Permalänk
Medlem

Tysta ner min dator

Hej. Jag vet inte riktigt om detta är rätt plats att sätta tråden, moderator får gärna placera om den.
Som titeln lyder så vill jag tysta ner min dator, helst för under 2k. Här är alla mina komponenter:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2175223&view=l

Vad kan jag byta ut för att få den tystare? Låter nämnligen som ett jetplan just nu...
Funderar på SLI när GTX760 släpps, så om jag måste byta nätagg så behöver det vara runt 700W tror jag (egentligen vet jag inte vad jag pratar om, är inte alls insatt i SLI ). Om ni undrar varför jag har 850W just nu, jag visste inget om agg när jag köpte datorn lol.

Så, posta era förlag, som sagt, helst under 2000, men alla förslag tas emot!

Ha ett gott nytt år allihopa!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Buntband till hårddiskar. Fattar inte hur den datorn kan låta särskillt mycket? Har du kanske en CD läsare som låter?

Permalänk
Medlem

Ju mer watt inätagget ju mindre måste agget arbeta. Så 850W är inte helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Buntband till hårddiskar. Fattar inte hur den datorn kan låta särskillt mycket? Har du kanske en CD läsare som låter?

Är buntband samma sak som zip-ties? Jag har bundit ihop mina SATA-drives med zip-ties (buntband?). Egentligen förstår jag inte hur det kan göra så det låter mindre... Finns det något annat jag kan göra?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ju mer watt inätagget ju mindre måste agget arbeta. Så 850W är inte helt fel.

Japp det jobbar mindre men det finns en nackdel med det också. Linus på NCIX tar upp det.
http://www.youtube.com/watch?v=iKk2_1u26tg

Det är inte skadligt att göra det, men har man ett som är för starkt så kommer det inte att jobba optimalt. Och det gör att det faktiskt kommer att dra mer ström.

Så har man ett system som drar ca 500W så behöver man inte köpa ett nätagg på 800+. ta då hellre ett som ligger närmare vad du behöver. Och lägg dom extra pengarna som ett starkare kostar på att köpa ett som är av bättre kvalitet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Är buntband samma sak som zip-ties? Jag har bundit ihop mina SATA-drives med zip-ties (buntband?). Egentligen förstår jag inte hur det kan göra så det låter mindre... Finns det något annat jag kan göra?

Ja, det är samma sak

Visa signatur

|Cooler Master HAF 912 Plus|AMD FX 8320@3.5ghz|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI 970A-G46|MSI GTX 970|Crucial Ballistix Sport 8gb 1600Mhz|Corsair CX 600W|Crucial m500 SSD|

Permalänk
Medlem

Fläktarna som låter?
CPU kylarens fläkt låter väl en del när den går upp i varv? Eller körs den på maxhastighet hela tiden?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Avstängd

Hört att tx850 är känd för att vara mkt högljud, även vid låg belastning. Sen kan jag tipsa dig om att skapa en egen fläktkurva i msi afterburner för att sänka grafikkortets ljudnivå under load, tempsen kmr självklart bli högre om du gör detta.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Hej. Jag vet inte riktigt om detta är rätt plats att sätta tråden, moderator får gärna placera om den.
Som titeln lyder så vill jag tysta ner min dator, helst för under 2k. Här är alla mina komponenter:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2175223&view=l

Vad kan jag byta ut för att få den tystare? Låter nämnligen som ett jetplan just nu...
Funderar på SLI när GTX760 släpps, så om jag måste byta nätagg så behöver det vara runt 700W tror jag (egentligen vet jag inte vad jag pratar om, är inte alls insatt i SLI ). Om ni undrar varför jag har 850W just nu, jag visste inget om agg när jag köpte datorn lol.

Så, posta era förlag, som sagt, helst under 2000, men alla förslag tas emot!

Ha ett gott nytt år allihopa!

Se till att ha bra fläktar.

Orginalfläktar som följer med ett chassi är ofta billiga och bör bytas ut för att få ett optimalt luftflöde. Om man har rätt fläkt på rätt plats så behöver man inte så höga varvtal för att uppnå bra flöde, t ex; en utsugsfläkt behöver inte ha något statiskt tryck alls då den bara ska transportera ut så mycket luft som möjligt samtidigt som en insugsfläkt kan behöva en hel del statiskt tryck för att kunna trycka fram luften genom diverse statiska hinder, fläktfilter, kablar, hd burar osv. Om du sätter en fläkt med dåligt statiskt tryck som insugsfläkt så måste den snurra fortare än en fläkt med bra statiskt tryck och om du sätter en fläkt med bra statiskt tryck som utsugsfläkt så måste den snurra fortare än en fläkt som är optimerad för CFM då den tenderar att ha lägre CFM. Samma sak gäller naturligtvis även CPU kylare eller radiator men där brukar orginalfläkten oftast vara optimerad för ändamålet. Se även till att ha bra fläktfilter till insugsfläktar och nätagg då damm indirekt bidrar till störande ljud när fläktarna inte klarar av att kyla en dammig dator effektivt utan måste arbeta hårdare då.
Ljuddämpning

Ljuddämpade chassin har ofta en högre temp då dämpningsmaterialen är värmeisolerande vilket gör att fläktarna måste snurra fortare för att uppnå samma temp som ett chassi utan ljuddämpning. Ljuddämpade chassin har dock en fördel i och med att dämpningsmaterialet tar bort vibrationer. Ett bra sätt att ta bort vibrationer från fläktar/hårddiskar/optiska enheter är att använda gummi. Det går att köpa det mesta men det går också att fixa det mesta själv. T ex; Bitumenplattor på sidopaneler, "gummiskruvar" till fläktar osv. Det handlar mest om lite fantasi. Snabbfästen, "tool less" till diskar och annat kan vara en annan orsak till skrammel, då är skruvar bättre.

Om man är rik eller helt enkelt inte behöver så mycket lagringskapacitet så kan helt och hållet skippa den mekaniska hårddisken och enbart köra på SSD.;)

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Se till att ha bra fläktar.

Orginalfläktar som följer med ett chassi är ofta billiga och bör bytas ut för att få ett optimalt luftflöde. Om man har rätt fläkt på rätt plats så behöver man inte så höga varvtal för att uppnå bra flöde, t ex; en utsugsfläkt behöver inte ha något statiskt tryck alls då den bara ska transportera ut så mycket luft som möjligt samtidigt som en insugsfläkt kan behöva en hel del statiskt tryck för att kunna trycka fram luften genom diverse statiska hinder, fläktfilter, kablar, hd burar osv. Om du sätter en fläkt med dåligt statiskt tryck som insugsfläkt så måste den snurra fortare än en fläkt med bra statiskt tryck och om du sätter en fläkt med bra statiskt tryck som utsugsfläkt så måste den snurra fortare än en fläkt som är optimerad för CFM då den tenderar att ha lägre CFM. Samma sak gäller naturligtvis även CPU kylare eller radiator men där brukar orginalfläkten oftast vara optimerad för ändamålet. Se även till att ha bra fläktfilter till insugsfläktar och nätagg då damm indirekt bidrar till störande ljud när fläktarna inte klarar av att kyla en dammig dator effektivt utan måste arbeta hårdare då.
Ljuddämpning

Ljuddämpade chassin har ofta en högre temp då dämpningsmaterialen är värmeisolerande vilket gör att fläktarna måste snurra fortare för att uppnå samma temp som ett chassi utan ljuddämpning. Ljuddämpade chassin har dock en fördel i och med att dämpningsmaterialet tar bort vibrationer. Ett bra sätt att ta bort vibrationer från fläktar/hårddiskar/optiska enheter är att använda gummi. Det går att köpa det mesta men det går också att fixa det mesta själv. T ex; Bitumenplattor på sidopaneler, "gummiskruvar" till fläktar osv. Det handlar mest om lite fantasi. Snabbfästen, "tool less" till diskar och annat kan vara en annan orsak till skrammel, då är skruvar bättre.

Om man är rik eller helt enkelt inte behöver så mycket lagringskapacitet så kan helt och hållet skippa den mekaniska hårddisken och enbart köra på SSD.;)

Ok, tack.
Tror du att en custom vattenloop skulle dämpa ljudet något?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

en custom loop med vattenkylning dämpar det nog ganska bra sen kan du dra ner klockningen på cpu en bit till typ 4.0 ghz så får du ner ljudnivån där på cpu kylaren.
grafikkortet så kan du nog fixa egen fläktkurva eller ifall du kan vara utan garanti fixa t ex http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157573-arctic_acceler...
ditt kort är av gtx 680 referensdesign så du borde kunna sätta dit en sån kylning jag länkade till grafikkortet.
en del av de korten hade dålig kontakt mellan gpun och kylaren tydligen så det kan ju vara en lösning då det antagligen är det som är problemet...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Cray-1:

Se till att ha bra fläktar.

Orginalfläktar som följer med ett chassi är ofta billiga och bör bytas ut för att få ett optimalt luftflöde. Om man har rätt fläkt på rätt plats så behöver man inte så höga varvtal för att uppnå bra flöde, t ex; en utsugsfläkt behöver inte ha något statiskt tryck alls då den bara ska transportera ut så mycket luft som möjligt samtidigt som en insugsfläkt kan behöva en hel del statiskt tryck för att kunna trycka fram luften genom diverse statiska hinder, fläktfilter, kablar, hd burar osv. Om du sätter en fläkt med dåligt statiskt tryck som insugsfläkt så måste den snurra fortare än en fläkt med bra statiskt tryck och om du sätter en fläkt med bra statiskt tryck som utsugsfläkt så måste den snurra fortare än en fläkt som är optimerad för CFM då den tenderar att ha lägre CFM. Samma sak gäller naturligtvis även CPU kylare eller radiator men där brukar orginalfläkten oftast vara optimerad för ändamålet. Se även till att ha bra fläktfilter till insugsfläktar och nätagg då damm indirekt bidrar till störande ljud när fläktarna inte klarar av att kyla en dammig dator effektivt utan måste arbeta hårdare då.
Ljuddämpning

Ljuddämpade chassin har ofta en högre temp då dämpningsmaterialen är värmeisolerande vilket gör att fläktarna måste snurra fortare för att uppnå samma temp som ett chassi utan ljuddämpning. Ljuddämpade chassin har dock en fördel i och med att dämpningsmaterialet tar bort vibrationer. Ett bra sätt att ta bort vibrationer från fläktar/hårddiskar/optiska enheter är att använda gummi. Det går att köpa det mesta men det går också att fixa det mesta själv. T ex; Bitumenplattor på sidopaneler, "gummiskruvar" till fläktar osv. Det handlar mest om lite fantasi. Snabbfästen, "tool less" till diskar och annat kan vara en annan orsak till skrammel, då är skruvar bättre.

Om man är rik eller helt enkelt inte behöver så mycket lagringskapacitet så kan helt och hållet skippa den mekaniska hårddisken och enbart köra på SSD.;)

Bra poäng med fläktarna men ett ljuddämpat chassi är bortkastade pengar om man inte redan har väldigt tysta fläktar.

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Gjorde en hyfsat genomgående guide i ämnet för ett par månader sen när det fanns skriv en guide tävling här. Är det nått mer TS undrar över så bara fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Ok, tack.
Tror du att en custom vattenloop skulle dämpa ljudet något?

Jag är inget förespråkare för vattenkylning, (om man inte har för avsikt att klocka mycket) så det överlåter jag till de som själva använder det.

Skrivet av lanbonden:

Bra poäng med fläktarna men ett ljuddämpat chassi är bortkastade pengar om man inte redan har väldigt tysta fläktar.

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Gjorde en hyfsat genomgående guide i ämnet för ett par månader sen när det fanns skriv en guide tävling här. Är det nått mer TS undrar över så bara fråga

Jag håller med helt och hållet.

Jag skrev nog lite luddigt om ljuddämpade chassin men vad jag menade var alltså att ett ljuddämpat chassi inte sänker ljudnivån på det sättet man förväntar sig utan kan istället bidra till en ökad ljudvolym tack vare att fläktarna måste arbeta hårdare för att kyla det.

När jag nämner bitumen och gummi så menar jag inte att man ska klä in hela insidan utan använda det på platser som kan behöva vibrationsdämpas, t ex en tunn sidopanel eller en instabil hårddiskbur. Jag har förnärvarande ett "ljuddämpat" chassi som inte alls är tystare än mitt förra som inte var ljuddämpat men jag valde det p.g.a. utséendet.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11