Problem med Överklockning av AMD Phenom II x6 1055T

Permalänk
Medlem

Problem med Överklockning av AMD Phenom II x6 1055T

Hej! Nu lagom till julledigheten tänkte jag passa på att överklocka processorn lite grann och försöka lära mig hur man gör. Det är första gången för mig och jag har i några dagar suttit och läst otaliga inlägg om hur alla komponenter fungerar (FAQen och tråden om överklockning av AMD phenom II här på Overclockers t.ex) och det är onekligen mycket att ta in! Hoppas här finna någon som kan hjälpa mig klura ut några saker.

Först, vad jag har att jobba med:
Processor: AMD Phenom II x6 1055T
Moderkort: ASUS M4A88T-M/USB3
DDR3 Ram: Corsair Vengeance 1600mhz x2

Originalhastigheten på processorn ligger på 2.8Ghz (3.2 turbo), så jag började här med att stänga av funktionerna som AMD cool'n'quiet, C1E och Turbo core tech och tog det första steget med att se hur högt jag kunde vrida upp referensklockfrekvensen utan att behöva öka spänningen. Det gick till 250Mhz x14 (alltså 3.5Ghz) att få den stabil (testade med Prime95 i ca 45min), ca 35-40grader i temperatur.

Dock vill jag inte stanna här, utan jag satte upp ett mål att dra upp den till 3.7Ghz och då började jag få lite problem med hur jag ska göra! Jag har tittat på flera olika guider, men alla jag sett har andra namn i BIOS än mitt moderkort. Postar några bilder jag har tagit på hur BIOS och testerna ser ut just nu, och hoppas att det är någon som kan tyda dem bättre än jag själv

Här är en bild från hur mina BIOS-inställningar ser ut just nu:

Och ett testresultat (Endast kortare körning, den brukar lägga av efter ca 20minuter maxload just nu):

Problemet är alltså; Datorn slår av och startar om rätt som det är efter ett par minuter maxload eller när jag spelar olika spel och får en lag-spike. Undrar därför om någon har en idé på vad jag har missat att fixa till, tackar i förhand till alla som orkar läsa mitt inlägg här och hoppas att jag inte råkat missa att läsa något inlägg som rör precis mitt problem...

Funderar på om det har något att göra med att HT-link hastigheten ligger så högt? Hittar dock inte hur man i så fall skall justera den..

Permalänk

testa att höja vcore.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Har testat det nu, och det höll rätt länge innan jag fick mig en krasch.. tror du det är säkert att bara höja upp vCore lite gång på gång tills man slutar krascha? Vill ju inte råka grilla hela burken