Windows 8 hos 1,72 procent av internetsurfarna – färre än sjuan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja fast som du säger så kan man ju stänga av UAC i både Vista och Windows 7. Att en funktion är påslagen default har jag inget emot så länge den går att stänga av om man inte vill ha den. Det är liksom en grundbult i operativsystem för mig. Om man helt plötsligt tvingas i i ett arbetssätt man inte trivs med, och dessutom inte kan stänga av skiten så är det ju upplagt för Nerd rage. Microsoft kunde sluppit så gott som all negativ feedback på Windows 8 om de låtit folk välja.

Där har du helt rätt. Den negativa feedbacken hade dom kunnat komma undan ganska enkelt.

Personligen har jag inget emot ett nytt arbetsätt sålänge det är bättre. Men ta skype appen som ett exempel... Jag tror inte (men vet inte) den autostartar med windows och jag tror inte att det går att autostarta metro appar! Jag måste manuellt starta dem? Nästa roliga exempel: hur vet jag om en app är startad? Det finns en andra taskbar som är gömd till vänster som man öppnar med muspekaren i övra vänstra hörnet!

Logiskt? Användbart?

Mm... vart är pdfen jag öppnade? kollar i taskbaren, nope jag stängde den. Öppnar den på nytt men inget händer? Aha! vänta! Den ANDRA gömda taskbaren kanske? I win7 så var det ett snabbt ögonkast och ett klick... detta kan inte vara en föbättring!

Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att du har rätt om Windows 9. Fast de ska ju släppa ett nytt som heter Windows blue som inte heller ska ha startmeny, så det ser inte direkt ljust ut.

Windows... Blue? *googling* cool! Merci for the headsup!

Men jag menade inte att de tar tillbaka startmenyn. Den är nog död. Men de kommer göra Metro användbart till Blue/9.

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Intel har ju sin Tick-Tock-arbetsgång...

Microsoft har sin Flipp-Flopp

W98 Flipp
Millennium Flopp
XP Flipp
Vista Flopp
W7 Flipp
W8 ... ...

Nej, denna gång skulle jag säga är annorlunda. Varför folk inte byter upp sig till win 8 är för att windows 7 fortfarande fungerar utmärkt i desktop, och win 8 inte tillför något där. Men när det gäller hybriddatorer och mobila enheter är spelplanen annorlunda. Då får man ett fullskaligt operativsystem i surfplatteformat.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns väl ingen som stänger av UAC fortfarande? Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Man behöver inte göra det längre eftersom utvecklarna slutade använda administratörs-rättigheter hela tiden. Sålångt var vista en succee

Permalänk
Medlem

övergången till windows 7 från vista och XP kändes nödvändig för mig och troligen de flesta andra men windows 8 är inte samma upplyft som win7 var.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Där har du helt rätt. Den negativa feedbacken hade dom kunnat komma undan ganska enkelt.

Personligen har jag inget emot ett nytt arbetsätt sålänge det är bättre. Men ta skype appen som ett exempel... Jag tror inte (men vet inte) den autostartar med windows och jag tror inte att det går att autostarta metro appar! Jag måste manuellt starta dem? Nästa roliga exempel: hur vet jag om en app är startad? Det finns en andra taskbar som är gömd till vänster som man öppnar med muspekaren i övra vänstra hörnet!

Logiskt? Användbart?

Mm... vart är pdfen jag öppnade? kollar i taskbaren, nope jag stängde den. Öppnar den på nytt men inget händer? Aha! vänta! Den ANDRA gömda taskbaren kanske? I win7 så var det ett snabbt ögonkast och ett klick... detta kan inte vara en föbättring!

Windows... Blue? *googling* cool! Merci for the headsup!

Men jag menade inte att de tar tillbaka startmenyn. Den är nog död. Men de kommer göra Metro användbart till Blue/9.

Det blir svårt tror jag. Det finns inga direkta likheter mellan att jobba effektivt med mus/tangentbord och att jobba effektivt med touch. Men vi får väl se.

Hur som helst så måste ju Microsoft göra NÅGONTING.. Sämre utrullning än Windows 7.. Sämre utrullning än VISTA... De kan säkert skylla på den ekonomiska krisen och ditten och datten, men det förklarar i så fall inte varför Windows 7, som är dyrare, ökade i December.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exodeus:

Man behöver inte göra det längre eftersom utvecklarna slutade använda administratörs-rättigheter hela tiden. Sålångt var vista en succee

Exakt, Vista var en jävligt viktig release på det sättet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Håller med kritiken angående startmenyn och metro, visst kan man byta ut startmenyn mot något annat, men enligt mig sämre. Har kört sedan release och har fortfarande inte vant mig och det är sjukt irriterande att behöva skriva vad man ska starta eller att klicka runt i metro. Värdelöst tom, är ändå i dekstop hela tiden.
Sen att man kört två interface med två internet explorer på samma dator och att man alltid får välja mellan "metro" och desktop och att båda har sina egna inställningar gör allting väldigt osmidigt istället, oavsett om man saknar startmenyn eller inte.

Nja det gick inte som väntat, så får väl ge upp o installera en egen startmeny helt enkelt.
För övrigt är det ju värt den lilla kostnaden då Win8 är bättre på många andra sätt.

Gillar iaf metro som startmeny, det ser snyggare ut än en vanlig desktop

Permalänk
Medlem

sam said tidigare
Vista var sååå jävla dålig jämför med 7:an att såklart siffra bli inte samma. Det går inte att jämföra releasen.
7:an var en välsignelse inte 8:an

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det finns väl ingen som stänger av UAC fortfarande? Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Jag har aldrig på UAC. Jag vill inte göra extra klick här och där, jag vill arbeta fort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Windows 8 har många förbättringar under huven och är stabilt. Äntligen har de infört strokes. Största problemet är apparna som går enbart i fullsärmsläge. T.ex Skype eller Chrome i fullskärmsläge är inte skoj.
Metro menyn tycker jag är helt okej. Jag kan enkelt anpassa den för mina vardags behov. Vid större kan jag gå in i menyn i verktygsfältet.

Permalänk
Medlem

Inget nytt. Sen har det inte kommit siffror från julhandeln men det verkar inte som om folk rusat efter Surface-plattorna heller. I alla fall inte borta i staterna.
http://www.valuewalk.com/2012/12/microsoft-corporation-msft-s...

Jag har haft tillräckligt med tid med Win 8, det finns några få tekniska fördelar under huven. Men allt överskuggas fullständigt av snedsteget att köra ett pekskärms UI som startmeny/gränssnitt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Tänk Battlefield Premium, lite så känns Windows 8.. den har allt som betecknas med Win7 och lite till?

Permalänk
Medlem

Använder Start8 och kör uteslutande desktopläget, alltid bra med optimering och förbättring under huven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns väl ingen som stänger av UAC fortfarande? Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Om man vill slippa att Windows lägger sig i vad man gör så är det en stor fördel att stänga av den helt. Vad jag gör på min dator ska de ge blanka katten i.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som sitter på Windows 8, gillar Modern UI, skulle aldrig gå tillbaks till vanliga startmenyn och finner mig vara mer effektiv i det nya gränssnittet?

(Kanske är för att jag gav Windows 8 en chans i mer än 5 minuter?)

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Att man inte ens kan ändra bakgrund i metro är en fail. Köpte decor8 för 40kr för att kunna göra det ;P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sonywalk:

Är det bara jag som sitter på Windows 8, gillar Modern UI, skulle aldrig gå tillbaks till vanliga startmenyn och finner mig vara mer effektiv i det nya gränssnittet?

(Kanske är för att jag gav Windows 8 en chans i mer än 5 minuter?)

Håller helt klart med.
Om man kan några genvägar (Typ Windows + Q för att söka osv) går windows så EXTREMT fort att använda och ta sig fram i.
Tycker det är sjukt najjs, synd att alla klagar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Brukar sidan ligga nere när de uppdaterar? Eller är det Gabe som inte vill visa W8 succén?

hehe precis! nej men jag misstänker väll att de uppdaterar den eller liknande, får hoppas att den kommer upp snart igen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns väl ingen som stänger av UAC fortfarande? Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Om man har en tendens att klicka på allt som rör sig och går på saker som "grattis, du är besökare nummer X, klicka här för att hämta din gratis miljon" så är UAC absolut en fördel. Mig passar det dock mycket dåligt då jag blir distraherad av att fokus flyttas från allt man håller på med (även en av anledningarna till att jag inte gillar startskärmen i Windows 8), samt att det blir extra tangenttryckningar jämfört med att ha det avaktiverat (även en av anledningarna till att jag inte är förtjust i Windows 8).

Men visst är det tur att funktionen finns där för de som vill ha den, och att Microsoft inte tvingar dig att välja, utan du kan välja själv? De borde tänka så om flera saker.

Skrivet av Sonywalk:

Är det bara jag som sitter på Windows 8, gillar Modern UI, skulle aldrig gå tillbaks till vanliga startmenyn och finner mig vara mer effektiv i det nya gränssnittet?

(Kanske är för att jag gav Windows 8 en chans i mer än 5 minuter?)

Nej, det är uppenbarligen inte bara du. Men det är oerhört naivt att tro att folk som ogillar Windows 8 gör det utan att egentligen ha testat. Rimligtvis har folk gjort en ordentlig utvärdering innan de uttalar sig. Personligen har jag suttit med det ca 2h om dagen sedan consumer preview och jag varken gillar Modern UI eller tycker att jag blir mer effektiv med det. Och av allt att döma är jag inte ensam om det heller,.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nämen... nu fattar jag ingenting. Varför går det så trögt med anpassningen? Det är snorbilligt att uppgradera, gränssnittet är bättre, alla som har över 70 i IQ föredrar modern UI framför stenålders-startmenyn, och framför allt: Modern UI fungerar klockrent på befintlig hårdvara.

Ja, så låter det i alla fall på många här på forumet. "1.72% av användarbasen kan inte ha fel", eller?

Om det stämmer att alla med normal intelligensnivå föredrar det nya gränssnittet, samt att ingen ny hårdvara behövs, så borde ju det faktum att en uppgradering kostar ~300Kr innebära en RUSNING efter det nya operativsystemet...

Personligen tror jag att allt utom att det är billigare ör personliga preferenser/ rent skitsnack. Jag har använt Windows 8 ca 2h om dagen på jobbet sedan consumer preview, och jag är inte ett dugg förvånad att det går sämre än sina föregångare.

Edit: Det går inte bara sämre än sjuan, det går till och med sämre än Vista. http://www.idg.se/2.1085/1.484716/windows-8-gar-samre-an-vist...

Skulle snarare påstå att folk med nedsatt intelligensnivå och funktionshindrade skulle ha mer användning av det gränssnittet och dess pekfunktioner...och barn på förskolan...var rätt skoj dock att du ironiserade med meningen "alla som har över 70 i IQ...", det gör dem ju alla smått efterblivna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Sonywalk:

Är det bara jag som sitter på Windows 8, gillar Modern UI, skulle aldrig gå tillbaks till vanliga startmenyn och finner mig vara mer effektiv i det nya gränssnittet?

(Kanske är för att jag gav Windows 8 en chans i mer än 5 minuter?)

Jag gillar också 8:an. Dock är det en liten tröskel att komma över innan man kan börja arbeta effektivt men när polletten väl trillat ned så är 8:an en klart imponerande bedrift av MS.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fascinerande hur många som verkar "jobba" så mycket med sin PC. Själv gör jag mitt jobb på jobbet och där känns inte en Win8 dator aktuell, men här hemma använder jag väldigt få program och framför allt har jag väldigt få program öppna samtidigt. Just nu: Spotify, Chrome och WoT-launcher.. känner att jag kanske borde testa 8:an bara för att testa, kan fungera bra för mig så länge spelandet fungerar som i 7:an. Någon som har erfarenhet hur en Win8 PC fungerar för mig som mest spelar?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte windows 8 någon uppgradering jämte windows 7 utan en kraftig nedgradering i utseende, funktionalitet och uppförande, klart inga vill ha det..
Har själv inga som helst planer på att köra windows 8 varken nu eller i framtiden, byter hellre från Microsoft då till nått annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Snusfri

Windows 8 är underbart och jag verkligen gillar Modern UI.
Var precis som många skeptisk till en början, men när jag sätter mig vid en dator med Windows 7 så känns det väldigt gammalt och förlegat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

8an's ModernUI är ju hur skönt som helst... På en platta...

MS gjorde en liten chansning och implementerade det på detta sätt på desktops, något de inte kommer göra i nästa Windows version. Måste ändå ge dem creds för att de vågar testa.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Windows 8 utan startmeny känns exakt som Mac och det gillar jag inte! Man har sina ikoner där nere och har sin utforskare (=Finder) för att hitta saker. Varför kan de inte ha kvar startmenyn som gör windows unikt? Tycker att de borde kombinerat startmenyn och de nya gränssnittet istället och på så sätt hade man fått ett nytt skrivbord.

Tex. (snabbt gjort i paint)

Men givetvis ska man få välja hur man vill ha det! Dåligt ms, dåligt!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolflakes:

Windows 8 utan startmeny känns exakt som Mac och det gillar jag inte! Man har sina ikoner där nere och har sin utforskare (=Finder) för att hitta saker. Varför kan de inte ha kvar startmenyn som gör windows unikt? Tycker att de borde kombinerat startmenyn och de nya gränssnittet istället och på så sätt hade man fått ett nytt skrivbord.

Tex. (snabbt gjort i paint)
http://www.bilddump.se/bilder/20130103130523-81.228.57.122.jp...

Men givetvis ska man få välja hur man vill ha det! Dåligt ms, dåligt!

Tror att det designas för folk sam kör några få program och oftast ett i taget. Då är det skit samma och man kan tycka att sök är bra sätt att hitta program (för de av oss som har mängder med program men kanske inte använder alla hela tiden är sök inte helt användbar).
Frågan är bara hur mycket pengar man kan tjäna på att dumma ner systemet till idiot nivå. Min erfarenhet är att folk som inte kan så mycket om datorer ganska ofta frågar någon som kan och om power användare blir hatiska mot något så kommer detta något ha problem med vanligt folk med.

Å andra sidan så är det sant att de flesta "använder" sin dator genom att surfa till aftonbladet, spamma på FB/twitter och se på film. För dessa är det nog skit samma vad för OS man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nämen... nu fattar jag ingenting. Varför går det så trögt med anpassningen? Det är snorbilligt att uppgradera, gränssnittet är bättre, alla som har över 70 i IQ föredrar modern UI framför stenålders-startmenyn, och framför allt: Modern UI fungerar klockrent på befintlig hårdvara.

Ja, så låter det i alla fall på många här på forumet. "1.72% av användarbasen kan inte ha fel", eller?

Om det stämmer att alla med normal intelligensnivå föredrar det nya gränssnittet, samt att ingen ny hårdvara behövs, så borde ju det faktum att en uppgradering kostar ~300Kr innebära en RUSNING efter det nya operativsystemet...

Personligen tror jag att allt utom att det är billigare ör personliga preferenser/ rent skitsnack. Jag har använt Windows 8 ca 2h om dagen på jobbet sedan consumer preview, och jag är inte ett dugg förvånad att det går sämre än sina föregångare.

Edit: Det går inte bara sämre än sjuan, det går till och med sämre än Vista. http://www.idg.se/2.1085/1.484716/windows-8-gar-samre-an-vist...

Så jag har mindre än 70 IQ för att jag inte föredrar MUI på min 23" monitor? Hur trångsint kan man vara?
Du påstår alltså att bara för att andra inte har samma åsikt som du eller känner sig lika bekväm som du med något
så har man plötsligt lågt IQ? Då är det nog du som har lågt IQ, eller vet du vad IQ är överhuvudtaget?
För mig handlar det inte om att MUI är svårt eller jobbigt, utan att jag inte känner mig bekväm med det helt enkelt.
Samma sak som att jag skulle säga att du är efterbliven för att du inte tar en fet prestanda-plast-dator istället för en
snygg Ultrabook/Macbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nu är ju inte windows 8 någon uppgradering jämte windows 7 utan en kraftig nedgradering i utseende, funktionalitet och uppförande, klart inga vill ha det..
Har själv inga som helst planer på att köra windows 8 varken nu eller i framtiden, byter hellre från Microsoft då till nått annat.

Anledningar varför W8 uppgradering är onödig:
1: Det är fortfarande nytt, dvs många fel, buggar och andra saker som inte är fixat.
2: Majoriteten har Windows 7, och det finns inga fördelar med W8 om du nu inte älskar MUI
3: W7 är fortfarande ganska nytt, visst, 3 år, men tänk hur länge XP levt kvar? Det var ju ett bra os i ca 9 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Så jag har mindre än 70 IQ för att jag inte föredrar MUI på min 23" monitor? Hur trångsint kan man vara?
Du påstår alltså att bara för att andra inte har samma åsikt som du eller känner sig lika bekväm som du med något
så har man plötsligt lågt IQ? Då är det nog du som har lågt IQ, eller vet du vad IQ är överhuvudtaget?
För mig handlar det inte om att MUI är svårt eller jobbigt, utan att jag inte känner mig bekväm med det helt enkelt.
Samma sak som att jag skulle säga att du är efterbliven för att du inte tar en fet prestanda-plast-dator istället för en
snygg Ultrabook/Macbook.

Du tror inte att han var ironisk?

Visa signatur

5950X, 3090