Lyssna på radio med växtdelar ? Är det möjligt ? I ryssland kanske..

Permalänk
Medlem

Lyssna på radio med växtdelar ? Är det möjligt ? I ryssland kanske..

http://englishrussia.com/2012/12/23/listening-to-the-radio-with-help-of-grass/

Det ser inte ut att vara helt nyttigt i längden.. frågan är vad som händer om man står barfota och tar tag i masten

Kan det vara möjligt ? Antar att det måste vara en AM-station isf ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Svårt att bedöma videon, men i princip kan allting som kan agera som en diod användas i en detektor för radio. Man kan improvisera en radio med allt möjligt, så som metalltråd och rakblad, ledande stenar, blyertspennor m.m. Även saker som elektrokemiskt ger en EMF kan användas som en diod (snarare en "asymmetrisk ledare") och därmed detektion. Det betyder att det mesta som kan användas som batterier även kan fungera som (usla) dioder och därmed agera detektor. Battericeller kan ju byggas upp av potatis, citroner, papper och fanken vet vad. I växter förekommer alla möjliga elektrokemiska processer så att använda en växt som radiomottagare är åtminstone inte uteslutet. Företrädelsevis AM, men en god avstämd AM-krets kan mycket väl detektera FM (och vice versa).

Svaret på frågan "kan det vara möjligt" skulle jag besvara med ett rätt säkert "ja!". Om det vi ser på videon är verklighet eller inte vet jag inte (jag skummade bara länken), men det kan inte uteslutas.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Min tanke är att när de lägger växtdelarna mot antennens bas så får de inte bara radiovågorna utan de elektriska strömmen direkt igenom växten.

Om det är AM så borde själva ljudsignalen ligga överlagrad på sinuskurvan från sändarfrekvensen ?

När man sedan får en ljusbåge pga den höga spänningen så oscillerar den med samma frekven som sändaren, bärvågen är ohörbar för örat då den ligger på rätt många kHz men den överlagrade signalen blir hörbar som förändring på ljusbågens ljud ?

Anledningen att ström flyter genom killarna trotts att de har gummihandskar och troligen också skor på sig när de håller växten mot antennen borde bero på att de agerar kondensator mot jord ?

Tänker lite på de klippen som finns när man spelar musik med en teslaspole. . .

När man ser vågledaren eller länken till antennen och isolatorn under antennens bas så funderar iaf jag på vilken spänning det är de leker med, ser inte helt ofarligt ut

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.