Permalänk
Medlem

Bygglogg Arkadmaskin (Projektarbete)

Hej! Jag går sista året på gymnasiet och måste därför göra ett projektarbete och tänkte därför bygga en egen arkadmaskin.

Jag kommer bygga efter en ritning jag hitta här: http://bartoparcade.katorlegaz.com/
En 3d modell kan även hittas här: http://3dmodels.katorlegaz.com/
Ritningen är inte gjord av mig utan av Andrew Kator & Jennifer Legaz.

Mjukvaran som jag ska använda kommer förmodligen vara Mame. Länk: http://mamedev.org/
Får se hur bra det funkar och om det finns några andra alternativ men än så länge verkar det bra.

Saker som ska göras:
Skaffa dator och tillbehör - Klart
Köpa trä - Klart
Bygga "chassit" - Ej klart
Kontroller (Joysticks, knappat etc) - Ej klart
Mjukvara - Delvis klart
Göra mall till sidopaneler samt göra sidopaneler - Klart

Uppdaterad 4/1

______________________________________________________________________________________________________

26/12

Ritningen. Små siffror är i millimeter.

Skärm och dator som ska användas.

Insidan på datorn, båda fläktarna låter som bara den och kommer bytas.

Setup i på arbetsbänken.

Självklart fungerade inte tangentbordet så fick ta och leta upp ett annat.

Installation nummer 1 på g, synd bara att jag inte såg vilken build det var innan jag börja.

Färdig! Men det här ser ju inte riktigt rätt ut.. Råkade såklart installera en tidig testversion som är buggig och inte fullständig. Suck. Inte mycket att göra åt det, får ta och ominstallera imorgon.

Windows sket sig men att byta ut fläkten ska väll gå bra?

Självklart inte! Måste varit en dum idiot som gjort det här. Orginalfläkten är till vänster och den nya till höger. Vad är det för fel på dom kontakter som är 4-pin men som tillåter 3-pin?

Jaja, ingen bra dag idag inte. Hoppas det blir bättre imorgon.

______________________________________________________________________________________________________

27/12

Börjar med att ominstallera, rätt version denna gången. Tog ruggigt lång tid av någon anledning..

.. tur att man har snälla föräldrar som kommer med fika.

Klart! Äntligen.

Chassifläkten tog jag bort men processorfläkten måste vara kvar, men den låter för mycket.

Efter att ha skruvat bort fläkten såg jag att även om fläkten var liten så var fästet gjort för en 80mm fläkt så jag bara skruva fast en 80mm jag hade liggande.

Sådär. Otroligt mycket tystare.

Det var allt för idag, ska nog iväg till cheapy imorgon och köpa trä.

______________________________________________________________________________________________________

30/12

Inhandlat lite mdf.

Actionshot på sågning.

Allt utsågat utom sidorna som jag måste fixa en mall på.

En till bild på de färdiga bitarna.

Tänkte riva ut allt ur datorn för att få chassit redo för kapning.

Tomt.

Man kunde ta bort frontkontakterna med bara två skruvar, riktigt skönt att inte behöva göra en egen startknapp.

Ville hitta på något mer att göra så jag tänkte fästa en fläkt på grafikkortet. Behövs förmodligen inte men varför låta bli?

Underbart med buntband.

Passar rätt bra

Färdigt!

Färdig i annan vinkel.

Allt för idag. Blir nog inget förrän nästa år

______________________________________________________________________________________________________

4/1

Dags att göra sidopanelerna. Efter att ha suttit och räknat lite kom jag fram till att en cm på ritningen (pappret) var ca 9.19 cm. När jag visste det var det inte svårt att få fram längden på alla sidor och sedan rita ut det på en mall.

Mall färdig.

Första sidopanelen färdig. Använde den som mall nu istället för pappersmallen.

Och där har vi dom, bara slipningen kvar.

Det börjar ta form. Vi monterade ner chassit för att få de delar vi behövde, dock inte helt säker på hur dom ska sitta än.

______________________________________________________________________________________________________

3/3

Tillbaka igen!

Det tog några veckor för knapparna att komma från Hong Kong men nu är dom här och bygget kan fortsätta

Ett smarrigt paket.

Innehållet.

'
Låda nummer 1: Joysticks.

Själva "joysticksen".

Låda nummer två: Knappar.

Knappar för första och andra spelare.

Microswitchar. 16 vita och 2 svarta.

Var tvungen att känna hur det känns med switchen på.

Det här kom några veckor tidigare och det är IO kortet för knapparna och "joysticksen".

Innehåll.

En jäkla massa sladdar.

Börjar planera och rita ut vart allt ska sitta.

Tagit av plattan för att kunna rita av den.

Förhoppningsvis kommer det att se ut ungefär så här när jag är klar.

Första pinnen klar.

Börjat med knapparna.

Ena sidan klar.

Allt klart förutom "en spelare" och "två spelare" knapparna.

Allt för idag men kommer mer imorgon.

______________________________________________________________________________________________________

4/3

"Sågat" ut hål för joystickarna, eller rättare sagt borrat ut hål för joystickarna. Kom inte på något bättre sätt att få ut bitarna som skulle bort mer än att borra en massa hål och sedan såga ut det med ett löst sågblad till en figursåg.

Fäster plattan så den inte rör sig.

Halvvägs runt.

Här är verktygen jag använde. Skruvdragaren, om man nu kan kalla den för en sån, va kanske inte det bästa valet. Varje hål tog 20-30 sekunder att borra och batteriet dog efter ca 3 hål så fick köra med laddaren i. Tack och lov så fick jag tag i en riktig skruvdragare när jag skulle göra nästa hål.

Färdig med första. De små sakerna på sidorna är där för att kontakterna till microswitcharna ska få plats.

Hål utan joystick.

Hål nummer två och skruvdragare nummer 2. Tog en fjärdedel av tiden.

______________________________________________________________________________________________________

2013-03-11

Inte mycket bilder men fick "mycket" gjort. Resultatet är en ritning som visar mer exakt vart alla knappar ska sitta och av detta ska det göras en panel av aluminium som jag kan fästa allt i och som ska sitta ovanpå den bit jag har nu. Detta är mest för syns skull, men även lite för komfort.

Är rätt stolt faktiskt

Permalänk
Medlem

Hur blev slutresultatet?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ