Permalänk
Medlem

Kylarens ljudnivå - Hur högt är högt?

Hej!

Jag använder mig av en Cooler Master TX3 EVO3 till min Intel I5 3450. Problemet är att jag stör mig lite på ljudet som kylaren avger, även när den inte arbetar speciellt hårt. När den inte arbetar ligger den på ca 1300 RPM och processorn ligger då på ca 38 grader celsius. Jag försökte ändra från normal till silent i BIOS men fick ingen skillnad i vare sig hastighet eller ljudnivå.

Min flickvän säger att hon inte tycker att den låter speciellt mycket, det har även andra släkt och vänner sagt när de sett/hört datorn. Frågan är nu, är det jag som är kräsen eller låter faktiskt datorn mer än vad den borde?

Det skulle även kunna vara så att det är grafikkortet som låter (Gigabyte Windforce GTX 560 Ti 448), den tuggar på ca 1900 RPM när den vilar och jag kan inte få ner den lägre (pga att mjukvaran inte låter mig gå under 40%). Jag tror dock inte att det är den, för det låter som ljudet kommer från CPU kylaren. De sitter ganska nära varann så jag kan inte vara 100% säker.

Frågan kvarstår dock, är det högt eller inte? Jag vet inte, för jag har inget att jämföra med! Jag stör mig lite på det, men är det ens möjligt att få lägre?

Ursäkta om det är en svår fråga med lite luddig beskrivning, men jag uppskattar alla svar jag kan få! Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är du som ska använda datorn och endast du som kan avgöra om det är värt att lägga pengar på att sänka ljudnivån ytterligare.
Det är väldigt subjektivt vilka ljudnivåer och ljudkaraktärer som upplevs som störande.

Prova att koppla ur grafikkortet och starta datorn utan det. Du kommer inte få bild om du inte har stöd för integrerade grafiken i moderkortet, men cpu-fläkten kommer vara igång så du kan lyssna efter ljudnivån (med chassisidan stängd etc.) Grafikkort brukar generellt låta mer än en tredjeparts processorkylare.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Prova att koppla ur grafikkortet och starta datorn utan det. Du kommer inte få bild om du inte har stöd för integrerade grafiken i moderkortet, men cpu-fläkten kommer vara igång så du kan lyssna efter ljudnivån (med chassisidan stängd etc.) Grafikkort brukar generellt låta mer än en tredjeparts processorkylare.

Tack för tipset!