Aktiveing av office på skoldator efter formatering.

Permalänk
Medlem

Aktiveing av office på skoldator efter formatering.

Tjenare!

Jag fick för en tid sedan en lenovo X201Tablet av skolan med office 2010 förinstallerat. Då ja pluggar på LTH har jag gratis tillgång till Win8 så tänkte ge detta en chans och då ja ändå känner att en formatering är på plats så kunde det vara passande. På baksidan av datorn finns där bara en Win7 nyckel som vad jag förstår inte fungerar vid i office. Jag kan ladda ner en 2007 variant gratis från dream spark men de känns som en tråkig nedgradering och då ja har OneNote som min enda anteckningskälla (inte oro att bli av med vad jag har, men att inte kunna använda i forts) så känns de farligt att riskera.

Till frågorna;

Hur tar man reda på om Office är bundet till datorn i fråga eller ej? och om det är bundet, är det även bundet till OS och skulle allt skita sig om man formaterade datorn. Finns det något sätt att "återaktivera" en förinstallerad verison, eller är den "försvunnen" vid en formatering?

Är osäker när det kommer till en förinstallerad version av Office hur ja ska gå tillväga.

Om någon är mer bevandrad i ämnet så får ni gärna komma med förslag eller kommentarer!

Vänligen Samuel

Permalänk
Medlem

Kontakta skolans it-support och be dem aktivera din licens. De använder säkert multinycklar (mak) som de såklart inte delar med sig av. Det kan även vara så att de kör kms dvs. en server som hanterar licenserna och då måste datorn var med där.

Du kan inte få en 2007 från dreamspark. Det är bara en patch som ligger där och luras. Tror du kan få betan till 2013 gratis från ms dock, om du vill prova.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du får Win8 via MSDNA så kan du få Office där också.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Men jo jag får väll trots allt ta och vänta tills skolan och datorsupporten drar igång igen. Hade hoppats att kunna pilla med det innan man fick för mycket att tänka på i skolan men så är det ibland. Såg förresten det nu också, att det bara är OneNote som finns att ladda ner och inte själva Office, smålurigt.