ISP bredbands konspiration, trottlar dom vår hastighet?

Permalänk
Medlem

ISP bredbands konspiration, trottlar dom vår hastighet?

Hej Swec,

Jag har under en tid märkt av väldigt låga hastigheter i filöverföring över diverse protocol.

Har testat torrent, ftp, http och får sega hastigheter mot flera olika källor i landet/utomlands.

Nu till det roliga, när jag kör "bredbandskollen" eller "speedtest" uppmäter jag till mina fulla värden.

Exempelvis försöker en vänn ladda upp en fil via ftp & http till mig och det går stabilt i 15kb/s och jag har 40mbit ned. Inget här internt hos mig trottlar hastigheten (har testat routern så den inte brakat ihop).

Nu om vi tänker helt marknadsmässigt/tekniskt. Varför skulle en ISP inte trottla sin hastighet då det är fullt möjligt med tagens moderna switchar att filtrera ut den "dåliga" trafiken dom vill bli av med. Sedan ser man ju självklart till att öppna upp bandbredden mot test sajter som "bredbandskollen" och "speedtest" för att undå klagomål och att bli upptäckta.

Bandbredd mellan olika peers är väll det som är den största kostnaden för ISP, och med möjligheten att få ner dessa konstnader utan att kunderna märker något är väll inte helt galet att tro dom har för sig i nuläget?

Blir helt klart förbannad, har varit kund hos bredbdandsbolaget sen 2002, det är 10 år. Det har bara blivit sämre och sämre. VDSL1 var den bästa. VDSL2 var en klar nedgradering i kvalite för mig, dom påstog att min telefon ledning strulade (ja den pajjade magiskt samma dag som dom bytte från VDSL1 till 2 duh...).

Jag orkar själv inte ens ringa BBB och klaga, vet att jag kommer hamna hos nån okunnig nolla som frågar om modemet lyser.

Har ni märkt av några hastighetsproblem de senaste månaderna?

Permalänk
Medlem

Såg en BBB reklam igår.. "Sveriges nöjdaste kunder", jag lol:ade lite..

Jag är ganska säker på att dom throttlar t.ex torrenttrafik, varför dom skulle throttla FTP eller HTTP vet jag inte.

Du kan ju prova med en VPN om det blir bättre, om du har råd/ork

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dakke:

Hej Swec,

Jag har under en tid märkt av väldigt låga hastigheter i filöverföring över diverse protocol.

Har testat torrent, ftp, http och får sega hastigheter mot flera olika källor i landet/utomlands.

Nu till det roliga, när jag kör "bredbandskollen" eller "speedtest" uppmäter jag till mina fulla värden.

Exempelvis försöker en vänn ladda upp en fil via ftp & http till mig och det går stabilt i 15kb/s och jag har 40mbit ned. Inget här internt hos mig trottlar hastigheten (har testat routern så den inte brakat ihop).

Nu om vi tänker helt marknadsmässigt/tekniskt. Varför skulle en ISP inte trottla sin hastighet då det är fullt möjligt med tagens moderna switchar att filtrera ut den "dåliga" trafiken dom vill bli av med. Sedan ser man ju självklart till att öppna upp bandbredden mot test sajter som "bredbandskollen" och "speedtest" för att undå klagomål och att bli upptäckta.

Bandbredd mellan olika peers är väll det som är den största kostnaden för ISP, och med möjligheten att få ner dessa konstnader utan att kunderna märker något är väll inte helt galet att tro dom har för sig i nuläget?

Blir helt klart förbannad, har varit kund hos bredbdandsbolaget sen 2002, det är 10 år. Det har bara blivit sämre och sämre. VDSL1 var den bästa. VDSL2 var en klar nedgradering i kvalite för mig, dom påstog att min telefon ledning strulade (ja den pajjade magiskt samma dag som dom bytte från VDSL1 till 2 duh...).

Jag orkar själv inte ens ringa BBB och klaga, vet att jag kommer hamna hos nån okunnig nolla som frågar om modemet lyser.

BBB fungerade bra för mig i 1.5 år, sedan fick jag och halva stan ca 10 driftstörningar på 3 dagar. Fick 50 kr kompensation. Blir av med abonnemanget i januari.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för erfarenhet av Telia VDSL2, finns det chans att den fungerar bättre en bredbandsbolagets tjänst?

Permalänk

Hade själv gjort mig av med dem ifall vi kunnat ta annat här, samhället i ett nötskal, tvingar en att betala dyrt för skit.

Borde man inte kunna anmäla falks marknadsföring med deras reklam, nöjdaste kunder.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Hade själv gjort mig av med dem ifall vi kunnat ta annat här, samhället i ett nötskal, tvingar en att betala dyrt för skit.

Borde man inte kunna anmäla falks marknadsföring med deras reklam, nöjdaste kunder.

de har väl säkert någon frånskrivningsklausul i det finstilta?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Hej, inte helt ovanligt att ISP:er "shapear" fildelningsprotokoll så som FTP, torrent etc, mycket på grund av att alla streamade tjänster som finns idag och som många använder (man prioriterar den trafiken). Har dock inte hört att BBB sysslar med det, kolla ditt avtal.

Testa att kryptera trafiken om ni kan.

Vad har din polare för upp-hastighet på sin lina?

/sniggat

Permalänk
Medlem

Gäller tråden endast BBB eller är det större än så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toxicstone:

Kan du bevisa det motsatta?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Gäller tråden endast BBB eller är det större än så?

Jag har bredbandsbolaget så jag kan inte prata för någon annan leverantör, det är som sagt svårt att felsöka för vanliga svensson användare. Det är inte helt orimligt att tro att de flesta stora operatörerna gör detta dock, det handlar om att tjäna pengar inte leverera en fantastisk tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Jag har bredbandsbolaget så jag kan inte prata för någon annan leverantör, det är som sagt svårt att felsöka för vanliga svensson användare. Det är inte helt orimligt att tro att de flesta stora operatörerna gör detta dock, det handlar om att tjäna pengar inte leverera en fantastisk tjänst.

Okej.
Själv hade jag till nyligen Comhem (fick 20% mer upp och ner 100/10 än vad dom utlovade) all filöverförning och p2p funkade galant. Nu med Telia funkar det också helt okej. Men ska följa tråden med spänning

Permalänk
Medlem

Om du och din kompis har olika nät så kan det vara så.
Har 10Mbit upp, men folk med BBB fiber här nära tankar i 5MB/s~ från min server.

Har för mig att nästan alla sänker mot vissa nät för att slippa betala, var ju en tid när man låg på 10kb/s mot vissa ISPs.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Tycker inte det är helt fel ifall det nu är så att de höjer streaming och sänker torrents och liknande. Det ena används mest till lagliga grejer det andra till olagliga...

Permalänk
Medlem

Har du mobilt bredband är torrent-trafik med all säkerhet throttlad. Anledningen är tydligen att det är svårt att utöka bandbredden med mobila antenner. Det är mycket möjligt att de throttlar VDSL också.

Tycker det är vansinnigt att de throttlar utan att säga det. Betalar man för internetåtkomst i X mbit då ska man ha det också. Oavsett protokoll. Risken är ju att ISPn tar det hela ett steg längre och börjar throttla saker så hårt att de inte går att använda, t.ex en konkurrents videostream. Då snackar vi inte nätneutralitet längre utan ditt bredband blir lika öppet och användbart (och dyrt) som kabel-TV.

Läste att EU håller på och kollar på detta och ska ta fram generella riktlinjer. Om det blir till konsumenternas fördel återstår att se. Börjar bli mer och mer glad över att vi skickade två piratpartister till EU.

Skrivet av Tommenchini:

Tycker inte det är helt fel ifall det nu är så att de höjer streaming och sänker torrents och liknande. Det ena används mest till lagliga grejer det andra till olagliga...

Med streaming menar du youtube? Mycket "olagliga" filmer där.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Har du mobilt bredband är torrent-trafik med all säkerhet throttlad. Anledningen är tydligen att det är svårt att utöka bandbredden med mobila antenner. Det är mycket möjligt att de throttlar VDSL också.

Tycker det är vansinnigt att de throttlar utan att säga det. Betalar man för internetåtkomst i X mbit då ska man ha det också. Oavsett protokoll. Risken är ju att ISPn tar det hela ett steg längre och börjar throttla saker så hårt att de inte går att använda, t.ex en konkurrents videostream. Då snackar vi inte nätneutralitet längre utan ditt bredband blir lika öppet och användbart (och dyrt) som kabel-TV.

Läste att EU håller på och kollar på detta och ska ta fram generella riktlinjer. Om det blir till konsumenternas fördel återstår att se. Börjar bli mer och mer glad över att vi skickade två piratpartister till EU.

Med streaming menar du youtube? Mycket "olagliga" filmer där.

Menade typ voddler, spotify, netflix mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Hej Swec,

jag har VDSL2 från BBB och brukar ladda ner i 3-4 MB/s. Skulle de trottla så hade de gjort det för alla, därmed ligger nog ditt problem på din dator.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Kan du bevisa det motsatta?

Det är upp till den som påstår något att bevisa sitt påstående, dvs BBB påstår att de har Sveriges nöjdaste kunder alltså måste de kunna styrka det på något sätt.
(Samma sak gäller tex om man påstår att gud finns)

Permalänk
Medlem

http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

Vet att det fanns/finns en nyhet på sweclockers med denna länk. Handlade om ISP'er verkligen trottlar torrent trafik eller ej. Om jag kommer ihåg rätt så fanns det allafall vid den tiden. Ingen ISP i Sverige som gjorde det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Vad har ni för erfarenhet av Telia VDSL2, finns det chans att den fungerar bättre en bredbandsbolagets tjänst?

Jag har Telia Vdsl30M.
Jag får 30Mbps även med ftp, fildelning osv.
Det är klart att det ibland går trögt om det finns få seeders men populärt material snurrar på som förväntat.

Jag har faktiskt satt ett tak på download i min torrent-klient på 2,5 MB/s (20Mbps) av skälet till att jag inte vill fylla min länk med enbart fildelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Hej Swec,

Ja, ISPs throttlar, troligen inte alla men det förekommer rätt ofta. Man gör det för att få kontroll över sina transitkostnader, och hålla dem nere. Mobiloperatörer gör det ofta för P2P trafik.
Det är dock något som är hysch-hysch i branschen.

Vanliga switchar eller routrar kan inte användas till detta då de (i stort sett) endast kan göra det på port-nivå, det räcker inte riktigt. Man använder istället DPI prylar från tex Procera. Detta märks verkligen då onlinespel ändrar på sina protokoll och det tar en stund för leverantören att göra nya signaturer, under den tiden så kommer det inte vara så kul att spela det spelet.

Skrivet av Elghinnarisa:

Vet att det fanns/finns en nyhet på sweclockers med denna länk. Handlade om ISP'er verkligen trottlar torrent trafik eller ej. Om jag kommer ihåg rätt så fanns det allafall vid den tiden. Ingen ISP i Sverige som gjorde det.

Det stämmer dock inte riktigt överens med verkligheten, throttling förekommer helt klart.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag vet att de flesta mobiloperatörer (mobilt bredband) håller på med skiten.
Under bråd tid (typ 18-24) stryper de flesta det mesta.

Men det är nog inte alls lika vanligt för fast bredband.
Och jag vet av egen erfarenhet att Telia inte gör det på sitt fasta bredband (dsl/fiber).

Permalänk

Tror absolut att de stryper p2p :/. Kommer upp i 800 Mbit/s på bredbandskollen, men toppar torrent på omkring 15 MB/s = 120 Mbit/s (normalt omkring 8 MB/s=64 MBit). Laddar man ner spel från t.ex. origin ligger max på 50 MB/s~ 300 Mbit/s

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag har bredbandsbolaget och torrents är inte throtlade för mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

[QUOTE="qhrizz;13055996"]de har väl säkert någon frånskrivningsklausul i det finstilta?[/QUO

Förvånar mig inte, hade man dock själv gjort det så hade man blivit inlåst för evigt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Har haft BBB i 10år drygt (kanske varit nere 10-15 dagar sammanlagt) & maxar linan när tillfälle ges (100Mbps) när jag laddar ner via utorrent.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Tror absolut att de stryper p2p :/. Kommer upp i 800 Mbit/s på bredbandskollen, men toppar torrent på omkring 15 MB/s = 120 Mbit/s (normalt omkring 8 MB/s=64 MBit). Laddar man ner spel från t.ex. origin ligger max på 50 MB/s~ 300 Mbit/s

Just torrenter är svårt att mäta på då man måste ta hänsyn till hur snabbt andra personer laddar upp och hur många som laddar ner för tillfället. EA har förmodligen väldigt hög kapacitet på sina nät, därav är det inte så konstigt att du får högre hastighet där.

Kan någon faktiskt bevisa att detta sker annat än att man tror? Just 3G/4G-näten är ännu svårare att mäta på då det är väldigt belastat mest hela tiden, speciellt när 3g/4g marknadsförs som ersättare till fast bredband(främst med ADSL). Peaken där är nog på kvällen och en bit frammåt natten då förutom mobiler etc även hemmaanvändare ska slås om kapaciteten.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag har haft Telia nu i ca 7 år, men börjar bli skeptisk, är uppe i ca 30 mbit/s efter att ha ringt support(Kostar 7 kronor i minuten).

Där brukar det då stanna men någon vecka efter så ligger jag bara på 12 mbit/s även på Bredbandskollen.se

Då får man ringa igen och klaga, men nu har jag efter ca 800 kr slösat på support, blivit hög-prioriterad och har inte haft problem sedan dess, de tyckte väl helt enkelt att jag var för jobbig och kräsen...

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Skrivet av rallyreavan91:

Självklart måste man ju ta hänsyn till hur många personer som agerar peers. Det är kanske inte tillräckligt många för att få upp högre hastighet? Och Origins servrar kanske fördelar sin trafik någorlunda jämt bland sina användare. Det är så otroligt många faktorer som man måste ta hänsyn till vad det gäller olika protokoll så man kan inte mer än spekulera i detta.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Jag har haft Telia nu i ca 7 år, men börjar bli skeptisk, är uppe i ca 30 mbit/s efter att ha ringt support(Kostar 7 kronor i minuten).

Där brukar det då stanna men någon vecka efter så ligger jag bara på 12 mbit/s även på Bredbandskollen.se

Då får man ringa igen och klaga, men nu har jag efter ca 800 kr slösat på support, blivit hög-prioriterad och har inte haft problem sedan dess, de tyckte väl helt enkelt att jag var för jobbig och kräsen...

Kanske har de haft någon ute vid en närliggande basstation som kanske uppgraderat/återgärdat krånglande hårdvara, det är inte så ovanligt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Detta kan hända mig också, det beror ofta på att modemet tappar kontakt med gateway under någon period (signal problem) och då har modemet som säkerhetsåtgärd att automatiskt hastigheten och då blir uppkopplingen generellt mer stabil.

Om detta händer några gånger kan det hända att du hamnar på en kass låg bandbreddsprofil, och i sin tur brukar det räcka med att starta om modemet för att synka om hastigheten, dock gäller inte detta alla leverantörer. Jag vet att tele2's företagskunders modem på xDSL inte synkar upp hastigheten om den väl blivit sänkt en gång, man får ringa och be dom reseta hastigheten via deras admin interface.

Det är väll en fördel med BBB, om mitt modem synkar ner till en sämre profil så kan jag alltid starta om det och då synkar den om, men det är som sagt en inställning.