Ominstallation på annan hårddisk!

Permalänk
Medlem

Ominstallation på annan hårddisk!

Hej, jag har precis köpt en ny SSD och ska installera om Windows på den. Behöver jag avinstallera Windows från min gamla hårddisk innan jag installerar det igen eller spelar det ingen roll? Vill inte koppla ur den gamla disken och så säger programmet att jag bara får ha en kopia åt gången installerad eller något sånt.

Snabba svar uppskattas mycket då jag snart ska installera! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Rent teknisk spelar det ingen roll, det som kan strular är väl aktivering och dylikt. Däremot kan det vara en idé att koppla ur den gamla disken, installera windows på SSDn och sedan koppla in den gamla disken igen.

Permalänk
Medlem

Inlägg nr 10 i denna tråd bör passa bra för dig #13050383

Och i denna video visar Linus hur man installerar Windows 7 på en ny SSD http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

janee

Permalänk
Entusiast

När du aktiverar den nya Windows-installationen, kommer den befintliga att avregistreras från Microsofts databaser.
Det enda du behöver göra är att aktivera som vanligt.

Om du skulle köra igång den gamla installationen och går ut på nätet med den, kommer den att inaktiveras och trilla in i "notifieringsläge".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

När du aktiverar den nya Windows-installationen, kommer den befintliga att avregistreras från Microsofts databaser.
Det enda du behöver göra är att aktivera som vanligt.

Om du skulle köra igång den gamla installationen och går ut på nätet med den, kommer den att inaktiveras och trilla in i "notifieringsläge".

Jag tror att jag formaterar om en gamla disken när den nya väl är installerad, går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

Jag tror att jag formaterar om en gamla disken när den nya väl är installerad, går det?

Ja du kan formatera den gamla hårddisken när installationen är klar på SSD, men det är viktigt att SATA kabeln till gamla hårddisken är bort kopplad när du installerar på SSD eftersom det är mycket stor risk att nya installationen lägger boot filer på den gamla hårddisken:

Och du bör använda diskhanteraren för att ta bort alla partitioner (även den lilla reserverade 100MB partitionen), sedan kan du skapa och formatera en Ny enkel volym på den gamla hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BlueFlux:

Jag tror att jag formaterar om en gamla disken när den nya väl är installerad, går det?

Vad som händer med tidigare installationer spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är var du har din licens aktiverad, och det är det enda som Microsoft bryr sig om. Gamla aktiveringar tas bort ur Microsoft databaser per automatik när du aktiverar en ny installation, och är inget du behöver göra något åt.

Skulle bli rätt knepigt både för kunder, och för Microsoft, om man var tvungen att stänga av tidigare installationer manuellt. Det är ett antal hårddiskar och Windows-installationer som kraschar varje minut runtom i på den här planeten.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat om allt på min SSD och hela processen gick felfritt. Tack för all er hjälp!