6-700kr, köper du från aliexpress så lär det ligga på något 400kr(en 360mm kostar ung. 270)(klart kan du skaffa dej alumium system som är ännu billigare men sämre, snåla inte och mixa inte mellan koppar&aluminium XD) eller något men du lär köra utan reservoar om du inte får plats och då är T koppling ett bättre val om man har utrymmebrist, har kört med det och funkar fint

god jul på dej också^^

(jag är väldigt trött, har nog skrivit konstigt har t.o.m kopierat det XD ) återkommer kanske med inköpslistanXD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

np

hmm ja det lär det bli, pga du har pumpen inbyggt i blocket

beställer du från en svensk sida så något 6-700kr, köper du från aliexpress så lär det ligga på något 400kr(en 360mm kostar ung. 270)(klart kan du skaffa dej alumium system som är ännu billigare men sämre, snåla inte och mixa inte mellan koppar&aluminium XD) eller något men du lär köra utan reservoar om du inte får plats och då är T koppling ett bättre val om man har utrymmebrist, har kört med det och funkar fint

god jul på dej också^^

(jag är väldigt trött, har nog skrivit konstigt har t.o.m kopierat det XD ) återkommer kanske med inköpslistanXD

God morgon

Men jag hade för mig vattenkylning kostade 1000 lappar och inte 100 lappar? har jag läst på soppas dåligt?
Men kan man inte sätta in en vattentank i 5.25 tums platsen, borde väll vara ganska snyggt o lagom?

Nu hade jag bråttom istället, men om du har lust så vill jag gärna se den där listan?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Runt 1500-2000kr för en CPU-loop med 240mm radiator, block och pump från bra tillverkare.

Skulle verkligen inte köpa sådana här saker från en random fabrik i kina via Alibaba eller Aliexpress då det krävs en enorm precision vid tillverkningen. Nog inte så kul att sitta där utan support sen heller.

Ta en titt på Swiftech Apogee Drive II (cpu-block med inbyggd pump) och Thermochill PA120.2.

Tror dock att du får lite vettigare svar hos OCN.

Permalänk
Medlem

Jag satte dit en antec 620, hade dessförinnan en 240 northq på bredden. Var tvungen att modda lite i chasset. Körde med en plåtsax. Fördelen med en 120 rad är att det får plats längre grafikkort samt ett bättre luftflöde på det dedikerade grafikkortet. Kan slänga upp en bild senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Runt 1500-2000kr för en CPU-loop med 240mm radiator, block och pump från bra tillverkare.

Skulle verkligen inte köpa sådana här saker från en random fabrik i kina via Alibaba eller Aliexpress då det krävs en enorm precision vid tillverkningen. Nog inte så kul att sitta där utan support sen heller.

Ta en titt på Swiftech Apogee Drive II (cpu-block med inbyggd pump) och Thermochill PA120.2.

Tror dock att du får lite vettigare svar hos OCN.

Okej, men är det kanske bättre att höra på ett corsair/antec kylning istället?
Min ekonomi är inte den starkaste då jag också måste införskaffa ett modulärt nätagg, då mitt nuvarande har alles för mycket kablar

Skrivet av Divil:

Jag satte dit en antec 620, hade dessförinnan en 240 northq på bredden. Var tvungen att modda lite i chasset. Körde med en plåtsax. Fördelen med en 120 rad är att det får plats längre grafikkort samt ett bättre luftflöde på det dedikerade grafikkortet. Kan slänga upp en bild senare.

Okej, jag är lite "feg" när det gäller att klippa i chassit? men det kanske är enkelt?

Vill gärna se bild om du har lust, funderar själv lite på en antec h2o 620 då den är billigt, och man får luft på grafikkortet också

Tack för bra svar från er alla tre

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

God morgon

Men jag hade för mig vattenkylning kostade 1000 lappar och inte 100 lappar? har jag läst på soppas dåligt?
Men kan man inte sätta in en vattentank i 5.25 tums platsen, borde väll vara ganska snyggt o lagom?

Nu hade jag bråttom istället, men om du har lust så vill jag gärna se den där listan?

god morgon ^^

hmm jo men går att få saker billigare, men tror inte att det finns så stor skillnad, jo det lär det funka fint med en reservoar med inbyggd pump i 5.25 platsen

här är deras sida http://www.aliexpress.com/store/907279 men skulle rekommendera att du köper pumpen från en något känd märke istället från de(känns säkrare), min köpte en slim 360mm radd från dem, billigare och funkar hur fint som helst, ska snart beställa jag med

tex cpu block 170 (passar båda intel och amd(finns i bara svart också)

tex radden 260kr

sen har du en liten pump för 140kr med 80ml, men som sagt skulle ha köpt härifrån(men folk som har köpt den säger att den är bra)

du bör pma dem ang frakten, lär inte bli mycket ändå(air mail tar ju inte så mycket) tror det blev runt 300kr för tre 360mm(1,2kg)+slang och några nipplar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Okej, men är det kanske bättre att höra på ett corsair/antec kylning istället?
Min ekonomi är inte den starkaste då jag också måste införskaffa ett modulärt nätagg, då mitt nuvarande har alles för mycket kablar

Okej, jag är lite "feg" när det gäller att klippa i chassit? men det kanske är enkelt?

Vill gärna se bild om du har lust, funderar själv lite på en antec h2o 620 då den är billigt, och man får luft på grafikkortet också

Tack för bra svar från er alla tre

Det var extremt lätt att ta loss en bit i 5.25 utrymmet. Lite svårare var det nertill eftersom jag endast använde en plåtsax.

Eftersom jag hade en 240 rad tvingades jag ta sönder den nedre delen av fästanordningen, Det behöver man förmodligen inte med en 120 rad.

Med nöd och näppe

Om jag vill byta till ett längre grafikkort så kan jag t.o.m flytta fläkten på andra sidan fästet.

Passade på att byta tillbaka dvd fronten samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

god morgon ^^

hmm jo men går att få saker billigare, men tror inte att det finns så stor skillnad, jo det lär det funka fint med en reservoar med inbyggd pump i 5.25 platsen

här är deras sida http://www.aliexpress.com/store/907279 men skulle rekommendera att du köper pumpen från en något känd märke istället från de(känns säkrare), min köpte en slim 360mm radd från dem, billigare och funkar hur fint som helst, ska snart beställa jag med

tex cpu block 170 (passar båda intel och amd(finns i bara svart också)

tex radden 260kr

sen har du en liten pump för 140kr med 80ml, men som sagt skulle ha köpt härifrån(men folk som har köpt den säger att den är bra)

du bör pma dem ang frakten, lär inte bli mycket ändå(air mail tar ju inte så mycket) tror det blev runt 300kr för tre 360mm(1,2kg)+slang och några nipplar

Tack för svaret, jag funderar dock lite mer på att köra på ett "fast vattenkylning, men har verkligen inte bestämt mig...
Känns dock mycket bättre/snyggare med "eget bygge" men får kolla igenom lite mer och se

Tack för svaret!

Skrivet av Divil:

Det var extremt lätt att ta loss en bit i 5.25 utrymmet. Lite svårare var det nertill eftersom jag endast använde en plåtsax.
http://img228.imageshack.us/img228/410/pc230494.jpg

Eftersom jag hade en 240 rad tvingades jag ta sönder den nedre delen av fästanordningen, Det behöver man förmodligen inte med en 120 rad.
http://img197.imageshack.us/img197/5333/pc230492.jpg

http://img338.imageshack.us/img338/6636/pc230496.jpg

Med nöd och näppe
http://img72.imageshack.us/img72/3139/pc230500.jpg

Om jag vill byta till ett längre grafikkort så kan jag t.o.m flytta fläkten på andra sidan fästet.
http://img138.imageshack.us/img138/1985/pc230501.jpg

Passade på att byta tillbaka dvd fronten samtidigt.

Ser ju riktigt fint ut, men hur mycket är det man måste klippa bort för att få plats? känns ju också som en 120 mm radiator är bäst så inte grafikkortet "storknar" eller att man vattenkyler gpu:n också

Är det att rekommenderar en fläktkontroller också om man ska köra med vattenkylning?

Stort tack för svar båda två

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Det var extremt lätt att ta loss en bit i 5.25 utrymmet. Lite svårare var det nertill eftersom jag endast använde en plåtsax.
http://img228.imageshack.us/img228/410/pc230494.jpg

Hur fick du in småfläktarna till höger? såg dom först nu
Håller på att surfa runt för lite extra inspiration, men behöver man inte klippa i chassit om man stannar vid en 120mm radiator?

God jul!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |