Bakgrundsbelyst tangentbord, hur viktigt / användbart?

Permalänk
Medlem

Bakgrundsbelyst tangentbord, hur viktigt / användbart?

Tycker ni det är en viktig funktion man inte kan vara utan, eller är det egentligen inget som ett val av bärbar står och faller med?

Någon som har det och vad säger ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbreeze:

Tycker ni det är en viktig funktion man inte kan vara utan, eller är det egentligen inget som ett val av bärbar står och faller med?

Vad tycker du själv, är det du som skall använda tangentbordet eller?

Permalänk

Jag behöver det, men har nu använt ett super-basic Microsoft basic sedan 6 månader tillbaka, köper ett mekaniskt med blått ljus i morgon dock

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd

tycker det blir för mycket bling bling med upplyst tangentbord.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbreeze:

Jag har aldrig haft det, förutom på min anansi men då stängde jag av det, jag kollar knappt aldrig på mitt tangetbord när jag skriver, och absolut inte i spel. Jag håller ett färg schema som är svart så jag inte har något störande moment i spel..och jag tror jag skulle störa mig enormt på ett disco under mina ögon.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser man inte vad det står på tangentbordet så är platsen där man sitter för dåligt upplyst.

Finns ett fåtal tillfällen då det kan vara användbart men större delen av tiden så är det inget som ska behövas.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag har aldrig använt det, men nästa tangentbord skall jag ha det.
För har märkt att jag behöver det ibland. Sen vill jag testa det helt enkelt också.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft det, det enda jag vet är att vissa kombinationstryckningar kan bli knepiga i mörker. Har hittat några prisvärda alternativ som då inte har denna funktion och funderar på om man kan skippa denna funktion.

Permalänk
Skrivet av Nbreeze:

De är alltid olika till person till person. Själv behöver jag inte det men tycker det är snyggt Andra tycker de inte är snyggt och så är det i denna värld

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Normalt behöver man inte titta på tangentbordet när man använder det, och kan man inte hitta rätt plats när man sätter dit händerna från början så är det nog mer effektivt med vanlig bakgrundsbelysning i rummet man sitter.

Men visst, tycker man att det ser häftigt ut med lysande tangentbord så är ju det en smaksak.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Har det på min, coolt i början men nu vet jag ej. Man tittar ju aldrig på tangentbordet direkt.kanske spel som kräver F6, F11... i mörker

Permalänk
Medlem

Anledningen tilll att jag tvekar är prisfrågan samt att för smaksaken skull behöver jag det ju inte. Men i totalt mörker kanske det faktiskt vore användbart...?

Permalänk
Medlem

Skitskönt på kvällen/natten när man inte ska störa andra med en massa lampor. Nu har jag visserligen inget mekaniskt tangentbord utan ett trådlöst sådan.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Använde min bakgrundsbelysning på mitt MK80 PRO kanske 1-2ggr/år, så det är nog mest en bling bling accessoar tycker jag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag velade när jag skulle införskaffa nytt tangentbord, mycket pga av prisskillnaden. Valde att skaffa med belysning och är nöjd med det eftersom jag gillar att ha möjligheten. Ibland kör jag med belysning på och ibland med den avstängd. Inte har jag den på för att se tangenterna, kanske vid ytterst enstaka tillfällen, utan för att det ser lite mysigt ut när det mörknar på kvällarna. Klart man kan tröttna men då är det bara stänga av, sen sätta på igen när man blir sugen. Jag rekommenderar, om du nu väljer med belysning, att du väljer ett tangentbord där det finns olika styrkor på ljuset: tex min, medium och max.

Om det nu gäller en laptop så vet jag inte varför man ska ha belysning i tangenterna, om det inte är så att man har svårt att navigera över tangenterna och behöver göra det i mörker. Kan känna att "bling bling-faktorn" försvinner hos en laptop, men det är en smaksak. Sen så kan man spara in den där lilla mängden batteri som belysningen tar, även om den kanske är försumbar i det stora hela.

Permalänk

Skulle inte klara mig utan då jag sitter mycket i mörker och inte är lika tangentbords träffsäker i mörkret som många verkar vara här inne.

Permalänk
Medlem

Jag gillar't; tycker att det blir klarare kontrast på tangentbordet. Men nån livsnödvändighet är det ju inte direkt.

Permalänk

Alla är olika, men jag gillar det. Eftersom det förmodligen inte kostar mer än 30 kr extra för tillverkaren (en lysdiod och en transparent plastkropp) och man kan stänga av det så borde det vara standard. Om det inte är standard så beror det på en snål / korkad tillverkare.

Jag köpte sex olika laptops detta år (så man har till de olika rummen här hemma), och skulle aldrig köpa en laptop utan bakbelyst tangentbord.

Permalänk
Relik 📜

Jag tycker det är väldigt användbart. Visst tittar man notmalt inte på tangenterna, men allt som oftast ska man trycka något mer ovanligt och behöver kika ned. Tvärt emot åsikter några inlägg upp tycker jag det är användbart även på en bärbar dator, där placeringen ibland är lite annorlunda mot stationära diton.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit svårt, jag hade hittat några alternativ på dator i min prisklass max 8000:-. Men nu har jag i stort sätt blivit övertalad om att ha tangentbord med inbyggd belysning, och då kostar det flera 1000 extra för att hitta en dator med motsvarande hårdvara av någon anledning.

Dåligt utbud på marknaden.

Permalänk
Medlem

Upplysta tangenter är ett måste enligt mig. När man inte har händerna på tangentbordet och bara ska skriva ett ord eller så.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av en sånhär modell på USB lampa?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Permalänk
Medlem

Det slog mig, lyses inte tangentbordet upp av skärmen på laptop? Åtminstone tillräckligt för att det inte ska vara jobbigt att göra den där ovanliga tangentkombinationen om man så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miklan:

Det slog mig, lyses inte tangentbordet upp av skärmen på laptop? Åtminstone tillräckligt för att det inte ska vara jobbigt att göra den där ovanliga tangentkombinationen om man så vill.

Beror på, med mitt svarta med vit text syns det knappt, på mitt vita med svart text lyser det upp ganska bra. Sitter ofta när det är helsläckt i rummet, har beställt ett sidewinder x4 för att testa

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk

På mitt (logitech G110) Så kan man stänga av det om man vill. Men väldigt skönt om man vill hitta knappar i en mörk lan-lokal

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Nbreeze:

Någon som har erfarenhet av en sånhär modell på USB lampa?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Jag har prövat den och tycker den är OK. Klart värd pengarna! Lampan består av en liten spole med två SMD2525 på vridbart fäste.