Permalänk
Medlem

Hjälp med att tolka OCCT-resultat

Hej allihopa!

Min dator har på senaste blivit väldigt konstig. För att göra en lång historia kort märks felen tydligast i Diablo 3 där jag får sanslöst mycket hack och att stora fält blinkar och har sig.
Var helt övertygad om att grafikkortet höll på att lägga av så jag provade ett helt nytt, ett GTX 680, men med samma problem. Alltså inte grafikkortet som håller på att lägga av.
Provade att köra CPU : OCCT men förstår inte riktigt resultaten.

VIN1 och 3.3V ser väldigt dåliga ut men även andra. Beror detta på CPU, RAM, MOBO eller PSU? Hur kan jag vidare felsöka vad som är fel?

Stort tack för hjälpen!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0dy:

Hej allihopa!

Min dator har på senaste blivit väldigt konstig. För att göra en lång historia kort märks felen tydligast i Diablo 3 där jag får sanslöst mycket hack och att stora fält blinkar och har sig.
Var helt övertygad om att grafikkortet höll på att lägga av så jag provade ett helt nytt, ett GTX 680, men med samma problem. Alltså inte grafikkortet som håller på att lägga av.
Provade att köra CPU : OCCT men förstår inte riktigt resultaten.

VIN1 och 3.3V ser väldigt dåliga ut men även andra. Beror detta på CPU, RAM, MOBO eller PSU? Hur kan jag vidare felsöka vad som är fel?

Stort tack för hjälpen

Din cpu ligger ju på max belastning?

EDIT: tror det iaf. använder inte occt så Fast tycker det är konstigt.. har du kopplat i grafikkortet rätt?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Din cpu ligger ju på max belastning?

EDIT: tror det iaf. använder inte occt så Fast tycker det är konstigt.. har du kopplat i grafikkortet rätt?

Haha... eeh... ja det gör denXD
(vill inte låta dryg men det var ganska lustigt)

Tyvärr TS så var jag bara här för läsningens skull så ingen felsökningshjälp denna gång från min sida:) Förlåt.

Edit: ser ut som lite lustig volt dropp. Prova med en annan psu alternativt att kolla vad du har för inställningar på LLC:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Haha... eeh... ja det gör denXD
(vill inte låta dryg men det var ganska lustigt)

Tyvärr TS så var jag bara här för läsningens skull så ingen felsökningshjälp denna gång från min sida:) Förlåt.

aha, trodde det var bara ett diagnos verktyg. Klantigt av mig :p. Insåg nu att den stresstestar :pp

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering:

Har jag vsync på ingame funkar det relativt bra, men så fort jag stänger av vsync ingame så börjar det hacka något helt fruktansvärt. Har provat och detta gäller i alla spel jag testat hittills - Diablo 3, Portal 2, Skyrim, Black Mesa.
Även om vsync är på i nvidia control panel börjar det hacka och ha sig. Kan detta ha med värdena jag fick i OCCT att göra? Någon som vet vad det kan bero på?
Min tanke är att när jag har vsync på så belastas inte datorn så mycket när spelen begränsas till 60fps. Det hackar dock lite fortfarande med vsync på så allt är inte guld och gröna skogar.

Hur går jag vidare med att testa CPU, RAM, MOBO och PSU?
CPU och RAM går ju att testa med diverse verktyg såsom OCCT, Prime95, memtest86 och liknande. Men hur testar jag MOBO och PSU? Uteslutningsmetoden med att testa att byta ut del för del vill jag helst använda som sista utväg då det är väldigt jobbigt att byta moderkort och nätagg pga kabeldragningen och att man måste ta ut ALLT -.-
Någon som har en länk till en bra felsökningsguide?

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

EDIT: nu provade jag med vsync av och nu har problemen magiskt försvunnit igen. Det är som om datorn lever sitt eget liv och IBLAND bestämmer sig för att krångla. Vad är det som kan påverka att datorn IBLAND beter sig konstigt? Kan det ha med SSDn att göra? Måste jag omformatera SSDn och installera en fräsch version av Windows 7?
Kan det ha att göra med att nätagget är känsligt för dålig el eller nåt sånt?
Jag är hur förvirrad som helst. Bättre hade det vart om datorn ALLTID krånglade på samma sätt så man lättare kan felsöka.

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Felsökning är tråkigt. Börja först med att kolla att alla kablar sitter som de ska. Testa cpu med prime95 och låt den gå över natten, för att kolla stabiliteten. Minnet kan du använda memtest86 men även custom i prime95, där du nästan maxar hur mycket internminne det ska använda. Grafikkort kan exempelvis heaven och 3dmark vantage användas. För psu kan du använda OCCT, deras nätaggs test är okej för det stresstestar hela ditt system och skulle ett fel uppstå där så kan man misstänka nätagget.

Det bästa är att byta ut komponenter man misstänker och testa ifall det gör någon skillnad, men det är ju inte alltid man har ett extra nätagg eller grafikkort.