Windows 7 eller 8?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Permalänk
Medlem

7:an

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt skeptisk till Windows 8, nu jag väl har det installerat med Start8 så fungerar det bättre än förväntat

Permalänk
Medlem

windows 7 är ett enklare och allmänt snyggare OS än windows 8, fast att 8 är snabbare. Jag har windows 8 på en laptop och den kör med en vanlig mekanisk hårddisk. Denna laptop känns ändå lika snabb som en laptop med en ssd hårddisk i sig som kör med windows 7. Man kan sammanfatta OS:en på de här viset enligt mig: windows 7 = ett enklare och snyggare os, samt mer användarvänligt. Windows 8 = Ett snabbare OS med mindre buggar, fast det är mindre användarvänligt och allmänt krångligt. Man kan säga att man behöver ta onödigt många steg när man har windows 8, fast man kan visserligen lägga de programmen man använder ofta på skrivbordet, samt utforskaren där så blir windows 8 mer som 7 om man vill det.

Permalänk

Som ett fler tal redan har uttalat sig om är Windows 8 det bättre valet, varför?

Jo av den enklare anledningen är att det är snabbare och vassar. Senaste grejerna är bra, bättre support blablabla. Om du nu inte vill ha Metro (Give it a shot), finns det applikationer/program som gör att du får start menyn och kan boota i Desktop.

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem

http://www.stardock.com/products/start8/

Detta program har jag hört att många har skaffat sig om man vill ha en startknapp på windows 8. Det här programmet kan stänga av metro också, om man nu vill det.

Permalänk
Medlem

Vet att du redan har valt Windows 7.

Men fördelen med 8:an är att det är snabbare. Sen om man inte gillar metro så är det bara att skippa att använda det. Jag kör W8 men använder enbart "desktop-mode". Funkar prima!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Jag kör 8an bara för att jag vill ha det senaste

Man använder det precis som windows 7 efter ett tag. Största förbättringen är den nya aktivitetshanteraren...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Har kört win 8 ett tag nu och var väldigt bitter i början , men är så pass nöjd nu så jag lär inte gå tillbaka till 7:an.
Det flyter på ganska bra faktiskt.

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av diver570:

Hej jag avskyr windows 8. Den är för surfplattor & inte för stationära eller bärbara datorer. Den är nog bra för enbart tryckskärmar där har den sin rätta plats.
Om du har eller ska köpa en ny dator stationär eller bärbar dator så rekommenderar jag inte Windows 8.
Köp Windows 7. Den finns i olika varianter. Beroende på hur mycket ram bla du ska ha på din dator.
Jag har Windows 7 home premium som tar upp till 16gb ramminne. Jag är nöjd med detta.
Windows 7 profesional tar upp till hela 192gb ramminne.

Fel fel fel...eller tycker DU ja

Jag älskar Win 8 Pro. Metro är helt under bart! Jag spelar Bf3, FC3, F1 2012 och så surfar jag FB och SWC. Tar kort när jag går ut med vovven, kommer hem pluggar i telefonen, trycker ja på "överföra bilderna" vips klart. Jo jo, visst går det 7an men det är enklare och är roligare 8an, tycker JAG. Och jag har en PC.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Blir väl att uppgradera till 8an för att se vad man tycker. Men köper 7ans licens till att börja med Är väl inga problem att borta mellan 7an och 8an? Ifall man nu lägger båda på samma SSD disk.

Permalänk
Skrivet av CrossPorter:

Jo av den enklare anledningen är att det är snabbare och vassar.

det som gör win8 snabbare är att det aldrig stänger applikationer, det gömmer GUI't och flippar dem till bakgrunden. Det motsvarar att minimera i Win7, förutom att det inte blir nån ikon i taskbar. När du vill starta applikationen igen går det förstås mycket snabbare än i win7.

Egentligen är det lite märkligt att ingen har tagit fram ett hack som ändrar beteendet hos stänga-knappen i win7 så den också alltid bara minimerar och gömmer interfacet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Master of Overkill

8an installera classic shell

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kör på 8an! snyggare än sjuan och snabbare

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

windows 8 funkar bra, jag har bara haft problem men äldre battlefield spel allt annatr hart fungerat utmärkt

Hm.. Skulle du kunna utveckla det lite?
Vilket/vilka Battlefield spel? Fick du igång det i alla fall, och i så fall hur? och vad var det som inte fungerade som de skulle?

Tack

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Arch Lunix i alla väder!

Jag föredrar Windows 7 framför 8:an.

gillar att multitaska och snabbt starta program genom att klicka på windows knappen på tangentbordet och sedan skriva in programet. Visst är det samma sak i 8:an, menefter 2 timmar blev jag åksjuk av att windows ändrar interface hela tiden. jobbigt...

Windows 7 som operativ är något långsammare än 8:an, men påvärkar inte min slutliga åsikt då jag inte märker någon skillnad tack vare min överinvesterade dator. (256 GB Samsung 830 SSD i RAID 0 på ett Rampage 4 extreme och I7 3930k på 5 GHz)

Tuch och lull lull är inget jag behöver när jag arbetar. Jag kan snarare tänka mig att det blir jobbigt när man sitter och kodar på en touch-monitor.

Sedan vill jag separera Tablet interfacet till en riktig tablet i stället för att behöva använda sig utav båda interfacen som man tvingas i 8:an. Vill inte ha tabletformat på en Desktop...

Jag kan förstå Microsoft som kommer att ha ett universellt OS, viket gör att man bara behöver programmera ett program en gång som fungerar på alla enheter hellre än att behöva programmera ett program flera gånger till olika enheter.
Är det ett tecken på effektivitet eller lathet?

Visa signatur

Cosmos 2 - Rampage 4 Extreme med vattenblock på mosfet och sydbrygga. - I7 3930k @ 4.8 GHz vattenkyld på riktigt (ej H100 eller någon annan wanna-be vattenkylning) - T.Skill 32 GB ram @ 2400 MHz
Asus GTX 680 SLI - vattenkylda - Full load ca: 17-22 Db, lägre vid idle :)
Temp full load - Gpu: 45 grader Celcius Cpu: 68-70 grader Celcius

Permalänk
Medlem

Du gör nog inte fel i att köra win 7 ett tag till. Win 8 känns snabbt och fräscht när man kör det, men ser ingen jättefördel med att använda det än.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E

Permalänk
Medlem

För att få windows 8 lika användarvänligt som 7:an har jag varit tvungen att stänga av eller gömma hälften av funktionerna som gör OS:et speciellt. Det finns en del bra grejer under huven(mounta ISO, inbyggt antivirus) men tyvärr är interfacet för dåligt. Det är inkonsekvent, gör vanliga uppgifter krångligare, och är svårnavigerat. Jag var positiv till 8:an och ville verkligen gilla det, men det känns som MS är inne på fel spår.

Tyvärr är bytandet mellan två olika interface med olika interaktionskonventioner ett kardinalfel i mina ögon. Operativsystem ska vara konsekventa. Alla apps ska se ut och funka enligt samma uppsättning regler. Tycker windows 8 misslyckas rejält i och med att man försöker sätta ihop ett interface för mobila enheter med ett interface för datorer. Exempelvis: att ha en konvention för hur man stänger appar i desktopen (klicka röda krysset i hörnet) och en för metroappar (dra appen neråt, ingen visuell markör för detta), känns minst sagt klumpigt eftersom man hela tiden måste tänka på vilka regler som gäller. Ett annat exempel är att inställningarna är utspridda på flera ställen, kontrollpanelen, ändra datorinställningar, och individuella inställningar för alla metroappar, vilket gör att man måste fundera på vilka inställningar som finns var.

Ett annat exempel är att de gör misstaget att tro att en touchpad på en dator och en touchscreen fungerar på samma sätt, dvs man förstår inte skillnaden mellan en absolut input device och en relativ. Detta gör att man måste stänga av kantsvepgesterna eftersom man råkar byta appar och få upp charmsmenyn när man bara vill förflytta sin pekare åt höger eller vänster.

Det finns väldigt få visuella markörer för vilken uppsättning interaktionskonventioner som gäller i den speciella appen man använder. Detta går igen också på desktopen. Att ha dolda menyer för multitasking, charms (vad nu detta är) och startmenyn i hörnen känns mycket ointuitivt. Tror mina äldre kollegor och mina gamla föräldrar skulle ha ett helvete med att lära sig detta, men det är jobbigt för en datorvan användare också. Out of sight is out of mind. Ett bra OS ger visuella markörer för hur saker ska hanteras. Detta underlättar undermedvetet för användaren. Windows 8 misslyckas med detta.

Sist och allvarligast, OS:et gör desktopapplikationer till andra klassens medborgare genom att försvåra multitasking. Alt-tab fungerar fortfarande (även om jag inte gillar det), men windows-tab och startmenyn visar desktopen som en applikation. Desktopen är ingen app! Det är en arbetsyta där man har flera apps öppna. Nu har min laptop ett tredjepartsprogram som visar desktopprogram och metroapps som jämställda applikationer när man trefingersveper, men varför ska jag behöva ett sånt program? Känns som ett ganska klumpigt sätt att få mig att använda metro/MS-tjänster. Istället för att göra tjänsterna bra och smidiga, gör man det krångligare att använda alternativen genom att göra bytandet till desktopmiljön klumpigare. Det är nästan som Os:et vill att jag inte ska utföra något produktivt arbete på min dator.

Tråkigt nog måste jag säga: Windows 7!

Edit: Rekommenderar programmet Startisback, som aktiverar den gamla koden för startmenyn igen. Kanske inte främst för att få tillbaka startmenyn utan för att det ger möjlighet att stänga av delar av Metro. Det går bra för mig att jobba i min modifierade version av win8, men jag hade hellre sett att MS släppt ett OS som var bra out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

7an är väl billigare. Kostar drygt 800 på inet och 1250 för 8an. Vilket lönar sig mest? Uppskattar alla svar!

7an oem: Home Premium: 995kr, Professional: 1395kr.
8an oem: Vanliga: 845kr, Professional: 1279kr.
(Alinas priser, andra butiker skiljer sig lite, såg att på inet så låg priserna rätt lika varandra mellan versionerna.)

Fast uppgraderingar och så via nätet är nog billigare.
Men nej, 8an är billigare än 7an.

Edit: Jag tycker du ska köra på 8an, det är mer rappt, och så länge man inte är hatisk emot Modern UI så kommer man lära sig det rätt snabbt. Har hittills inte haft några problem med 8an. Allt som går att göra med 7an går att göra i 8an fast lite snabbare (som jag har märkt det), allt som funkar i 7an funkar i 8an har jag märkt också. Jag ser ingen anledning till att sitta kvar i "gamla" Windows 7. Risken är stor att de behåller Modern UI i nyare versioner också, så någon gång måste man gå över.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen inte att iom win8 så har alla designat efter det. Dvs trågiga matta färger och fyrkantiga platta rutor, t.ex youtube, hur tråkigt som helst nyaste Skype är också platt tråkigt och matt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeezZ:

Jag gillar verkligen inte att iom win8 så har alla designat efter det. Dvs trågiga matta färger och fyrkantiga platta rutor, t.ex youtube, hur tråkigt som helst nyaste Skype är också platt tråkigt och matt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar hur Metro ser ut rent grafiskt. Fast även när det gäller den grafiska profilen känns det som minimalismen i det hela krockar med hur desktopmiljön ser ut.

Att Stephen Sinofsky, som ledde utvecklingen av win7, fick sparken för samarbetssvårigheter har jag inte svårt att förstå. Win8 ser verkligen ut att vara en kompromiss mellan rivaliserande team som har olika visioner och inte pratar särskilt mycket med varandra. Men på något sätt känns det som fel snubbe fick gå.

Permalänk
Medlem

Känns som Windows 7 är bättre för skrivbordsdatorer, Windows 8 är mer anpassat för telefoner o surfplattor. Tror att många kommer hänga kvar på Windows 7 och kommer nog dröja innan företagen uppgraderar.

Visa signatur

Mikroprocessor och operativsystem utvecking och historik
http://datorhistoria.kwae.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwkae75:

Känns som Windows 7 är bättre för skrivbordsdatorer, Windows 8 är mer anpassat för telefoner o surfplattor. Tror att många kommer hänga kvar på Windows 7 och kommer nog dröja innan företagen uppgraderar.

Jag håller med dig.

Har testat W8 i två månader och gick precis tillbakja till W7 och måste säga att jag gillar 7:an bättre. Metro är bara störande tillägg om man har dator. Bristen på startmenyn är störande och bristen på aero gör det 8:an rätt ful. Jag är förvånad över att 8:an är så rörig. Microsofts svaghet historiskt har varit användarvänligheten oh det är antagligen det sämsta med Windows 8. Har svårt att se att företagen kommer att gå över till 8:an av den anledningen men Windows 9 kan kanske konkurrera. Det blir sällan bra första försöket när man gjort radikala förändringar.

Om man ser till 8:ans styrkor så är det snabbheten i menysystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Jag gillar hur Metro ser ut rent grafiskt. Fast även när det gäller den grafiska profilen känns det som minimalismen i det hela krockar med hur desktopmiljön ser ut.

Att Stephen Sinofsky, som ledde utvecklingen av win7, fick sparken för samarbetssvårigheter har jag inte svårt att förstå. Win8 ser verkligen ut att vara en kompromiss mellan rivaliserande team som har olika visioner och inte pratar särskilt mycket med varandra. Men på något sätt känns det som fel snubbe fick gå.

Håller med om att man får intrycket av att det funnits många viljor och att alla har fått med sina ideer. Som jag ser det skulle de antingen droppat skrivbordsmiljön eller metro i Windows 8 för övergången är en plåga och nu känns det som två totalt olika operativsystem som man desperat försökt att klistra ihop till ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Håller med om att man får intrycket av att det funnits många viljor och att alla har fått med sina ideer. Som jag ser det skulle de antingen droppat skrivbordsmiljön eller metro i Windows 8 för övergången är en plåga och nu känns det som två totalt olika operativsystem som man desperat försökt att klistra ihop till ett.

Det där var en väldigt bra analys

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC