Mobil med riktiga knappar och QWERTY..Är jag en bakåtsträvande idiot?

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med. I stort sett har jag slutat skicka sms. Bättre var det på gamla goda tiden när man kunde smälla av en mening i sekunden på t9 med en hand och medan man deltog i en diskussion på lektionerna...

Permalänk

Jag håller också med. Ibland plockar jag fram min gamla, trasiga, desire Z bara för att känna lite på den.
Saknar verkligen tangentbord på telefonen

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Väx upp!
Jag har inte sagt att det är det bästa argumentet.

Vad är det för fördelar tangentbordslösa har mot de med tangentbord?
Vanligtvis är det en kopia på en annan telefon med ett tangentbord, så hur skiljer det sig?

Här har du något som är väldigt smidigt som inte går att lösa på ett fysiskt tangentbord:

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns blåtandsanslutna "tangentbordscase" till en del telefoner, bara att söka efter det, annars funkar väl i princip vilket blåtandstangentbord som helst om man accepterar att det är större och separat.

http://www.dx.com/p/slim-hard-cover-w-slide-out-wireless-blue...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Här har du något som är väldigt smidigt som inte går att lösa på ett fysiskt tangentbord:
https://www.youtube.com/watch?v=QG0-lG7v8y4

Du har aldrig haft en mobil med riktigt tangentbord?
Klart att du kan installera den appen på en sån mobil också. Man behöver inte använda det fysiska tangentbordet.
Men jag tycker det ser ut som en "pekfingervals", med fysiskt tangentbord kan du utan problem ha två fingrar igång samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Jag håller också med. Ibland plockar jag fram min gamla, trasiga, desire Z bara för att känna lite på den.
Saknar verkligen tangentbord på telefonen

Jag beställde en sån här http://m.ebay.com/itm/NEW-OTHER-LG-OPTIMUS-F3Q-D520-T-MOBILE-...
Får se hur det är att skriva utan åäö :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Du har aldrig haft en mobil med riktigt tangentbord?
Klart att du kan installera den appen på en sån mobil också. Man behöver inte använda det fysiska tangentbordet.
Men jag tycker det ser ut som en "pekfingervals", med fysiskt tangentbord kan du utan problem ha två fingrar igång samtidigt.

Jag har minsann haft ett par lurar med fysiskt tangentbord, både Motorola Milestone och HTC Desire Z (samt MASSOR av dumbphones innan dess) och jag är medveten om att det går att installera appar även på de lurarna. Men det var väl inte vad mitt inlägg handlade om? Jag ville visa något som inte går att göra på ett fysiskt tangentbord, svepa fram text med ett finger, något du inte reder ut på ett fysiskt tangentbord, oavsett vilka appar du installerar.

Permalänk
Medlem

håller stenhårt i min xperia pro fortfarande med fet spricka i skärmen och halvkass, men vägrar köpa ny lur tills det kommer någranyheter med antingen knappar, slide eller qwerty.
fins ju inget schysst sådant i sverige... blir bara så himmla trött på Sveriges mobilutbud...Kasst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av idkfa:

håller stenhårt i min xperia pro fortfarande med fet spricka i skärmen och halvkass, men vägrar köpa ny lur tills det kommer någranyheter med antingen knappar, slide eller qwerty.
fins ju inget schysst sådant i sverige... blir bara så himmla trött på Sveriges mobilutbud...Kasst!

Anledningen är nog åäö.
Hade vi inte haft de bokstäverna hade det nog funnits ett bredare utbud av qwerty telefoner.
Nu tror jag många återförsäljare inte bryr sig om att ta in utan åäö eftersom det mest troligt inte kommer sälja.
När det inte säljer visar det dåliga siffror till tillverkarna som då inte lägger pengar på att konvertera qwerty mobiler till åäö telefoner.

Jag får min nya telefon troligtvis nästa vecka och lovar att ge ett utlåtande om den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Anledningen är nog åäö.
Hade vi inte haft de bokstäverna hade det nog funnits ett bredare utbud av qwerty telefoner.
Nu tror jag många återförsäljare inte bryr sig om att ta in utan åäö eftersom det mest troligt inte kommer sälja.
När det inte säljer visar det dåliga siffror till tillverkarna som då inte lägger pengar på att konvertera qwerty mobiler till åäö telefoner.

Jag får min nya telefon troligtvis nästa vecka och lovar att ge ett utlåtande om den

ja för 17 lägg upp en riktig recension och bilder m.m... säljs den modellen fortfarande ny? varför försvinner mobil modellerna så himla fort bort från marknaden i sverige? och hur är det att frakta hem en mobil från annat land? någon speciell sida att lita på?

Permalänk
Medlem

Köpte den på ebay.
Vet inte om det går att lita på än. Telefonen ser ut att vara på en terminal i Feltham Middlesex, UK.
En LG optimus F3Q.
Den saknar åäö men jag tror och hoppas man kan hålla inne A i en sekund för att få fram åä.
Annars kommer det bli lite jobbigt.

Den är ju betydligt nyare än en xperia pro. Min xperia pro börjar bli väldigt seg och webbläsaren stänger ner sig lite då och då. Kan inte uppdatera appar för det är för lite minne trotts att jag avinstallerat allt onödigt plus några nödvändiga appar.

Permalänk
Medlem

Åt helvete med smartphones. Touchscreen är så jävla överskattat. Alla är fanimej hjärntvättade.. "åhhh man kan trycka på skääärmen!"

Jag tänker köra vidare på min gamla goa Samsung så länge den håller ihop och sedan skaffa begagnade telefoner så länge det är möjligt. Vill jag ta kort använder jag min digital- eller systemkamera. Jag har inte Facebook och jag har absolut noll intresse av att ha Wordfeud eller andra värdelösa semi-gratis spel/appar tillgängliga i fickan dygnet runt. Vill jag få tiden att gå läser jag en bok (eller troligare umgås med mina barn). Vill jag spela, så är det konsol eller dator som gäller. Bärbart suger ***. Fuck that shit. I'm going old school.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Åt helvete med smartphones. Touchscreen är så jävla överskattat. Alla är fanimej hjärntvättade.. "åhhh man kan trycka på skääärmen!"

Jag tänker köra vidare på min gamla goa Samsung så länge den håller ihop och sedan skaffa begagnade telefoner så länge det är möjligt. Vill jag ta kort använder jag min digital- eller systemkamera. Jag har inte Facebook och jag har absolut noll intresse av att ha Wordfeud eller andra värdelösa semi-gratis spel/appar tillgängliga i fickan dygnet runt. Vill jag få tiden att gå läser jag en bok (eller troligare umgås med mina barn). Vill jag spela, så är det konsol eller dator som gäller. Bärbart suger ***. Fuck that shit. I'm going old school.

bra där !

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Åt helvete med smartphones. Touchscreen är så jävla överskattat. Alla är fanimej hjärntvättade.. "åhhh man kan trycka på skääärmen!"

Jag tänker köra vidare på min gamla goa Samsung så länge den håller ihop och sedan skaffa begagnade telefoner så länge det är möjligt. Vill jag ta kort använder jag min digital- eller systemkamera. Jag har inte Facebook och jag har absolut noll intresse av att ha Wordfeud eller andra värdelösa semi-gratis spel/appar tillgängliga i fickan dygnet runt. Vill jag få tiden att gå läser jag en bok (eller troligare umgås med mina barn). Vill jag spela, så är det konsol eller dator som gäller. Bärbart suger ***. Fuck that shit. I'm going old school.

Bästa inlägget denna vecka! +100

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Åt helvete med smartphones. Touchscreen är så jävla överskattat. Alla är fanimej hjärntvättade.. "åhhh man kan trycka på skääärmen!"

Jag tänker köra vidare på min gamla goa Samsung så länge den håller ihop och sedan skaffa begagnade telefoner så länge det är möjligt. Vill jag ta kort använder jag min digital- eller systemkamera. Jag har inte Facebook och jag har absolut noll intresse av att ha Wordfeud eller andra värdelösa semi-gratis spel/appar tillgängliga i fickan dygnet runt. Vill jag få tiden att gå läser jag en bok (eller troligare umgås med mina barn). Vill jag spela, så är det konsol eller dator som gäller. Bärbart suger ***. Fuck that shit. I'm going old school.

QFT, kan ju säga att jag håller helt med dig i detta. Touchinputs är det mest vaga skiten som finns, inget går upp mot ett bra gjord knappsats. Inte konstigt att folk har många fler olyckor idag när de sitter och skickar meddelande bakom ratten med dessa nya telefoner, då man innan kunde köra helt på känsel, touch system kräver ju mer eller mindre att man tittar på var man trycker hela tiden för att kunna skriva något överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av idkfa:

ja för 17 lägg upp en riktig recension och bilder m.m... säljs den modellen fortfarande ny? varför försvinner mobil modellerna så himla fort bort från marknaden i sverige? och hur är det att frakta hem en mobil från annat land? någon speciell sida att lita på?

Kan ge dig en "första dagen med telefonen känsla" nu.
Grymt nöjd!

Den är mycket snabbare än en Xperia Pro.
Den har betydligt bättre appar från start än Xperia Pro, jag var tvungen att skaffa både kalenderapp och tidtagarapp till Sonyn men LGn har tillräckligt bra appar från start att man slipper det.
Många intressant funktioner också (kan vara nyare Android som gör det, vet ej) som är riktigt användbara.

Ex:
När länkar i browser är för nära när man klickar på de kommer en förstoring upp på området så man får välja länk.
Kan släcka skärmen när man inte tittar på den.

Att jag saknar åäö på tangentbordet är inte så stort problem faktiskt.
Inte än.
Det är bara att hålla inne A eller O och få upp menyn. Klart man kanske drar sig från att skriva ett meddelande i storlek med detta inlägg.
Men det hade jag gjort med touch också.

Knapparna sitter lite bredare än på Xperian, det är lite störigt. Men man vänjer sig nog snabbt.

Telefonen är låst till T-mobile i grunden så det ligger en del appar som är T-mobiles som jag inte kan använda.
Telefonen skulle vara ny, men jag tror den är begagnad.
Skärmskyddet var borta och tangentbordet har repat lite på "insidan".
Men för att vara begagnad, om den nu är det, så är den i nästan nyskick.

Telefonen var upplåst när jag fick den så det var bara att fixa nytt simkort och köra igång.
Största problemet hittills har varit att få surf och mms inställningar, det går inte skicka tomma meddelande som Tele2 vill att man ska göra med nya mobiler.
Men efter lite chat med kundtjänst så löste det sig.

Telefonen är lite större och lite tyngre än Xperian, men känns bra.
Slidefunktionen är inte lika "aggressiv" som på Xperian utan flyter mer jämnt. Ibland har man nästan tappat Xperian för den smäller fram och tillbaka som en råttfälla nästan.
Batteritiden ser ut att vara minst 3-4 gånger så bra som min Xperia, men det kan vara sumpigt batteri eller nån app som suger batteri.
Laddaren som tillhörde är amerikansk och hade 550 mAh (110 V).
Kopplade in den i min Sony-laddare som hade 850 mAh och den blev inte fulladdad under natten.
Så hur en laddare på 550 mAh skulle klara det vet jag inte, kanske är något som jag inte vet med 110 V?
Men kopplade in den i min gamla HTC laddare på 1 Ah och det var inga problem att få fullt batteri.

Powerkanppen sitter på motsatta sidan mot Xperia Pro, alltså höger sida högt upp.
Helt klart mycket bättre, mycket mindre risk att telefonen hoppar ur handen när man ska få tända/släcka skärmen.

Tyvärr kan jag inte ta några bilder just nu, eller jo det kan jag men systemkameran ligger på ovanvåningen och den här datorn jag skriver på just nu kan inte läsa CF kort så då måste jag starta den andra datorn också.
Sjukt mycket problem alltså....
Får se om det blir några bilder imorgon, annars finns det en del bilder man kan söka upp på telefonen.
Något speciellt du vill se?

Permalänk
Medlem

oj tack för en mycket utmärkt och utförlig beskrivning agontheta.
det märks att vi ägt samma lur när du jämför lurarna (känner igen allt )

jag tror dock det kommer bli mycket svårt att hitta någon så bra lur som xperia pro, enligt mig bästa luren som tillverkats.

men börjar ju bli gammalmodig som sagt, finns det ingen säker info om kommande mobiler 2015?

hehe tycker det är lite lurigt med utomlands mobiler och vet ej om jag ska beställa någon, aww vad jag önskar att sverige hade större mobilutbud... vi lär ju vara sämst på det.

oh yes ladda gärna upp bilder på vinklar osv på ditt köp, ska bli spännande att kika på, och tack ännu en gång för tiden av lång bra recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av idkfa:

oj tack för en mycket utmärkt och utförlig beskrivning agontheta.
det märks att vi ägt samma lur när du jämför lurarna (känner igen allt )

jag tror dock det kommer bli mycket svårt att hitta någon så bra lur som xperia pro, enligt mig bästa luren som tillverkats.

men börjar ju bli gammalmodig som sagt, finns det ingen säker info om kommande mobiler 2015?

hehe tycker det är lite lurigt med utomlands mobiler och vet ej om jag ska beställa någon, aww vad jag önskar att sverige hade större mobilutbud... vi lär ju vara sämst på det.

oh yes ladda gärna upp bilder på vinklar osv på ditt köp, ska bli spännande att kika på, och tack ännu en gång för tiden av lång bra recension.

Med tanke på att du skrev att du har en Xperia Pro så tänkte jag att jag kan lika gärna jämföra mot den.
Har haft en Xperia Pro mini, Desire Z och en SonyEricsson P1i också.
När man väl haft en tangentbordsmobil......

Av de modellerna jag haft så tror jag nog Desire Z var bättre än Xperia xro. Tror nästan Xperia Pro mini också var bättre faktiskt.
Inte så mycket skillnad men eftersom den är mindre komplicerad men liknande under huven så var den snabbare.
Men LGn är nog faktiskt den bästa mobilen jag ägt hittills. Men så har jag också bara en dags erfarenhet, så det kan vara lite "nytt är bra"-jävigt.
Som du kan förstå kanske så har mobilen använts flitigt idag, och den står nu på 72% batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Med tanke på att du skrev att du har en Xperia Pro så tänkte jag att jag kan lika gärna jämföra mot den.
Har haft en Xperia Pro mini, Desire Z och en SonyEricsson P1i också.
När man väl haft en tangentbordsmobil......

Av de modellerna jag haft så tror jag nog Desire Z var bättre än Xperia xro. Tror nästan Xperia Pro mini också var bättre faktiskt.
Inte så mycket skillnad men eftersom den är mindre komplicerad men liknande under huven så var den snabbare.
Men LGn är nog faktiskt den bästa mobilen jag ägt hittills. Men så har jag också bara en dags erfarenhet, så det kan vara lite "nytt är bra"-jävigt.
Som du kan förstå kanske så har mobilen använts flitigt idag, och den står nu på 72% batteri

härligt jo min kompis hade desire z:an och även nokian med qwerty ... hmm hette den nu igen nokia n97 tror jag det var.
och hans bästa mobil han ägt är utan tvekan desire z:an.

hmm jag har börjat bli lite sugen på en blackberry faktist verkar dock vara svårt att få tag på i sverige, och är ju inget slide qwertyboard utan ett fast, men skulle vara kul att testa något nytt :D... när man ser tillbaka ett antal år, så fattar man vilka jävla bra mobiler och utbud det fanns på telefoner.
idagsläget känns typ allihoppa likadana... tunna mobiler med touch hela bunten.boringgggggggggg......... ps_ glöm inte bilderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av idkfa:

håller stenhårt i min xperia pro fortfarande med fet spricka i skärmen och halvkass, men vägrar köpa ny lur tills det kommer någranyheter med antingen knappar, slide eller qwerty.
fins ju inget schysst sådant i sverige... blir bara så himmla trött på Sveriges mobilutbud...Kasst!

Jag köpte 2 stycken för 2½ år sedan Hade på känn att det var sista chansen.

För mig är det guld värt att kunna slå 112 i fickan med en bluetooth-handsfree gömd i mössan eller håret.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/NEW-LG-OPTIMUS-F3Q-D520-T-MOBILE-4G-L...
Samma kille/företag som jag köpte min av.
Om 3 timmar är den borta.
Priset är väldigt lågt än.

Permalänk
Medlem

Hade jag skrivit mer på telefonen hade jag med önskat mig ett riktigt tangentbord, touch blir bara en ***** pekfingervals

Permalänk
Medlem
Skrivet av idkfa:

härligt jo min kompis hade desire z:an och även nokian med qwerty ... hmm hette den nu igen nokia n97 tror jag det var.
och hans bästa mobil han ägt är utan tvekan desire z:an.

hmm jag har börjat bli lite sugen på en blackberry faktist verkar dock vara svårt att få tag på i sverige, och är ju inget slide qwertyboard utan ett fast, men skulle vara kul att testa något nytt :D... när man ser tillbaka ett antal år, så fattar man vilka jävla bra mobiler och utbud det fanns på telefoner.
idagsläget känns typ allihoppa likadana... tunna mobiler med touch hela bunten.boringgggggggggg......... ps_ glöm inte bilderna

Hade som sagt SonyEricsson P1i och den är "nästan" som en blackberry.
Jag hade inget problem med den då, men när jag skaffade Desire Z så insåg jag att P1i hade för liten skärm och på "fel håll".
Det blir resultatet av att ha knappar och skärm.
Men du kanske gillar det.

Bilderna:
http://forumbilder.se/EAEMP/img-1226
http://forumbilder.se/EAEMP/img-1227
http://forumbilder.se/EAEMP/img-1228
http://forumbilder.se/EAEMP/img-1230
EDIT:
http://forumbilder.se/EAEMP/img-1243

Permalänk
Medlem

ser riktigt tunn och go =)...
sitter och inväntar att titta på MWC mässan och hoppas på godsaker (probably not).
hela mässan generellt blir ju kul att titta på, hoppas på mycket streamvideon från mässan.
mm. p1an är ju lite blackberry wannabe, dock blivit mer och mer sugen på att testa en sådan telefon. varit på väg flertal ggr genom åren ( då nokia hade massor av modeller) men alltid fegat och köpt något annat.

Permalänk
Medlem

Jag saknar min Nokia e72.. Snyft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

jag kör blackberry telefon och gillar det skarpt,, många som tycker dom är jobbiga, men vette tusan gillar inte android det är så segt system i menyer m,m

men har man aldrig kört blackberry så är det nog en liten inlärnings kruva som allt annat.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=884355

visst kan man gilla eller ogilla fysiskt tangentbord, men att säga att android är segt kan jag inte hålla med om. har du verkligen provat en äkta android-lur (någon nexus, eller kanske oneplus one?), dom är verkligen inte sega. det som är segt är samsung touchwiz och alla andra saker som tillverkarna lägger till ovanpå android.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

denna nokian har jag kvar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av idkfa:

ser riktigt tunn och go =)...
sitter och inväntar att titta på MWC mässan och hoppas på godsaker (probably not).
hela mässan generellt blir ju kul att titta på, hoppas på mycket streamvideon från mässan.
mm. p1an är ju lite blackberry wannabe, dock blivit mer och mer sugen på att testa en sådan telefon. varit på väg flertal ggr genom åren ( då nokia hade massor av modeller) men alltid fegat och köpt något annat.

Ja den är verkligen tunn. Säkert en halv mm tunnare än Xperian
Nog bilderna som luras lite.

Permalänk
Medlem

Har hittat första riktigt störiga buggen.
fn knappen fungerar inte alltid.
När jag skriver här i textrutan med telefonen så fungerar inga specialtecken och inte heller hålla inne a eller o för åäö.
Då måste man ta fram touchbordet och klicka fram det där

Permalänk
Medlem

Den där LG F3Q verkar rätt schyst, synd bara på Res, 5 Mpix kamera och framför allt att det verkar bara vara Android 4.1.2 på den. Annars så är det ju lattjo-lajbans.

http://www.gsmarena.com/lg_optimus_f3q-5998.php