Internet (räkning för felsökning)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lycksele
Registrerad
Okt 2003

Internet (räkning för felsökning)

Ringde in en felsökning till min internetleverantör för att mitt internet var nere på en Fredags kväll, internet var nere i 3 timmar å 15 minuter från 21.00-00.15. Dagen efter kom felsökaren elakt å sa att det funkade och fanns inga loggar på att det varit nere, men det var det annars skulle ja inte ringa in. Nu så damp det ner en räkning på 2800kr som dom tyckte ja skulle betala för att jag ringt in en felanmälan (felaktig anmälan). Inte nåt fel på mina datorer och provade även andra datorer och inget funkade men efter 00.15 så kom det tillbaka.

Vad ska jag göra nu, tänker inte betala de 2800kr som ja fått räkning på för jag anser det inte är jag som ska betala då internet ligger nere å anmäler detta och när sen tekniker kommer dagen därpå så funkar det.

Mvh Johan

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Det finns inga undantag, din leverantör måste upplysa dig om att en tekniker bekostas för din räkning.
...att tre timmar är mycket att hänga i granen är en annan sak. Som företagare kanske, men då har du helt andra avtal.

Du borde ha väntat tills dagen efter med att begära en tekniker, men kräv loggar som styrker deras påstående om att ingenting var fel - du borde ju åtminstone få tillgång till vad teknikern du betalat för, har gjort för undersökningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2003

Vilken är din leverantör? Begärde du att en tekniker skulle komma ut och titta? Kom du inte först till någon form av support som hjälpte dig med felsökning?

Chassi: InWin 305, PSU: Corsair AX750w, CPU: Intel 8700k, MB: Asus TUF Z370-Plus Gaming CPU-Cooler:: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX GPU: Zotac 1070 AMP Ram: Corsair Vengeanance 16GB 3000mhz, HD:s: Samsung 960 EVO Samsung 850 128gb, Crucial MX 100 256GB
Övrigt: HP Proliant Microserver Gen8 * Synology DS214+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Bror min skapade tråd.

ISP "Bottnia IT"
Fredag kl 21 internet går ner. Ringer in felanmälan (vi har stängt å kan kolla först mån)
Jag vill inte vänta hela helgen (sent jag kan inte fara dit nu. Tidigast imorgon)
Ok...

00.15 internet återkommer
Dagen därpå kommer en sur gubbe å knackar på (allt funkar)
Jo jag vet det kom igång inatt
(Sen så uppskattar vi inte att folk ringer sent. På våran hemsida står support tider)
Jag kom inte åt internet å kan således inte veta tider.

Men varför var internet borta?
(Vet ej. Står inget i loggar)
Internet var borta torsdag veckan före till tisdag vad hade hänt då?
(Vi vet inte står inget i våra loggar)

*suck* för idioter...

Är borta just nu. Men troligast är internet klippt hemma för jag kommer ej åt min server...bestrida/skadestånd/ersättning?

Mvh: Kenneth

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Jun 2002

Låter helt klart som en orimlig kostnad för att kolla loggar, och dessutom utan att informera dig om vad det kostar, frågan är om det ens är lagligt, tycker du ska kontakta konsument ombudsman

Mess with the best and die like the rest.
"CCNA" "70-620", "70-640",

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2005

Kolla med grannar som har samma ISP om dom hade problem samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Jfqvist:

Kolla med grannar som har samma ISP om dom hade problem samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Veckan före vart 20 tal kunder drabbade.

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2003

De låter ju inte helt 100. Är det dessutom fler än du som har problem så.

Jag hade inte betalt om jag inte fick veta på förhand vad det skulle kosta. Sen vet jag samtidigt att det är en hög taxa om det inte är något fel och de kommer ut men i detta fallet verkar det ju vara från deras sida felet ligger.

Chassi: InWin 305, PSU: Corsair AX750w, CPU: Intel 8700k, MB: Asus TUF Z370-Plus Gaming CPU-Cooler:: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX GPU: Zotac 1070 AMP Ram: Corsair Vengeanance 16GB 3000mhz, HD:s: Samsung 960 EVO Samsung 850 128gb, Crucial MX 100 256GB
Övrigt: HP Proliant Microserver Gen8 * Synology DS214+

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av IuZ:

De låter ju inte helt 100. Är det dessutom fler än du som har problem så.

Jag hade inte betalt om jag inte fick veta på förhand vad det skulle kosta. Sen vet jag samtidigt att det är en hög taxa om det inte är något fel och de kommer ut men i detta fallet verkar det ju vara från deras sida felet ligger.

Är det deras fel så bör du ju bestrida fakturan. Bolag är svårt förtjusta i att skicka fakturor och skriver dit något luddigt, för att inte säga ett direkt skuggit skäl till varför dom ska ha dina pengar. Jag menar herregud 2800 kronor är ju en resa t o r till Berlin.:o

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Bottnia it verkar ju inte vara en isp enligt deras hemsida utan ett företag som bygger nätverk åt isp er, är de verkligen din isp ? De verkar enligt hemsidan inte alls vända sig mot slutkonsumenter på nätverkssidan.
Om du gått förbi ispn och beställt en tekniker själv så låter 2800 kr inte särskilt orimligt för en utryckning på en helg även om det inte är några fysiska fel.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004

Ja Bottnia IT är ju inte en ISP utan jobbar med drift och utbyggnad för internetleverantörer. Är fakturan från Bottnia IT så har du med all sannolikhet kontaktat Bottnia direkt, annars hade din ISP vidarefakturerat eftersom de beställda jobbet om du hade krävt en tekniker på direkten oavsett vart det är fel. Hade du felanmält till din ISP och de i sin tur kommit fram till att det är fel i nätet så är det en sak mellan ISPen och Bottnia IT.

Som sagt, ringer du direkt till Bottnia IT som är underleverantör och kräver att få ut en tekniker ja då har du skickat en anställd på jobb som ska ha lön för det utförda arbetet. Någon ska stå för hans lön helt enkelt. Är inte felet deras så är det ju inte. Sätter man folk i arbete så har man också betalningsansvar.

2800kr inkl moms är inte det minsta orimligt att skicka ut en tekniker som ligger på soffan på en fredagskväll, först ska han köra till jobbet, hämta utrustning, undersöka och åka hem.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av morpeus:

Ringde in en felsökning till min internetleverantör för att mitt internet var nere på en Fredags kväll, internet var nere i 3 timmar å 15 minuter från 21.00-00.15. Dagen efter kom felsökaren elakt å sa att det funkade och fanns inga loggar på att det varit nere, men det var det annars skulle ja inte ringa in. Nu så damp det ner en räkning på 2800kr som dom tyckte ja skulle betala för att jag ringt in en felanmälan (felaktig anmälan). Inte nåt fel på mina datorer och provade även andra datorer och inget funkade men efter 00.15 så kom det tillbaka.

Vad ska jag göra nu, tänker inte betala de 2800kr som ja fått räkning på för jag anser det inte är jag som ska betala då internet ligger nere å anmäler detta och när sen tekniker kommer dagen därpå så funkar det.

Mvh Johan

Ööh, vad är det för oseriös ISP?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

När man ringer support och kräver att en tekniker ska komma ut så brukar de säga att det kostar si och så mycket om de inte hittar nåt fel. Om de inte upplyser om detta så kan de inte kräva att du ska betala. Har du ringt fel bolag så är det bara att betala.

Sen kan man ju undra varför man ringer supporten bara för att nätet går ner? Mitt nät går ner kanske en gång varannan månad och är nere i allt från tio minuter till 12 timmar. Då får man hitta på nåt annat.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av killawife:

Sen kan man ju undra varför man ringer supporten bara för att nätet går ner? Mitt nät går ner kanske en gång varannan månad och är nere i allt från tio minuter till 12 timmar. Då får man hitta på nåt annat.

Beror ju på hur mycket nätet går ner och vad ISPn gör åt det.

Har Telia hemma hos föräldrarna då det är det ända som går att få, vi fick problem med att nätet gick ner korta stunder, 5-30 minuter oftast, problemet var att detta hände i princip varje timme, ibland flera gånger samma timme. Eftersom Telia inte brydde sig ett dugg så därför började jag ringa och felanmäla problemet dagligen, när 7de teknikern de skickade ut som dessutom var den första med vettig utrustning med sig (till skillnad från de övriga som typ starta om routern och sen åkte innan nästa crash kom så de slapp göra nått.) hittade att det var problem med koppar ledningen ca 500m från huset.

Det tog strax över 100 felanmälningar över en period på 9 månader för dom att få ut en kompetent tekniker så visst hjälper det att ringa oftare, varje felanmälan finns i deras loggar så de kan se om man har mycket problem på det viset.

Som grädde på moset erbjöd dom oss 1 månad gratis bredband för alla våra problem, tack för den..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av sunnis:

Ja Bottnia IT är ju inte en ISP utan jobbar med drift och utbyggnad för internetleverantörer. Är fakturan från Bottnia IT så har du med all sannolikhet kontaktat Bottnia direkt, annars hade din ISP vidarefakturerat eftersom de beställda jobbet om du hade krävt en tekniker på direkten oavsett vart det är fel. Hade du felanmält till din ISP och de i sin tur kommit fram till att det är fel i nätet så är det en sak mellan ISPen och Bottnia IT.

Som sagt, ringer du direkt till Bottnia IT som är underleverantör och kräver att få ut en tekniker ja då har du skickat en anställd på jobb som ska ha lön för det utförda arbetet. Någon ska stå för hans lön helt enkelt. Är inte felet deras så är det ju inte. Sätter man folk i arbete så har man också betalningsansvar.

2800kr inkl moms är inte det minsta orimligt att skicka ut en tekniker som ligger på soffan på en fredagskväll, först ska han köra till jobbet, hämta utrustning, undersöka och åka hem.

Måste hålla med. Är TS säker på att han ringde sin leverantör och inte någon annan? Vem står på dina interneträkningar? Är numret du ringde till dem? Kolla med Eniro.

Om det är leverantören så måste de berätta att jobbet kostar extra. Om du ringt någon annan så måste de kunna förutsätta att du beställt en tjänst av dem, alltså ska du betala deras pris så länge detta är rimligt. 2800kr är inte orimligt, bara lönen kostar säkert företaget runt 1000kr/timmen.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.