Förslag på Moderkort och Processor

Permalänk
Medlem

Förslag på Moderkort och Processor

Hej allihopa!

Jag har i åtanke att uppgradera i stort sätt hela min dator men hade tänkt börja med moderkort och cpu då jag är en student utan massvis med pengar.
Fick nyligen ett nytt Chassi (Obsidian 550D), en ny PSU (Corsair 800W Gaming Series 80 plus) och 8 GB DDR3 RAM.
Min tanke är att endast stoppa in nya saker i det nya Chassit och vill gärna ha ett moderkort som kommer passa.

Dagens Datorpaket:
CPU: AMD Phenom II x4 955 Black Edition (3,2 GHz), Inte överklockad (AM3 Socket)
Moderkort: ASUS M4N78 Pro
RAM: 7GB DDR2
Graffikkort: NVIDIA GeForce GTX 285 1GB
SSD: Corsair Force 3 180GB 2.5" SATA3
Hårddiskar: 320GB intern, 1TB extern
OS: Windows 7 x64

Min budget på CPU och moderkort ligger runt 3000, dock inget fast belopp och kan överstigas med en bit.
Mitt egna förslag är detta, vet inte om det är för tilltaget eller för dåligt då jag inte kan mycket om moderkort och CPUer

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX | CPU: Intel Core i5-3570k @ 3.40GHz | RAM: 8GB DDR3 | GPU: GTX 680 2GB | PSU: 850W

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Divinor:

Hej allihopa!

Jag har i åtanke att uppgradera i stort sätt hela min dator men hade tänkt börja med moderkort och cpu då jag är en student utan massvis med pengar.
Fick nyligen ett nytt Chassi (Obsidian 550D), en ny PSU (Corsair 800W Gaming Series 80 plus) och 8 GB DDR3 RAM.
Min tanke är att endast stoppa in nya saker i det nya Chassit och vill gärna ha ett moderkort som kommer passa.

Dagens Datorpaket:
CPU: AMD Phenom II x4 955 Black Edition (3,2 GHz), Inte överklockad (AM3 Socket)
Moderkort: ASUS M4N78 Pro
RAM: 7GB DDR2
Graffikkort: NVIDIA GeForce GTX 285 1GB
SSD: Corsair Force 3 180GB 2.5" SATA3
Hårddiskar: 320GB intern, 1TB extern
OS: Windows 7 x64

Min budget på CPU och moderkort ligger runt 3000, dock inget fast belopp och kan överstigas med en bit.
Mitt egna förslag är detta, vet inte om det är för tilltaget eller för dåligt då jag inte kan mycket om moderkort och CPUer

Då du är utan ett berg av pengar så skulle jag faktiskt tipsa om att ha kvar din processor, kanske uppgradera moderkortet om du vill ha lite nya funktioner, men processor har absolut inga problem att klara sig i dom senaste spelen, om det är det du ska ha den till.
Spelen tar ju mest GPU kraft vilket du kommer behöva byta dock.

Permalänk
Medlem

Problem är att jag idag inte hittar något moderkort som har plats för DDR3 RAM samt en AM3 socket.
Och korrekt jag siktar på att ha det som en gaming dator.

GPU har jag redan tänkt på och siktar på en GTX 680 till lite senare i januari eller februari.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX | CPU: Intel Core i5-3570k @ 3.40GHz | RAM: 8GB DDR3 | GPU: GTX 680 2GB | PSU: 850W

Permalänk
Medlem

Se till att minnena inte är gamla ddr3 med hög spänning. 1.5V är till i5 och i7.

Ditt val är nog inte så dumt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Se till att minnena inte är gamla ddr3 med hög spänning. 1.5V är till i5 och i7.

Ditt val är nog inte så dumt.

RAM Minnena är 2x4GB Corsair XMS3 Vengeance DDR3

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX | CPU: Intel Core i5-3570k @ 3.40GHz | RAM: 8GB DDR3 | GPU: GTX 680 2GB | PSU: 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divinor:

Hej allihopa!

Jag har i åtanke att uppgradera i stort sätt hela min dator men hade tänkt börja med moderkort och cpu då jag är en student utan massvis med pengar.
Fick nyligen ett nytt Chassi (Obsidian 550D), en ny PSU (Corsair 800W Gaming Series 80 plus) och 8 GB DDR3 RAM.
Min tanke är att endast stoppa in nya saker i det nya Chassit och vill gärna ha ett moderkort som kommer passa.

Dagens Datorpaket:
CPU: AMD Phenom II x4 955 Black Edition (3,2 GHz), Inte överklockad (AM3 Socket)
Moderkort: ASUS M4N78 Pro
RAM: 7GB DDR2
Graffikkort: NVIDIA GeForce GTX 285 1GB
SSD: Corsair Force 3 180GB 2.5" SATA3
Hårddiskar: 320GB intern, 1TB extern
OS: Windows 7 x64

Min budget på CPU och moderkort ligger runt 3000, dock inget fast belopp och kan överstigas med en bit.
Mitt egna förslag är detta, vet inte om det är för tilltaget eller för dåligt då jag inte kan mycket om moderkort och CPUer

Behöver du en i7 cpu?

Skulle själv rekommendera motsvarande i5 istället, moderkortet ser rätt med Z77 chip.

Här har du samma moderkort med den cpu jag manade OCH minne för en billigare peng.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158286-webhallen_upgr...

Permalänk
Medlem

min moderkort och processor som jag har är under 3000kr och jag är sjukt nöjd . amd 8350 8core 4ghz och asus M5A99FX PRO R2.0 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Behöver du en i7 cpu?

Skulle själv rekommendera motsvarande i5 istället, moderkortet ser rätt med Z77 chip.

Här har du samma moderkort med den cpu jag manade OCH minne för en billigare peng.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158286-webhallen_upgr...

Ditt förslag verkar interessant, ska kolla in mer på denna kombination.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX | CPU: Intel Core i5-3570k @ 3.40GHz | RAM: 8GB DDR3 | GPU: GTX 680 2GB | PSU: 850W

Permalänk
Medlem

Min rekomendation är att köpa ett grafikkort först och klocka din nuvarande cpu om du har möjligheten. Senare när du har råd till mobo + cpu också kan du köra på i5 istället för att spara pengar, idag är det liten och oftast ingen prestandaskillnad mellan i5 och i7 i spel.

Permalänk

skullerekomedernaen am3+ proccessor frå. komplett 8 core 4 ghz kostar 1600 ungefär och ett asussabertooth r2 moderklrt ungefär 1400;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

skullerekomedernaen am3+ proccessor frå. komplett 8 core 4 ghz kostar 1600 ungefär och ett asussabertooth r2 moderklrt ungefär 1400;)

Skrivet av DevilsDad:

Min rekomendation är att köpa ett grafikkort först och klocka din nuvarande cpu om du har möjligheten. Senare när du har råd till mobo + cpu också kan du köra på i5 istället för att spara pengar, idag är det liten och oftast ingen prestandaskillnad mellan i5 och i7 i spel.

Har fått 2 förslag på AMDs AM3+ 8350 Processor och 2 förslag på Intel i5-3570k och båda verkar bra enligt min uppfattning dock lite osäker på AMD då jag hört mycket klagomål på deras Bulldozer serie (Vet inte om 8350 tillhör denna eller inte)

Det kommer antagligen bli någon utav dem 2 processorerna.

EDIT: Efter att ha tittat lite noggrannare på Sweclockers egna test på både FX-8350 från AMD och i5-3570k från Intel har jag bestämt mig för i5:an då den är mer anpassad för spel medan AMD processorn passade bättre för rendering med sina 8 kärnor.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX | CPU: Intel Core i5-3570k @ 3.40GHz | RAM: 8GB DDR3 | GPU: GTX 680 2GB | PSU: 850W

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Min rekomendation är att köpa ett grafikkort först och klocka din nuvarande cpu om du har möjligheten. Senare när du har råd till mobo + cpu också kan du köra på i5 istället för att spara pengar, idag är det liten och oftast ingen prestandaskillnad mellan i5 och i7 i spel.

Jag sitter lite i samma sits som ts! Har en amd black 955a, 450gts 1gb, 4gb 1600mhz xms3, en ssd osv men har inte lust att köpa för mycket grejer just nu då jag även behöver en ny skärm. Är det värt att byta graffe i min dator då processorn känns riktigt utdaterad? Hade varit gött å kunna köpa tex ett 7870 nu och avvakta lite med ett moderkort och en i5a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niccosomfan:

Jag sitter lite i samma sits som ts! Har en amd black 955a, 450gts 1gb, 4gb 1600mhz xms3, en ssd osv men har inte lust att köpa för mycket grejer just nu då jag även behöver en ny skärm. Är det värt att byta graffe i min dator då processorn känns riktigt utdaterad? Hade varit gött å kunna köpa tex ett 7870 nu och avvakta lite med ett moderkort och en i5a

Endast för spelande i 1080p och med 60hz skärm är inte en phenom 2 x4 så utdaterad. Vet inte vad du spelar så tar BF3 som exempel, om du kollar här så skilljer det ca 5 fps mellan en phenom 2 x4 @ 3.7GHz och en i5:a. http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

och detta är med ett 7970. Givetvis beror det på vilket spel det handlar om men kan du klocka din processor så kommer den inte att flaska de bästa grafikkorten alls mycket i majoriteten av spelen.

Permalänk
Medlem

Tycker ditt eget förslag är det du ska satsa på, i7 vs i5 gör inte mycket för spel idag men eftersom du ska uppgradera i etapper som du säger skulle jag satsa på det. Eller en 3820+ billigt moderkort eftersom 1155 är döende. Dock landar du då närmare 4500.. Men men.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Endast för spelande i 1080p och med 60hz skärm är inte en phenom 2 x4 så utdaterad. Vet inte vad du spelar så tar BF3 som exempel, om du kollar här så skilljer det ca 5 fps mellan en phenom 2 x4 @ 3.7GHz och en i5:a. http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

och detta är med ett 7970. Givetvis beror det på vilket spel det handlar om men kan du klocka din processor så kommer den inte att flaska de bästa grafikkorten alls mycket i majoriteten av spelen.

Så om jag klockar min processor med tex 500mhz så jag landar på 3.7ghz så borde det vara lugnt? Sitter på en H60 kylare så den håller bra grader vid load/idle just nu också så det borde vara lugnt! Men vad bör jag välja för grafikkort isåfall? Är inget stort fan av att spendera på datorn då jag inte sitter så mycket vid den längre men vad tycker du om ett 7870 och några vengeance minnen eller dylikt?

Permalänk

Köp 3930k om du aldrig vill bottlenecka i spel, och till och med då kommer du kanske bottlenecka.
Om du vill köra på budget och vill ha en processor som de flesta gamers väljer är, i5 2500k som är ganska mycket bättre än i5 3570k och kostar också 30 kronor mer eller något liknande.
Moderkort tar du beroende på processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolsamme:

Köp 3930k om du aldrig vill bottlenecka i spel, och till och med då kommer du kanske bottlenecka.
Om du vill köra på budget och vill ha en processor som de flesta gamers väljer är, i5 2500k som är ganska mycket bättre än i5 3570k och kostar också 30 kronor mer eller något liknande.
Moderkort tar du beroende på processor.

Källa på att en 3930K behövs för att CPUn inte ska flaska i spel? Det enda spelet jag känner till där det faktiskt gör en skillnad med en i7:a ist för en i5:a är Civ 5.

Skrivet av Niccosomfan:

Så om jag klockar min processor med tex 500mhz så jag landar på 3.7ghz så borde det vara lugnt? Sitter på en H60 kylare så den håller bra grader vid load/idle just nu också så det borde vara lugnt! Men vad bör jag välja för grafikkort isåfall? Är inget stort fan av att spendera på datorn då jag inte sitter så mycket vid den längre men vad tycker du om ett 7870 och några vengeance minnen eller dylikt?

Klocka processorn så långt du kan med rimmlig temperatur och spänning och sedan får du bestämma hur mycket du är villig att spendera på ett grafikkort. Kolla på recensioner som visar hur bra grafikkorten presterar i spelen du är intresserad av. Ingen kan tala om för dig vilket grafikkort du bör köpa utan att ställa en miljard frågor. Spenderar du mer på grafikkortet kan du givetvis få ett bättre, men det är upp till dig hur mycket du vill spendera och hur kräsen du är

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolsamme:

Köp 3930k om du aldrig vill bottlenecka i spel, och till och med då kommer du kanske bottlenecka.
Om du vill köra på budget och vill ha en processor som de flesta gamers väljer är, i5 2500k som är ganska mycket bättre än i5 3570k och kostar också 30 kronor mer eller något liknande.
Moderkort tar du beroende på processor.

Det är inte värt att köpa 3930k idag då det kommer att finnas nyare, bättre och antagligen billigare hexacores den dagen då spel använder sex kärnor och HT. Sen att 2500k är bättre än 3570k, vad är det för irrläror som du sprider? 3570k har fördelarna som ivy bridge kom med samt bättre prestanda per Hz, det enda 2500k kan anses vara bättre med är att du kan överklocka till en högre siffra vilket kan vara viktigt för forumskryt fastän 3570k skulle ha bättre prestanda med en lite mindre överklockning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av coolsamme:

Köp 3930k om du aldrig vill bottlenecka i spel, och till och med då kommer du kanske bottlenecka.
Om du vill köra på budget och vill ha en processor som de flesta gamers väljer är, i5 2500k som är ganska mycket bättre än i5 3570k och kostar också 30 kronor mer eller något liknande.
Moderkort tar du beroende på processor.

Can't tell if trolling or really uneducated.

Skrivet av grafit:

Det är inte värt att köpa 3930k idag då det kommer att finnas nyare, bättre och antagligen billigare hexacores den dagen då spel använder sex kärnor och HT. Sen att 2500k är bättre än 3570k, vad är det för irrläror som du sprider? 3570k har fördelarna som ivy bridge kom med samt bättre prestanda per Hz, det enda 2500k kan anses vara bättre med är att du kan överklocka till en högre siffra vilket kan vara viktigt för forumskryt fastän 3570k skulle ha bättre prestanda med en lite mindre överklockning.

Du behöver jobba lite med "," och Styckesindelning.

Kort och gott IB är ca 10-15% snabbare vid samma klockhastighet än SB.
i5 3570k är 3,4GHz
i5 2500k är 3,3GHz

Alltså:
2500k är 3% långsammare i Hz.
I slutändan är den 82.5-87.4% av vad en Ivy Bridge i5 3570k är i stock.

Sedan är 2500k lite svalare att överklocka men hur stor bör skillnaden vara att man tjänar på det?
Nu väljer jag relativt låga värden som bör vara uppnåbara för gemene man.
i5 2500k @ 4.8GHz Multipliceras med .9 och .85 för att få skillnaden mot 3570k.
i5 3570k @ 4.4GHz

i5 2500k Motsvarar:
4,08-4,32GHz IB.
Där kommer även 3570k fortsätta utprestera 2500k förutom att den stödjer snabbare minnen och andra funktioner.

Om ni ska klaga på att jag tog för låg klockfrekvens och skit så får ni fixa en i5 2500k som kör snabbare än: 4,6GHz*1.15 ~5.3GHz.
Jag har fått upp min processor stabilt över 4.6GHz nämligen.

Kort och gott:
3570k är bättre mer eller mindre på alla sett. Dessutom billigare att köpa för konsument samt billigare för intel att tillverka.
Finns en bra anledning att intel slutar tillverkningen av många modeller nu i början av 2013.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Can't tell if trolling or really uneducated.

Du behöver jobba lite med "," och Styckesindelning.

Kort och gott IB är ca 10-15% snabbare vid samma klockhastighet än SB.
i5 3570k är 3,4GHz
i5 2500k är 3,3GHz

Alltså:
2500k är 3% långsammare i Hz.
I slutändan är den 82.5-87.4% av vad en Ivy Bridge i5 3570k är i stock.

Sedan är 2500k lite svalare att överklocka men hur stor bör skillnaden vara att man tjänar på det?
Nu väljer jag relativt låga värden som bör vara uppnåbara för gemene man.
i5 2500k @ 4.8GHz Multipliceras med .9 och .85 för att få skillnaden mot 3570k.
i5 3570k @ 4.4GHz

i5 2500k Motsvarar:
4,08-4,32GHz IB.
Där kommer även 3570k fortsätta utprestera 2500k förutom att den stödjer snabbare minnen och andra funktioner.

Om ni ska klaga på att jag tog för låg klockfrekvens och skit så får ni fixa en i5 2500k som kör snabbare än: 4,6GHz*1.15 ~5.3GHz.
Jag har fått upp min processor stabilt över 4.6GHz nämligen.

Kort och gott:
3570k är bättre mer eller mindre på alla sett. Dessutom billigare att köpa för konsument samt billigare för intel att tillverka.
Finns en bra anledning att intel slutar tillverkningen av många modeller nu i början av 2013.

10-15% ? Snarare 5% så snarare 4.6ghz ib ~ 4.8ghzSb Oavsett är 3570 ett bättre val av de två men men.

Sen vet jag vet jag inte vad du syftar på i första citatet. Om du syftar på "Köp 3930k om du aldrig vill bottlenecka i spel, och till och med då kommer du kanske bottlenecka. " Så har han rätt i att lga2011 krävs för att få upp fpsen i vissa spel där cache skillnaden gör sitt. Men även lga 2011 flaskar dagens gpus i endel spel klockat som oklockat.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Palme_570:

10-15% ? Snarare 5% så snarare 4.6ghz ib ~ 4.8ghzSb Oavsett är 3570 ett bättre val av de två men men.

Sen vet jag vet jag inte vad du syftar på i första citatet. Om du syftar på "Köp 3930k om du aldrig vill bottlenecka i spel, och till och med då kommer du kanske bottlenecka. " Så har han rätt i att lga2011 krävs för att få upp fpsen i vissa spel där cache skillnaden gör sitt. Men även lga 2011 flaskar dagens gpus i endel spel klockat som oklockat.

När flaskar en 3930k en GPU och vilken GPU är det?

Quad 680 @ 5760x3240?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

När flaskar en 3930k en GPU och vilken GPU är det?

Quad 680 @ 5760x3240?

Skyrim , wow och bf3 bla. Hög upplösning motverkar ju dock cpu flaskhalsning.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Palme_570:

Skyrim , wow och bf3 bla. Hög upplösning motverkar ju dock cpu flaskhalsning.

På Wow och Skyrim flaskar ALLTID processorn. dock kommer man alltid lyckas med vettig FPS på skyrim och WOW kommer alltid flaska på CPU pga dålig optimering. Precis som alla andra MMORPGs i dagens samhälle. Man spelar ju knappast WOW för grafiken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin