Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Jul 2007

Anti-Aliasing

Okej vet inte direkt om det här är rätt plats.

Men som säkert alla vet om, är Anti Aliasing det där hackiga linjerna på ramarna på alla saker som så vackert fladdrar medans man rör sig.

Och hur får man bort det?

Jo som ja förstått det går allt ut på att man ska höja upplösningen på ställerna (eller allt) där Aliasing uppstår och sedan minska det för att få plats på äns skärm.

Den bästa metoden är SSAA som gör det med allt, men om det är optimerat tror ja den skippar HUD och liknande och gör det bara på själva renderade materialet.

MSAA är lite mer polerat och gör bara på vissa ställen mer eller mindre.

Och nu ska jag äntligen komma till saken;P

Hur får man egentligen bort det totalt, går det?

Som ja förstår får man det tack vare att det renderade egentligen är större, och måste pressas in på äns skärm och blir då pixligt, eller nånting sånt.

Och därför blir högre upplösning = mindre Aliasing.

Men har också läst att allt har med PPI att göra, och då är det ju bara en illusion att Aliasing försvinner, eller hur?

Så kan man få bort Aliasing med upplösning, eller är det omöjligt att få bort, och man måste använda uppmjuknings metoder på ett eller annat sätt för att effektivt ta bort det.

Sorry för mycket text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Det går väl aldrig att få bort aliasing hel. Då måste man köra på oändligt hög upplösning. Däremot blir aliasing mindre märkbart ju högre upplösning man har så det finns säkert en gräns där man i praktiken inte längre märker aliasing.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Som fantomsmurfen säger lär det nog aldrig gå att få bort AA helt då skärmen är uppbyggd av pixlar så hur man än gör blir en sned linje alltid likt ett trappsteg (svart mot vitt). Däremot kan man kanske lura ögat genom att köra en extrem upplösning.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008

Du får bort aliasing med anti aliasing

Du ska enabla SSAA eller alla sorters anti aliasing så mycket som möjligt för att få bort alla pixliga kanter så att du får en mjukare bild

Anti aliasing =/= Aliasing

EDIT: Kanske förstod problemet fel, hur som helst kan du inte få fler pixlar än skärmen har om du inte är en magiker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008

Använd sweetfx om du ska ha AA aktiverat. Riktigt bra och inte särskilt resurskrävande.

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2010

FXAA renderar en större bild som den sedan krymper vilket suddar ut linjerna lite. MSAA använder polygon datan för att sudda ut linjerna.

Ja, jättehög upplösning är idag det enda som minskar aliasing utöver alla "fusk" algoritmer.

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009

Kan vara bra att veta att MSAA käkar väldigt mycket minne, om jag inte är ute och cyklar... satt med urusel fps med mitt gtx680 (Hitman: Absolution), stängde av msaa och fick mer än dubbla fpsen.

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Aug 2010

Har du Nvidia kan du alltid testa downsampling. Det ger dig möjligheten att använda högre upplösning vilket precis som du säger gör att mycket av aliasingen försvinner utan att behöva använda någon AA metod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av thorsama:

Kan vara bra att veta att MSAA käkar väldigt mycket minne, om jag inte är ute och cyklar... satt med urusel fps med mitt gtx680 (Hitman: Absolution), stängde av msaa och fick mer än dubbla fpsen.

De beror på hur mycket VRAM du har.. Har du 2 eller 4 gb VRAM? Anti-aliasing behöver mycket VRAM för att det inte ska lagga.
Sen är det beroende på spel hur optimerade dom är. Att använda Kontrollpanelens AA funkar ibland bättre än spelets inbyggda osv.

Till trådskaparen:

SGSSAA (Sparse Grid Super Sampling Anti Aliasing) är den men resurskrävande, men det är den som nästan helt utrotar Aliasing.

FXAA är den minst krävande AA men suddar ut hela skärmen lite så om du är petig med att ha skarp textur så borde du låta bli det alternativet.

Så mitt svar till trådskaparen är Hög upplösning som andra sagt inklusive SGSSAA!

|-I7 5820K @4GHZ | Samsung SSD 850 PRO 512 GB | Corsair SSD 60 GB | | OCZ Vector 4 SSD 256 GB | Seagate SSHD 2TB | 1x HDD 1TB | Nvidia GTX 980 OC 4GB VRAM |Corsair DDR4 2400mhz 16GB | Corsair H90i | OCZ 1000w GOLD | Asus Rampage V Extreme Intel X99 | Thermaltake Level 10 GT Svart l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Hanslar:

Har du Nvidia kan du alltid testa downsampling. Det ger dig möjligheten att använda högre upplösning vilket precis som du säger gör att mycket av aliasingen försvinner utan att behöva använda någon AA metod.

Det är ju ganska exakt samma som FXAA.

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av klotim:

De beror på hur mycket VRAM du har.. Har du 2 eller 4 gb VRAM? Anti-aliasing behöver mycket VRAM för att det inte ska lagga.
Sen är det beroende på spel hur optimerade dom är. Att använda Kontrollpanelens AA funkar ibland bättre än spelets inbyggda osv.

Köpte mitt på release så det blev bara 2GB! Men är inte msaa en utav de mer minnes-krävande aa metoderna? Kör med geforce experience och den säger åt mig att jag kan köra på 2x msaa, ska bli kul o testa det, se om det flyter på som det borde. I övrigt så får jag klara mig med lite jaggies, men det blir la att byta till nästa serie ändå så det borde inte bli något större problem, kanske väntar lite dock så man får med sig lite extra VRAM, alltid gött att kunna skruva upp det lite till ;D

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Aug 2010

Är du säker på att du inte menar SSAA eller SGSSAA? FXAA är jag ganska säker på inte fungerar på det sättet utan är ett filter som läggs på i efterhand för att vara med resurssnålt. Personligen tycker jag det är helt värdelöst eftersom det oftast smetar ut texturerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Jul 2007

Okej läste igenom lite, och verkar som det är som ja trodde tyvärr.

Det utgår alltså från PPI i förhålandet till ögat. Med andra ord kan du köra 800x600 på en 30 tummare, och om du är tillräckligt långt i från så att "PPI" världet blir högt nog i jämförelse till avståndet så "försvinner" aliasingen.

Så i slutändan går Allt ut på att Sudda bort linjerna, det går inte effektivt få dom rätt med andra ord.

Och till folk som skrev som downsampling etc.

Downsampling funkar till ATI och Nvidia.

Va den gör är att den fungerar Exakt som SSAA (Super Sampling) fast sämre, och ooptimerat.
Så varför ska man då använda det?
Jo, till spel som inte supportar AA av någon sort, är Downsampling ett framtvingat AA.
Men det har sina nackdelar, den mjukar upp hela bilden, och försämrar UI och HUD.

Detta gäller också texturer, men där kan man tweaka LOD om det supportas, och då kan man slå ut effekten.
HUD och UI kan gå att påverka på vissa spel, men dom flesta tror ja inte det går att motverka effekten bra.

Och till den som skrev om FXAA, ja kanske har fel nu, men är inte FXAA Nvidias version av, MLAA/SMAA ?
Och den har sina fördelar, men för mig mjukar den upp hela bilden, så är inget ja vill använda.
SMAA klår oftast ut den, men den är inte lika aggresiv.
MLAA är dock bara kasst tyvärr:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Aliasing blir väl mindre märkbart genom halvtoning, så en pixel som ser kantig ut mer blir som en mjuk halvnyans av bakgrunden och den ton som den är del av. Jag trodde det var vad AA gjorde så rendrering till en upplösning borde innebära att en pixel först får precis den färg som den ska ha, vilket gör att den antingen blir svart/vit till exempel, men att ett om en behandling av resultatet ger ett mellanting som för ögat ser mer "ok" ut. Jag är helt ute och cyklar då eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Hanslar:

Är du säker på att du inte menar SSAA eller SGSSAA? FXAA är jag ganska säker på inte fungerar på det sättet utan är ett filter som läggs på i efterhand för att vara med resurssnålt. Personligen tycker jag det är helt värdelöst eftersom det oftast smetar ut texturerna.

Efter att dubbelkollat, inte alls xD

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Med FXAA på och 2 eller 4x MSAA så brukar det räcka för mig. Jag tycker inte att det är värt förlusten från 4 till 8x. Kör på 1920x1080 och skillnaden är inte så stor när jag jämfört i flera olika spel. Metro 2033 är något av ett "problembarn". Kan få ut mycket hög fps men tappa till 25-30 pga bristfällig optimering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Med nvidia kan du leka med enhancer http://www.nhancer.com/ för att ändra profiler lägga till eller ta bort funktioner. som nvidas kontropanel fast mer val.
Känns som jag behöver ett amd kort så jag lär mig det igen.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

Är det ingen som vill prata om TXAA? Jag tycker att det ser ganska lovande ut, men jag har aldrig provat det själv så jag vet inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Jul 2007

TXAA, är inte det som typ, Smaa 2x tx eller va den kallas, där det är någon sorts Temporal Filtering grej som ska minska fladdret som uppstår från Aliasinget?

Från va ja sätt och hört ska det fungera jäkligt bra med TXAA, men tyvärr är det begränsat och måste implementeras i programkoden, och är endast för Nvidia.

SMAA 2x och högre däremot är inte lika begränsat tror ja, kravet är mestadels att det är DX10-11, sen kanske det måste finslippas lite per spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

TXAA går väl inte att påtvinga som FXAA kan utan är exklusivt för de titlar som implementerar det, har jag fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ghettot
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Kogster:

FXAA renderar en större bild som den sedan krymper vilket suddar ut linjerna lite. MSAA använder polygon datan för att sudda ut linjerna.

Ja, jättehög upplösning är idag det enda som minskar aliasing utöver alla "fusk" algoritmer.

FXAA renderar inte alls en större bild utan den tar den kantiga bilden och sedan använder sig av kantutjämningsalgoritmer för att smeta ut allting. Resurssnålt så in i helvete men resultatet kan lämna lite att önska

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

testade fxaa nyss i tf2 med hjälp av radeonpro (med kvaliten på medium det gav bättre fps än vad 4xmsaa gjorde (påtvingat i radeonpro som jämnförelse mellan de två lite snabbt) men gav nästan inga kanter båda två ^^)

för nyare krävande spel som t ex Bf3 eller Metro 2033 eller stora rpg spel som t ex WOW eller de som sitter på lite klenare burkar kan ha nytta av lite extra fps :3 fick runt 120 fps med fxaa på medium kvalite, Msaa på 4x ger lagg på min burk i Tf2 ^^ droppar ner mot 50 fps i intesiva fighter ibland typ tre sentrys o lite annat runt omkring.

ska testa mer imorgon kväll dock med lite fler spel och fxaa på låg kvalite mot msaa på 2x (tf2 är på vissa banor ett ganska snabbt spel så man kikar inte direkt på detaljer )

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

jao, man kör väl inte FXAA tillsammans med MSAA/SSAA, det är ju fattige mannens 4x MSAA ungefär, men jag märker ingen större skillnad faktiskt och föredrar nog skaplig fps. Jag fattade det som att FXAA åtminstone är bättre än MLAA i jämförelse.