många små minnen eller få stora??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

många små minnen eller få stora??

tjennare, jag har tänkte köra en 3930k processor med ett asus P9X79 moderkort, då detta har 8 minnes platser och jag siktar på ca 32gb ram (en workstation som kommer köra mycket cad, 3d osv så det behövs) så undrar jag om det är bättre att köra med t.ex 8 st 4gb kort eller är det bättre att köra t.ex 4st 8 gb kort? jag antar att läsning och skrivning går snabbare till dom små kortet? men ska jag vara ärlig så är det en gissnings lek..
det kommer vara quad channel på 1600mhz eller högre.

finns det någon sida där man kan läsa sig vettigare på ämnet ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

kommer inte vara någon märkbar skillnad om du tar 8 st eller 4 st skulle gå på det som moderkortet stödjer helt enkelt i minesväg så att säga heh ^^

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Jag ska erkänna att jag inte känner mig helt säker om det finns någon fördel jag inte kommer att tänka på men jag skulle ju hoppas att det finns någon som rett ut det där ordentligt.

Med det sagt, eftersom du har 4 stickor respektive 2x4 stickor så lär ju quad channel-biten fungera oavsett vilket du väljer?

Däremot om du har 8x4GB så sitter du ju lite pyrt till om du senare vill expandera hela vägen till 64GB (som väl är vad som stöds av minneskontrollern...).

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009

Jag har hört att stabiliteten blir bättre vid hög överklockning om man har färre stickor, med förre stickor kan man utöka senare, mindre stickor minskar risken för att någon ska gå sönder och när det finns 8gb stickor ser jag ingen anledning att välja mindre.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Jag köper alltid så stora stickor som är prisvärt för då kan man trycka i mer minne senare. Någon märkbar prestandaskillnad med en massa 4GB stickor lär man ju inte få i alla fall.