Farsan kontrollerar min internet tid router parent control

Permalänk

Farsan kontrollerar min internet tid router parent control

Hejsan alla sweclockers. Jo nu fan är jag less, farsan har börjat kontrollera min internet tid genom att stänga av alla datorers internet förutom hans lila iphöööön. Jag har märkt de få gångerna jag har haft tillgång till routern att det är MAC addreserna han skriver in på routern även ipv4. Hur ska jag gå tillväga ? Finns det något sätt jag kan ändra min mac addres ?. Hade tänkt att inatt smyga ner och försöka koppla in mig till routern och ta bort den där skiten. För att förtydliga så har han blockat så att jag inte kan ha acces till routern även när jag har internet tillgång

Vet inte om jag postade tråden rätt så bara att flytta den om det behövs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför pratar du inte bara med din pappa ? han verkar vara lite knäpp ? No offense men varför skulle inte du få använda internetet ?

Permalänk
Skrivet av Fabbeee:

Varför pratar du inte bara med din pappa ? han verkar vara lite knäpp ? No offense men varför skulle inte du få använda internetet ?

Haha löns inte... han bara säger att jag får gilla läget. Jo han tycker att jag tillbringar alldeles för mycket tid vid datorn och han har inte insett att vi nämligen bor mitt ute i skogen närmaste vän bor inne istan. Nå får jag sitta vid datorn men hatar när man lirar och helt plötsligt försvinner internet blir så jävla piss off.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ta reda på din fars mac-address och spoofa den

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

brukar finnas en resetknapp bak på routern
men det lättaste vore väl att förklara läget för honom?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk

gå in i routern och lägg till din macadress också

Permalänk
Medlem

Ett tips, vänd det isf emot honom själv istället för att leta vägar runt hans blockad, så fort han stänger av nätet så istället för att bli arg säger du jahapp och frågar honom vad du ska hitta på nu? Vad han sedan än föreslår (gissar TV, eller läsa en bok eller träffa en polare) så;
till TV är det ju bara säga, men det är ju samma sak, vi hittar på något istället
till bok liknande svar
till kompis, ja gärna, jag behöver skjuts då
Se till att han också ska göra något då, att ni gör det tillsammans och att det är aktivt, vägrar han så tjata men tjata inte om datorn utan just på att göra något och att han ska hitta på det.

Med största säkerhet kommer han inse ganska snabbt att han fan inte har ork att aktivera sig och slutar upp med det eller så gör ni massa saker tillsammans och kanske får en bättre relation, win win

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av xeno95:

brukar finnas en resetknapp bak på routern
men det lättaste vore väl att förklara läget för honom?

Jo jag vet, men då måste jag ta fram en stege och klättra upp på vinden eftersom farsan har satt routern där för att nå till alla rum på övervåningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att du inte har internet är väl det minsta problemet om du inte kan föra en dialog med din pappa.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredeskaninen:

Haha löns inte... han bara säger att jag får gilla läget. Jo han tycker att jag tillbringar alldeles för mycket tid vid datorn och han har inte insett att vi nämligen bor mitt ute i skogen närmaste vän bor inne istan. Nå får jag sitta vid datorn men hatar när man lirar och helt plötsligt försvinner internet blir så jävla piss off.

Varje gång internet stängs av kan du ju tjata på honom att han ska köra in dig till stan... blir dyrt för honom i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att han väljer att begränsa din tid på internet?
Annars är det väl bara att ta reda på MAC-adressen på hans iphone och spoofa den.

Permalänk
Medlem

kopiera din farsas mac adress (spoofa) och använd den. blockar han dig, blockar han sig själv, tungt läge.

Men i mer longterm, prata med han och säg precis som du skrev här. börja med något som han kanske uppskattar att du gör.

men min far var likadan när jag var yngre. sitta vid datorn var "meh" men att spela, ja då blir man dum i huvudet. slutade med att jag sket i det och fortsatte iallafall (bland annat med programmering eller mer moda div. spel och var noga med att vissa upp allt jag gjorde) tillslut fick han lite mer respekt för det. pluggar nu datorspelsutveckling (gått 2.5 år) och då ser han på det annorlunda (aka han inser att spela även hör till min utbildning, dock inte därför jag gör det, det var bara en positiv bi-effekt). han har dock ändrat lite syn på senaste tiden pga. andra saker med, t.ex. den tekniska utbyggnaden han insett fördelarna med på jobbet (ICA butik)

Sen har det lite med hur gammalmodiga man är. Datorn, internet och spel är här för att stanna och kommer inte försvinna. spel industrin är den mest växande i Sverige, finns inget som kommer nära o.s.v.

Du måste helt enkelt få han att förstå. Annars kommer du aldrig få någon riktig ro.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Ett tips, vänd det isf emot honom själv istället för att leta vägar runt hans blockad, så fort han stänger av nätet så istället för att bli arg säger du jahapp och frågar honom vad du ska hitta på nu? Vad han sedan än föreslår (gissar TV, eller läsa en bok eller träffa en polare) så;
till TV är det ju bara säga, men det är ju samma sak, vi hittar på något istället
till bok liknande svar
till kompis, ja gärna, jag behöver skjuts då
Se till att han också ska göra något då, att ni gör det tillsammans och att det är aktivt, vägrar han så tjata men tjata inte om datorn utan just på att göra något och att han ska hitta på det.

Med största säkerhet kommer han inse ganska snabbt att han fan inte har ork att aktivera sig och slutar upp med det eller så gör ni massa saker tillsammans och kanske får en bättre relation, win win

Har förklarat läget för farsgubben men han verkar fortfarande inte fatta. Han säger att jag ska gå ut och göra något. Då frågar jag honom " Vad ska jag göra ute? " får bara svaret " int vet ja " sedan säger han att det var annorlunda på hans tid. Men dem flesta bor ju inte på bond vischan ännu mera största population bor ju i stan osv,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Att du inte har internet är väl det minsta problemet om du inte kan föra en dialog med din pappa.

Därför ber jag om hjälp..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredeskaninen:

Därför ber jag om hjälp..

Skickades från m.sweclockers.com

då är det ju inte internet som är problemet, då ska du vända dig till någon ställe som kan hjälpa dig med din relation med honom. beroende på din ålder såklart. BRIS kanske kan vara värt att prata med om du är lite yngre. det är anonymt, kostar inget och det syns INTE på teleräkningen.

Annars kan du testa att försöka involvera han? hitta något spel/nått som kanske intresserar honom och "umgås med honom" som att han är ungen.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

köp såndär 4g dongler grejja o kör med den...

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Nivius:

då är det ju inte internet som är problemet, då ska du vända dig till någon ställe som kan hjälpa dig med din relation med honom. beroende på din ålder såklart. BRIS kanske kan vara värt att prata med om du är lite yngre. det är anonymt och kostar inget, vet inte ens om det syns på teleräkningen.

Annars kan du testa att försöka involvera han? hitta något spel/nått som kanske intresserar honom och "umgås med honom" som att han är ungen.

Haha farsan är gammal veteran spelare själv i UT och quake. Haha ringa till BRIS ? Bästa jag har hört. Har inge relation problem med farsan bara just att han verkar jävlas genom att stänga ner internet. Verkar som han själv inte vet vad han vill eftersom han ska köpa dator uppgradering till mig. Sen nästa dag rusar han in och säger att jag ska stänga av datorn. Fattar inte riktigt vad han vill, han är själv väldigt teknik intresserad och har byggt många datorer åt mig. Men det verkar som han inte kan lämna sin generation och förstå att det är annars nu än vad det var förut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredeskaninen:

Haha farsan är gammal veteran spelare själv i UT och quake. Haha ringa till BRIS ? Bästa jag har hört. Har inge relation problem med farsan bara just att han verkar jävlas genom att stänga ner internet. Verkar som han själv inte vet vad han vill eftersom han ska köpa dator uppgradering till mig. Sen nästa dag rusar han in och säger att jag ska stänga av datorn. Fattar inte riktigt vad han vill, han är själv väldigt teknik intresserad och har byggt många datorer åt mig. Men det verkar som han inte kan lämna sin generation och förstå att det är annars nu än vad det var förut

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tycker han verkar så konstig kanske han borde söka efter hjälp.
Hur länge brukar du sitta egentligen?

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Om du tycker han verkar så konstig kanske han borde söka efter hjälp.
Hur länge brukar du sitta egentligen?

4 timmar sammanlagt varje dag kanske ?. Men det är just det att vissa dagar ska det vara internet fritt.
Efter klockan 8 på kvällen
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Att du inte har internet är väl det minsta problemet om du inte kan föra en dialog med din pappa.

Skrivet av Vredeskaninen:

Därför ber jag om hjälp..

Skrivet av Vredeskaninen:

Haha farsan är gammal veteran spelare själv i UT och quake. Haha ringa till BRIS ? Bästa jag har hört. Har inge relation problem med farsan bara just att han verkar jävlas genom att stänga ner internet.

WELL, om du ger oss mixade meddelanden och sen skrattar åt den hjälp som man erbjuder. Jag la ner tid för att kanske ge dig råd om det var DET som var problemet.

Men med tanke på hur du reagerade så undrar jag då varför ska jag ska hjälpa dig? du har internet problem, jag ville hjälpa. jag kan lika gärna bara skitit i det och surfat loss på mitt helt egna obegränsade 100mbit lina samtidigt som jag lolar över dina bekymmer. Men gjorde jag det? ne, jag försökte hjälpa dig din skit unge.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

En fråga, vad är åldern på dig?
8 låter väääldigt tidigt!

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredeskaninen:

Har förklarat läget för farsgubben men han verkar fortfarande inte fatta. Han säger att jag ska gå ut och göra något. Då frågar jag honom " Vad ska jag göra ute? " får bara svaret " int vet ja " sedan säger han att det var annorlunda på hans tid. Men dem flesta bor ju inte på bond vischan ännu mera största population bor ju i stan osv,

Skickades från m.sweclockers.com

Typiskt fall av en farsa som vill ha kontroll. Men det går nog att få bukt på ska du se. Först och främst måste du få klart varför han gör så, hur mycket tid spenderar per dag vid datorn? Gäller dessa restriktioner även helger?
Fråga honom vad han gjorde på sin tid, eller kanske en fråga om han bodde på börsen utan vänner på nära håll?

Fungerar det inte att komma överäns så försök kompromissa, gör lite hushållssysslor i utbyte mot mer tid på nätet. Eller varför inte visa upp lite goda studieresultat och förklara att det går bra och därmed be om att få utökad internettid?

Annars så gäller det att sätta igång ett psykologiskt spel. Alla har en gräns där det är för jobbigt att stå emot. Så t.ex. har han några tv-vanor? Om så är fallet så skit i att sitta vid datorn ett tag och istället spendera massa tid vid TV:n. Är det något han gillar att se på så se till att babbla på och kommentera saker, sånt är asjobbigt, lite mer när det är något intressant.

Lär dig gärna irriterande reklamjinglar, citat och kläck ur dig lite då och då.

Chillar han någonstans efter en dag på jobbet, se till att störa lite diskret(för uppenbart så kan det slå bakut) T.ex. sätt igång dammsugaren eller något och "råka" slå i lite här och där med munstycket.

Sen när detta pågått ett tag så tar du upp diskussionen igen.

Annars, hämta lite sympatier från morsan kanske?

Lycka till!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Nivius:

WELL, om du ger oss mixade meddelanden och sen skrattar åt den hjälp som man erbjuder. Jag la ner tid för att kanske ge dig råd om det var DET som var problemet.

Men med tanke på hur du reagerade så undrar jag då varför ska jag ska hjälpa dig? du har internet problem, jag ville hjälpa. jag kan lika gärna bara skitit i det och surfat loss på mitt helt egna obegränsade 100mbit lina samtidigt som jag lolar över dina bekymmer. Men gjorde jag det? ne, jag försökte hjälpa dig din skit unge.

Är inte sur ? Orkar bara inte peppra allt fullt med smileisar eftersom det är ovanligt att skriva på mobilen sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Molo:

En fråga, vad är åldern på dig?
8 låter väääldigt tidigt!

14 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

poor you ...

mina föräldrar blir rädda för mig om det händer något med internet .. jo då ska du se ... det är gångjärn och dörrar , bord som knäcks jo ett rent helvete ! haha xD

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, om du har en mobil med internet så använd internetdelning med den till datorn...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

flytta hemifrån eller håll dig till reglerna. Han lär ju inte lagt till detta för att vara taskig utan det är efter ett beteende.

edit onödig tråd enligt mig.
edit 2 om du är 14 var gör du uppe vid den här tidpunken? Det är nu det är fyllemål och folk som ska "landa" efter ett krogbesök som är "online"

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Vänta lite nu, om du har en mobil med internet så använd internetdelning med den till datorn...

Har prövat det men det är seeegt. Eftersom det är bara egde här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har för mig att man ska kunna skriva in en "egen" om man går in på

"Device manager -> Network adapters -> nätverkskortet -> properties -> Advanced -> Network Adress" sen klicka i "value" och skriva in en ny "mac adress" testa kopiera in din gamla och ändra en siffra eller dyligt.

Vi gjorde nåt liknande på windows 2000 i skolan har jag för mig, men det var några år sen nu

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av paltkoma:

flytta hemifrån eller håll dig till reglerna. Han lär ju inte lagt till detta för att vara taskig utan det är efter ett beteende.

edit onödig tråd enligt mig.
edit 2 om du är 14 var gör du uppe vid den här tidpunken? Det är nu det är fyllemål och folk som ska "landa" efter ett krogbesök som är "online"

Hans pappa kanske har ett extremt kontrollbehov? Eller försöker TS att berätta en väldigt vriden historia? Vi vet inte.

Skulle förövrigt gissa att grabben har lov, låt han va

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w