Model 01 - Byggt för Vattenkylning [Scratchbygge]

Permalänk
Snusfri

Mumma med lite porr såhär på nattkröken
Som utbildad cnc-operatör så blir man lite varm i själen när man ser sånt här

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Shit vilken snygg design på chassit asså, följs!

Visa signatur

Kör bara köör

Permalänk
Medlem

Ser riktigt Nice ut, kul med koppar rör

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Gulbanan:

holy shit
kör hårt

Skrivet av Saandberg:

Grymt! Tänkte väll först att ja, snygga renderingar får se vart det lider senare... Sen överaskade du mig! Detta kan nog bli årets bygge 2013
*bevakar*

/S

Tackar för de varma orden!

Skrivet av lanbonden:

vackert, riktigt vackert!

Ända negativa är att jag tycker typsnittet är lite jobbigt att läsa, men annars är det så vackert!

Tackar! Är det flera som tycker att det är jobbigt att läsa? I sådana fall kanske jag ska byta? Problemet ligger i att swec forumet skalar om bilderna så de blir mycket mindre. Vad tror ni om detta, är det bättre?

http://i698.photobucket.com/albums/vv348/Brodholm/testtype_zp...

Annars skulle jag även kunna skriva en förklarande text under som på forumet och även på svenska? Kanske det skulle vara något?

Skrivet av quizz_kid:

Spännande, den här vakar jag över!

Tackar!

Skrivet av CCWarlock:

Najs med riktig alu-bearbetning. Snyggt!

Japps! Det är riktigt kul med alu! Dock så är det såååå kännsligt för stötar och likande, blir märken direkt. Kommer bli drygt att slipa bort alla repor

Skrivet av upl8447:

Hoppas på ett bygga som kan bli stor inspirationskälla för många. Samt få folk att prova på att bygga chassin själva.
Förväntar mig mycket nu av dig då det känns som du satt en väldigt hög standard från start. Hoppas verkligen då håller den! Grymt snyggt hoppas vi får se ett bygge i med klass http://www.million-dollar-pc.com/

Kul om folk blir inspirerade!

Det behövs helt klart mer Chassibyggen! Problematiken ligger I att det är så svårt att designa ett som man lätt kan tillverka om man inte har väldigt god tillgång på maskiner och liknande. Det går ju dock att göra mycket simplare designer med ramdesigner och likande och på så vis komma undan med ganska få verktyg.

Skrivet av THB:

Mumma med lite porr såhär på nattkröken
Som utbildad cnc-operatör så blir man lite varm i själen när man ser sånt här

Oj vad jag skulle vilja ha tillgång till en cnc-fräs! Då skulle man kunna designa coola saker vill jag lova!

Skrivet av nnke:

Shit vilken snygg design på chassit asså, följs!

Tackar!

Skrivet av s029dg:

Ser riktigt Nice ut, kul med koppar rör

Ja det ska bli kul! Köpte ett kromat kopparrör från jula och testbockade lite, men då sprack legeringen och det kom fram koppar. Riktigt uselt! Får bli att gå till en välsorterad vvs-firma istället!

_______________________________________________

Får se om jag hinner med en till update idag eller inatt. Har varit iväg och inhandlat väldigt små glaskulor Säger inget mer än så! Så vi se om någon kan lista ut vad jag ska ha det till

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Ja det ska bli kul! Köpte ett kromat kopparrör från jula och testbockade lite, men då sprack legeringen och det kom fram koppar. Riktigt uselt! Får bli att gå till en välsorterad vvs-firma istället!
D

Man köper nästan alltid vanligt kopparrör som man bockar först, sen så förkromar man det

Permalänk
Skrivet av Brodholm:


Tackar! Är det flera som tycker att det är jobbigt att läsa? I sådana fall kanske jag ska byta? Problemet ligger i att swec forumet skalar om bilderna så de blir mycket mindre. Vad tror ni om detta, är det bättre?

http://i698.photobucket.com/albums/vv348/Brodholm/testtype_zp...

Annars skulle jag även kunna skriva en förklarande text under som på forumet och även på svenska? Kanske det skulle vara något?

TJa det ska bli kul! Köpte ett kromat kopparrör från jula och testbockade lite, men då sprack legeringen och det kom fram koppar. Riktigt uselt! Får bli att gå till en välsorterad vvs-firma istället!

Tycker det där var mycket lättare att läsa!

Var förövrigt en logg med rörbaserad vattenkylning här på swec för inte allt för länge sen, men kan inte komma på vad bygget hette...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av iSw3de:

Man köper nästan alltid vanligt kopparrör som man bockar först, sen så förkromar man det

Det går ju också såklart! Men har bockat en del rör tidigare. Och det brukar bli perfekt med förkromade rör, har även en rörbock med plastbussningar som inte skadar röret vid bocken.

Får ha det som nödlösning! Tackar för tipset!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av lanbonden:

Tycker det där var mycket lättare att läsa!

Var förövrigt en logg med rörbaserad vattenkylning här på swec för inte allt för länge sen, men kan inte komma på vad bygget hette...

Ok! får se om det blir det på nästa update! Kanske blir att byta ALL text även på tidigare till svenska och med denna fonten! Det kommer kanske ta lite tid dock

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Slipning!

Citat:

Jag skulle rekommendera att sätta på "Vänsterställd layout" i dina inställningar om du inte har det! Det kommer ge dig MYCKET större bilder!
Gif-Bildguide på hur man gör detta!

Kan annars rekommendera att kolla via Imgur! Klickar man på bilder där får man en zoomad variant utan att byta fönster.
Länk till galleri på Imgur!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, jobba på! Diggar ditt bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmoddare

Första monteringen!

Citat:

Jag skulle rekommendera att sätta på "Vänsterställd layout" i dina inställningar om du inte har det! Det kommer ge dig MYCKET större bilder!
Gif-Bildguide på hur man gör detta!

Kan annars rekommendera att kolla via Imgur! Klickar man på bilder där får man en zoomad variant utan att byta fönster.
Länk till galleri på Imgur!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat

Verkar kunna bli riktigt bra, och att det verkligen blir av

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert! Men kan du inte göra så man kan klicka på bilderna o se dem lite större? svårt o se detaljerna på dessa fina bilder

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Gillar den lilla läppen i frontens nedre del:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Riktigt fint bygge detta!
En sak jag reagerade på dock: På sista bilden har du monterat dit ena sidplåten, På vardera sida om urskärningarna syns ramen, något som är tänkt att åtgärdas eller ska det vara så av någon anledning?

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem

Jag vet vad du behöver till ett chassie av den här kvaliten ! hot-swap adaptrar
t.ex https://www.inet.se/produkt/6901735/silverstone-cp05-hot-swap... fast för 2.5" diskar

Blir kul att se fortsättningen !

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

15kg alu?! Det blir inget nimt LAN-chassi, det hör jag det.. ^^
Nice stuff, oavsett! Svågern pysslar med sånt här tror jag...kanske skulle muta honom med en flaska whisky nån dag...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

I'm in love.... Snyggt och noga planerat, Snygg början med otrolig detaljnogrannhet och högt kvalitetskrav från början samt bra kamera och fotograf. Perfekt recept för ett framgångsrikt bygge som kommer nå långt.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Wow, plötsligt känns mitt planerade bygge väldigt mediokert x)

Väntar med spänning på nästa update!

Permalänk
Medlem

Väldigt häftigt, följer med spänning!

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt bygge! Aluminium är favoritmaterialet nr1!

Ett tips när du ska fin-fila raka kanter i hål som i hålen för instickskorten är att köpa engångsnagelfilar och klippa dem med sax till rätt bredd. Jag gjorde så när jag moddade en 3,5-tums frontplåt med hål för USB och firewire på det sättet. Funkade mycket bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kristerj:

Snyggt jobbat

Verkar kunna bli riktigt bra, och att det verkligen blir av

Här gäller det att ligga på

Skrivet av Spille:

Riktigt läckert! Men kan du inte göra så man kan klicka på bilderna o se dem lite större? svårt o se detaljerna på dessa fina bilder

Hmm, jag har faktiskt ingen aning hur man gör det. Det kanske är någon funktion på photobuckets hemsida? Om någon har koll så säg gärna! SweC förminskar alltid bilderna oavsett storlek till denna

Om någon hittar ett sätt så fixar jag! Har inte tid nu bara, måste ned till verkstaden igen! Mer bilder ikväll/inatt!

Skrivet av Marticus:

Gillar den lilla läppen i frontens nedre del:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kanske var lite otydlig men det ska faktiskt på en lucka där

Skrivet av Toerman:

Riktigt fint bygge detta!
En sak jag reagerade på dock: På sista bilden har du monterat dit ena sidplåten, På vardera sida om urskärningarna syns ramen, något som är tänkt att åtgärdas eller ska det vara så av någon anledning?

Antar att du menar där luckan ska sättas? Eller missuppfattar jag dig?

Skrivet av Tangentbord:

Jag vet vad du behöver till ett chassie av den här kvaliten ! hot-swap adaptrar
t.ex https://www.inet.se/produkt/6901735/silverstone-cp05-hot-swap... fast för 2.5" diskar

Blir kul att se fortsättningen !

hot-swap känns lite svårt på detta chassit. Har inte gjort burar för det. Har dålig koll på hur 2.5 hotswap ser ut? Någon som har länk?

Skrivet av Shudnawz:

15kg alu?! Det blir inget nimt LAN-chassi, det hör jag det.. ^^
Nice stuff, oavsett! Svågern pysslar med sånt här tror jag...kanske skulle muta honom med en flaska whisky nån dag...

Mja, 15kg är inte sååå tungt Ett Antec P180 väger typ 14-15 det med ^^. Men ja, det är som du säger inte direkt optimerat för lan. Kanske lan för riktiga karlar!

Blir nog många flaskor whiskey

Skrivet av Klimpen717:

I'm in love.... Snyggt och noga planerat, Snygg början med otrolig detaljnogrannhet och högt kvalitetskrav från början samt bra kamera och fotograf. Perfekt recept för ett framgångsrikt bygge som kommer nå långt.

Tackar! Det värmer! Kul att du tycker att bilderna är bra, det är jag som lortar runt och testar massa olika inställningar på en systemkamera

Skrivet av Blargmode:

Wow, plötsligt känns mitt planerade bygge väldigt mediokert x)

Väntar med spänning på nästa update!

Icke då! Bara att kämpa på, alla byggen är bra byggen! Sen lär man alltid börja någonstans, jag började med ms-paint tex

Skrivet av henkiii:

Väldigt häftigt, följer med spänning!

Skrivet av Dance:

Riktigt trevligt bygge! Aluminium är favoritmaterialet nr1!

Ett tips när du ska fin-fila raka kanter i hål som i hålen för instickskorten är att köpa engångsnagelfilar och klippa dem med sax till rätt bredd. Jag gjorde så när jag moddade en 3,5-tums frontplåt med hål för USB och firewire på det sättet. Funkade mycket bra.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/03/08/Img_0330....

Snyggt! tackar för tipset! Visste inte att det fanns sådana.

Letade dock runt och hittade tillslut små järnfilar jag kunde använda... Blev typ en timmes letande dock, höll på att bli tokig...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Riktigt snyggt! Har du några tips på hur man lär sig Autodesk inventor? Jag har hållt på endel mes google sketchup, men har försökt lära mig autoCAD men inte kommit ngn vart med det.

Keep up the good work!

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Hmm, jag har faktiskt ingen aning hur man gör det. Det kanske är någon funktion på photobuckets hemsida? Om någon har koll så säg gärna! SweC förminskar alltid bilderna oavsett storlek till denna

Om någon hittar ett sätt så fixar jag! Har inte tid nu bara, måste ned till verkstaden igen! Mer bilder ikväll/inatt!

Om du lägger bilden som en länk så kan man bara klicka på dem för att få upp dem i ny ruta(samma som att högerklicka och ta "öppna bild i ny flik")
Men såg nu att dina bilder inte var så mycket större iaf, men gör dem gärna större så kan man kolla på dem i stort format om man vill

Skrivet av miccke_13:

Riktigt snyggt! Har du några tips på hur man lär sig Autodesk inventor? Jag har hållt på endel mes google sketchup, men har försökt lära mig autoCAD men inte kommit ngn vart med det.

Keep up the good work!

Finns massor tutorials på autodesks hemsida! Inventor och autoCad är de ju lite skillnad på dock.. Men lättast enligt mig o lära sig just inventor är att komma på små saker att försöka modellera och då leta sig igenom vad de olika verktygen gör för att på så vis lära sig att använda dem Nyare versioner av inventor har så att alla huvudverktyg har en popup ruta som beskriver hur man använder det Bara att hålla musen över ett verktyg så kommer de fram!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av Spille:

Finns massor tutorials på autodesks hemsida! Inventor och autoCad är de ju lite skillnad på dock.. Men lättast enligt mig o lära sig just inventor är att komma på små saker att försöka modellera och då leta sig igenom vad de olika verktygen gör för att på så vis lära sig att använda dem Nyare versioner av inventor har så att alla huvudverktyg har en popup ruta som beskriver hur man använder det Bara att hålla musen över ett verktyg så kommer de fram!

Härligt! får se hur lång tid det tar innan man kan göra vettiga saker då vet du om man kan öppna autocad filer i det eller importera från google sketchup ?

Visa signatur

TBA

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Antar att du menar där luckan ska sättas? Eller missuppfattar jag dig?

Jag antar att han menar att ramen syns och täcker för ett par av hålen i sidan till radiatorn som visas i denna bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

Härligt! får se hur lång tid det tar innan man kan göra vettiga saker då vet du om man kan öppna autocad filer i det eller importera från google sketchup ?

Alla Autodesks program är kompatibla med varandra men sen kan de va lite strul om du vill använda skisser från autocad för att skapa geometrier i inventor, eller det var så förr iaf! PMa mig om du vill så vi inte fyller Brodholms logg ;D

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Jag kanske var lite otydlig men det ska faktiskt på en lucka där

Nejdå det har du säkert inte, jag har bara varit lat och inte läst texten så mkt till bilderna.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av miccke_13:

Riktigt snyggt! Har du några tips på hur man lär sig Autodesk inventor? Jag har hållt på endel mes google sketchup, men har försökt lära mig autoCAD men inte kommit ngn vart med det.

Keep up the good work!

Tackar! Jag bytte som sagt från sketchup till inventor. Är i princip helt självlärd. Bara att mecka runt I programmet och testa funktioner. Det viktigaste är i princip att du lär dig "sheet metal" då det är det som används till mycket i ett chassi. Sen youtube, autodesks hemsida osv.

Bara att nöta!

Skrivet av Spille:

Om du lägger bilden som en länk så kan man bara klicka på dem för att få upp dem i ny ruta(samma som att högerklicka och ta "öppna bild i ny flik")
Men såg nu att dina bilder inte var så mycket större iaf, men gör dem gärna större så kan man kolla på dem i stort format om man vill

Ahh, där ser man

Kan fixa fullstora bilder. Men det får bli när jag kommer till min riktiga dator istället för denna.

Skrivet av lanbonden:

Jag antar att han menar att ramen syns och täcker för ett par av hålen i sidan till radiatorn som visas i denna bild.

http://i698.photobucket.com/albums/vv348/Brodholm/Model%2001/...

aha! Då förstår jag vad han menar. Det kommer att vara ett litet glapp där så det är inga problem. Ena sidan är gjord som radiatorhållare så att det ska vara täckt så att säga. Och att göra specifika utskärningar bara för en radiator på ena sidan ser allt annat än bra ut! Men det kommer att vara lungt när allt blir svart och klart. Nu satt plåten konstigt på också, därför det ser konstigt ut

Skrivet av Spille:

Alla Autodesks program är kompatibla med varandra men sen kan de va lite strul om du vill använda skisser från autocad för att skapa geometrier i inventor, eller det var så förr iaf! PMa mig om du vill så vi inte fyller Brodholms logg ;D

Mitt tips, skippa autocad helt och hållet. Gå på Inventor direkt. Det blir allt mer och mer 3D modellering.

Skrivet av Marticus:

Nejdå det har du säkert inte, jag har bara varit lat och inte läst texten så mkt till bilderna.

Kan mycket väl vara så att jag som missat också

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag antar att han menar att ramen syns och täcker för ett par av hålen i sidan till radiatorn som visas i denna bild.

http://i698.photobucket.com/albums/vv348/Brodholm/Model%2001/...

Denna mesh hade passat som handen i handsken bakom dina urfrästa paneler, Denna mesh är även rund vilket passar formen perfekt

Då slipper man även fokusera på din rad-stand som finns alldeles bakom panelen

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...