Windows Blue till sommaren, utan Start...

Permalänk
Medlem

hemskt! tur w7 finns ( än ) men win 7 borde supportas för tex spel och program minst 5år till ?? sedan får man väl kolla igenom linux eller kanske köpa en mac, kommer aldrig i mitt liv ha nåt os i min dator som är byggt för surfdosor eller vad de nu heter och telefoner

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag ser brister i gränssnittet men de flesta är inte direkta problem eftersom de inte förekommer ofta i mitt användande.

Den mest relevanta bristen för mig är när jag söker efter annat än program. Jag skulle vilja ha något alternativ där man kan få se de tre kategorierna presenteras samtidigt. Kategoriseringen är bra, och visst finns det fördelar med visningen inom kategorierna, men jag vill ändå ha den möjligheten då jag tror att det skulle vara bättre för mig de allra flesta gångerna.

Startskärmen använder jag som sagt inte så mycket men där tycker jag också att ikonerna fungerar bra, faktiskt bättre än listan i startmenyn, så jag kan nog se det som en förbättring när man tar det tillsammans med högerklicksmenyn. Dock använder jag nästan aldrig några appar (kör några active tiles, som t ex väder), vilket såklart begränsar hur mycket jag använder Modern UI. Det är dock också min åsikt om MUI, dvs att man inte behöver komma i kontakt med det speciellt ofta om man inte har för avsikt att göra det. Jag tror det i sig självt gör att jag inte känner mig tvingad till något.

Det skulle kunna finnas en lättare tillgänglig avstängningsknapp. Jag stänger väl bara av datorn en gång om dagen, och det går visserligen snabbt med Win+D och alt+F4, men det känns ändå på något sätt skönt att kunna stänga av med två musklick som i Windows 7. Kanske en avstängningsknapp på startskärmen, i charmsmenyn eller liknande.

Sammanfattningsvis ser du samma problem som jag. Skillnaden är att du kan leva med dem, men inte jag. Om de åtgärdade dem och gjorde sökbeteendet valbart, samt ordnade så att man kunde välja utseende på startskärmen (det är inte direkt ett främmande koncept för Microsoft att låta användaren välja om den vill se saker i en lista eller som ikoner) så skulle jag nog kunna leva med det i tillräcklig utsträckning för att kunna byta.

Sedan finns det förståss också en poäng med att stanna kvar på sjuan i och med att jag inte gillar deras vision för åt vilket håll PC-marknaden ska gå, och då vill jag inte gärna ge dem belöning i form av betalning ich att bli en microsiffra i statistiken. Men det har mer med min personliga uppfattning generellt att göra och inte så mycket med gränssnittet i sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

*Off topic rensat*

Terrorism och krig kan diskuteras i "Övriga ämnen", men håll denna tråd till dess faktiska ämne.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sammanfattningsvis ser du samma problem som jag. Skillnaden är att du kan leva med dem, men inte jag. Om de åtgärdade dem och gjorde sökbeteendet valbart, samt ordnade så att man kunde välja utseende på startskärmen (det är inte direkt ett främmande koncept för Microsoft att låta användaren välja om den vill se saker i en lista eller som ikoner) så skulle jag nog kunna leva med det i tillräcklig utsträckning för att kunna byta.

Sedan finns det förståss också en poäng med att stanna kvar på sjuan i och med att jag inte gillar deras vision för åt vilket håll PC-marknaden ska gå, och då vill jag inte gärna ge dem belöning i form av betalning ich att bli en microsiffra i statistiken. Men det har mer med min personliga uppfattning generellt att göra och inte så mycket med gränssnittet i sig.

Ja, jag har inga större problem med att leva med det. Startskärmen använder jag inte mycket men som sagt så är den snabbare än startmenyn för mig om jag väl använder den. Dock inget som påverkar mitt arbete så mycket även om jag ogillade den.

Söken är det enda som kan anses relevant, fast det problemet är betydligt mindre än de fördelar jag fått så även där är det inte svårt att leva med, även om jag är väldigt intresserad av en förbättring. Det hjälps väl av att jag har bra ordning på alla mina filer och bra genvägar i Utforskaren vilket sänker antalet gånger jag söker efter filer, även om det säkert ibland skulle vara aningen snabbare att söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, jag har inga större problem med att leva med det. Startskärmen använder jag inte mycket men som sagt så är den snabbare än startmenyn för mig om jag väl använder den. Dock inget som påverkar mitt arbete så mycket även om jag ogillade den.

Söken är det enda som kan anses relevant, fast det problemet är betydligt mindre än de fördelar jag fått så även där är det inte svårt att leva med, även om jag är väldigt intresserad av en förbättring. Det hjälps väl av att jag har bra ordning på alla mina filer och bra genvägar i Utforskaren vilket sänker antalet gånger jag söker efter filer, även om det säkert ibland skulle vara aningen snabbare att söka.

Säkerligen lär de rätta till de större bristerna till "Windows blue", eller vad det nu kommer heta. Och de som ogillar 8 lär i alla fall ha mindre att ogilla. Problemet är att även om man gillar konceptet som sådant så är det fortfarande "en dåligt implementerad bra idé" som någon uttryckte det. Det var ju samma med Vista. Så jag har hopp om Blue... Och det verkar ju inte som om vi behöver vänta särskillt länge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Appropå allt med 8an och dess interface, är det någon som använt eller vet av nåt seriöst test av touchmöss om det nu finns så många att det går att jämföra eller nått annat nytt interface som är mer lämpat än mus o tangentbord?
Win 8 förespråkarna kan ju få mig vänligare inställd på vissa punkter om de skulle kunna visa på nått nytt bra sätt att manövrera en desktopdator
Och det skulle säkert intressera många andra också om det fanns nått bra i rimlig prisklass, säg max 1000kr men helst under 500. Då skulle jag kunna tänka mig att köpa nått nytt manöverorgan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Appropå allt med 8an och dess interface, är det någon som använt eller vet av nåt seriöst test av touchmöss om det nu finns så många att det går att jämföra eller nått annat nytt interface som är mer lämpat än mus o tangentbord?
Win 8 förespråkarna kan ju få mig vänligare inställd på vissa punkter om de skulle kunna visa på nått nytt bra sätt att manövrera en desktopdator
Och det skulle säkert intressera många andra också om det fanns nått bra i rimlig prisklass, säg max 1000kr men helst under 500. Då skulle jag kunna tänka mig att köpa nått nytt manöverorgan.

Ingen direkt mus/tangentbord ersättare, men helt klart intressant komplement.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Ingen direkt mus/tangentbord ersättare, men helt klart intressant komplement.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LubCO2...

Jag skulle tycka att en kombinerad platta, touchpadd och ritplatta hade varit intressant, jag har idag en wacomplatta med kabel, men en surfpatta med avstängbar skärm för manövreringen av pcn som en ren inputenhet när man ansluter den mot usbhubben för att ladda och som skulle kunna fungera som en variant på wacom cintiq http://www.wacom.com/en/products/pen-displays när man man vill det, en sån enhet hade jag kunnat tänka mig att betala en hel del för och ms borde kunna göra en sån sak eftersom de nu har både desktop os och egna plattor där de kan kontrollera os et, det känns helt enkelt som det saknas bra manöverdon till win 8 än så länge och en sån kombiplatta hade varit en bra sak, den ger funktioner man vill ha på desktop och den kan sedan agera platta på egen hand när man är mobil och det kan ju bli en säljpitch för MS om de kunde erbjuda nått sånt, det är "bara att vilja programera det" nu när de har allt under samma tak på MS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som tycker att det är krångligt att stänga av Win8?

Jag gillar att befinna mig i desktop snarare än Metro och att stänga av datorn blir då hel kedja av tasks.

Jag måste gå ut till Metro, gå upp och klicka på mitt konto namn, välja sign out, vänta på att man hamnar i någons sorts låsskärm eller dylikt, där ser man inget som liknar power button. Man måste sedan mus-klicka och då kommer en ny skärm upp och längst ner i högerhörnet finns en powerknapp som man måste trycka på och till sist välja shut down.

Det känns helt sanslöst och är inte intuitivt för fem öre. Hur kan man designa på ett så otroligt dåligt sätt?

Finns det något annat sätt att stänga av datorn som kan ersätta hela den kedjan av saker man måste göra?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon130700:

Är det bara jag som tycker att det är krångligt att stänga av Win8?

Jag gillar att befinna mig i desktop snarare än Metro och att stänga av datorn blir då hel kedja av tasks.

Jag måste gå ut till Metro, gå upp och klicka på mitt konto namn, välja sign out, vänta på att man hamnar i någons sorts låsskärm eller dylikt, där ser man inget som liknar power button. Man måste sedan mus-klicka och då kommer en ny skärm upp och längst ner i högerhörnet finns en powerknapp som man måste trycka på och till sist välja shut down.

Det känns helt sanslöst och är inte intuitivt för fem öre. Hur kan man designa på ett så otroligt dåligt sätt?

Finns det något annat sätt att stänga av datorn som kan ersätta hela den kedjan av saker man måste göra?

Tacksam för svar

Spelar ingen roll vart du befinner dig. Win + i --> power --> shut down.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon130700:

Är det bara jag som tycker att det är krångligt att stänga av Win8?

Jag gillar att befinna mig i desktop snarare än Metro och att stänga av datorn blir då hel kedja av tasks.

Jag måste gå ut till Metro, gå upp och klicka på mitt konto namn, välja sign out, vänta på att man hamnar i någons sorts låsskärm eller dylikt, där ser man inget som liknar power button. Man måste sedan mus-klicka och då kommer en ny skärm upp och längst ner i högerhörnet finns en powerknapp som man måste trycka på och till sist välja shut down.

Det känns helt sanslöst och är inte intuitivt för fem öre. Hur kan man designa på ett så otroligt dåligt sätt?

Finns det något annat sätt att stänga av datorn som kan ersätta hela den kedjan av saker man måste göra?

Tacksam för svar

Håller med dig, hela 8an är gjord för att allt ska bli svårt att kontrollera och så länge automatiken inte funkar perfekt så är det bara en försämring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.