Reklamation - backrep

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Reklamation - backrep

Hej kära clockers!

Reklamationsrättsfråga - har sökt men inget funnet. Postar då jag tycker det är en intressant fråga, som jag inte riktigt hittat i skrift vad som gäller.

Lämnade in en PS3 innan jul på reklamation, då den dog efter ~10 minuters användande.
Fel konstaterades, korrupt filsystem. Detta korrigerades, testkördes i ett dygn utan fel.

Vi lyckades använda den under julhelgen, men nu är det samma problem. Enheten dör efter ~20 minuters användande.

Enligt mig tyder detta på en defekt hårddisk, som behöver bytas ut.
Problemet är att min reklamationsrätt nu är utgången, men jag ANTAR att en backrep av detta slag borde godkännas ändå? (notera att jag inte är ute efter åsikter eller tycke, utan enbart vad som gäller enligt konsumentköplag, alternativt arn-fall som behandlar ämnet då jag tror att butiken det gäller följer arns rekommendationer)

Inväntar nu svar från berörda butik, de ville återkomma.

Tack på förhand

//Monkey

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

om garantin gått ut bara köp en ny hd till den? problem solved i ett par år för typ 500:- och skulle den pajja under garantin räcker det att skicka tillbaks disken istället för hela ps3 enheten.

är väll vanliga 2.5" diskar idem om jag inte minns fel?
http://www.inet.se/produkt/8500635/320gb-western-digital-scor...

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Aug 2009

Du har ju alltid garanti, i detta fall 1 år tror jag det är på PS3. Så att få det åtgärdat ska inte vara några problem. Vart har du köpt den?

"Dare to dream"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Rouge of Darkness:

om garantin gått ut bara köp en ny hd till den? problem solved i ett par år för typ 500:- och skulle den pajja under garantin räcker det att skicka tillbaks disken istället för hela ps3 enheten.

är väll vanliga 2.5" diskar idem om jag inte minns fel?
http://www.inet.se/produkt/8500635/320gb-western-digital-scor...

Skrivet av Deba:

Du har ju alltid garanti, i detta fall 1 år tror jag det är på PS3. Så att få det åtgärdat ska inte vara några problem. Vart har du köpt den?

Oj, inte alls svaren jag tänkt mig. Vänligen läs om texten ovan, besvara sedan. Det blir bättre då. Men FYI nedan.

1 : vi pratar inte garanti. Vi pratar reklamation, dra inte in garanti i detta.

2 :

Skrivet av MoNkeY-05:

Problemet är att min reklamationsrätt nu är utgången

Jag kanske var otydlig men punkt 2 insinuerar att köpet nu är äldre än 3 år.

Som sagt - detta rör REKLAMATION. Problemet är alltså att detta är en backrep på en produkt som befann sig inom reklamationsrätt, och nu ej gör det. Frågan är ifall man därmed kan få igenom en regelrätt reklamation på detta eller ej.

Tack igen på förhand.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av MoNkeY-05:

Problemet är att min reklamationsrätt nu är utgången, men jag ANTAR att en backrep av detta slag borde godkännas ändå?

Jag har för mig att du ska ha garanti på själva arbetet. Hur länge garanti på arbete gäller vet jag tyvärr inte men jag tror att det kan röra sig om upp till 6 månader. Återkommer om jag hittar något.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har för mig att du ska ha garanti på själva arbetet. Hur länge garanti på arbete gäller vet jag tyvärr inte men jag tror att det kan röra sig om upp till 6 månader. Återkommer om jag hittar något.

Ah, spännande! Ja, det känns åtminstone som rimligt att det borde vara så. Dock så räcker det inte alltid med rimligt. Börjar undra om berörda butik ringer mig idag.. Vi får se! Återkom gärna om du hittar något.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Det är väl bara att hoppas på det bästa. Tycker det låter otroligt att du över huvud taget fick reklamera den första gången när hårddisken dör efter nästan 3 år. Det tycker jag inte borde räknas som ett ursprungligt fel, utan helt vanligt slitage.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Du har till 99% reparationsgaranti på arbetet och eventuellt utbytta delar, men bara i upp till 6 månader, beroende på verkstad. Vissa ger 3 månader. Men du ska absolut kunna lämna in den igen på reparationsgarantin, om inte annat så direkt till verkstaden (ifall dom tjafsar i butik). Se bara till att du har något slags papper på jobbet som säger vad som gjordes.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Nioreh83:

Det är väl bara att hoppas på det bästa. Tycker det låter otroligt att du över huvud taget fick reklamera den första gången när hårddisken dör efter nästan 3 år. Det tycker jag inte borde räknas som ett ursprungligt fel, utan helt vanligt slitage.

Då har du inte förstått syftet med reklamationsrätten och lagmännens avsikt med formuleringen ursprungligt fel. Lagen är nämligen till för att skydda konsumenter från undermålig kvalité, d.v.s. En vara som går sönder inom tre år (under normalt användande) skall anses vara behäftat med ett ursprungsfel. Med detta sagt tycker jag att vi håller oss till trådens ämne fortsättningsvis. Det finns konsumenttrådar där detta redan diskuterats till förbannelse och där det finns utdrag på beslut från ARN som styrker mitt påstående.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då har du inte förstått syftet med reklamationsrätten och lagmännens avsikt med formuleringen ursprungligt fel. Lagen är nämligen till för att skydda konsumenter från undermålig kvalité, d.v.s. En vara som går sönder inom tre år (under normalt användande) skall anses vara behäftat med ett ursprungsfel. Med detta sagt tycker jag att vi håller oss till trådens ämne fortsättningsvis. Det finns konsumenttrådar där detta redan diskuterats till förbannelse och där det finns utdrag på beslut från ARN som styrker mitt påstående.

Nej det fel, det är bara de 6 första månaderna som ett fel anses vara ett ursprungsfel. Efter 6 månader är det upp till konsumenten att bevisa att ett fel är ursprungligt. Det du påstår skulle i princip innebära en 3 årig garanti på alla varor och det finns inte

från konsumentverkets hemsida

"Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.
För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Dator: AMD RYZEN 7 1700@stock+Asus B350M-A+Powercolor RX580 red devil+16Gb ram
Spotify/surfdator Mac mini 2014 i5, 4Gb ram, 256 Gb SSD
Laptop Macbook pro 13" mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av matte70:

Nej det fel, det är bara de 6 första månaderna som ett fel anses vara ett ursprungsfel. Efter 6 månader är det upp till konsumenten att bevisa att ett fel är ursprungligt. Det du påstår skulle i princip innebära en 3 årig garanti på alla varor och det finns inte

från konsumentverkets hemsida

"Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.
För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Som praxis brukar konsumentens ansvar mest innebära att produkten inte ska ha några tecken på yttre åverkan. En elektronikpryl som dör och där det saknas tecken på yttre åverkan brukar generellt sett räknas som godkänd reklamation.

Jo, detta är i stort en 3 års garanti. Självfallet med visst större krav på konsumenten, men likväl.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av MoNkeY-05:

Som praxis brukar konsumentens ansvar mest innebära att produkten inte ska ha några tecken på yttre åverkan. En elektronikpryl som dör och där det saknas tecken på yttre åverkan brukar generellt sett räknas som godkänd reklamation.

Jo, detta är i stort en 3 års garanti. Självfallet med visst större krav på konsumenten, men likväl.

Nej du har fel, avsaknad av tecken på yttre åverkan räcker inte för att få en reklamation godkänd efter 6 månader. Står ingenstans i lagen att en vara måste hålla i 3 år. Det enda skydd som finns är 6 månaders regeln. Sen finns det fall där ARN har gett konsumenten rätt, men det är inga garantier

Dator: AMD RYZEN 7 1700@stock+Asus B350M-A+Powercolor RX580 red devil+16Gb ram
Spotify/surfdator Mac mini 2014 i5, 4Gb ram, 256 Gb SSD
Laptop Macbook pro 13" mid 2014

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2012

För största möjliga framgång ska man "helst" undvika att tala om garanti. Det är enligt min ödmjuka mening mer fruktbart att påpeka ursprungsfel/fabrikationsfel i varan för att vinna framgång i ärendet.:)

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av matte70:

Nej det fel, det är bara de 6 första månaderna som ett fel anses vara ett ursprungsfel. Efter 6 månader är det upp till konsumenten att bevisa att ett fel är ursprungligt.

Med ”under normalt användande” syftar jag på att bevisbördan redan är avklarad med hänvisning till inlägget jag kommenterade angående slitage eller ursprungligt fel. Kan vi återgå till trådens ämne nu?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det här kan vara knepigt eftersom det handlar om en disk som kanske är att betrakta som en slitdel med begränsad livslängd och dessutom om att reklamera en reparation, en reparation kan falla under konsumenttjänstlagen och då har man minst 2 månaders reklamationsrätt på själva reparationen och reparatören ska avråda från reparation om det är olämpligt, men just ett sån här fel kan vara svårt att veta var det hör hemma, reparationen är ju att lösa filsystemproblemet, men det kan ju vara fel på disken och det felet kan dessutom bero på att "vanvård" i lagens mening typ stötar. Det handlar dessutom om en relativt billig sak så det finns troligen inga fall som prövats rättsligt.

Men Konsumenttjänstlagen säger:

Näringsidkarens skyldighet att avråda
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Reklamation
17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av matte70:

Nej du har fel, avsaknad av tecken på yttre åverkan räcker inte för att få en reklamation godkänd efter 6 månader. Står ingenstans i lagen att en vara måste hålla i 3 år. Det enda skydd som finns är 6 månaders regeln. Sen finns det fall där ARN har gett konsumenten rätt, men det är inga garantier

Hej,

Detta är dock mer eller mindre branschpraxis att det är detta som gäller som kunds ansvar vid reklamation vid +6 månader. Sen får man tycka vad man vill om det.

Som tidigare nämnt, nu återgår vi till topic.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av matte70:

Nej du har fel, avsaknad av tecken på yttre åverkan räcker inte för att få en reklamation godkänd efter 6 månader.

Nej, MoNkeY-05 behöver inte alls ha fel. Det finns en utbred missuppfattning om graden av bevisbörda som många tyvärr delar. ARN, domstolar och skiljenämnder godtar fri bevisbörda vilket räcker långt. Något jag har praktisk erfarenhet av från flera tillfällen. Om även du talar av egen erfarenhet så vänd dig till en annan konsumetvägledare nästa gång.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av mrqaffe:

Det här kan vara knepigt eftersom det handlar om en disk som kanske är att betrakta som en slitdel med begränsad livslängd och dessutom om att reklamera en reparation, en reparation kan falla under konsumenttjänstlagen och då har man minst 2 månaders reklamationsrätt på själva reparationen och reparatören ska avråda från reparation om det är olämpligt, men just ett sån här fel kan vara svårt att veta var det hör hemma, reparationen är ju att lösa filsystemproblemet, men det kan ju vara fel på disken och det felet kan dessutom bero på att "vanvård" i lagens mening typ stötar. Det handlar dessutom om en relativt billig sak så det finns troligen inga fall som prövats rättsligt.

Jag ser ingen problematik här alls. Reklamationsrätten gäller en vara, i det här fallet en PlayStation 3. Vilken delkomponent som är defekt är ur det perspektivet av underordnad betydelse. Om en strömbrytare på en TV går sönder kan man ju knappast hävda att det är en slitdel och billig så då gäller ju inte reklamationsrätten. Ett sådant resonemang skulle urhålka hela ideén med en konsumenköplagen och tillverkarna kan fortsätta konstruera in defekter/begränsad livslängd för att öka försäljningen.
En reparatör kan inte heller neka åtgärd av en godkänd reklamation utan att säljare/tillverkare måste kompensera köparen.

Jag tyckler det är klart som korvspad, men det är jag det

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag ser ingen problematik här alls. Reklamationsrätten gäller en vara, i det här fallet en PlayStation 3. Vilken delkomponent som är defekt är ur det perspektivet av underordnad betydelse. Om en strömbrytare på en TV går sönder kan man ju knappast hävda att det är en slitdel och billig så då gäller ju inte reklamationsrätten. Ett sådant resonemang skulle urhålka hela ideén med en konsumenköplagen och tillverkarna kan fortsätta konstruera in defekter/begränsad livslängd för att öka försäljningen.
En reparatör kan inte heller neka åtgärd av en godkänd reklamation utan att säljare/tillverkare måste kompensera köparen.

Jag tyckler det är klart som korvspad, men det är jag det

Enligt förstaposten så är ps3an så gammal att reklamationstiden för den är utgången.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av mrqaffe:

Enligt förstaposten så är ps3an så gammal att reklamationstiden för den är utgången.

Visst är det så, men det är ju SAMMA fel nu som för en månad sen (när den var inom reklamationstid, lämnades in, och felet korrigerades på ett ej tillräckligt sätt)

Tyvärr ringde inte Webhallen upp som lovat, men sånt händer. Ska slå dom en signal imorrn och se om man kan få några besked.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av MoNkeY-05:

Visst är det så, men det är ju SAMMA fel nu som för en månad sen (när den var inom reklamationstid, lämnades in, och felet korrigerades på ett ej tillräckligt sätt)

Tyvärr ringde inte Webhallen upp som lovat, men sånt händer. Ska slå dom en signal imorrn och se om man kan få några besked.

Om det är samma fel och det första feltillfället/reparationen är inom reklamationstiden och du inte har "vanvårdat" den så bör man kunna reklamera reparationen inom 2 månader om den misslyckats, så förmodar jag att det tolkas, men det verkar svårt/omöjligt att söka upp ett liknande fall för att se hur de slutat om det blivit en rättstvist av det.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej kära clockers!

Reklamationsrättsfråga - har sökt men inget funnet. Postar då jag tycker det är en intressant fråga, som jag inte riktigt hittat i skrift vad som gäller.

Lämnade in en PS3 innan jul på reklamation, då den dog efter ~10 minuters användande.
Fel konstaterades, korrupt filsystem. Detta korrigerades, testkördes i ett dygn utan fel.

Vi lyckades använda den under julhelgen, men nu är det samma problem. Enheten dör efter ~20 minuters användande.

Enligt mig tyder detta på en defekt hårddisk, som behöver bytas ut.
Problemet är att min reklamationsrätt nu är utgången, men jag ANTAR att en backrep av detta slag borde godkännas ändå? (notera att jag inte är ute efter åsikter eller tycke, utan enbart vad som gäller enligt konsumentköplag, alternativt arn-fall som behandlar ämnet då jag tror att butiken det gäller följer arns rekommendationer)

Inväntar nu svar från berörda butik, de ville återkomma.

Tack på förhand

//Monkey

Det blir nog svårt att hitta ett fall som är exakt som ditt, så att inte vilja lyssna på våra åsikter låter bara dumt.

I vilket fall så är det ju bara att se till att få det i skrift hur de svarar, och om du tolkar lagen som så att du skall få enheten lagad så anmäler du såklart till ARN, det kan faktiskt bli ett viktigt mål för andra att gå efter.

[Asus maximus VII ranger] - [Intel Broadwell i7-5775c] - [Samsung 850 pro 512 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Palit GTX 1080] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då har du inte förstått syftet med reklamationsrätten och lagmännens avsikt med formuleringen ursprungligt fel. Lagen är nämligen till för att skydda konsumenter från undermålig kvalité, d.v.s. En vara som går sönder inom tre år (under normalt användande) skall anses vara behäftat med ett ursprungsfel. Med detta sagt tycker jag att vi håller oss till trådens ämne fortsättningsvis. Det finns konsumenttrådar där detta redan diskuterats till förbannelse och där det finns utdrag på beslut från ARN som styrker mitt påstående.

Tillåt mig att få sväva ut lite off topic i detta svar

Jag tycker jag höll mig ganska on topic i mitt förra inlägg. Hade detta område varit klart och tydligt för alla konsumenter hade tråden aldrig funnits. Om den mot förmodan postades trots detta skulle den bara ha ett svar med ett klart och tydligt citat ur lagboken om vad som gäller. Därför tycker jag att man kan utgå från att man i en tråd i ett diskussionsforum om en hyggligt luddigt tolkad lagstiftning faktiskt får räkna med en del åsikter.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Nioreh83:

Tillåt mig att få sväva ut lite off topic i detta svar

Jag tycker jag höll mig ganska on topic i mitt förra inlägg. Hade detta område varit klart och tydligt för alla konsumenter hade tråden aldrig funnits. Om den mot förmodan postades trots detta skulle den bara ha ett svar med ett klart och tydligt citat ur lagboken om vad som gäller. Därför tycker jag att man kan utgå från att man i en tråd i ett diskussionsforum om en hyggligt luddigt tolkad lagstiftning faktiskt får räkna med en del åsikter.

Trådskaparen blir inte hjälp av en massa ovidkommande åsikter som inte berör själva frågeställningen; Kan man begära garanti på utfört arbete? Är det för mycket begärt att man håller sig till ämnet? Respekterar man ämnesraden och forumkategorierna så blir trådarna mycket mer överskådliga.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej kära clockers!

Reklamationsrättsfråga - har sökt men inget funnet. Postar då jag tycker det är en intressant fråga, som jag inte riktigt hittat i skrift vad som gäller.

Lämnade in en PS3 innan jul på reklamation, då den dog efter ~10 minuters användande.
Fel konstaterades, korrupt filsystem. Detta korrigerades, testkördes i ett dygn utan fel.

Vi lyckades använda den under julhelgen, men nu är det samma problem. Enheten dör efter ~20 minuters användande.

Enligt mig tyder detta på en defekt hårddisk, som behöver bytas ut.
Problemet är att min reklamationsrätt nu är utgången, men jag ANTAR att en backrep av detta slag borde godkännas ändå? (notera att jag inte är ute efter åsikter eller tycke, utan enbart vad som gäller enligt konsumentköplag, alternativt arn-fall som behandlar ämnet då jag tror att butiken det gäller följer arns rekommendationer)

Inväntar nu svar från berörda butik, de ville återkomma.

Tack på förhand

//Monkey

Garantier åsido...

Även om reklamationsrätten är utgången kan du alltid påpeka att den föregående reparationen ej skötts på rätt sätt. Om inte din produkt reparerats tillfredsställande har säljaren aldrig avhjälpt felet och du är alltså tillbaka i den reklamation som du gjorde tidigare. Det som talar emot är förstås det faktum att ditt PS3 fungerade under reparatörens tester men det som talar för är att du upplever exakt samma fel. Det är ganska osannolikt att samma fel uppkommer två gånger på så kort tid om produkten verkligen reparerats tillfredsställande.

En säljare kan inte peka på att reklamationstiden gått ur om den ej uppfyllt sin skyldighet att åtgärda felet tillfredsställande. Reklamationstiden (3år) gäller tiden som du har på dig att påpeka ett fel på varan, inget annat. Som du själv sagt har felet påpekats innan tiden är ute och säljaren har genom att åta sig att avhjälpa felet indirekt vitsordat att du hade rätt till avhjälpande.

Kan du visa att reparationen ej varit tillräcklig för att åtgärda det fel du reklamerade i tid har du fortfarande rätt till åtgärd.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trådskaparen blir inte hjälp av en massa ovidkommande åsikter som inte berör själva frågeställningen; Kan man begära garanti på utfört arbete? Är det för mycket begärt att man håller sig till ämnet? Respekterar man ämnesraden och forumkategorierna så blir trådarna mycket mer överskådliga.

Jag försökte vara on topic och tyckte att jag var det. Om det är så viktigt för dig att hålla tråden till ämnet behövde du ju inte svara på inlägget och ta tråden ytterligare off topic utan bara anmält det till moderator så du slipper leka sådan själv. Eller är det "för mycket begärt"?

Åter till topic så är som sagt området ganska dåligt definierat på konsumentverkets sajt. IANAL, men som jag tolkar det konsumentverket skriver så har du ju faktiskt lyckats reklamera din produkt, och har då "skälig tid" att se om felet fortfarande finns kvar. Denna skäliga tid är oftast inom två månader, men kan vara längre om man har en vettig ursäkt till varför man inte anmält tidigare.

Med lite tur så går det igenom, får du avslag så kan du ju testa att klaga till ARN. Det vore bra om det kom upp något liknande fall på ARNs hemsida eller konsumentverket som faktiskt blivit prövat så man vet vad som gäller.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av matte70:

Nej det fel, det är bara de 6 första månaderna som ett fel anses vara ett ursprungsfel. Efter 6 månader är det upp till konsumenten att bevisa att ett fel är ursprungligt. Det du påstår skulle i princip innebära en 3 årig garanti på alla varor och det finns inte

från konsumentverkets hemsida

"Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.
För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Nej det är du som har fel. Hela konsumentköplagen gäller enbart ursprungliga fel. Sexmånadersregeln reglerar bara bevisbördan och inget annat. Felet ska fortfarande vara ursprungligt enligt den lista på definitioner i kombination med diverse överenskommelser och prejudikat som finns.

Tillbaks till ämnet. Jag har inte riktigt hittat något glasklart när jag letat runt men jag vet att reklamationsrätten börjar om vid omleverans. Så om trådskaparen hade fått ett helt nytt Playstation så gäller tre år från omleveransen och inte från datumet då varan köptes. Nu verkar detta gälla en reparation och jag hittar inget hos ARN om detta. Det kanske står något om det om man letar vidare i hänvisningarna från det aktuella referatet från ARN. Se ärendenummer 2001-1410. De hänvisar till förarbetet till lagen och själva propositionen. Jag har inte läst igenom dem så jag vet inte exakt vad som står men det är ju ett bra ställe att börja.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Hej,

Då tog jag och ringde Webhallen. Fick svaret att de väntar på svar. Det är ju en inte helt självklar fråga, så man får finna sig i att det tar lite tid. Håller mig till eftermiddagen, sen ringer jag och försöker prata med någon teamleader eller liknande.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Hur gick det då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av ODDNAME:

Hur gick det då?

Det är ett helsike på jobbet just nu, så att ringa igår eftermiddag/kväll var bara att glömma. Hoppas på att hinna vid lunchtid idag, men då är ju telefonköerna som dom är också..

:edit: vågar man hoppas på att de ringer mig?

:edit2: istället för bump så slänger jag in en edit. De försökte faktiskt ringa mig vid 10:00 idag, men då missade jag samtalet pga jobb. Försökte ringa upp, men deras linjer var förstås stängda då. Ringde 11:05 då de öppnar vid 11, då fick jag ett meddelande om att det är många som ringer och blev bortkopplad. Jaja, försöker igen senare.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8