Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

Höga temperaturer på 3570k?

Jag funderar på att uppgradera från AMD Phenom II x6 till Intel Core i5 3570k, och det mesta pekar på att datorn kommer få en fin skjuts i prestanda av detta. Men jag har också läst många forumtrådar där folk har haft problem med höga temperaturer på sina 3570k, hur vanligt är detta? Jag sitter på runt 25 grader i CPU-temp i idle just nu tack vare ett väl ventilerat chassi och en Corsair H80 processorfläkt, kommer jag kunna hålla dessa temperaturer med en 3570k också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Emmet45:

Jag funderar på att uppgradera från AMD Phenom II x6 till Intel Core i5 3570k, och det mesta pekar på att datorn kommer få en fin skjuts i prestanda av detta. Men jag har också läst många forumtrådar där folk har haft problem med höga temperaturer på sina 3570k, hur vanligt är detta? Jag sitter på runt 25 grader i CPU-temp i idle just nu tack vare ett väl ventilerat chassi och en Corsair H80 processorfläkt, kommer jag kunna hålla dessa temperaturer med en 3570k också?

Vet inte vad meningen med 25c i idle är, men jag har beställt en i7 3770k så kan meddela skillnaden när jag byter.

Temperatur problemen är vid överklockning som verkar skyllas på att de använder kylpasta istället för att löda heatspreadern på kiselchippet.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Först och främst så är idle-temperaturerna helt obetydliga, det är loadtemperaturen som spelar någon roll.
Sen så vill jag påminna dig om en sökmotor som heter "Google", ganska bra faktiskt, prova! http://lmgtfy.com/?q=i5+3570K+Sweclockers+test

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |