Permalänk

i5 3570k flaskhals?

Hejsan

Är inte jätte insatt i det här med flaskhalsar, men har läst lite. Passade på och köpte ett gtx 680 igår tillsammans med en i5a 3570k. Kommer dessa flaskhalsas? Är det några andra komponenter som jag måste tänka något extra på när jag köper för att dessa inte ska flaskhalsas? (Ska köpa en helt ny dator.)

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Hejsan

Är inte jätte insatt i det här med flaskhalsar, men har läst lite. Passade på och köpte ett gtx 680 igår tillsammans med en i5a 3570k. Kommer dessa flaskhalsas? Är det några andra komponenter som jag måste tänka något extra på när jag köper för att dessa inte ska flaskhalsas? (Ska köpa en helt ny dator.)

Tackar!

Se till att ha ett ordentligt nätagg så ska det va ok.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Skrivet av Elightz:

Se till att ha ett ordentligt nätagg så ska det va ok.

Okej, och "ordentligt" innebär? Det jag egentligen var rädd för är att processorn var för klen för 680n, har dock inte kunnat utläsa ifall detta stämmer.

Hade tänkt köpa detta nätagg: http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630...

Permalänk

Kommer vad att flaskhalsas? Vilka spel tänkte du köra? Vilka upplösningar, vilken skärm?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Okej, och "ordentligt" innebär? Det jag egentligen var rädd för är att processorn var för klen för 680n, har dock inte kunnat utläsa ifall detta stämmer.

Hade tänkt köpa detta nätagg: http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630...

Ska fungera bra det. 3570k är det bästa du kan ha med spel som användningsområde så den ska nog orka med

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Skrivet av Elightz:

Ska fungera bra det. 3570k är det bästa du kan ha med spel som användningsområde så den ska nog orka med

Ja men precis, är väl det enda jag tänkt göra, plus streama och köra 2 skärmar, så då borde det funka får jag hoppas.

Grejen är att "alla" jag ser som har ett gtx 680, dom har också en i7a, därför jag blev nojig

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Kommer vad att flaskhalsas? Vilka spel tänkte du köra? Vilka upplösningar, vilken skärm?

Jadu, cod och wow. Skärm ska inköpas snart, vad för komponent är det som måste förbättras när du tänker på skärmen och upplösningen? Hade helst tänkt köra 2 skärmar nämligen.

Ja precis, vad kommer flaskhalsas, det är de jag frågar er

Det jag har läst, och försökt förstå är att flaskhals innebär att en komponent har bättre kräm än den andra, och det ger en dålig kombo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johanboyboy:

Okej, och "ordentligt" innebär? Det jag egentligen var rädd för är att processorn var för klen för 680n, har dock inte kunnat utläsa ifall detta stämmer.

Hade tänkt köpa detta nätagg: http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630...

För klen?!?!
Vetu ens något om processorer?
För 3570k är ny och väldigt kraftfull

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Skrivet av Johanboyboy:

Jadu, cod och wow. Skärm ska inköpas snart, vad för komponent är det som måste förbättras när du tänker på skärmen och upplösningen? Hade helst tänkt köra 2 skärmar nämligen.

Ja precis, vad kommer flaskhalsas, det är de jag frågar er

Det jag har läst, och försökt förstå är att flaskhals innebär att en komponent har bättre kräm än den andra, och det ger en dålig kombo.

vad har du för resterande komponenter?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Ja men precis, är väl det enda jag tänkt göra, plus streama och köra 2 skärmar, så då borde det funka får jag hoppas.

Grejen är att "alla" jag ser som har ett gtx 680, dom har också en i7a, därför jag blev nojig

om du ska streama har jag hört att i7 kan vara ett bättre val!

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

vad har du för resterande komponenter?

Har ej köpt dessa ännu, fick 15% rabatt innan 2013 på CDON, det var därför jag just köpte dessa komponenter.

Resterande komponenter ska köpas inatt/imorgon, och därför vill jag veta vad jag inte ska snåla med.

Permalänk
Skrivet av marm0t:

om du ska streama har jag hört att i7 kan vara ett bättre val!

Okej, men det bör väl inte vara några större problem ändå eller?

Permalänk
Medlem

3570K? Flaskhals? Absolut inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av RambOFreAc:

För klen?!?!
Vetu ens något om processorer?
För 3570k är ny och väldigt kraftfull

Nej, det är därför jag skriver här. Jag vet dock att 680n är väldigt kraftfull, och därför undrar jag om i5an underpresterar

Permalänk

Kör på i5 du. Enda skillnaden på i7 och i5 rent tekniskt, är i stort sett att i7 har hyperthreading som inte i5 har. Med detta menas att i7 kan simulera en extra kärna, per kärna, alltså 8 toitalt när detta krävs och endast i applikationer som stödjer detta.

Vad gäller spel är de ingen titelt ute just nu som stödjer detta, därav är i7 och i5 näst intill identiska, förutom de olika clockfrekvenserna då såklart.

Kort sagt, vet du inte att du behöver en i7 så behöver du antaligen inte en i7 utan de går lika bra med en i5.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

3570K? Flaskhals? Absolut inte.

Tänkte samma sak när jag såg tråden. Om den prollen var en flaskhals, då är det lika bra att köpa den värsta Extreme processorn på i7-plattformen och överklocka skiten ur den och hur många har råd med det?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

3570K? Flaskhals? Absolut inte.

Du får gärna skratta, det bjuder jag på. Det enda jag ville veta var ifall i5an var för klen för 680n, så verkar dock inte fallet.

Men det som killen tog upp ovan med streaming, att i7an presterar bättre där, någon som kan bekräfta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Kör på i5 du. Enda skillnaden på i7 och i5 rent tekniskt, är i stort sett att i7 har hyperthreading som inte i5 har. Med detta menas att i7 kan simulera en extra kärna, per kärna, alltså 8 toitalt när detta krävs och endast i applikationer som stödjer detta.

Vad gäller spel är de ingen titelt ute just nu som stödjer detta, därav är i7 och i5 näst intill identiska, förutom de olika clockfrekvenserna då såklart.

Kort sagt, vet du inte att du behöver en i7 så behöver du antaligen inte en i7 utan de går lika bra med en i5.

Ptja, fast nog får man bättre prestanda med 6-kärniga prollar allt.

Har både en 3930K och en 3570K. Förstnämnda presterar ~20% bättre för mig i spel.
Värt pengarna? Nej, inte för enbart spelande.
Fast ni får det att låta som att 3570K är det värsta som går att få tag på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Tänkte samma sak när jag såg tråden. Om den prollen var en flaskhals, då är det lika bra att köpa den värsta Extreme processorn på i7-plattformen och överklocka skiten ur den och hur många har råd med det?

Som sagt, jag såg att folk som hade ett 680 också hade en i7a i sin låda, och därför blev jag nojig, nu när jag väl köper en ny dator, då skiter sig något direkt, men så verkar ju inte fallet vara

Permalänk
Medlem

Jag märker inte av någon flaskhals iaf
Iofs har jag överklockat min men det gjorde jag mest för att det var kul.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johanboyboy:

Nej, det är därför jag skriver här. Jag vet dock att 680n är väldigt kraftfull, och därför undrar jag om i5an underpresterar

Jaha!
Okej, jaja, men det funkar iallafall, och 3570k borde nog räcka några år till, till dom nya grafikkorten som snart kommer

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Snåla inte med nätaggregatet, det här skall du ha: http://www.inet.se/produkt/6909786/be-quiet-dark-power-pro10-...

Permalänk
Medlem

håller med om att om du har pengarna och ska streama är nog 3770k nåt att fundera över, osäker på hur 3570k klarar tung gaming + bra streaming

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

håller med om att om du har pengarna och ska streama är nog 3770k nåt att fundera över, osäker på hur 3570k klarar tung gaming + bra streaming

Just för streaming så snackar vi om kanske 5-10% prestandaskillnad in game med en 3770 över en 3570k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ptja, fast nog får man bättre prestanda med 6-kärniga prollar allt.

Har både en 3930K och en 3570K. Förstnämnda presterar ~20% bättre för mig i spel.
Värt pengarna? Nej, inte för enbart spelande.
Fast ni får det att låta som att 3570K är det värsta som går att få tag på.

Låter extremt osannolikt att du skulle få 20% bättre prestanda i spel med en i7 vs en i5... vilket spel och vilken upplösning skulle detta gälla?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Folk har verkligen blivit flaskhals-galna nuförtiden...

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Just för streaming så snackar vi om kanske 5-10% prestandaskillnad in game med en 3770 över en 3570k.

Fast så jävla hardcore hade jag dock inte tänkt köra kanske. Streama på en 40" medans man lirar lite poker kanske på en annan vanlig datorskärm. Bör detta vara något problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Låter extremt osannolikt att du skulle få 20% bättre prestanda i spel med en i7 vs en i5... vilket spel och vilken upplösning skulle detta gälla?

Brukar för det mesta lira på 1920x1080, och alla spel mellan himmel och jord.
Detta beror nog på att jag kör väldigt mycket skit i bakgrunden som drar nytta av de extra kärnorna (speciellt streaming).
Vid ett reninstallerat system så rör det sig inte om så pass mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Du kan köra 2st 680 i SLI utan att en 3570k flaskar, inget att oroa dig för! Nätagget du hade kollat ut var okej, men kör helst på 80 plus silver eller gold, kostar lite mer men verkningsgraden är annorlunda.

Ska du spela några tyngre spel ? För annars är nog ett 680 onödigt imo..

Permalänk
Skrivet av Axelind:

Du kan köra 2st 680 i SLI utan att en 3570k flaskar, inget att oroa dig för! Nätagget du hade kollat ut var okej, men kör helst på 80 plus silver eller gold, kostar lite mer men verkningsgraden är annorlunda.

Ska du spela några tyngre spel ? För annars är nog ett 680 onödigt imo..

Tack, ett perfekt inlägg. Okej, ska kolla ut ett bättre nätagg, hur många w bör jag kunna klara mig på? (Kanske är oväsentligt?)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1339092 Detta kanske?

Fick 680n för 3586kr, 670n kostar ~3300kr, så tyckte att det var värt några extra hundralappar