Permalänk
Avstängd

Byta AMD till Intel?

Nedan i min signatur kan ni se hur min dator ser ut, dock pratar alla om hur mycket mer kraftfull Intel's processorer är, så jag funderar på att köpa en Intel-processor och ett nytt moderkort, vilken processor skulle ni rekommendera och hur stor skillnad skulle det göra på datorn?

Jag kan nämna att datorn främst används till gaming som Battlefield 3 och till videoredigering

Permalänk
Avstängd

Skillnaden mellan en AMD FX-8350 o en intel 3820 är inte så stor prisprestanda så tjänar du mest på att köpa AMD grejer just nu. o enligt passmark så är skillnaden mellan dessa CPUer ca 100 poäng o poäng per Kr är ca 50 för AMD FX-8350 o 25 för 3820.

jag kör själv 3820 min största anledning till socket 2011 plattformen är quad channel DDR3 o framtida Crossfire. jag använder kanske 30% av min 3820 när jag spelar BF3 i o med att BF3 stödjer upp till 6 kärnor så kommer AMD FX-8350 att funka fint. jag har själv börjat kolla på AMD FX-8350 för rendering o eftersom det är fler kärnor så kommer du få ut mer av den. sen kan du även överclocka den visst den kommer att dra mer störm då men skillnaden mellan CPUerna när det kommer till ström är normal.

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+FX-8350+Eight-Cor...

moderkorten för inte socket 2011 är en bra anledning för intel de erbjuder mer möjligheter. Men vill du Hålla i pengarna ta inte intel. du kan få moderkort o CPU för samma pris som du får en CPU ifrån intel om du köper AMD.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Nedan i min signatur kan ni se hur min dator ser ut, dock pratar alla om hur mycket mer kraftfull Intel's processorer är, så jag funderar på att köpa en Intel-processor och ett nytt moderkort, vilken processor skulle ni rekommendera och hur stor skillnad skulle det göra på datorn?

Jag kan nämna att datorn främst används till gaming som Battlefield 3 och till videoredigering

Beror på vilken Intel du jämför med och till vilken uppgift den ska utföra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken