Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Jahaja! jag som trodde det var bara var "VD" versonen som man kunde uppgradera... Nu vet jag vad mitt nästa köp kommer att bli, tack!

Av okänd anledning vill inte ASUS marknadsföra den möjligheten. Att man kan byta HD är självklart men viss osäkerhet har funnits kring minnena tills att en del minnestillverkare själva gått ut o sagt att de ha minnen till UX32A.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sebbeharry:

Velar så jävla hårt så det inte är sant mellan UX32A och UX32VD.
Jag vill verkligen ha en ips-skärm men frågan är om det är värt över 2000kr mer? Sitter en del med tjejens macbook pro och i princip så gör ju skärmen att man vill fortsätta sitta med den.
Har försökt att titta på 32A i butik för att se hur "dålig" TN-panelen i den verkligen är men utan något vidare resultat.

1080p med IPS är värt 2000 kronor extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

1080p med IPS är värt 2000 kronor extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ändå en personlig preferens, även om min råkar sammanfalla med din

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aliassund:

Det är väl ändå en personlig preferens, även om min råkar sammanfalla med din

Tja, i så fall avslöjade jag min

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Hur kan en skärm vara både pixlig o oskarp? Du får bestämma Dej! Skärmen är som på de flesta mainstream laptops, en TN-skärm på 1366 x 768 pixlar, vare sig mer eller mindre, dock inte så dålig för att vara TN, finns värre på de riktigt billiga datorerna. Sen kan man ju så klart tycka att man borde få mer skärm för pengarna, men det gäller ju isåfall för alla datorer i det här prissegmentet, UX32A utmärker sig inte här.

Fast jo jag tycker den är så dålig, fast än det är en tn. Vi hade en billigare acer innan med samma upplösning dock 15" och den skärmen var ljusår bättre.
Jag tycker verkligen det är en utav de sämsta skärmarna jag varit med om, och jag är inte specielt kräsen i vanliga fall.
Men jag kanske fått ett dåligt exemplar för den utmärker sig, vill knappt använda den för jag retar mig på den dåliga skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Fast jo jag tycker den är så dålig, fast än det är en tn. Vi hade en billigare acer innan med samma upplösning dock 15" och den skärmen var ljusår bättre.
Jag tycker verkligen det är en utav de sämsta skärmarna jag varit med om, och jag är inte specielt kräsen i vanliga fall.
Men jag kanske fått ett dåligt exemplar för den utmärker sig, vill knappt använda den för jag retar mig på den dåliga skärmen.

Ganska spännande att du upplevt det så, de recensioner jag läst om TN-panelen är att den ska vara mer än okej i 32A

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Ganska spännande att du upplevt det så, de recensioner jag läst om TN-panelen är att den ska vara mer än okej i 32A

Ja jag tycker de också då jag verkar vara ganska ensam. Kanske dags att dra med den till Inet och jämföra med den som står där, kanske har en "defekt" panel vilket jag inte tror.

Svårt att förklara men den känns nästan skitig. Man vill lixom putsa skärmen för den ser så konstig ut. Fettig, grynig?
Ska ta en bild när jag kommer hem!

Permalänk
Skrivet av Kromgol:

Skillnaderna mellan i3 och i5 har jag kollat upp, och jag har märkt att de är ungefär likadana förutom att i5:an har turbo. Men jag blir nog mest troligen nöjd med UX32A, även om det är lite synd att den är utan IPS display. Det verkar inte heller vara sån stor skillnad mellan HD4000 mot GT 620 som UX32VD har.

GT620 är enligt tester upp till tre gånger bättre jämfört med HD4000. Absolut att föredra om du har pengarna. Dessutom har GT620 dedikerat minne, så det stjäl inget av RAM-minnet. 4GB är lite i underkant idag. Min visade på 75% nyttjad RAM utan att ha några program igång. Ska dessutom grafikkortet ha sitt också blir det inte mycket RAM kvar att jobba med.

Men visst, spelar du inte mer än lättdrivna spel, och ändå tänker uppgradera till 10GB ram så funkar UX32A bra.

Fast IPS-panelen på 32VD är grym.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

GT620 är enligt tester upp till tre gånger bättre jämfört med HD4000. Absolut att föredra om du har pengarna. Dessutom har GT620 dedikerat minne, så det stjäl inget av RAM-minnet. 4GB är lite i underkant idag. Min visade på 75% nyttjad RAM utan att ha några program igång. Ska dessutom grafikkortet ha sitt också blir det inte mycket RAM kvar att jobba med.

Men visst, spelar du inte mer än lättdrivna spel, och ändå tänker uppgradera till 10GB ram så funkar UX32A bra.

Fast IPS-panelen på 32VD är grym.

Helt klart en poäng. Men att systemet allokerar 3GB trots att inget program är igång betyder inte att systemet BEHÖVER 3GB. Windows använder det RAM som finns för prefetch och släpps så fort program o tjänster behöver minne. Prefetch har begränsat värde om man har en SSD cache som i UX32A. Jag har själv planerat att uppgradera men har hittills inte varit i närheten av att gå i taket med 4GB så det brådskar inte för min del.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyligen till 6GB RAM och en 120GB SSD, känns underbart!

UX32A'n rullar på, även om jag märker av lite backlight bleeding på sidorna med svart skärm, men ingen större sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Uppgraderade nyligen till 6GB RAM och en 120GB SSD, känns underbart!

UX32A'n rullar på, även om jag märker av lite backlight bleeding på sidorna med svart skärm, men ingen större sak.

Samma här, 120GB SSD men slog på stort med RAM så jag har maxat på 10GB totalt, räcker säkert datorns livslängd ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Samma här, 120GB SSD men slog på stort med RAM så jag har maxat på 10GB totalt, räcker säkert datorns livslängd ut.

Tvekade angående att köpa mer då det står att den endast stöder 6GB RAM, men detta är fel antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Tvekade angående att köpa mer då det står att den endast stöder 6GB RAM, men detta är fel antar jag?

Japp, jag litade på minnestillverkarens kompatibilitetstudie för datorn.