Permalänk
Medlem

Modekorts val. Intel 1155

Skulle behöva välja ut nytt intelsystem och är duktigt okunnig.

Prollen som ska sitta i är en 3770k o den ska klockas, Gärna enkelt bios.

Grafikkortet som kommer sitta i är ett GTX690 men jag har för mig att man inte behöver ha sli-modekort då det är sli krets i grafikkortet, men jag är inte säker på nackdelar utan sli mb osv.

Vill inte ha ett modekort som man inte vet säkert startar up med ivy brigde, man måste uppdatera bios osv då jag inte har någon sandy att stoppa i och uppdatera med.

Gärna ca pris med, inte för dyrt.

Tack för svar.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem

Vilken storlek?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Vilken storlek?

matx eller atx.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det finns inget liknade fast lite billigare. 1000-1500:- ?

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Skrivet av guanbana:

Det finns inget liknade fast lite billigare. 1000-1500:- ?

vf ska du snåla när du satt i ett 690 och 3770k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Skulle behöva välja ut nytt intelsystem och är duktigt okunnig.

Prollen som ska sitta i är en 3770k o den ska klockas, Gärna enkelt bios.

Grafikkortet som kommer sitta i är ett GTX690 men jag har för mig att man inte behöver ha sli-modekort då det är sli krets i grafikkortet, men jag är inte säker på nackdelar utan sli mb osv.

Vill inte ha ett modekort som man inte vet säkert startar up med ivy brigde, man måste uppdatera bios osv då jag inte har någon sandy att stoppa i och uppdatera med.

Gärna ca pris med, inte för dyrt.

Tack för svar.

Kolla det jag har se signatur ganska billigt och bra

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Om du ska klocka CPU'n så kan du inte snåla alldeles för mycket på MODERkortet, speciellt inte om du väljer M-ATX .
Strömdelen på moderkortet blir oftast klent på dessa då de egentligen inte är till för OC.
Det kort som är länkat från Asus i tidigare kommentar är väl det kort som gäller vid överklockning i mindre formfaktor p.g.a den uppBiffade strömförsörjningen.

Väljer du Formfaktor ATX så finns det en uppsjö av Moderkort som passar, även runt 1000-1500:-

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

ASRock Z77 Extreme4 kanske? ca 1100:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165756

Visa signatur

ASUS z97i-plus wifi | i7-4790k | Phanteks PH-TC14PE | 16gb Corsair Vengeance LP | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_1996:

vf ska du snåla när du satt i ett 690 och 3770k?

Det är väl precis därför han vill snåla?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Det är väl precis därför han vill snåla?

om han redan satsar fullt ut me de delarna varför snåla på de viktigaste som kopplar samman dom???

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbe_1996:

vf ska du snåla när du satt i ett 690 och 3770k?

Vadå snåla? Han kan ju få ett riktigt jävla bra moderkort för under 1500.. -.-

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem

Jag har själv och rekommenderar ASRock Z77 Extreme 4.
Det moderkortet har ett bra chipset, enkelt och tydligt bios, lätt och överklocka, och fina programvaror. Det är även ett mycket bra pris på den, stax över tusenlappen.
En grej som kanske inte är jättecool men som jag gillar med detta moderkort är att det har en liten skärm där man kan läsa av felkods-siffror, för att sedan kolla upp i instruktionsboken vad just den koden står för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Det finns inget liknade fast lite billigare. 1000-1500:- ?

Samma fast utan PRO. Vet ej hur stor skillnaden är.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Skall du bara ha ett grafikkort i burken så titta på detta mATX under 1000 lappen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167996
Vill du ha SLI stöd så ta samma fast pro modellen, men då får du ingen vanlig pci om du behöver en sådan.

Edit:
Vill du ha ett full ATX så kolla på det vanliga V kortet, lite billigare än pro modellen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167998

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skall du bara ha ett grafikkort i burken så titta på detta mATX under 1000 lappen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167996
Vill du ha SLI stöd så ta samma fast pro modellen, men då får du ingen vanlig pci om du behöver en sådan.

Har inget annat i burken, blir bara en spelmaskin.

Skrivet av LemonIllusion:

Samma fast utan PRO. Vet ej hur stor skillnaden är.

Någon annan som vet skillnaden?

Skrivet av Erik96:

Jag har själv och rekommenderar ASRock Z77 Extreme 4.
Det moderkortet har ett bra chipset, enkelt och tydligt bios, lätt och överklocka, och fina programvaror. Det är även ett mycket bra pris på den, stax över tusenlappen.
En grej som kanske inte är jättecool men som jag gillar med detta moderkort är att det har en liten skärm där man kan läsa av felkods-siffror, för att sedan kolla upp i instruktionsboken vad just den koden står för.

Får nog bli något sådant, men detta kort stödjer sli va? ifall man vill uppdatera senare med quad sli.

Skrivet av xapa112:

Det är väl precis därför han vill snåla?

Klockrent inlägg. Exakt så är det..

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:
Skrivet av guanbana:

Det finns inget liknade fast lite billigare. 1000-1500:- ?

Skrivet av LemonIllusion:

Samma fast utan PRO. Vet ej hur stor skillnaden är.

Skrivet av guanbana:

Någon annan som vet skillnaden?

Jag har icke-Pro versionen (Asus P8Z77-V) och det är bara att rekommendera.

Skillnaden mot Asus P8Z77-V PRO är rätt liten, pro versionen saknar PS/2 port, har nån extra intern USB3-kontakt (men det räcker ju med de som finns på icke-pro), möjligen att det skiljer något litet ytterligare, men utifrån vad jag läste mig till i recensioner är skillnaderna små. Man skulle kunna tro att proversionen klockar bättre, men det verkar faktiskt inte vara så. (Till och med budgetversionen Asus P8Z77-V LX verkar klocka ungefär lika bra enligt vissa tester http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx).

Båda PRO och Icke-PRO verkar stödja "Quad-GPU SLI and Quad-GPU/3-Way CrossFireX Support" (men kolla upp det en gång extra bara för att vara på den säkra sidan ).

http://www.hardocp.com/article/2012/05/24/asus_p8z77v_lga1155...

Conclusion

Dan's Thoughts:

My time with the P8Z77-V was nothing short of flawless. From the unpacking to the final tests, everything was the model of stability and reliability. All integrated features simply worked as advertised with no problems to speak of. Despite being lower end on the totem pole with regard to features, I’d hardly call it stripped down though it’s pretty close to being considered as such in the feature rich P8Z77 series. Of course when reviewing boards in the P8Z77 lineup, I expect nothing short of excellence as I’ve seen many other boards in the series. As a result, any new entry into that line must at least reach parity with the others I’ve seen. And the P8Z77-V does exactly that.

The P8Z77-V has proven itself in my mind as a capable enthusiast board in every way that counts. Good layout, excellent stability, solid features, awesome fan control, capable software, and the best UEFI on the market.

At the time of this writing the P8Z77-V can be had for around $184.99 (1 year extended warranty included) at Newegg and $184.99 at Amazon with FREE with Super Saver Shipping . As such I’d consider it an incredible value if you are looking to build an LGA1155 system that has a strong feature set, including wireless networking, excellent overclocking, SLI and CrossFireX support, and more. If you are in the market for a sub-$185 motherboard, you simply can’t go wrong with the ASUS P8Z77-V.

Kyle's Thoughts:

Throughout my testing the ASUS P8Z77-V motherboard worked perfectly. The only time I saw any stability issues was when I pushed the processor too far when overclocking. OS installation and operation were perfect with the P8Z77-V.

I ran the ASUS P8Z77-V for 24 hours under our Torture Test running full CPU, RAM, and GPU loads with success. After that I put it in the incubator and the temperature climbed to a 42C ambient. I left it incubated running our Torture Test for 3 full days without issue. Surface temperatures of the PWM components were at 66C.

While ASUS has told us it will be making changes to the BIOS that will alert you of changes made that impact traditional Turbo scaling, these are not baked into this BIOS. A minor change, such as setting the memory clock to 1600MHz, will cause Turbo to scale to its maximum level and stay there no matter how many cores are loaded. Most enthusiasts probably do not mind this, but it would be nice to know these Turbo scaling changes are being made automatically and be able to turn these off should we want to. I personally think this is ASUS’ attempt to win motherboard benchmarks. Since ASUS has done this, we are now seeing Gigabyte do this as well and Gigabyte is now even scaling the BClk as well which impacts the processor frequency.

Overclocking the ASUS P8Z77-V was a fun time. ASUS’ automatic "OC Tuner" has come a long way since its inception, mainly it now actually works fairly well. After going into the BIOS, setting it to optimal defaults, I selected the OC Tuner option. It took the system 1 minute 31 seconds to get to a live desktop with its new overclock. It automatically overclocked the 3770K to 4.18GHz (41x102) with a 1360MHz memory clock with 9-9-9-24-2T timings.

Getting a 4.9GHz/1600MHz overclock out of the 3770K proved to be fairly easy, but getting it 100% stable proved elusive. Dan and I used two different CPUs. His was a retail purchased CPU and I used an Intel engineering sample. With a vCore of 1.275v and PLL at 1.9v, 4.8GHz was stable overnight. I spent all afternoon playing with the CPU and pushing the vCore to 1.4v gave me some fairly good stability at 4.9GHz, but after a number of hours the software would crash or BSOD the system.

The Bottom Line

The ASUS P8Z77-V proved to be a great motherboard. Its price point however does put it at somewhat of a premium, but if you can utilize the headline features there is no doubt that it will be of value at $185. If you can use the ASUS Wi-Fi GO! Feature, that alone is a valuable feature. While it packs a lot of features, it does not have it all, which is understandable. No eSATA, no FireWire (not that it probably matters to many anymore), and no virtualization support, or WHS and WS2008R2 drivers. A couple of these could me deal breakers, so we thought it important to mention those here.

While we have not reviewed it, the "LX" version of this motherboard looks very attractive at $140 with Free Super Saver Shipping at Amazon if you can do without some of the higher end features and lacking PCIe slots.

The ASUS P8Z77-V was feature rich, stable under duress, and well appointed for almost all enthusiasts’ needs. You can easily build a kick ass gaming rig with this motherboard.

You can purchase the ASUS P8Z77-V for $184.99 (1 year extended warranty included) at Newegg and $184.99 at Amazon with FREE with Super Saver Shipping .

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

matx eller atx.

Jag har ett http://www.inet.se/produkt/1902185/msi-z77a-s01-atx
Väldigt bra har dock inte klockat ännu.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Ass-rocket som ovan nämts verkar många vara nöjda med. Helt ok pris på det med.

Tycker ni som anser mig snålar att jag borde sattsa på ett dyrare än ASRock Z77 Extreme4?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165756

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Får nog bli något sådant, men detta kort stödjer sli va? ifall man vill uppdatera senare med quad sli.

Yes, det stödjer både crossfire och SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Ass-rocket som ovan nämts verkar många vara nöjda med. Helt ok pris på det med.

Tycker ni som anser mig snålar att jag borde sattsa på ett dyrare än ASRock Z77 Extreme4?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165756

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168005 hamnar min röst på för en viktig sak

5års garanti de säger mej asus e säkrare på deras håller bättre

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168005 hamnar min röst på för en viktig sak

5års garanti de säger mej asus e säkrare på deras håller bättre

Jag förstår inte varför ASUS satte en fläkt på det kortet (insert facepalm here). Det blir ju skit när man försöker bygga en tyst dator. Annars verkar det moderkortet mycket bra. Dessutom väldigt sexigt...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag förstår inte varför ASUS satte en fläkt på det kortet (insert facepalm here). Det blir ju skit när man försöker bygga en tyst dator. Annars verkar det moderkortet mycket bra. Dessutom väldigt sexigt...

Kan det vara för att kyla ett annars täckt kort???

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan det vara för att kyla ett annars täckt kort???

Kylflänsar anyone? Går säkert att göra på något snyggt sätt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ja kanske han vill köpa billigt modekort o spara pengar till annan saker kanske men jag vet inte .

tre olika märke pris runt 1200 kr .

http://www.inet.se/jamfor?compare=1902224&compare=1902261&com...

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Ja kanske han vill köpa billigt modekort o spara pengar till annan saker kanske men jag vet inte .

tre olika märke pris runt 1200 kr .

http://www.inet.se/jamfor?compare=1902224&compare=1902261&com...

Alla 3 känns ganska intressanta, Har ett msi i dagsläget har haft problem med att höja volten ordentligt vid klockning. Är det samma för intel som amd som jag haft.

Så är inne på om man ska byte tillverkare, Vilket av de tre hade du själv valt?

Känns som mest sugen på asrocket, men jag är ju helt okunnig så berättar gärna för och nackdelar.

Vad menas med i pci-e x16 eller dubbel 8 som stod på asrock-kortet. Har inte intel-korten dubbla x16 pci-e som amd?

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Alla 3 känns ganska intressanta, Har ett msi i dagsläget har haft problem med att höja volten ordentligt vid klockning. Är det samma för intel som amd som jag haft.

Så är inne på om man ska byte tillverkare, Vilket av de tre hade du själv valt?

Känns som mest sugen på asrocket, men jag är ju helt okunnig så berättar gärna för och nackdelar.

Vad menas med i pci-e x16 eller dubbel 8 som stod på asrock-kortet. Har inte intel-korten dubbla x16 pci-e som amd?

Ja dom menar att 16x för en grafikkort om vill ha två grafikkort då blir 8x då .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Det här kort har jag och det fungerarcriktigt bra

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152254-asus_p8z77-v_l...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Det blev ett asrock z77 extreme4 till min 3770k.

Tack för alla tips.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills