Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Lite roliga "Problem".

Halloj, jag satt och kolla igenom ett test som kallas Mensa, jag hittade flera lite roligare problem som jag tänkte posta här och se hur folket tänker/löser dem. Vet inte riktigt om detta är rätt ställe att posta på men jag tror detta kan bli lite kul.

Om vi börjar med en lite lättare:

Här kommer en som man kan behöva grubbla på:

Lite svårare igen:

Ännu svårare:

Här kommer en som jag fick tänka på ett tag innan jag listade ut:

Försök er gärna på dem, de kan vara lite kluriga. Har ni egna "problem" eller bilder som man kan lösa, posta gärna!

Gaming: RTX 2070 & 3770k @ 4,4 Ghz
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339
Telefon: iPhone 6s plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2009

1. A
2. D
3. E
4. E
5. C

Citera om ni vill ha förklaringar till varför^^

|Chassi: Switch 810 | CPU: i5 6600k @ 4400mhz, Corsair H90 kylare | GPU: GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 8GB Corsair LPX @ 2133mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z170-A | SSD: Samsung 840 Pro 256GB | HDD: Samsung F1 640GB, Seagate 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av GaMeR2K5:

Logiska problem/gåtor kan vara roliga.

När jag sökte till lokförarutbildningen så var ett av delmomenten i urvalstesterna just detta.

Försöker förklara hur jag tänkte... ni kanske inte alls förstår hur jag menar.

1: A - sista figuren motsvarar summan av de två föregående, vars symboler på var sida om strecket adderas.
2: D - en klassisk serieföljd 1 2 3
3: E - denna löser man genom att addera det svarta i de två första figurerna
4: E - lägg de två första figurerna ovanpå varandra, subtrahera linjerna som förkommer i båda figurerna
5: C - även här, lägg figurerna på varandra och subtrahera trianglarna/cirkeln som finns i båda figurerna

Dold text

Du tänker på precis samma sätt som jag tänkte när jag gjorde dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2004

Annars kan ni ju bara gå in på mensas hemsida och göra provtestet som jag antar OP fick frågorna ifrån. Om man inte är rädd för resultatet förstås

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av vatsug:

Annars kan ni ju bara gå in på mensas hemsida och göra provtestet som jag antar OP fick frågorna ifrån. Om man inte är rädd för resultatet förstås

Jo det vart därifrån jag fick dem, jag tog bara de lite roligare därifrån. De första 15 frågorna är typ här är en kloss, vad är en kloss?