Inga nya netbook-datorer under 2013 – segmentet redo för historieböckerna

Permalänk
Melding Plague

Inga nya netbook-datorer under 2013 – segmentet redo för historieböckerna

Slutet är av allt att döma nära för de en gång så framgångsrika netbook-datorerna. Som sista stora tillverkare inom kategorin meddelar Acer att inga nya modeller planeras för 2013.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett väntat beslut, enligt mig. Ingen som använder de där sega smådatorerna längre anyway.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att de var intressanta, men mitt intresse för dem har helt ersatts av Ultrabooks vinkel.
En lätt och portabel dator med mer batteritid, fast här med mer kräm och där man faktiskt inte sliter sitt hår över.

Netbooks kändes som en bra idé för att öppna upp marknadsintresse för bärbara datorer med bra batteri och som kändes väldigt bärbara, men dess begränsningar blev även de uppenbara.

Tack för er tid, netbooks. Kom inte igen.

Permalänk

Det är synd men förståeligt, hade det kommit en netbook med fullhd och vettig mängd ramminne så hade jag köpt den direkt, de netbooksen som säljs idag upplever jag vara desamma som säljes 2008.. Alltså bara 1GB ram etc och uppgradera dem till 2GB som typ office kräver är inte billigt.

Så min åsikt är att netbooksen dog ut för att tillverkarna slutade att satsa på dem när de insåg att det började komma substitut. Och detta var nog knappast ett dumt val som tillverkarna gjorde.

Man kan tycka att surfplattor som har mobiltelefonoperativsystem är kassa, men samtidigt blir det allt mer vanligt idag att man enbart använder sin portabla dator för att remota sin stationära. Även om detta nu går hackigt och kräver sitt bredband.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

En stor del av försäljningen väntas dock övergå till prispressade bärbara datorer med standardprocessorer, till exempel Intel Pentium och AMDA-serien.

Ja ingen sorg direkt Men va fasiken finns det en marknad i denna "prestanda" del?

Inte bättre och fasa ut allt av äldre karaktär och köra på nya och förbättrade saker? Fast ja det finns ju en massa "suckers" med ju som köper för att det var ett "bra" pris

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Det är ett väntat beslut, men jag är ändå arg över beslutet. Jag anser att netbooks var väldigt optimala till iaf det jag använde dem till, nu finns det inte direkt något sådant. Surfplattor är inte tillräckligt praktiska och ultrabooks är för dyra och man betalar för prestanda som inte är nödvändig för lättare kontorsarbete och surf.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Det är synd men förståeligt, hade det kommit en netbook med fullhd och vettig mängd ramminne så hade jag köpt den direkt, de netbooksen som säljs idag upplever jag vara desamma som säljes 2008.. Alltså bara 1GB ram etc och uppgradera dem till 2GB som typ office kräver är inte billigt.

Så min åsikt är att netbooksen dog ut för att tillverkarna slutade att satsa på dem när de insåg att det började komma substitut. Och detta var nog knappast ett dumt val som tillverkarna gjorde.

Man kan tycka att surfplattor som har mobiltelefonoperativsystem är kassa, men samtidigt blir det allt mer vanligt idag att man enbart använder sin portabla dator för att remota sin stationära. Även om detta nu går hackigt.

Väldigt få som remotar med sin dator, ser väldigt få syften med det, Android, iOS,W8 rt osv lär knappast ersätta Windows 7 eller annat fullskaligt OS.

Jag vill ha en surfplatta som prime fast med riktigt OS i, finns ju plattor, just den prisvärdigast har tyvärr ingen tangetbordsfunktion.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av skanepiraten:

En stor del av försäljningen väntas dock övergå till prispressade bärbara datorer med standardprocessorer, till exempel Intel Pentium och AMDA-serien.

Ja ingen sorg direkt Men va fasiken finns det en marknad i denna "prestanda" del?

Inte bättre och fasa ut allt av äldre karaktär och köra på nya och förbättrade saker? Fast ja det finns ju en massa "suckers" med ju som köper för att det var ett "bra" pris

//skane

"Pentium" och "Celeron" är bara varumärken riktade mot instegssegmentet, säger inget om hur gammal processorn är. Senaste generationen är baserad på Ivy Bridge med samma 22 nm-process, och sedan innan finns en uppsjö modeller baserade på Sandy Bridge.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navi97:

Ett väntat beslut, enligt mig. Ingen som använder de där sega smådatorerna längre anyway.

Detta är lite lustigt. Det är enbart psykologi och marknadsföring här. Folk använder ju tablets som galningar? De är ju egentligen samma sak med olika namn, bortsett från att tablets har touchscreen.

Netbooks fick dåligt rykte pga att Intel Atom va seg, billig och inte lika kraftfull som C2D och Core i3/i5. Tablets å andra sidan är hypade och snabba, om man jämför med en smartphone.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I början trodde jag en netbook skulle vara helt okej men efter att ha provat min fasters... tvi fan, säger jag bara. Det absolut värsta med dom är dom där små tangentborden.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Skrivet av TheSwecHobbit:

Det är ett väntat beslut, men jag är ändå arg över beslutet. Jag anser att netbooks var väldigt optimala till iaf det jag använde dem till, nu finns det inte direkt något sådant. Surfplattor är inte tillräckligt praktiska och ultrabooks är för dyra och man betalar för prestanda som inte är nödvändig för lättare kontorsarbete och surf.

Precis en liten 10,1" kunde man ha i väskan för jämnan. Hade de dessutom fortsätts och utvecklas så skulle väldigt mycket av sitt arbete gå att bearbeta från dem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Väldigt få som remotar med sin dator, ser väldigt få syften med det, Android, iOS,W8 rt osv lär knappast ersätta Windows 7 eller annat fullskaligt OS.

Jag vill ha en surfplatta som prime fast med riktigt OS i, finns ju plattor, just den prisvärdigast har tyvärr ingen tangetbordsfunktion.

Syfte att remota är flera, som att få lite mer datorkraft och att slippa installera allt överallt.

Men jag som du vill ha ett riktigt operativsystem på surfplattan, alltså exakt samma version av office, photoshop, autocad, visual studio, you name it som jag kör på min pc ska jag kunna köra på min surfplatta, därmed inte sagt att det behöver flyta på lika bra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

Jag har länge sett fram emot detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jag har länge sett fram emot detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför?

Permalänk
Medlem

Jag trodde netbooks redan hade gjort sitt för länge sen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med min 1225B med E-450 efter att ha monterat SSD. Fungerar perfekt för att skriva anteckningar och administrera en vsphere miljö.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Meh, de var kul, men nådde aldrig prestandanivån som de borde ha gjort. Ultraportabla tog den titeln.

För ultraportabla är ju så brutalt mycket större. Övre: EEE 1005ha (10.1). Undre: Thinkpad X201 (12.1)

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Räknas 11,6"-datorer med AMD-processorer som netbooks? För jag har en sådan, och den duger utmärkt till att surfa och köra Office, det finns bokstavligt talat ingen anledning för mig att köra en surfplatta när denna dator har bättre prestanda, likvärdig batteritid, ett riktigt fullstort tangentbord, och låg vikt (1,1 kg).

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

och skillnaden mellan netbooks och 10-13" ultrabooks är vad?

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

och skillnaden mellan netbooks och 10-13" ultrabooks är vad?

Netbooks har atom, och ultrabooks lågvoltsprocessorer... Även den slöaste ULV i3'an sopar mattan med valfri atom.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

och skillnaden mellan netbooks och 10-13" ultrabooks är vad?

100-500% högre pris på ultrabooks för att ta den största skillnaden.

Permalänk
Medlem

Har ju en men som snart kommer bli utbyten mot en surfplatta.
Dom flesta som köper dessa gör ju det för att ha en billig apparat att surfa med som man kan bära på väldigt enkelt.
Surfplattor är billigare, många är snabbare, längre batteritid och ännu mindre än mini PC var/är.
En surfplatta blir inte heller så speciellt varm, har högre kvalité, mycket bättre skärmar och brummar inte som en t.ex Eee PC.
Vad skulle ni valt då? Att ha tangentbord som argument är lite dumt eftersom du kan köpa ett till surfplattan.
Jag själv ser inte en enda fördel med en mini PC mot en surfplatta.
Bort med skiten

Permalänk
Medlem

Som sagt, behövs inte, telefonen klarar mina bärbara behov och vill jag sitta vid en dator väljer jag en RIKTIG dator. Både pga prestandan men även ergonomin, stort tangentbord, stor skärm, bra ljud osv.

Har en 13" med i3 men det var nog flera månader sen jag slog på den ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

kankse inte tillför något till diskutionen, men jag kommer inte gråta över att det inte kommer netbooks. Surfplattorm mobiler och ultrabooks känns vettigare. Sen är jag lite nyfiken på vad som nästa generaton atom klarar. Men det ligger lite längre fram. Och jag har inga höga förväntningar heller.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"Pentium" och "Celeron" är bara varumärken riktade mot instegssegmentet, säger inget om hur gammal processorn är. Senaste generationen är baserad på Ivy Bridge med samma 22 nm-process, och sedan innan finns en uppsjö modeller baserade på Sandy Bridge.

Haha aj fasiken där slog du mej på fingrarna Tack för infon och nu vet jag bättre

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har ju en men som snart kommer bli utbyten mot en surfplatta.
Dom flesta som köper dessa gör ju det för att ha en billig apparat att surfa med som man kan bära på väldigt enkelt.
Surfplattor är billigare, många är snabbare, längre batteritid och ännu mindre än mini PC var/är.
En surfplatta blir inte heller så speciellt varm, har högre kvalité, mycket bättre skärmar och brummar inte som en t.ex Eee PC.
Vad skulle ni valt då? Att ha tangentbord som argument är lite dumt eftersom du kan köpa ett till surfplattan.
Jag själv ser inte en enda fördel med en mini PC mot en surfplatta.
Bort med skiten

Just det.. köpa till

Jag använder min netbook hela tiden.. det är en 11.6" DM1 med en AMD Neo x2. På resande fot använder jag min slit-och-släng Mini 5103.
Men med tanke på att det finns ultrabooks för under 5 papp nu så är netbooksen lite för dyra

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga...
Jag har en eee pc 1000H, som jag stoppat in 2GB ram i, och njaae, prestandan (eller snarare avsaknaden) gör att jag använder den ytterst sällan, den har helt ersatts av mobiltelefon och surfplatta. Men visst var den smidig att ha med sig i ryggsäcken ibland, jag tycker faktiskt "om" den än idag, även om den är väldigt seg.

Vila i frid netbooks!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har två stycken, en Acer och en Samsung. Båda har samma specs, Intel atom är väl inget och hänga i granen, men dem är trevliga och eftersom jag köpte dem för bara 1500kr st för 2 år sedan så behöver man inte vara superrädd om dem. Kanske blir en liten SSD också, gör nog grymt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

och skillnaden mellan netbooks och 10-13" ultrabooks är vad?

Priset?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Skrivet av emilakered:

"Pentium" och "Celeron" är bara varumärken riktade mot instegssegmentet, säger inget om hur gammal processorn är. Senaste generationen är baserad på Ivy Bridge med samma 22 nm-process, och sedan innan finns en uppsjö modeller baserade på Sandy Bridge.

Han kanske trodde det var samma 250 nanometers Celeron idag som i bärbara datorer 1999 fast något uppskrämda från 266 mhz till 2 ghz

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro