Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning

Hejsan!

Är helt ny på detta med överklockning, ville mest testa om det skulle få mitt FSX att flyta på bättre då det är väldigt beroende av en snabb processor.
Så med lite hjälp av en kompis gjorde jag lite inställningar i BIOS:

CPU Frequency: 237MHz
PCIE 100. (läste någonstans att man skulle ha så ist för auto)
Processor Frequency Multiplier: Auto
Processor Voltage: +100mv

Detta gav mig 3.0 GHz

Detta fungerade och jag startade FSX och testade lite, fungerade bra, spelade i nån timme och stängde sedan av datorn.

Nästa dag när ja skulle starta den så jobbade datorn men skärmen va fortfarande svart, så jag startade om datorn på knappen och fick då upp att överklockningen misslyckats?

Gjorde om inställningarna i BIOS och testade ist med:

CPU Frequency: 225MHz
PCIE 100. (läste någonstans att man skulle ha så ist för auto)
Processor Frequency Multiplier: x13.0 2600Mhz
Processor Voltage: +100mv

Detta fungerade och jag spelade i några timmar, men nu när jag skulle starta datorn så blir det precis samma sak som tidigare. Får upp meddelande om att överklockningen misslyckats?

Min hårdvara är:

AMD Athlon 2 x4 620
ASUS M2N68-AM Plus
4GB Ram
5750HD 1GB

Båda gångerna det har fungerat har jag vart inne och kollat temp.
Den ligger runt 40 på skrivbordet och 50-52 i FSX, testade även ett stresstest och då blev den 53 som varmast.

Någon som har en aning om varför datorn fungerar direkt efter, men inte andra gången jag startar den?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Läs du på om Överklockning lite mer i forumet!

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk

Finns hur många guider som helst på internet om hur man överklockar en processor.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Du borde läsa några trådar om oc som finns här på forumet så du får lite kött på benen först, ett tips

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Dra upp multipeln några steg, om den inte blir stable vid stresstest (Prime 95). Öka då volten med ca 20mv (Correct me if I'm wrong!)
Var ett tag sedan jag överklockade.
Och sätt inte multipeln på t.ex 40000 först. Du måste sätta små mål. inte köra som en idiot. Tare lungt!

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Har försökt hitta folk som överklockar med mitt moderkort och min processor, men det var lättare sagt än gjort.

Läser just nu och följer en tråd som finns här på Sweclockers, men jag tror mitt moderkort begränsar då jag saknar många inställningsmöjligheter som andra kort jag sett har.

EDIT: Kan tillägga att min Multiplier går inte sätta högre än x13.0, 2600MHz