Sanningen om varför jag byter till Win8 platta?

Permalänk
Medlem

Sanningen om varför jag byter till Win8 platta?

Hej

Jag sitter just nu med en Ipad 3rd Gen.
Den fungerar så otroligt grymt bra med att surfa och spela lättare, Itunes spel. Skärmen är helt otrolig i mina ögon.
Min laptop har blivit helt stående sen jag skaffade den, iofs så var den nästan helt ståendes före det oxå. Bara min stationära som jag använder ibland. Tex. logga in på netbanken.

Nu är det så här att jag har gått och blivit mer och mer sugen på Win8 platta, eller jag blev faktiskt det redan före jag köpte min Ipad 3, dvs i Maj. Men utbudet för Win8 plattor var inte särskilt bra då. Sen kom ju Win RT, men något intresse för den, de har jag helt enkelt inte. Kan inte ens heller spela de spel jag är intresserad av på den heller, eller övriga saker jag vill göra. Och jag skiter i store utbudet eftersom det trots allt inte är sådana spel jag vill spela. Jag är av den mellan äldre generationen som gillar Heroes 3, Command & conquer, CS, och en himla massa gamla emulator spel. Sånna ting kan jag inte använda min Ipad till, eller någon Android platta (rätta mig om jag har fel, kan mycket väl tänka mig en sådan, är inte direkt MS fan). Jag vill även att min platta ska klara av lättare (nybörjarkurser i CAD och programmering), klarar en Android platta det? För min Ipad gör inte det iaf.

Jag vet att jag kan jailbreaka min Ipad för att få mer ut från den, men de har helt enkelt inte blivit av.

Men, för att sanningen ska fram. Vill jag uppgradera för att få tillgång till allt jag skrivit ovan, eller är det bara för att människan (jag) blivit latare? Nu kommer jag låta oerhört lat och överviktig, men jag lovar att jag inte är det. Hursom helst. När jag ligger i soffan med chips & cola på bordet och surfar på ipaden. Sen vill jag ladda ner något, logga in på internetbanken, lira heroes 3, dra igång streetfighter 2 på TVn via emulator. Då måste jag med ett resa mig upp från den oerhört bekväma nerbäddade positionen jag har i soffan, till att sätta mig på min alldeles för dåliga desktop datorstol och göra allt det där. Den riktiga anledning till att skaffa en Win8 platta för mig, är det helt enkelt för att jag är lat?

Jag sitter knappt vid datorn längre, utan ligger bara i sängen med plattan. Samtidigt kan de ju vara bra att jag spelar mindre än jag gjorde förr (4h cs/dag i åldern 12-17), men de var länge sedan.

Om någon vet en Android platta som redan finns ute som fixar det jag frågar efter så får den personen gärna tipsa mig. Kravet jag har är dock Full HD, och det får väldigt gärna vara en dockningsbar laptop/hybrid. Inte lätt att byta från Ipadens otroligt fina skärm.

Sedan är det två saker jag funderar på oxå.
1. Om jag har en platta med 1st USB utgång. Kan jag då koppla den till USB hub, tänk en hub med fyra st utgångar. Kan jag bruka en av dem utgångarna till en sån där XBOX wireless hub med upp till 4st wireless Xbox kontroller. Och även en trådlös mus och tangentbord? Eller flippar min USB ur då? Eftersom det bara är en ingång egentligen, men nu plötsligt sitter det 4xbox kontroller, mus och tangentbord till den?

2. Såg att Atom CPU tabletsen med Win8 hamnar i en betydligt lägre prisklass. Är det precis så att dem klarar av webbsurfande eller? Jag läser en del PDF filer på ett antal 100 sidor, heroes 3, super mario 64 och andra emulator spel, samt Solidworks. Någon som vet ifall en ATOM CPU klarar detta eller gäller de att satsa på HD4000 (ivy bridge)? Kanske rent av vänta på Haswell...??? zzZz, gillar inte att vänta. Det var därför jag köpte Ipaden i första hand.
Den är förövrigt till salu nu, ifall någon har fina tips att komma med

Hoppas att jag inte har glömt något och att även tråden är någorlunda läslig. Skrivit detta under en viss tidspress och jag känner att jag förmodligen upprepat mig och även lagt till en del gojja. Hoppas ni förstår iaf och att ni har ett gott nytt år och en bra mellandagsrea
sorry för ett kanske för långt inlägg om denna sak

Mvh F

Permalänk

bump för intresse

Permalänk

1. Nu är jag ingen expert med en x86 platta ska ju i princip vara en bärbar dator med fullfjädrat Windows. Därför bör du inte ha några problem alls med USB.

2. Haswell erbjuder ingen krympning och är inte lika intressant för den mobila marknaden som "tick"-modellerna. (Rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inga ultimata Windows plattor just nu. Atom plattorna funkar bra att köra nya appar på, men i desktop laggar det. Samt att det finns inga med högre skärmupplösning.
Ivy bridge plattorna är stora och lider av värmeproblem och dålig batteri tid batteri tid mer eller mindre.

Haswell göra att i5 och i7 kommer under 10W så att tyvärr får man nog vänta lite på dom man inte vill kompromissa för mycket.

Permalänk
Medlem

Atom blir vad man gör det till. Det du nämner i frågan kommer flyta på helt normalt då det inte är något krävande.

Permalänk
Medlem

Enligt recensioner animeras allt i 30 fps när man arbetar i dekstop, så är man känslig att det ska flyta på bra är det inte acceptabelt. Men det kansker inte gäller alla atom plattor, utan bara W510. Kanske kan lösas med bättre drivrutiner från Acer.

Angående USB, så är det värt att nämna att Atom stöder bara USB 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

..
Sedan är det två saker jag funderar på oxå.
1. Om jag har en platta med 1st USB utgång. Kan jag då koppla den till USB hub, tänk en hub med fyra st utgångar. Kan jag bruka en av dem utgångarna till en sån där XBOX wireless hub med upp till 4st wireless Xbox kontroller. Och även en trådlös mus och tangentbord? Eller flippar min USB ur då? Eftersom det bara är en ingång egentligen, men nu plötsligt sitter det 4xbox kontroller, mus och tangentbord till den?
...
Mvh F

Det är hela poängen med USB, att du kan sätta på hubbar, i flera steg också om du vill, det ska fungera med alla maskiner som följer USB-standarden. Sen om din platta orkar driva 17 saker du kopplar in på en gång är en annan femma; jag hade nog satt på en USB-hub med separat strömdel och en lite längre kabel mellan din platta och hubben, så att det blir smidigare att flytta runt den.
En mus, ett tangentbord och en wirelessenhet till två joypads tycker jag dock den ska klara utan extra ström.

Ditt system måste också ha drivrutiner till den hårdvara du kopplar in, men det är ju samma krav som vanligt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Verkar gå allt för segt med att få ut några riktigt bra Win8 plattor.
Men såg först igår att "Ultrabooks convertibles" inte som surfplattor, så kommer nog kika vidare lite där. Lenovo Yoga verkar ganska trevlig.
Kanske har man tillochmed en med dedikerad GPU om någon månad, men betydligt mycket tyngre säkert, batteritid etc.
Men med mitt tablet-förhållande så spelar inte vikten så otroligt stor roll, då jag oftast har den på en kudde bredvid mig, på min mage eller i knäet mitt.

Fast samtidigt så orkar man ju som sagt inte vänta månader på ett det ultimata ska komma ut, då får man bara vänta förevigt. Blev faktiskt småkär i Yogan igår....

Tack för hjälpen ang. USBn, har varit fundersam över det där en stund.

Permalänk
Medlem

Om jag fattar dig rätt så vill du egentligen att din platta ska vara som en smidig touchlaptop, fast en tablet? Iaf är det vad jag alltid har saknat med tablets, jag vill ha det som en liten dator som är smidig och inte en toalett telefon som inte kan göra allt.

Permalänk
Medlem

Nej, jag vill att den ska ha tangentbord oxå. Men annars är det precis så
!
Iaf helst slippa byta mellan två system, för enklare saker. Inte som att lira BF på max på min Ipad, utan att kunna logga in på netbanken och visa flashsidor etc.
Kanske programmera "Hello World" och liknande simpla, nybörjare- ej så krävande programmering.

Permalänk
Medlem

Vi vill ha en samsung slate fast med längre batteritid än att jag hinner springa efter laddaren så fort jag startat den.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en iPad "3" och är helnöjd med skärmen, men vill också ha något med bättre flyt när jag spelar heroes online, wow klonen eller dota klonen. Blev besviken att det flyter lika kasst som på en iPad mini eller min samsung sg2. Förhoppningsvis är det apparna? Kanske någon kan bekräfta? Testade på en iPad "4"a och jämnförde surf på webbsidor och de var instort sett ingen skillnad mellan dem(wifi), kunde inte testa spelen jag spelar som jämförelse men ett helikopter spel, flöt likadant på båda plattorna.

Är också sugen på en win8 platta men om batteritiden suger för de starkare plattorna så vetefn.. Kanske en dell platta med i7 dock för tung och mer en redig skärm än surfplatta.

Permalänk
Medlem

Det finns Acer Iconia W700 med 1080p och i5 cpu för 8000kr (8400 med tangentbord) och med i3 för 6000kr. Finns få 1080p win8 plattor http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s1092003...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Nej, jag vill att den ska ha tangentbord oxå. Men annars är det precis så
!
Iaf helst slippa byta mellan två system, för enklare saker. Inte som att lira BF på max på min Ipad, utan att kunna logga in på netbanken och visa flashsidor etc.
Kanske programmera "Hello World" och liknande simpla, nybörjare- ej så krävande programmering.

Varför isåfall inte bara använda laptop?

Permalänk
Medlem

4 timmar mycket =O?

köpte cs:go den 21:a nu är det 31:a och jag har

Counter-Strike: Global Offensive
100.8 hrs / 100.8 hrs

Totalt:
114.0 hrs past 2 weeks

Edit: är förövrigt 15 år xP

och då räknar jag inte med icke spel steam..

Förlåt för offtopic, men finner det väldigt intressant vad som är mycket och lite för folk, när det gäller data spelande

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163292-asus_ux32vd-r4...

Varför inte en sån här? Lite större skärm i full hd, bra batteritid, bra prestanda (klarar tom nyare spel).

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Razer Fiona lanseras på ces 2013 vilket är 8-11januari borde kanske va intressant då ??? http://www.techulator.com/resources/8376-Razer-project-fiona-...
video när den används : http://www.video.banzaj.pl/film/11239/razer-project-fiona---t...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Varför isåfall inte bara använda laptop?

Glömde nämna att jag vill ha möjligheten att använda den som en tablet också.
Lenovo Yoga verkar väl mest intressant just nu. Någon som har erfarenheter från den? Kan ju bli lite stort med 13", om jag minns rätt att det var det...
Vet inte varför jag inte riktigt fastnat för Acer W700, har varit inne i några butiker för att kolla den, men ingen har haft den inne. Kanske ändrar min åsikt då, den ser ju bra ut på papperet men de är bara nånting som inte tilltalar mig med den. Vet inte vad, tyvärr. IRL kanske kan ändra på det.

Hoppas att det den här Win8 flaskhals grejen släpper snart och att det börjar komma ut modeller, flera som skulle ha kommit ut för länge sen egentligen.

Haha Xenoz, de kan bli svårt för dig att fortsätta med det, hur skoj det än är :). Men spela på och lycka till med att bli pro gamer så kanske du kan få nå KA$Hish för det också ;). Men njut av tiden iaf

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Sitter själv på en iPad "3" och är helnöjd med skärmen, men vill också ha något med bättre flyt när jag spelar heroes online, wow klonen eller dota klonen. Blev besviken att det flyter lika kasst som på en iPad mini eller min samsung sg2. Förhoppningsvis är det apparna? Kanske någon kan bekräfta? Testade på en iPad "4"a och jämnförde surf på webbsidor och de var instort sett ingen skillnad mellan dem(wifi), kunde inte testa spelen jag spelar som jämförelse men ett helikopter spel, flöt likadant på båda plattorna.

Är också sugen på en win8 platta men om batteritiden suger för de starkare plattorna så vetefn.. Kanske en dell platta med i7 dock för tung och mer en redig skärm än surfplatta.

Ipad 4 är istort sett dubbelt så snabb som Ipad 3 och det märks framförallt i krävande spel och inte i surf som du jämförde dom i. Det var därför dom uppgradera processorn i Ipad 4 för att det skulle flyta på bättre i spel och krävade appar.

Så dina spel skulle flyta på betydligt bättre på en Ipad 4.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).